A felezővonal miatt száguldozunk?

Érdekes kísérlet Londonból

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.09.05. 10.15

Meglepő eredményre jutottak a londoni közlekedési hivatal munkatársai. Ötletük nyomán az utak egyszerre lehetnek olcsóbbak és biztonságosabbak.

A szabályok értünk vannak, legalábbis hajlamosak vagyunk ezt hinni. Valójában a túl sok szabály sokszor káros, a korlátozás csak arra ösztökéli az embert, hogy kitörési pontot keressen. 

Ezzel egybevágó következtetésekre jutott a londoni közlekedési hivatal (Transport for London, TfL), amikor három, egymástól messze fekvő út felújítása során úgy döntöttek, nem festik vissza a forgalmi irányokat elválasztó felezővonalat, hanem jelöletlenül hagyják az útfelületet. Ezt követően megmérték az adott útszakaszokon a forgalom átlagsebességét. 
Az alábbi képen is látható Seven Sisters Roadon az egyik irányban az eddig 50,7 km/óráról 46,7 km/órára, a másikban 51,6-ról 45 km/órára csökkent a tempó. 
A felezővonal miatt száguldozunk? 1
Kép: AutoExpress.co.uk
A jelenség okát könnyű kitalálni: míg a felfestés azt a tévképzetet ülteti el tudatunkban, hogy a sáv csak a miénk, oda más nem jöhet be, annak hiánya bizonytalanná, óvatossá, figyelmesebbé teszi az autósokat. A sebességcsökkenés mértéke még nagyobb volt, amikor az autósok szembejövő forgalommal találkoztak. Utóbbi jelenséget egyébként egy, a tanulmányban idézett, de általunk nem ismert, 2005-ös kutatás is alátámasztotta. 
Az ígéretes eredmények ellenére a TfL nem ragad perzselőt és spaklit, hogy a 8 milliós nagyváros minden útjáról felszedje a felezővonalat, a későbbiekben azonban szem előtt tartják ezt a lehetőséget, és azt megfelelő helyeken alkalmazni is fogják. 
A hatóságok szerint sem lehet nyakló nélkül nekikezdeni a vonaltalanításnak, ám az így elérhető megtakarításról ők is megemlékeztek. 
Az eredmények valóban érdekesek, kérdés azonban, hogy valóban a sávok jelölésének a hiánya okozza-e a bizonytalankodást és a lassabb tempót, vagy csak az újdonság ténye? Ha ugyanis pár hét alatt hozzászoknak az autósok a felezővonal hiányához, ismét emelkedni fog a sebesség, és potenciálisan a szabálytalan előzések, kanyarodások aránya is megnőhet.

Kommentek

Most minden kiderül egy F1-es kormány titkairól

A Haas versenyzője, Romain Grosjean ad egy kis eligazítást a Forma-1-es kormányok titkairól.

Százszámra gyártanák az elektromos buszokat a lengyelek

2025-től évente ezer buszt gyártanának Lengyelországban. Ennek alapjait most fektethetik le a lengyelek.

Hamilton: Az új Merci olyan, mint egy hajó

Lewis Hamilton elmondta, hogy mit gondol a Mercedes 2017-es autójáról, a W08-asról.

F1: Gyönyörű autót tervezett a Red Bull

Christian Horner csapatfőnök szerint a Red Bull 2017-es autója az egyik “legcsinosabb”, amit valaha tervezett a csapat.

Minden benne van az új Volkswagen Golfban

Kipróbáltuk a felfrissített Golfot! A jóból még jobb lett, a vezetői asszisztensek és a műszaki megoldások száma és fajtája luxusautókat idéz.

F1: A sztármérnök is kevesebb előzést jósol

A Red Bull sztártervezője, Adrian Newey szerint a 2017-es Forma-1-es szabályok továbbra is egészségtelen mértékben jutalmazzák majd a motorerőt, emellett az előzések számát is csökkentik.

A múltba megy előre a kínai szupersportkocsi 

Olasz formatervvel érkezik a kínai Techrules fantasztikus sportautója. A múltidéző vonalak mögött fejlett elektromos hajtáslánc-technológia rejlik.

F1: Hamilton magyarázkodni kényszerült

Lewis Hamilton hétfőn tisztázta a hétvégén a csapaton belüli adatmegosztással kapcsolatos nyilatkozatát. Nincs baja a Mercedesszel és Valtteri Botasszal.

F1: Minden ellenféltől fél a Mercedes

Hiába nyertek zsinórban három világbajnoki címet, a Mercedes csapatfőnöke azt mondja, a 2017-es idény előtt majdnem ugyanúgy tart minden riválistól, mint amikor először munkába állt.

Elegáns lett a legújabb Forma-1-es autó

A Sauber-csapat megmutatta 2017-es Forma-1-es modelljét, a C36-ost. A svájci alakulat jubileumi festéssel ünnepli 25. F1-es idényét.

A Lada nyugati hódításának nyomát fotózták Magyarországon

Ha ez a Zsiguli mesélni tudna! Biztos kalandos út vezetett a szovjet gyárból Angliába, majd valahogy a magyar utakra.

F1: 2020-ig maradnak a Mercedes-főnökök

A Mercedes-csapat két vezetője, az elnök Niki Lauda és a csapatfőnök Toto Wolff szerződést hosszabbított.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.