A felezővonal miatt száguldozunk?

Érdekes kísérlet Londonból

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.09.05. 10.15

Meglepő eredményre jutottak a londoni közlekedési hivatal munkatársai. Ötletük nyomán az utak egyszerre lehetnek olcsóbbak és biztonságosabbak.

A szabályok értünk vannak, legalábbis hajlamosak vagyunk ezt hinni. Valójában a túl sok szabály sokszor káros, a korlátozás csak arra ösztökéli az embert, hogy kitörési pontot keressen. 

Ezzel egybevágó következtetésekre jutott a londoni közlekedési hivatal (Transport for London, TfL), amikor három, egymástól messze fekvő út felújítása során úgy döntöttek, nem festik vissza a forgalmi irányokat elválasztó felezővonalat, hanem jelöletlenül hagyják az útfelületet. Ezt követően megmérték az adott útszakaszokon a forgalom átlagsebességét. 
Az alábbi képen is látható Seven Sisters Roadon az egyik irányban az eddig 50,7 km/óráról 46,7 km/órára, a másikban 51,6-ról 45 km/órára csökkent a tempó. 
A felezővonal miatt száguldozunk? 1
Kép: AutoExpress.co.uk
A jelenség okát könnyű kitalálni: míg a felfestés azt a tévképzetet ülteti el tudatunkban, hogy a sáv csak a miénk, oda más nem jöhet be, annak hiánya bizonytalanná, óvatossá, figyelmesebbé teszi az autósokat. A sebességcsökkenés mértéke még nagyobb volt, amikor az autósok szembejövő forgalommal találkoztak. Utóbbi jelenséget egyébként egy, a tanulmányban idézett, de általunk nem ismert, 2005-ös kutatás is alátámasztotta. 
Az ígéretes eredmények ellenére a TfL nem ragad perzselőt és spaklit, hogy a 8 milliós nagyváros minden útjáról felszedje a felezővonalat, a későbbiekben azonban szem előtt tartják ezt a lehetőséget, és azt megfelelő helyeken alkalmazni is fogják. 
A hatóságok szerint sem lehet nyakló nélkül nekikezdeni a vonaltalanításnak, ám az így elérhető megtakarításról ők is megemlékeztek. 
Az eredmények valóban érdekesek, kérdés azonban, hogy valóban a sávok jelölésének a hiánya okozza-e a bizonytalankodást és a lassabb tempót, vagy csak az újdonság ténye? Ha ugyanis pár hét alatt hozzászoknak az autósok a felezővonal hiányához, ismét emelkedni fog a sebesség, és potenciálisan a szabálytalan előzések, kanyarodások aránya is megnőhet.

Kommentek

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

F1: Tízmilliárdos bukás az Osztrák Nagydíj

A Red Bull több tízmillió eurót veszített már a két évvel ezelőtt feltámasztott Osztrák Nagydíjon. Meddig nyelik le a veszteséget?

Üdvözöl a pokol

Rájöttem a titokra: minél hosszabb egy Mercedes neve, annál nagyobb a móka; és az új E 63 neve bizony piszok hosszú. Portugáliában teszteltük minden idők legerősebb E-osztályát.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.