Ultra-ritka veteránt épített a Jaguar

Mindössze hat darab létezik

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.08.12. 09.00

Ötven éve eltűntek, most elővették és restaurálják őket: a hat darab Special GT E-type veterán versenyekre felkészített kincsként térhet vissza.

A Jaguar még májusban jelentette be, hogy különleges programba kezd. 1963-ban 18 darab könnyű, alumínium karosszériás E-type versenyautó építését tervezte a gyár, ám végül csak 12 darab készült el, a fennmaradó hat autó alváza befejezetlenül szunnyadt egy raktárban. Ezeket most elővették és befejezték – pontosabban mostanra elkészült a hat autó közül a nulladik, előszériás darab. 

A kifejezetten veterán autóversenyekre szánt régi-új Special GT E-type-okkal a gyár prototípus-építő szakemberei foglalkoznak. Bár az autót frissiben építik meg, sem az anyagválasztásban, sem a felhasznált technológiákban nem éltek a XXI. századi lehetőségekkel: az ultra erős alumínium ötvözetek és a modern gyártástechnológiák alkalmazásától elvből elzárkózott a gyár, így valódi veteránoknak számítanak. 
Egy korabeli Special GT E-type alumínium karosszériáját (amely egyébként pontosan 114 kilogrammal volt könnyebb a hagyományos E-type acél vázánál) rendkívüli részletgazdagsággal, digitálisan beszkennelték. Ezt követően meghatározták a 230 alkotóelem összeszerelésének módját és sorrendjét, majd az ötven évvel ezelőttihez rendkívül hasonló összetételű alumínium lemezekből pontosan újrapréselték az összes darabot. Mind a hat autó az FIA veterán versenykiírásainak megfelelően kerül majd az ügyfelekhez, beleértve a bukókeretet. 
Ahogy az anyagok, a motor is az eredeti: a Jaguar XK 120 1948-ból származó, de masszívan továbbfejlesztett, kettős felül fekvő vezérműtengelyes, láncvezérelt, alumínium hengerfejes variánsa, amely az ötvenes években öt darab le Mans-i győzelemhez segítette hozzá a Jaguar D-type-okat. A Special GT E-type ezt a motort kapta meg, öntött vas helyett alumínium blokkal (hiszen a kulcssó a tömegcsökkentés volt). A száraz karteres kenésű motort három darab 45DCO3 Weber karburátor táplálja – a Lucas befecskendező annak idején feláras opció volt; az előszériás modellt egyébként ezzel szerelték fel. A minden kivitelében legalább 300 lóerős motor szűk fokozású, négy gangos kéziváltón és részlegesen önzáró differenciálművön keresztül hajtja a hátsó tengelyt; a végáttételről a vevő dönthet, akár csak ötven éve. 
A kormánymű rásegítés nélküli, a volán természetesen fakarimás. A felszereltség a kis tömeg jegyében puritán volt, ám a Jaguar különböző opciós csomagokat kínált az autóhoz, az ajtóburkolattól kezdve a tetőkárpitozáson át a nyeregbőr padlószőnyegekig. A prototípust fényezetlenül hagyták, hogy érvényesüljön az alumínium, ám a Jaguar történészei hat hiteles színlehetőséget választottak ki az autóhoz: a British Racing Green mellett tört fehér, kárminvörös, metálszürke, ezüstszürke és metálkék árnyalatok passzolnak igazán a kocsihoz. 
Persze a vevő azzal szerelheti fel autóját, amit csak szeretne – a döntésben maga Ian Callum, a márka formatervezője segít neki.

Kommentek

  • KoboldInside

    Gyönyörűűűszép!

Videón, ahogy egy kismama szétveri férje autóját

Megtudta, hogy megcsalta a férje, gyermeke apukája, erre nem gyöngén bepöccent a leendő anyuka.

F1: Ilyen, amikor Verstappen nagyon hülyén néz ki

A Red Bullnál Mikulás-napi rendezvény volt december 6-án, Max Verstappennek sikerült hülyét csinálnia magából.

F1: A pechvogel is jelentkezett a Mercinél – videó

A Forma-1 történetének egyik legmókásabb balesetét produkáló japán sereghajtó, Taki Inoue is bejelentkezett Nico Rosberg mercedeses üléséért.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

Hamilton: Furcsa dolgok történtek a Mercedesnél

Lewis Hamilton nem áll le a célozgatásokkal, az angol szerint különös dolgok is történtek idén a Mercedesnél.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

F1: Pilótaszavazást a fejvédőről?

A Toro Rossó-s Danyiil Kvjat szerint az őszi tesztek után a versenyzőknek kellene szavazniuk arról, bevezessék-e a Forma-1-ben 2018-ben a fejvédő gyűrűt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.