Nincs ellenszer az össznépi óratekerés ellen

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2014.09.04. 11.00

Tavaly júliusban lépett életbe a büntető törvénykönyv rendelkezése, amely egy évig terjedő szabadságvesztéssel bünteti a kilométerórák visszatekerését. Hiába.

Tavaly júliusban lépett életbe a büntető törvénykönyv azon rendelkezése, amely egy évig terjedő szabadságvesztéssel bünteti az autók kilométerórájának visszatekerését. Az eltelt több mint egy évben azonban – bizonyíték híján – egyetlen alkalommal sem ítéltek el senkit, így a Használtautó.hu adatai szerint a nepperek ugyanúgy tekernek tovább, mint eddig.
 
A kilométeróra visszatekerésének célja, hogy a mutatott kilométer a vásárlók számára fontos lélektani határ alá kerüljön. Ilyen határ a 100 ezer, illetve idősebb autóknál a 150 és a 200 ezer kilométeres szint, aki tudja, ez alatt igyekszik hirdetni autóját. Bár az eloszlásnak statisztikailag egyenletesnek kellene mutatkoznia, a 95-99 ezer kilométeres intervallumban például több mint 20 százalékkal hirdetnek több autót, mint az előtte vagy az utána következő sávban.

Nincs ellenszer az össznépi óratekerés ellen 1
Még árulkodóbb az egyes évjáratokhoz tartozó átlagos futásteljesítmények mértéke. Az eladásra kínált hároméves járművek átlagosan 100 ezer kilométert futottak. Ezt követően azonban jelentősen csökken a bevallott éves menettáv: a 150 ezres átlagot 8 éves korban érik el, a 200 ezres átlagot pedig csak a 16. évben lépik át.
 
Az oldal szerint elgondolkodtató, hogy tavaly augusztusban szinte hajszálra ugyanez volt a helyzet. Erre magyarázat lehet, hogy a Btk.-ban szereplő rendelkezést gyakorlatilag csak akkor lehet alkalmazni, ha tettenérés történik, erre azonban az egész országban eddig nem volt precedens. Egy kvázi üres jogszabályi előírásnak pedig nincsen igazi visszatartó ereje.

Nincs ellenszer az össznépi óratekerés ellen 2
Az autók aktuális kilométerállását 2012 januárjától minden tulajdonváltás vagy műszaki vizsga során regisztrálják a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának (KEKKH) adatbázisában. Mivel műszaki vizsgán az autók túlnyomó többsége kétévenként esik át, a járművek többségéről jelenleg csupán egyetlen nyilvántartott adat áll rendelkezésre. Ezt pedig hiába kéri le a vevő, ha nem áll rendelkezésre olyan korábbi érték, amihez viszonyítani is lehet. Ráadásul, ha egy járművet átlag felett használnak, bőven megérheti akár kétévente visszatekerni az óraállást ? ilyenkor csak arra kell figyelni, hogy az új érték a korábban regisztrált felett legyen.
 
A valódi hosszú távú megoldás tehát a gyakoribb adatrögzítés lehet. Ez az autó tulajdonosának nem jelentene pótlólagos terhet, hiszen arra – a Belgiumban és Hollandiában bevált gyakorlat alapján – elsősorban a szervizlátogatások alkalmával, automatikusan kerülne sor. Emellett megfontolandó az adatok rögzítése akár közúti ellenőrzések során is. Ennek bevezetésére azonban egyelőre kevés konkrét szándék körvonalazódik szabályozói oldalról.

Kíváncsi vagy a világ legnagyobb motorgyűjteményére? Kattints a képre! Megéri.

Nincs ellenszer az össznépi óratekerés ellen 3

Kommentek

  • papalaci

    Mindaddig nem is lesz változás ebben a témában, amíg az idióta vevő keresi a 100 ezer km-t futott özönvíz előtti kiglancolt német ócskavasat. Ha a marhának ilyen kell, akkor azt kapja. Az a marha aki elhiszi egy 15-18 éves német fostalicskáról, hogy csak 120 ezer km-t futott, és persze minden szervize megvolt.Csodák nincsenek, ráadásul a németeknél is egyre nagyobb a szar, tehát ott spórolnak ahol éppen tudnak. Manapság már ott tartanak, főleg a propelleres bajor vackokkal, hogy egy-egy olajcserét elspórolnak, nem viszik szakszervízbe, mert az exjugo mekk mester is meg tudja javítani stb. Aztán jön a magyar autónepper és a már alaposan lepusztult ócskavastól megszabadítja a germánt. Jó lesz az még a magyarnak álomautóként. Aki ilyet vesz, meg is érdemli.

  • subi2

    Ezek a teljesen felesleges törvények, mert csak vicc tárgyát képezik, hiszen a kutya sem hajtja végre és pláne nem is ellenőrzi. Viszont a törvény megalkotói felvették fizetésüket, sőt, valószínűleg részt vettek jó pár bizottsági ülésen, megfelelő javadalmazás mellett, most pedig tárják szét karjukat…

  • jmzba145

    A megoldás talán az lehetne, hogy a nepperek állapotfelmérés nélkül ne adhassanak el autót, bár lehet ebben is-mert, miért ne- megtalálnák a kiskaput.
    Kempelen szokás szerint ismét pikírt. Hol vagy guillotine?

  • W. A. Lacky

    Közismert, hogy minden törvény annyira hasznos, amennyire végrehajtható. Sajnos ezt a törvényhozók mostanában szeretik elfelejteni.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

Hamilton: Furcsa dolgok történtek a Mercedesnél

Lewis Hamilton nem áll le a célozgatásokkal, az angol szerint különös dolgok is történtek idén a Mercedesnél.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

F1: Pilótaszavazást a fejvédőről?

A Toro Rossó-s Danyiil Kvjat szerint az őszi tesztek után a versenyzőknek kellene szavazniuk arról, bevezessék-e a Forma-1-ben 2018-ben a fejvédő gyűrűt.

Autópályadíj-botrány: nem a korrupt hivatalnok veszített, hanem mi

Lefokozták az osztályvezetőt, aki elengedte a tesójának a későn vett matrica miatt kapott pótdíjat. Pedig ez volt a leghelyesebb döntése, amióta dolgozik!

F1: Bátor döntést fontolgat a Mercedes

A Mercedes-főnök szerint Pascal Wehrleinnak jót tenne még egy-két szezon egy középcsapatnál, de előfordulhat, hogy Rosberghez hasonlóan a csapat is “bátor döntést hoz” és az ifjoncot ültetik az autóba.

Összkerekes változatot kap a Dodge izomautója

Amerikai izomautóban szinte szentségtörés a V6-os motor és az összkerékhajtás, de a Dodge azt ígéri, hogy a Challenger GT így is élvezetes autó marad.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.