Elindult Budapesten az autómegosztás

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2014.09.19. 07.00

Átadtak négy autómegosztó pontot Budapest belvárosában. A taxisok még nem rettegnek, pedig idővel lehet okuk rá.

Budapesten is kezd beindulni a világ fejlettebb felén már régóta működő autómegosztás, a nálunk egyedüliként ezzel foglalkozó Avalon Car(e) Services Kft. átadott Budapest VI. és VII. kerületében négy új megosztó pontot.

A car-sharing egyfajta autóbérlés, ám a klasszikus fajtánál sokkal rugalmasabb: akár fél órára is elvihetünk egy-egy járművet (ahogyan például a Bubi-rendszer kerékpárjait), majd a megtett kilométer és a használati idő függvényében utólag fizetünk.

Főleg rövidebb utakra éri meg az autómegosztás, mondjuk olyanokra, amelyeket a magánszemélyek taxival tennének meg, vagy a cégek alkalmazottai a munkáltatójuk úgynevezett kulcsos autóival. Számos esetben olcsóbb, mint a saját autó vagy a taxi, és rugalmasabb, mint a bérautó.

Működése egyszerű: online időszak-foglalást követően a regisztrált ügyfelek a chipkártyájukkal bemennek a parkolóházba, lehúzzák a kocsi szélvédőjének megfelelő pontján, majd beülnek, és viszik. Emberi közreműködés nélkül. Nem tévedés, nem elírás, a várakozó kocsikban ott a kulcs, a forgalmi, és egy MOL-kártya is – így viszik el a járműveket, amiket a használat után leraknak ugyanott.

Az egyik cégvezető kezében a kocsit nyitó kártyával. Van város, ahol a taxisok pert indítottak a car-sharing szolgáltatás ellen, annyira elvitte tőlük az utasokat

A car-sharing 1948-ban indult Svájcból, ma Nagy-Britanniától Németországig ezrével működnek sikeresen autómegosztó pontok. Lényege, előnye röviden összefoglalható. Ha nem egy ember használ egy autót, ezer ember ezer autót stb., hanem 6-8-10 ember egyetlen kocsit (viszont az a jármű rendesen kihasznált, parkolóhelyet sem foglal feleslegesen), akkor csökken a nagyvárosok zsúfoltsága, mérséklődnek a dugók, javul a levegőminőség.

Mindez így szép és jó, számos nyugati városban működik is, nagy kérdés, hogy Magyarországon  kinövi-e magát a most éledező autómegosztó rendszer. Ez nyilván akkor lesz sikeres, ha minél többen kezdik megismerni az előnyeit, erre építve pedig az ezzel foglalkozó cég(ek) egyre több átadópont tudnak beüzemelni.

Budapesten és szűkebb környékén 2 millió emberre jut nagyjából 800 ezer jármű, ami meglehetősen magas arány, ismertek a következményei, ezt kellene fokozatosan javítani. Az Avalon Car(e) Services Kft. mostantól működő öt átadópontja a VI. és VII. kerület belső felén az ideálisnak mondott 200-300 méterre vannak egymástól, elvileg ebből a csírából kéne kinőni egy hálózatnak.

A cég vidéki parkoló- és átvevőpontok átadását is tervezi a közeljövőben, elsősorban a nagyobb városok vasútállomásainak közelében.

Kommentek

  • Kempelen

    2 millió emberre 800 ezer jármű? Minden 2,5. ember nem tömegközlekedik.
    Nincs itt válság.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.