Itt az autó, amit 1984-ben ufónak néztek

Lancia Delta S4 prototípus videó!

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.09.20. 10.00

Legyen 1984 vagy 2014, ha egy ilyen Lancia tép el mellettünk, garantált, hogy földöntúli erőket sejtünk majd a háttérben.

1984. Nálunk Trabantok, Wartburgok, Škodák jellemzik az utcaképet. A legerősebb, legkívánatosabb négykerekűek is alulról nyaldossák a száz lóerőt, de a vasfüggönyön túl is hasonló az átlagember valósága. Mármint szigorúan a lóerők tekintetében.

Ezt szem előtt tartva érdemes nézni a következő, harminc éve készült felvételt. Tökéletes kordokumentum egy bevetés előtt álló prototípusról, a Lancia Delta S4-ről.


Sokat láttuk már ezt az olasz legendát aktív pályafutása alatt 1985-86 között a ralivilágbajnokság gyorsasági szakaszain. De így, matt feketén, épp összerakva igazán különleges élmény a turbós, kompresszoros bestia. Minden váltás ostorcsapásként csattan, a kompresszor süvítését hallva pedig menekülőre fogja minden erdei állat.

De akkor lesz igazán szürreális az élmény, ha a kor átlagautóihoz viszonyítjuk a Lancia Delta S4-et. Képzeljük el, hogy egy gyári tesztpilóta meglovasítja a gépet, és őrült száguldásba kezd Olaszország néma, kanyargós mellékútjain éjszaka.

Ehhez az autóhoz nem kell gyorsított felvétel, ez nem a Knight Rider, a két másodperc körüli százas sprint normál videón is velőtrázóan gyors.

Giuseppe épp hazafelé tart Fiat Pandáját vezetve, amikor meghallja a mechanikus fúria libabőröztető visítását. Csak egy fénycsóvát lát, mennydörgést, ostorcsapást hall, majd egy tűzet köhögő árny tűnik el mellette, vérfagyasztó visszhangot hagyva a sziklafalak között.

Egyértelmű, hogy a földönkívüliekre gyanakszik.

Lancia Delta S4 – Egy zseniális autó tragédiája

A Lancia Delta S4 egy B-csoportos raliautó, ami a legtragikusabb, legveszélyesebb években, 1985-86 között fémjelezte a sportágat. Elődjét, a Lancia 037-est leváltva ez a típus már az utolsó csavarig a B-csoport szabályaihoz idomulva készült.

Összkerékhajtású, középmotoros építésmódja megfelelt a kor legmodernebb megoldásainak. Az 1,8 literes Lancia motor pedig kompresszor-turbó kettőssel duplán töltve igazi mesterműként produkált 480 lóerőt papíron, de regélnek elszállt olasz szerelők által felhúzott 800-1000 lóerős kivitelekről is. Annyi biztos, hogy a 0-100-at ez a típus 2,3 másodperc alatt futotta, és már első, bemutatkozó futamán kettős győzelmet aratott. Henri Toivonen ért célba elsőként Markku Alén előtt 1985-ben az RAC ralin.

Sajnos a zseniális típus történetéhez tragédia is tartozik, maga a B-csoport betiltása részben ennek az autónak köszönhető. 1986-ban a Korzika-ralin halálos baleset történt. Toivonen és navigátora, Sergio Cresto a verseny második napján, a 18. gyorsasági szakaszon érthetetlen módon elvétett egy szűk balos hajtűkanyart és szakadékba zuhant.

A vezetőülés alatt elhelyezett alumínium üzemanyagtartály a borulás következtében megrpedt, majd felrobbant. Toivonennek és Crestónak nem volt ideje kimászni a kocsiból, bennégtek. Ezt követően a FISA (az autósportot felügyelő független szervezet) betiltotta a B csoportos autók fejlesztését és megtiltotta azok használatát az 1987-es évadtól kezdődően.

Talán ez hiányzik ma a raliból. Lehet, hogy a közútra gyártott autók lettek túl erősek, mindenesetre ma már nincs meg az a misztikus, teljesítménybeli különbség, ami miatt szájtátva bámulnánk egy mellettünk elhúzó 2014-es WRC raliautót. Szó se róla, veszett gyorsak, sőt! Talán 300 lóerővel is gyorsabbak mint elődeik, de ezt a földöntúli hangulatot már nem tudják produkálni.

Kommentek

  • PROVOCATOR

    “300 lóerővel is gyorsabbak” ??? Az mi, meg hogy, meg merre, meg mivan?

  • Stiki

    Legtöbbet a futómű fejlődött, de elég csak a motorvezérlő egységekre vagy az ALS-re gondolni. Ma az N-es gépek tudják azt, mint 1999 körül a WRC-k futóműt tekintve – és ezt pilóták mondták. A B-s gépek erősek voltak, de irányíthatatlanok. Manapság a gumik is sokkal jobbak, mint akkoriban.

  • Stiki

    Az Audiról is tartották, hogy csináltak 1000 LE-höz közeli teljesítményűt. Ez valóban csak mese. Szerelők által építve… Manapság bármelyik nagy teljesítményű motor (4G63, EJ20-25, RB26DETT) esetében a gyári teljesítménykorlát fölött szinte teljesen át kell tervezni a motort, hogy a nagyobb teljesítményt kibírják és ellássák. Kizárt dolog, hogy egy amúgy is csúcsra járatott motort szerelők kétszeres teljesítményre húzzanak fel… Nem véletlen telt évekbe a fejlesztés a mérnököknek.

  • szaboata

    csúcson volt a Lancia,ez,a Stratos sorozatos címei mégsem voltak elegendőek a márka megmentésére.Valamit nagyon tud,illetve nem tud a Fiat,meg Agnelli annakidején,amit el lehetett cseszni,azt el is cseszte.

  • AlfaSprint

    A B csoportal együtt halt meg a rally.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

F1: Tízmilliárdos bukás az Osztrák Nagydíj

A Red Bull több tízmillió eurót veszített már a két évvel ezelőtt feltámasztott Osztrák Nagydíjon. Meddig nyelik le a veszteséget?

Üdvözöl a pokol

Rájöttem a titokra: minél hosszabb egy Mercedes neve, annál nagyobb a móka; és az új E 63 neve bizony piszok hosszú. Portugáliában teszteltük minden idők legerősebb E-osztályát.

Videón, ahogy egy kismama szétveri férje autóját

Megtudta, hogy megcsalta a férje, gyermeke apukája, erre nem gyöngén bepöccent a leendő anyuka.

F1: Ilyen, amikor Verstappen nagyon hülyén néz ki

A Red Bullnál Mikulás-napi rendezvény volt december 6-án, Max Verstappennek sikerült hülyét csinálnia magából.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.