A felezővonal miatt száguldozunk?

Érdekes kísérlet Londonból

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.09.05. 10.15

Meglepő eredményre jutottak a londoni közlekedési hivatal munkatársai. Ötletük nyomán az utak egyszerre lehetnek olcsóbbak és biztonságosabbak.

A szabályok értünk vannak, legalábbis hajlamosak vagyunk ezt hinni. Valójában a túl sok szabály sokszor káros, a korlátozás csak arra ösztökéli az embert, hogy kitörési pontot keressen. 

Ezzel egybevágó következtetésekre jutott a londoni közlekedési hivatal (Transport for London, TfL), amikor három, egymástól messze fekvő út felújítása során úgy döntöttek, nem festik vissza a forgalmi irányokat elválasztó felezővonalat, hanem jelöletlenül hagyják az útfelületet. Ezt követően megmérték az adott útszakaszokon a forgalom átlagsebességét. 
Az alábbi képen is látható Seven Sisters Roadon az egyik irányban az eddig 50,7 km/óráról 46,7 km/órára, a másikban 51,6-ról 45 km/órára csökkent a tempó. 
A felezővonal miatt száguldozunk? 1
Kép: AutoExpress.co.uk
A jelenség okát könnyű kitalálni: míg a felfestés azt a tévképzetet ülteti el tudatunkban, hogy a sáv csak a miénk, oda más nem jöhet be, annak hiánya bizonytalanná, óvatossá, figyelmesebbé teszi az autósokat. A sebességcsökkenés mértéke még nagyobb volt, amikor az autósok szembejövő forgalommal találkoztak. Utóbbi jelenséget egyébként egy, a tanulmányban idézett, de általunk nem ismert, 2005-ös kutatás is alátámasztotta. 
Az ígéretes eredmények ellenére a TfL nem ragad perzselőt és spaklit, hogy a 8 milliós nagyváros minden útjáról felszedje a felezővonalat, a későbbiekben azonban szem előtt tartják ezt a lehetőséget, és azt megfelelő helyeken alkalmazni is fogják. 
A hatóságok szerint sem lehet nyakló nélkül nekikezdeni a vonaltalanításnak, ám az így elérhető megtakarításról ők is megemlékeztek. 
Az eredmények valóban érdekesek, kérdés azonban, hogy valóban a sávok jelölésének a hiánya okozza-e a bizonytalankodást és a lassabb tempót, vagy csak az újdonság ténye? Ha ugyanis pár hét alatt hozzászoknak az autósok a felezővonal hiányához, ismét emelkedni fog a sebesség, és potenciálisan a szabálytalan előzések, kanyarodások aránya is megnőhet.

Kommentek

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Ritka Ferrarit emésztettek fel a lángok

Porrá égett egy korai Ferrari F40-es, az anyagi kár jelentős, az autó pótolhatatlan darabja az olasz sportkocsigyár történelmének.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

Meglepte leghűségesebb vevőjét a Lexus

100 évesen a 25-ödik Lexusát készült megvásárolni, ezért a japán gyártó egy igazán különleges darabot készített hűséges vevőjének.

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

F1: A Ferrari kiütötte a Mercedest az időmérőn

A Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén a Ferrari “robbantott”, Sebastian Vettelé lett a pole-t, Kimi Räikkönen 2. helyével meglett a teljes első sor. A mercedeses Valtteri Bottas a 3., Lewis Hamilton szétesett.

F1: A Ferrari megint verte a Mercedest

A Forma-1-es Orosz Nagydíj utolsó szabadedzésén is határozott előnnyel verte a Ferrari a Mercedest, Sebastian Vettel a leggyorsabb, Lewis Hamilton csak a 4.

300 km/h fölött hasít az új Alpina kupé

Bemutatta legfrissebb újdonságát az Alpina. A B4 S Bi-Turbo a BMW M4 költséges alternatívája.

Nincs ma ennél menőbb Porsche az interneten!

Aligha létezik még egy ilyen Porsche 911 Carrera RSR 3.8-as a világon. Kívánatos patina, merész színek és 10 futott kilométer.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.