Új Ladák 134 000 forinttól

Sárga angyalok Ladában, Trabantban

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2014.09.22. 15.00

Idén 114 éves a Magyar Autóklub. A MAK múltja az egész ország történelmének, válságainak és fejlődésének hű tükre.

1900-at írtunk, midőn Nagy-Magyarországon a progresszív főurak és a modernizáció csodáira fogékony gyáriparosok némelyike már automobilon pöfögött. Összesen mintegy ötven autó futott ekkor az országban és az apró közösség tagjait minimum gyanakvással figyelte a többség. Ahogy a ló nélküli szekerek sebessége, illetve az autóállomány növekedett, egyre nagyobb lett az igény a közlekedők egymás mellett élésének szabályozására és az autósok önszerveződésére.

Rendszám nem volt, autóklub igen

1900. november 30-án az automobilizmus úttörői megállapodtak a fő célokban (olcsó benzin beszerzése, versenyek, kiállítások szervezése, az érintettek összefogása) és megalakították a Magyar Automobil Clubot, gróf Szapáry Pál vezetésével. Az évtized végére 308 tagja volt a klubnak, a személyautók száma országszerte mindössze 937-re rúgott.

1930: Rudolf Caracciola száguld a Mercedes-Benz SSK-val a Királyi Magyar Automobil Club XI. svábhegyi versenyének célja felé. Ő győzött a futamon, autója ma milliárdokat ér, ha túlélte az elmúlt 84 évet

Akkoriban az autókra helyezett névtáblákon kívül nem volt más azonosító az ördögszekereken, amíg az Ausztriában 1906-tól kötelező rendszámot 1910. áprilisától itthon is bevezette az Osztrák-Magyar Monarchia.

1911-ben I. Ferenc-József osztrák császár és Magyarország apostoli királya engedélyezni méltóztatott a királyi cím viselését az autóklubnak. A MAC neve így KMAC-ra (Királyi Magyar Automobil Club) változott. A szervezet elérte, hogy 1913-tól működjék az első állami sofőriskola, mert hiány mutatkozott vezetni képes gépészekből.

Diadalúton az automobil

Bár 1918-19-ben megalakult a motorcsónak-szakosztály, a világháború visszavetette a fejlődést. A motorizáció a Trianon utáni sokkot követően is stagnált, csak 1926-tól vett jobb irányt az automobilizmus ügye. “Magyarország döntött a kérdésben, s a főváros előkelő, széles, simaburkolatú utcájától le egészen a falusi hepe-hupáig átvette az uralmat a diadalmas automobil” – szólt a beszámoló a hetedik nemzetközi autókiállítás sikeréről. A taglétszám 1929-ra elérte az 1863 főt, hazánk útjait 13 394 személygépkocsi rótta.

Nagy esemény volt az 1936-os Magyar Nagydíj a népligeti ringen. Rosemeyer, Nuvolari és a többi akkori ász indult. Mintha ma a Forma-1 vendégeskedne a Kőbányai út és az Üllői út közötti pályán

1934-től fényképezőgéppel felszerelt rendőrlegénység segített tisztázni a baleseti felelősséget és a kiépülő országos elsősegélynyújtó hálózat létesítéséből – a Vöröskereszt irányításával – a KMAC és a területi autóklubok is kivették részüket. A gazdasági visszaesés hatására sokan leállították autójukat, a KMAC a gépjárművekre kirótt adók növelése ellen is felszólalt.
   
Nagy eseményként maradt meg a klub szervezésében 1936. június 21-én megrendezett I. Magyar Grand Prix. A pesti Népligetben Tazio Nuvolari, a két évvel később gyorsasági világrekord-kísérletben életét vesztő Bernd Rosemeyer, illetve az Alfa Romeo és az Auto Union a sztár. Az öt kilométeres pályát tízezrek vették körül. “A fordulókat, melyekből oly bőven kijuttatott a népligeti circuitnek, a tribünöket tarka nézősereg szállja meg, a tikkasztó hőségben szorongva várják az “öt perc múlva start”-ot jelentő ágyúlövést” – számolt be róla a korabeli Autó-Motor.

1941: itthon is jobbra tarts!

1941. július hatodikán hajnali 3 órakor egész Magyarországon – a fővárost és környékét kivéve – érvénybe lépett a jobbra tarts. November 9-től Budapesten és környékén is a kontinens jobboldali közlekedése vált szabályossá.
 

Ez a Győri Wagon- és Gépgyár lebombázott üzeme, a második világháború vége felé jár. Az ország 1938-as vagyonának 40 százaléka megsemmisült a világégésben

A II. világháború végére a világégés előtti vagyon 40 százaléka megsemmisült, a KMAC újjászervezése az új elnök, a Nobel-díjas Szent-Györgyi Albert feladata lett. Az ittasan okozott balesetek miatt terjedni kezdett a korabeli alkoholszonda. Az ötletes, de kicsit nehézkesen működtethető berendezéssel a vezető felfújt egy futballbelsőt, annak tartalmát vezették be egy bőröndnagyságú készülékbe, amely megállapította, hogy ivott-e az illető.

Kötelező féklámpa és ablaktörlő

1948-ban a közlekedési miniszter kötelezővé tette a gépjárművek műszaki szemléjét, hogy a forgalomból kivonhassák a veszélyes romokat. Ekkortól előírás a féklámpa és az ablaktörlő megléte. Az 1950-es években az autózást is gúzsba kötötte a kommunista korszak, de a forradalom eltiprását követő kádári konszolidációnak a közlekedésen is ott a nyoma. 1965-re a taglétszám 18 ezer, két évvel később már 34 009 ezer fő és 928 522 embernek volt jogosítványa, ami a lakosság tizede.
 

Az 1960-as évek második felében már 200 000-nél több klubtagot szolgált ki az Autóklub szervizhálózata

Égetőbbé vált a gázolások miatt a védtelen közlekedők megóvása. Az Autóklub javaslata a témában: A gépjárművezető ne elölről kerülje ki őket, hanem csak hátulról. Ha ez nem lehetséges, várja meg, míg az átkelők mögött továbbhajthat.

Sárga angyalok Steyr-Puchon

Tizenöt Steyr-Puch-hal megalakult a műszaki segélyszolgálat, az autókat az osztrák partnerklub adta át a kollégáknak. Távközlés híján a sárga angyalok a legforgalmasabb utak mentén cirkálva teljesítettek szolgálatot.

Adatlapja szerint kétmillió forintot ér a restaurált, 498 köbcentis Steyr-Puch. Az osztrák autóklubtól kapták a magyar kollégák az első 15 darabot, először ezekkel az autókkal működött az országúti segélyszolgálat

Közben épülni kezdett Budán a klub új székháza a Rózsadomb tövében, az akkori Mártírok útja felett. A kereskedelem istene, Merkur nevét vette fel a frissen megalakuló autóelosztó vállalat, amelynél a Moszkvics 403, a Volga M-21 és a Trabant 500 előjegyezhető volt, de a Škoda 1000 MB és a Wartburg típusai kimaradtak a választékból.

Benzin Berci és kutak a kempingekben

Akkoriban az autózás alapfeltételei sem mindig voltak adottak, rendszeresen benzinhiány jelentkezett a nyári csúcsidőszakban. Budapesten két nagy autós kemping kapott guruló benzinkutat, a Római parton és a Hárshegyen jelentek meg az ÁFOR piros tankautói Benzin Berci figurájával. Normált, szuperbenzint és keveréket árultak, a Balaton-parti kempingeket túrajáratok járták végig a szezonban.

1973 és 1991 között 125 Trabant 601 Combi szolgált egyszerre, 150 000 kilométer megtételéig. Az 1989-es autót tavaly újították fel

1968-ban az Autó-Motor című lapban működő rovat helyett a klub saját kiadványt alapított, amelyet egy időben újságárusoknál is kapni lehetett, hogy ne csak a klubtagokhoz jusson el az Autósélet. Erős a lakosság érdeklődése, mert 1969-re 238 563 személyautó fut hazánk útjain.

1971: jönnek a Zsigulik, majd a Ladák

Amikor a Csemege Édesipari Gyár bedobta az Autós keverék nevű, tejeskávé és citromízű töltetlen cukorkát (ld. a képekre kattintva a galériában), megnyílt az út a Ladák előtt és érett az Ötvös Csöpi korszak: 1971. február 10-én megérkeztek az első Zsigulik. A FIAT 124 szovjet licencgyártmánya a segélyszolgálat autóparkjában is bevált, de ekkoriban még Trabant 601 Universal, magyarul a kombi volt a jellegzetes segélyautó.

Súlya és 65 lóerős motorja miatt a kocka Lada kombival el is lehetett vontatni a meghibásodott autókat, amire elődje, a Trabant 601 Universal nem volt képes

1974-ben az olajválság hatására 40 százalékos benzináremelést szenvedett el az autós társadalom. Az Autóklub támogatta az egységes jelbeszéd elterjesztését, ami ma is alapeleme a vezetésnek. Ujjainkkal csippentve a kint felejtett irányjelzőre figyelmeztethetjük az érintettet, az előnyről való lemondás, a beengedés eszköze a villantás a fénykürttel, a kézfelemeléses a köszönet vagy a bocsánatkérés jele. Az aktuális ötéves tervben az MSZMP nagyívű autópálya-építési tervekkel állt elő: 500 km sztrádát lebegtettek meg, az M1, az M3 és az M7 főbb szakaszairól.

Mint az F1: alkatrészküldés repülővel

1977. július 1-től kötelező lett itthon a biztonsági öv, a klub pedig az alkatrészhiány évtizedeiben egyre ötletesebb megoldásokkal igyekezett segíteni tagságát autóik működőképességének fenntartásában. A MALÉV-vel kötött megállapodás révén a nyugatra kijutó klubtagok légi úton (!) szállíttathattak maximum 5000 forintnyi alkatrészt lerobbant kocsijukhoz, ha ez a tőkés országban nem volt beszerezhető a szocialista autóipar remekéhez. Figyelemreméltó szolgáltatás ez abban az országban, ahol magánszemélynek nem lehetett teherautója vagy busza, mert az állampárt ezt is megtiltotta.

Még a rendszerváltás előtt létesült kapcsolat gyümölcse az ADAC-től kapott Golf I szervizflotta. Kocka Lada kombik váltották le ezeket a segélyautókat

Ebben az évtizedben a Škodák, Ladák, NDK-s kétüteműek importjával nagyon megugrott az autóállomány és ezzel a klub terhelése is. 1979-re útmenti segélytelefon-rendszert épített ki a klub a Postával, hogy az 1 013 412 darabos autóállományt és a 217 739 klubtagot segíthessék lerobbanáskor.

Beindul a másodgazdaság

A hungaroringi Magyar Nagydíj előtti években a lakosság egyre nagyobb része kezdett elszegényedni, miközben folytatódott az ország eladósítása dollármilliárdos hitelekkel. Vidéken egész jól ment a háztáji, a városokban egyre többen vállaltak másodállást. Az emberek GMK-ban (gazdasági munkaközösség) fusiztak vagy másképp maszekoltak, ahogy tudtak. Hétvégenként a családfők néha több időt töltöttek bütyköléssel a kocsi alatt, mint az asszony fölött.

Az új keleti autók viszonylag széles néprétegek számára elérhetőek voltak. A Trabant 601 Special és a Polski FIAT 126p volt a két legolcsóbb autó, 75 illetve 82 000 forintért. A farmotoros Škoda 120L ára 120 000, a Lada 1200-é 134 000 Ft volt. Mindkettőnél sokkal jutányosabb, de kicsit lenézett, vidéki autónak számított a Moszkvics 2104c 106 000 forintos Merkur-áron, pedig ennek is 1500-as motorja volt, mint a 160 ezres Ezeröcsinek. (További autóárak a képekre kattintva galériában.)

Csúcson a taglétszám: 654 000 fő

A rendszerváltás évében az Autóklub immár 654 000 tag nevében tiltakozott a nagyüzemi benzináremelések és az autópályadíj tervezett bevezetése ellen. A bő egy évtizeddel korábban meghirdetett 500-ból alig 240 kilométer autópálya épült meg az államszocializmus végnapjaiig.

A rendszerváltás a sárga angyalok autóparkjában is nyugati fordulatot hozott: az ADAC-től kapott ajándék I-es Golfok és kocka Passatok mellé a klub beszerzett 24 darab szívódízel Opel A Corsát takarékos, 1,5 literes motorral. A flottában azonban a keleti típusok domináltak. Volt IZS (dobozos Moszkvics), kocka Lada kombi, akadt ARO 10 és négyütemű Wartburg is. Mivel az éves tagdíj 960 forintra ugrott és a recesszió következtében tömegesen adták le a rendszámot az autósok, 1991 után 160 ezerrel kevesebb címre kézbesítették az Autóséletet, mint egy évvel korábban.

Nyugati autók és mobiltelefon

Ekkor kezdett átalakulni az autókereskedelem. A mai gyári importőri struktúra az 1990-es évek második felében szilárdult meg, de a szabad behozatal éveiben ömlött be nyugatról a használt autó és ha kezdetben csak kemény valutáért is (dollár, német márka), de egyre többféle új nyugati autóhoz lehetett hozzájutni itthon.

24 db szívódízel Opel Corsa A segélyautót szerzett be az Autóklub a rendszerváltás után. Nagyon keveset fogyasztottak

Az ezredforduló fejlesztéseinek egyike a segélyautók, köztük a Nissan Terrano II dzsipek ellátása volt mobiltelefonnal. 1999-ben megszólalt a Klubrádió az akkori közlekedési profillal és a klub érdekvédelmi tevékenysége is sikeresen működött. A MAK jogásza, Kovács Kázmér megnyerte az M1-es autópálya Hegyeshalom előtti szakaszának aránytalan díjképzését kifogásoló pert. Az eredmény díjcsökkentés, majd a 42 kilométeres szakasz bevonása lett az országos matricás rendszerbe.

Klubpetrol: 2001-2007

2001-től létesültek a Klubpetrol-töltőállomások, hogy a világpiaci olajárakat csak felfelé, a korabeli tartós árcsökkenéskor nem követő MOL-t árversenyre kényszerítsék. Összesen 44 Klubpetrol-benzinkút üzemelt az országban, majd az árverseny megindulása nyomán a klub 2007-ben visszavonult a benzinbiznisztől.
 

2007-ben az Autóklub kiszállt a Klubpetrolt működtető cégből, a kft. még abban az évben csődbe ment. De elindult az árverseny, ami a fő cél volt

Ekkorra már működött a sávos tagsági rendszer a 2005-től bevezetett diszkont, standard és komfort klubtagsági kártyákkal, amit mára még három kártyatípus egészít ki.

A jelen és a jövő

Az idén novemberben 114-ik évfordulóját ünneplő szervezet munkájával sok autótulajdonos a márkaképviseletek által a klubtól megrendelt assistance-szolgáltatás kapcsán találkozik. Ám az Autóklub más területeken is aktív. Többek között az autósok érdekvédelmével foglalkozik, gyermekeknek szervez közlekedésbiztonsági oktatást, működteti az újpesti székház melletti pályán a vezetéstechnikai képzést és az 1960-as évek óta működik turisztikai üzletága, az Autoclub Travel. A MAK jelenlegi helyzetéről és céljairól Lovas Károly Róberttel, a Magyar Autóklub főtitkárhelyettesével beszélgettünk.

Mekkora ma a klub tagsága?

Jogilag az Autóklub egyesületi formában működik, az egyesület taglétszáma évek óta 90-100 ezer fő között mozog. A segélyszolgálati megállapodásokkal mintegy 450 000 autót szolgálunk ki.

Nemrég írtunk a segélyszolgálat Dokkereiről. Miért fehérek a sárga angyalok?

Mivel a taxik és a mentőautók teljes egészében sárgák, a sárga-fehér csíkos színt választottuk a megkülönböztethetőség érdekében. A jellegzetes sárgára a Dacia-gyár csak minimum 100 darabos megrendelés esetén fényezné az autókat, a teljes fóliázás pedig igen költséges volna, mert mi ötéves garanciát kértünk rá.

Nem egy járművük 300 ezer kilométert futott. Kellett már sárga angyalt menteniük a kollégáknak?

Nem, a segélyszolgálati autók a gondos karbantartás révén magas futásteljesítménnyel is üzembiztosak. De folyamatosan fiatalítjuk az autóparkot. Az új Daciák a FIAT Doblókat váltották ki, némelyiket 400 ezer kilométeres szolgálat után. A Dokker a 90 lóerős dízellel jól megy és a flotta átlagfogyasztása csupán 6,2 l/100 kilométer.

MOL-per, M1-es sztrádadíj: korábban nagy ügyekben volt sikeres az érdekképviselet. Mi a helyzet ma?

Mi is igyekeztünk megakadályozni a megyei rendszámok bevezetését, ami a forgalmicsere egyszeri költségén felül jelentős terhet rótt volna az autósokra használtautó-eladásakor. Másokkal vállvetve sikeresen lobbiztunk a fővárosi dugódíj ellen is.

Milyen ügyeket karol fel az Autóklub?

Kezdeményezzük a forszírozott használatú, évi 60-80 ezer kilométert futó autók gyakoribb vizsgáztatását. Nem jó, ha csak négyévesen, mondjuk 250-300 ezer km megtétele után látja őket a vizsgabiztos. A fokozott közlekedésbiztonsági kockázat miatt ezeknek az autóknak évente kellene műszaki vizsgát tenniük.

Nagyon pörög a használtautó-behozatal. Mi a klub álláspontja ebben az ügyben?

Jó dolog az áruk szabad áramlása az EU-n belül, csakhogy a beérkező autók öregítik az eleve 11-12 éves autóállományt. Sokszor az olcsó és rossz minőségű autók kerülnek be, ráadásul érvényes külföldi vizsga esetén a honosításhoz meg sem kell itthon mutatni a kocsit a vizsgaállomásokon. Ezen szeretnénk változtatni.

Lovas úr, köszönjük a beszélgetést!

Kommentek

  • jmzba145

    Jó kis reklámanyag a vége, de hol vannak itt az autóárak anno?

  • a.szorenyi

    Kedves jmzba145! A cikkben szerepel is, hogy a galériában, bármely képre kattintva megtalálja a régi merkúros árlistát, de az alábbi linket böngészőprogramja címsorába másolva azonnal bejön az árlista:

    http://galeria.vezess.hu/2/74732/Magyar_Autoklub_tortenelem#kep-615871

    Üdvözlettel, Szörényi András

  • Koromcsiga

    “Kezdeményezzük a forszírozott használatú, évi 60-80 ezer kilométert futó autók gyakoribb vizsgáztatását. ” Mert jellemzően az autópályás használatban megy tönkre az autó? Újabb értelmetlen ügy, lehúzás célzattal. Aki ennyit megy az autóval, az oda is szokott rá figyelni, hogy ne hagyja ott az út szélén. Pont ott a gond, ha 4-5 ezret fut egy autó évente, 3 évente olajcsere, fék berohadva etc etc.

Videón, ahogy egy kismama szétveri férje autóját

Megtudta, hogy megcsalta a férje, gyermeke apukája, erre nem gyöngén bepöccent a leendő anyuka.

F1: Ilyen, amikor Verstappen nagyon hülyén néz ki

A Red Bullnál Mikulás-napi rendezvény volt december 6-án, Max Verstappennek sikerült hülyét csinálnia magából.

F1: A pechvogel is jelentkezett a Mercinél – videó

A Forma-1 történetének egyik legmókásabb balesetét produkáló japán sereghajtó, Taki Inoue is bejelentkezett Nico Rosberg mercedeses üléséért.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

Hamilton: Furcsa dolgok történtek a Mercedesnél

Lewis Hamilton nem áll le a célozgatásokkal, az angol szerint különös dolgok is történtek idén a Mercedesnél.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

F1: Pilótaszavazást a fejvédőről?

A Toro Rossó-s Danyiil Kvjat szerint az őszi tesztek után a versenyzőknek kellene szavazniuk arról, bevezessék-e a Forma-1-ben 2018-ben a fejvédő gyűrűt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.