Csodásan eszement műalkotás a Citroëntől

Citroën Divine DS Concept

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.09.05. 08.45

Amilyen kicsi, olyan nagystílű a Citroën önállósodott DS luxusmárkájának legújabb tanulmányautója. A Divine DS semmit sem úgy csinál, ahogy szokás; pont ez benne a szép.

Lassan nem is években, hanem évtizedekben mérhető, hogy mikor csinált utoljára valóban bolond dolgot a Citroën. Persze a C4 Cactusnál már gyanús volt, hogy elindult egy folyamat, de az még akár véletlen is lehetett volna. Most viszont valóban úgy tűnik, a Citroën ráérzett régi ritmusára, és ahelyett, hogy tervezné, alkotni fogja az autókat. 

Vagy nem. 
Mindenesetre a DS vérvonal (amelyet Kínában már eleve önálló márkaként vezettek be, és immár Európában is megindult a leválasztás folyamata) legfrissebb munkája sokkal inkább tűnik mobil szobornak, mint autónak. 
Markáns orra például legalább másfél méterrel hosszabb autót sejtet: a kackiás krómbajszok, az üregükben mélyen ülő, Swarowski-kristályos, lézerprojektoros fényszórók, a duplán domborított gépházfedél mögött szinte elvész a 421 centis, ferdehátú karosszéria. Az elegánsan induló autó gyorsan sportosba vált, hogy aztán hátul két elképesztően masszív C-oszlop támassza meg a tetőívet. 
A kilátást mégsem ezek az ölnyi oszlopok akadályozzák, hanem a hátsó szélvédő teljes hiánya: a sokszögletű tetőlemez az üvegfelület várt helyén megtörik, de aztán ugyanúgy folytatódik egészen az övvonalig, ahol merész kacsafarokban, a levegőben lógva ér véget. Mivel azonban ezek a sokszögek részben áttetszőek, az utasteret helyzetüktől függő mennyiségű és minőségű fényben fürdetik – íme, az autó, amely mindig saját fasora alatt futhat, bármerre is jár. A hátsó lemezek egyébként mozgathatók, akár egy gyík gallérja: ez egyrészt befolyással van az autó aerodinamikai teljesítményére, másrészt az egyik lemez alatt helyezkedik el a tolatókamera. 
Az utastér, ha már szóba került, külön megér egy misét. A műszerfalat és a padlókonzolt egyetlen, összefüggő lepel borítja, a funkcionális területek határait csavarok, hajlítások jelölik. És ez még semmi: a Möbius-szalagként tekeredő felületek lecserélhetők, így az autó néhány mozdulattal merőben új személyiséggel ruházható fel. 
Csodásan eszement műalkotás a Citroëntől 1
A koncepciót ‘Hypertypage’-nak nevezte el a Citroën, és gyakorlatilag három autót ad a kezünkbe: egy tárgyilagos, szénszálas anyagból építkezőt, amely férfias hangulatot teremt; egy kifinomult, elegánsat, és egy ‘fatale punk’ elnevezésű, extrém megjelenésűt, amelyet kristályokkal kivarrt, sötét bőr ural, kiváló apropót teremtve arra, hogy a Swarovskit itt is behozza a képbe a Citroën. 
Az ülések a DS márkánál immár szokásos óraszíj-mintázatot bonyolítják tovább; ezek a legkevésbé meglepőek az autón. A kezelőszervek ellenben nem hétköznapiak: a fehéraranyba burkolt, gerincoszlopot mintázó középkonzolon nemes kövekből kifaragott kapcsolókkal találkozunk. 
Az, hogy ezek után a kormánykerék szögletes, már szinte természetes. Mögötte holografikus monitort és head-up kijelzőt találunk, a multifunkciós érintőképernyő azonban hiányzik az autóból. Illetve dehogy hiányzik, csak a szokásos helyéről (hiszen a középkonzolon a formai játszadozás miatt nem fért volna el) a tetőkonzolra költözött, ami ergonómiailag ugyan tragikus döntés, viszont rendkívül látványos és kívánatos – ráadásul így egyben visszapillantó tükörként is szolgál a monitor. 
Ennyi hardcore extravagancia után minimum egy konnektoros hibrid hajtásláncot vártunk volna az autótól, de még inkább a cég sűrített levegős hibridjét, ami körül hirtelen nagyon nagy csend keletkezett. A Divine DS azonban egy szimpla közvetlen befecskendezős, 1,6 literes benzines turbómotort kapott, igaz, az 270 lóerőt tud, mindössze 145 g/km CO2-kibocsátás mellett.
DS

Kommentek

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta 

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

A lakótelep közepén sikerült elakadni egy szabadidő-autóval

Újabb eset bizonyítja, hogy a szabadidő-autó nem terepjáró, főleg utcai abroncsokkal nem.

F1: Buttonnak elég lesz 10 kör!

A McLarennél nagyon bíznak a Monacóban Fernando Alonso helyére beugró Jenson Buttonban, úgy gondolják, a pályás tesztelésnek nem lett volna haszna számára.

Városban száguldozó kretének rontják a BMW-sek jó hírét

Az ilyen videók miatt romlik a bajor márka tulajdonosainak megítélése, mert ez már nem a használja-e az indexet szint. Ez közveszélyes szórakozás.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.