Budapesten is kezd beindulni a világ fejlettebb felén már régóta működő autómegosztás, a nálunk egyedüliként ezzel foglalkozó Avalon Car(e) Services Kft. átadott Budapest VI. és VII. kerületében négy új megosztó pontot.

A car-sharing egyfajta autóbérlés, ám a klasszikus fajtánál sokkal rugalmasabb: akár fél órára is elvihetünk egy-egy járművet (ahogyan például a Bubi-rendszer kerékpárjait), majd a megtett kilométer és a használati idő függvényében utólag fizetünk.

Főleg rövidebb utakra éri meg az autómegosztás, mondjuk olyanokra, amelyeket a magánszemélyek taxival tennének meg, vagy a cégek alkalmazottai a munkáltatójuk úgynevezett kulcsos autóival. Számos esetben olcsóbb, mint a saját autó vagy a taxi, és rugalmasabb, mint a bérautó.

Működése egyszerű: online időszak-foglalást követően a regisztrált ügyfelek a chipkártyájukkal bemennek a parkolóházba, lehúzzák a kocsi szélvédőjének megfelelő pontján, majd beülnek, és viszik. Emberi közreműködés nélkül. Nem tévedés, nem elírás, a várakozó kocsikban ott a kulcs, a forgalmi, és egy MOL-kártya is – így viszik el a járműveket, amiket a használat után leraknak ugyanott.

Az egyik cégvezető kezében a kocsit nyitó kártyával. Van város, ahol a taxisok pert indítottak a car-sharing szolgáltatás ellen, annyira elvitte tőlük az utasokat

A car-sharing 1948-ban indult Svájcból, ma Nagy-Britanniától Németországig ezrével működnek sikeresen autómegosztó pontok. Lényege, előnye röviden összefoglalható. Ha nem egy ember használ egy autót, ezer ember ezer autót stb., hanem 6-8-10 ember egyetlen kocsit (viszont az a jármű rendesen kihasznált, parkolóhelyet sem foglal feleslegesen), akkor csökken a nagyvárosok zsúfoltsága, mérséklődnek a dugók, javul a levegőminőség.

Mindez így szép és jó, számos nyugati városban működik is, nagy kérdés, hogy Magyarországon  kinövi-e magát a most éledező autómegosztó rendszer. Ez nyilván akkor lesz sikeres, ha minél többen kezdik megismerni az előnyeit, erre építve pedig az ezzel foglalkozó cég(ek) egyre több átadópont tudnak beüzemelni.

Budapesten és szűkebb környékén 2 millió emberre jut nagyjából 800 ezer jármű, ami meglehetősen magas arány, ismertek a következményei, ezt kellene fokozatosan javítani. Az Avalon Car(e) Services Kft. mostantól működő öt átadópontja a VI. és VII. kerület belső felén az ideálisnak mondott 200-300 méterre vannak egymástól, elvileg ebből a csírából kéne kinőni egy hálózatnak.

A cég vidéki parkoló- és átvevőpontok átadását is tervezi a közeljövőben, elsősorban a nagyobb városok vasútállomásainak közelében.