Itt az autó, amit 1984-ben ufónak néztek

Lancia Delta S4 prototípus videó!

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.09.20. 10.00

Legyen 1984 vagy 2014, ha egy ilyen Lancia tép el mellettünk, garantált, hogy földöntúli erőket sejtünk majd a háttérben.

1984. Nálunk Trabantok, Wartburgok, Škodák jellemzik az utcaképet. A legerősebb, legkívánatosabb négykerekűek is alulról nyaldossák a száz lóerőt, de a vasfüggönyön túl is hasonló az átlagember valósága. Mármint szigorúan a lóerők tekintetében.

Ezt szem előtt tartva érdemes nézni a következő, harminc éve készült felvételt. Tökéletes kordokumentum egy bevetés előtt álló prototípusról, a Lancia Delta S4-ről.


Sokat láttuk már ezt az olasz legendát aktív pályafutása alatt 1985-86 között a ralivilágbajnokság gyorsasági szakaszain. De így, matt feketén, épp összerakva igazán különleges élmény a turbós, kompresszoros bestia. Minden váltás ostorcsapásként csattan, a kompresszor süvítését hallva pedig menekülőre fogja minden erdei állat.

De akkor lesz igazán szürreális az élmény, ha a kor átlagautóihoz viszonyítjuk a Lancia Delta S4-et. Képzeljük el, hogy egy gyári tesztpilóta meglovasítja a gépet, és őrült száguldásba kezd Olaszország néma, kanyargós mellékútjain éjszaka.

Ehhez az autóhoz nem kell gyorsított felvétel, ez nem a Knight Rider, a két másodperc körüli százas sprint normál videón is velőtrázóan gyors.

Giuseppe épp hazafelé tart Fiat Pandáját vezetve, amikor meghallja a mechanikus fúria libabőröztető visítását. Csak egy fénycsóvát lát, mennydörgést, ostorcsapást hall, majd egy tűzet köhögő árny tűnik el mellette, vérfagyasztó visszhangot hagyva a sziklafalak között.

Egyértelmű, hogy a földönkívüliekre gyanakszik.

Lancia Delta S4 – Egy zseniális autó tragédiája

A Lancia Delta S4 egy B-csoportos raliautó, ami a legtragikusabb, legveszélyesebb években, 1985-86 között fémjelezte a sportágat. Elődjét, a Lancia 037-est leváltva ez a típus már az utolsó csavarig a B-csoport szabályaihoz idomulva készült.

Összkerékhajtású, középmotoros építésmódja megfelelt a kor legmodernebb megoldásainak. Az 1,8 literes Lancia motor pedig kompresszor-turbó kettőssel duplán töltve igazi mesterműként produkált 480 lóerőt papíron, de regélnek elszállt olasz szerelők által felhúzott 800-1000 lóerős kivitelekről is. Annyi biztos, hogy a 0-100-at ez a típus 2,3 másodperc alatt futotta, és már első, bemutatkozó futamán kettős győzelmet aratott. Henri Toivonen ért célba elsőként Markku Alén előtt 1985-ben az RAC ralin.

Sajnos a zseniális típus történetéhez tragédia is tartozik, maga a B-csoport betiltása részben ennek az autónak köszönhető. 1986-ban a Korzika-ralin halálos baleset történt. Toivonen és navigátora, Sergio Cresto a verseny második napján, a 18. gyorsasági szakaszon érthetetlen módon elvétett egy szűk balos hajtűkanyart és szakadékba zuhant.

A vezetőülés alatt elhelyezett alumínium üzemanyagtartály a borulás következtében megrpedt, majd felrobbant. Toivonennek és Crestónak nem volt ideje kimászni a kocsiból, bennégtek. Ezt követően a FISA (az autósportot felügyelő független szervezet) betiltotta a B csoportos autók fejlesztését és megtiltotta azok használatát az 1987-es évadtól kezdődően.

Talán ez hiányzik ma a raliból. Lehet, hogy a közútra gyártott autók lettek túl erősek, mindenesetre ma már nincs meg az a misztikus, teljesítménybeli különbség, ami miatt szájtátva bámulnánk egy mellettünk elhúzó 2014-es WRC raliautót. Szó se róla, veszett gyorsak, sőt! Talán 300 lóerővel is gyorsabbak mint elődeik, de ezt a földöntúli hangulatot már nem tudják produkálni.

Kommentek

  • PROVOCATOR

    “300 lóerővel is gyorsabbak” ??? Az mi, meg hogy, meg merre, meg mivan?

  • Stiki

    Legtöbbet a futómű fejlődött, de elég csak a motorvezérlő egységekre vagy az ALS-re gondolni. Ma az N-es gépek tudják azt, mint 1999 körül a WRC-k futóműt tekintve – és ezt pilóták mondták. A B-s gépek erősek voltak, de irányíthatatlanok. Manapság a gumik is sokkal jobbak, mint akkoriban.

  • Stiki

    Az Audiról is tartották, hogy csináltak 1000 LE-höz közeli teljesítményűt. Ez valóban csak mese. Szerelők által építve… Manapság bármelyik nagy teljesítményű motor (4G63, EJ20-25, RB26DETT) esetében a gyári teljesítménykorlát fölött szinte teljesen át kell tervezni a motort, hogy a nagyobb teljesítményt kibírják és ellássák. Kizárt dolog, hogy egy amúgy is csúcsra járatott motort szerelők kétszeres teljesítményre húzzanak fel… Nem véletlen telt évekbe a fejlesztés a mérnököknek.

  • szaboata

    csúcson volt a Lancia,ez,a Stratos sorozatos címei mégsem voltak elegendőek a márka megmentésére.Valamit nagyon tud,illetve nem tud a Fiat,meg Agnelli annakidején,amit el lehetett cseszni,azt el is cseszte.

  • AlfaSprint

    A B csoportal együtt halt meg a rally.

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

A lakótelep közepén sikerült elakadni egy szabadidő-autóval

Újabb eset bizonyítja, hogy a szabadidő-autó nem terepjáró, főleg utcai abroncsokkal nem.

F1: Buttonnak elég lesz 10 kör!

A McLarennél nagyon bíznak a Monacóban Fernando Alonso helyére beugró Jenson Buttonban, úgy gondolják, a pályás tesztelésnek nem lett volna haszna számára.

Városban száguldozó kretének rontják a BMW-sek jó hírét

Az ilyen videók miatt romlik a bajor márka tulajdonosainak megítélése, mert ez már nem a használja-e az indexet szint. Ez közveszélyes szórakozás.

Magyarországon épít szupertöltőt a Tesla

Nagyszabású töltőinfrastruktúra-fejlesztést jelentett be a Tesla. Az akciónak van hazai vonatkozása is.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.