Nincs ellenszer az össznépi óratekerés ellen

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2014.09.04. 11.00

Tavaly júliusban lépett életbe a büntető törvénykönyv rendelkezése, amely egy évig terjedő szabadságvesztéssel bünteti a kilométerórák visszatekerését. Hiába.

Tavaly júliusban lépett életbe a büntető törvénykönyv azon rendelkezése, amely egy évig terjedő szabadságvesztéssel bünteti az autók kilométerórájának visszatekerését. Az eltelt több mint egy évben azonban – bizonyíték híján – egyetlen alkalommal sem ítéltek el senkit, így a Használtautó.hu adatai szerint a nepperek ugyanúgy tekernek tovább, mint eddig.
 
A kilométeróra visszatekerésének célja, hogy a mutatott kilométer a vásárlók számára fontos lélektani határ alá kerüljön. Ilyen határ a 100 ezer, illetve idősebb autóknál a 150 és a 200 ezer kilométeres szint, aki tudja, ez alatt igyekszik hirdetni autóját. Bár az eloszlásnak statisztikailag egyenletesnek kellene mutatkoznia, a 95-99 ezer kilométeres intervallumban például több mint 20 százalékkal hirdetnek több autót, mint az előtte vagy az utána következő sávban.

Nincs ellenszer az össznépi óratekerés ellen 1
Még árulkodóbb az egyes évjáratokhoz tartozó átlagos futásteljesítmények mértéke. Az eladásra kínált hároméves járművek átlagosan 100 ezer kilométert futottak. Ezt követően azonban jelentősen csökken a bevallott éves menettáv: a 150 ezres átlagot 8 éves korban érik el, a 200 ezres átlagot pedig csak a 16. évben lépik át.
 
Az oldal szerint elgondolkodtató, hogy tavaly augusztusban szinte hajszálra ugyanez volt a helyzet. Erre magyarázat lehet, hogy a Btk.-ban szereplő rendelkezést gyakorlatilag csak akkor lehet alkalmazni, ha tettenérés történik, erre azonban az egész országban eddig nem volt precedens. Egy kvázi üres jogszabályi előírásnak pedig nincsen igazi visszatartó ereje.

Nincs ellenszer az össznépi óratekerés ellen 2
Az autók aktuális kilométerállását 2012 januárjától minden tulajdonváltás vagy műszaki vizsga során regisztrálják a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának (KEKKH) adatbázisában. Mivel műszaki vizsgán az autók túlnyomó többsége kétévenként esik át, a járművek többségéről jelenleg csupán egyetlen nyilvántartott adat áll rendelkezésre. Ezt pedig hiába kéri le a vevő, ha nem áll rendelkezésre olyan korábbi érték, amihez viszonyítani is lehet. Ráadásul, ha egy járművet átlag felett használnak, bőven megérheti akár kétévente visszatekerni az óraállást ? ilyenkor csak arra kell figyelni, hogy az új érték a korábban regisztrált felett legyen.
 
A valódi hosszú távú megoldás tehát a gyakoribb adatrögzítés lehet. Ez az autó tulajdonosának nem jelentene pótlólagos terhet, hiszen arra – a Belgiumban és Hollandiában bevált gyakorlat alapján – elsősorban a szervizlátogatások alkalmával, automatikusan kerülne sor. Emellett megfontolandó az adatok rögzítése akár közúti ellenőrzések során is. Ennek bevezetésére azonban egyelőre kevés konkrét szándék körvonalazódik szabályozói oldalról.

Kíváncsi vagy a világ legnagyobb motorgyűjteményére? Kattints a képre! Megéri.

Nincs ellenszer az össznépi óratekerés ellen 3

Kommentek

  • papalaci

    Mindaddig nem is lesz változás ebben a témában, amíg az idióta vevő keresi a 100 ezer km-t futott özönvíz előtti kiglancolt német ócskavasat. Ha a marhának ilyen kell, akkor azt kapja. Az a marha aki elhiszi egy 15-18 éves német fostalicskáról, hogy csak 120 ezer km-t futott, és persze minden szervize megvolt.Csodák nincsenek, ráadásul a németeknél is egyre nagyobb a szar, tehát ott spórolnak ahol éppen tudnak. Manapság már ott tartanak, főleg a propelleres bajor vackokkal, hogy egy-egy olajcserét elspórolnak, nem viszik szakszervízbe, mert az exjugo mekk mester is meg tudja javítani stb. Aztán jön a magyar autónepper és a már alaposan lepusztult ócskavastól megszabadítja a germánt. Jó lesz az még a magyarnak álomautóként. Aki ilyet vesz, meg is érdemli.

  • subi2

    Ezek a teljesen felesleges törvények, mert csak vicc tárgyát képezik, hiszen a kutya sem hajtja végre és pláne nem is ellenőrzi. Viszont a törvény megalkotói felvették fizetésüket, sőt, valószínűleg részt vettek jó pár bizottsági ülésen, megfelelő javadalmazás mellett, most pedig tárják szét karjukat…

  • jmzba145

    A megoldás talán az lehetne, hogy a nepperek állapotfelmérés nélkül ne adhassanak el autót, bár lehet ebben is-mert, miért ne- megtalálnák a kiskaput.
    Kempelen szokás szerint ismét pikírt. Hol vagy guillotine?

  • W. A. Lacky

    Közismert, hogy minden törvény annyira hasznos, amennyire végrehajtható. Sajnos ezt a törvényhozók mostanában szeretik elfelejteni.

Új gumikat kaptak a koraszülöttmentők

Hét mentőautóra szerelték fel azokat a nyári gumikat, amelyeket az Abroncs Kereskedőház adományozott a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentő Alapítvány számára.

Ismét csökken az üzemanyagok ára

A szerdai árcsökkentés után pénteken folytatódik az áresés a hazai benzinkutakon.

Soha nem látott új rendszer jöhet az autókba

A Continental egy olyan rendszer kifejlesztésén dolgozik, amely felismeri a különböző útviszonyokat.

16 ezer kilométeres túrára indul a Nissan Leaf

Egy e-mobilitási szervezet benevezett egy Nissan Leafet a barátságos, de kíméletlen Mongol-ralira. 16 ezer kilométert kell megtennie a villanyautónak.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

F1: Szocsitól mamuszban versenyez Vettel

Az Orosz Nagydíjtól Sebastian Vettel cipő helyett versenymamuszban ül a Ferrariba.

F1: Már jövőre jöhet a New Jersey-i futam?

Felpörögtek az események az USA-ban, három helyszínen is folyik a Forma-1-es futam előkészítése.

Egészen félelmetes, ahogy elalszik a volán mögött a kamionos

Végig azt várod majd, hogy melyik autós lesz a szerencsétlen áldozata az elbóbiskoló kamionosnak.

F1: Alonso jutalékot kér Buttontól

Fernando Alonso nyugodtan készül az Indy 500-ra, biztos benne, hogy a McLaren nélküle is meglesz Monacóban. Bár pontszerzési esélye lenne Monte-Carlo utcáin, Indianapolist nagyobb lehetőségnek látja.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.