Nincs ellenszer az össznépi óratekerés ellen

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2014.09.04. 11.00

Tavaly júliusban lépett életbe a büntető törvénykönyv rendelkezése, amely egy évig terjedő szabadságvesztéssel bünteti a kilométerórák visszatekerését. Hiába.

Tavaly júliusban lépett életbe a büntető törvénykönyv azon rendelkezése, amely egy évig terjedő szabadságvesztéssel bünteti az autók kilométerórájának visszatekerését. Az eltelt több mint egy évben azonban – bizonyíték híján – egyetlen alkalommal sem ítéltek el senkit, így a Használtautó.hu adatai szerint a nepperek ugyanúgy tekernek tovább, mint eddig.
 
A kilométeróra visszatekerésének célja, hogy a mutatott kilométer a vásárlók számára fontos lélektani határ alá kerüljön. Ilyen határ a 100 ezer, illetve idősebb autóknál a 150 és a 200 ezer kilométeres szint, aki tudja, ez alatt igyekszik hirdetni autóját. Bár az eloszlásnak statisztikailag egyenletesnek kellene mutatkoznia, a 95-99 ezer kilométeres intervallumban például több mint 20 százalékkal hirdetnek több autót, mint az előtte vagy az utána következő sávban.

Nincs ellenszer az össznépi óratekerés ellen 1
Még árulkodóbb az egyes évjáratokhoz tartozó átlagos futásteljesítmények mértéke. Az eladásra kínált hároméves járművek átlagosan 100 ezer kilométert futottak. Ezt követően azonban jelentősen csökken a bevallott éves menettáv: a 150 ezres átlagot 8 éves korban érik el, a 200 ezres átlagot pedig csak a 16. évben lépik át.
 
Az oldal szerint elgondolkodtató, hogy tavaly augusztusban szinte hajszálra ugyanez volt a helyzet. Erre magyarázat lehet, hogy a Btk.-ban szereplő rendelkezést gyakorlatilag csak akkor lehet alkalmazni, ha tettenérés történik, erre azonban az egész országban eddig nem volt precedens. Egy kvázi üres jogszabályi előírásnak pedig nincsen igazi visszatartó ereje.

Nincs ellenszer az össznépi óratekerés ellen 2
Az autók aktuális kilométerállását 2012 januárjától minden tulajdonváltás vagy műszaki vizsga során regisztrálják a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának (KEKKH) adatbázisában. Mivel műszaki vizsgán az autók túlnyomó többsége kétévenként esik át, a járművek többségéről jelenleg csupán egyetlen nyilvántartott adat áll rendelkezésre. Ezt pedig hiába kéri le a vevő, ha nem áll rendelkezésre olyan korábbi érték, amihez viszonyítani is lehet. Ráadásul, ha egy járművet átlag felett használnak, bőven megérheti akár kétévente visszatekerni az óraállást ? ilyenkor csak arra kell figyelni, hogy az új érték a korábban regisztrált felett legyen.
 
A valódi hosszú távú megoldás tehát a gyakoribb adatrögzítés lehet. Ez az autó tulajdonosának nem jelentene pótlólagos terhet, hiszen arra – a Belgiumban és Hollandiában bevált gyakorlat alapján – elsősorban a szervizlátogatások alkalmával, automatikusan kerülne sor. Emellett megfontolandó az adatok rögzítése akár közúti ellenőrzések során is. Ennek bevezetésére azonban egyelőre kevés konkrét szándék körvonalazódik szabályozói oldalról.

Kíváncsi vagy a világ legnagyobb motorgyűjteményére? Kattints a képre! Megéri.

Nincs ellenszer az össznépi óratekerés ellen 3

Kommentek

  • papalaci

    Mindaddig nem is lesz változás ebben a témában, amíg az idióta vevő keresi a 100 ezer km-t futott özönvíz előtti kiglancolt német ócskavasat. Ha a marhának ilyen kell, akkor azt kapja. Az a marha aki elhiszi egy 15-18 éves német fostalicskáról, hogy csak 120 ezer km-t futott, és persze minden szervize megvolt.Csodák nincsenek, ráadásul a németeknél is egyre nagyobb a szar, tehát ott spórolnak ahol éppen tudnak. Manapság már ott tartanak, főleg a propelleres bajor vackokkal, hogy egy-egy olajcserét elspórolnak, nem viszik szakszervízbe, mert az exjugo mekk mester is meg tudja javítani stb. Aztán jön a magyar autónepper és a már alaposan lepusztult ócskavastól megszabadítja a germánt. Jó lesz az még a magyarnak álomautóként. Aki ilyet vesz, meg is érdemli.

  • subi2

    Ezek a teljesen felesleges törvények, mert csak vicc tárgyát képezik, hiszen a kutya sem hajtja végre és pláne nem is ellenőrzi. Viszont a törvény megalkotói felvették fizetésüket, sőt, valószínűleg részt vettek jó pár bizottsági ülésen, megfelelő javadalmazás mellett, most pedig tárják szét karjukat…

  • jmzba145

    A megoldás talán az lehetne, hogy a nepperek állapotfelmérés nélkül ne adhassanak el autót, bár lehet ebben is-mert, miért ne- megtalálnák a kiskaput.
    Kempelen szokás szerint ismét pikírt. Hol vagy guillotine?

  • W. A. Lacky

    Közismert, hogy minden törvény annyira hasznos, amennyire végrehajtható. Sajnos ezt a törvényhozók mostanában szeretik elfelejteni.

Élőben barátságosabb a törtszemű Skoda Octavia

Menetrend szerint érkezett a harmadik generációs Skoda Octavia időközi ráncfelvarrása, ami leginkább két, alig pár centi hosszú lemezdarab miatt igazán érdekes a szokásos új színek, digitális funkciók, vezetéssegédek mellett.

Most minden kiderül egy F1-es kormány titkairól

A Haas versenyzője, Romain Grosjean ad egy kis eligazítást a Forma-1-es kormányok titkairól.

Százszámra gyártanák az elektromos buszokat a lengyelek

2025-től évente ezer buszt gyártanának Lengyelországban. Ennek alapjait most fektethetik le a lengyelek.

Hamilton: Az új Merci olyan, mint egy hajó

Lewis Hamilton elmondta, hogy mit gondol a Mercedes 2017-es autójáról, a W08-asról.

F1: Gyönyörű autót tervezett a Red Bull

Christian Horner csapatfőnök szerint a Red Bull 2017-es autója az egyik “legcsinosabb”, amit valaha tervezett a csapat.

Minden benne van az új Volkswagen Golfban

Kipróbáltuk a felfrissített Golfot! A jóból még jobb lett, a vezetői asszisztensek és a műszaki megoldások száma és fajtája luxusautókat idéz.

F1: A sztármérnök is kevesebb előzést jósol

A Red Bull sztártervezője, Adrian Newey szerint a 2017-es Forma-1-es szabályok továbbra is egészségtelen mértékben jutalmazzák majd a motorerőt, emellett az előzések számát is csökkentik.

A múltba megy előre a kínai szupersportkocsi 

Olasz formatervvel érkezik a kínai Techrules fantasztikus sportautója. A múltidéző vonalak mögött fejlett elektromos hajtáslánc-technológia rejlik.

F1: Hamilton magyarázkodni kényszerült

Lewis Hamilton hétfőn tisztázta a hétvégén a csapaton belüli adatmegosztással kapcsolatos nyilatkozatát. Nincs baja a Mercedesszel és Valtteri Botasszal.

F1: Minden ellenféltől fél a Mercedes

Hiába nyertek zsinórban három világbajnoki címet, a Mercedes csapatfőnöke azt mondja, a 2017-es idény előtt majdnem ugyanúgy tart minden riválistól, mint amikor először munkába állt.

Elegáns lett a legújabb Forma-1-es autó

A Sauber-csapat megmutatta 2017-es Forma-1-es modelljét, a C36-ost. A svájci alakulat jubileumi festéssel ünnepli 25. F1-es idényét.

A Lada nyugati hódításának nyomát fotózták Magyarországon

Ha ez a Zsiguli mesélni tudna! Biztos kalandos út vezetett a szovjet gyárból Angliába, majd valahogy a magyar utakra.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.