Ultra-ritka veteránt épített a Jaguar

Mindössze hat darab létezik

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.08.12. 09.00

Ötven éve eltűntek, most elővették és restaurálják őket: a hat darab Special GT E-type veterán versenyekre felkészített kincsként térhet vissza.

A Jaguar még májusban jelentette be, hogy különleges programba kezd. 1963-ban 18 darab könnyű, alumínium karosszériás E-type versenyautó építését tervezte a gyár, ám végül csak 12 darab készült el, a fennmaradó hat autó alváza befejezetlenül szunnyadt egy raktárban. Ezeket most elővették és befejezték – pontosabban mostanra elkészült a hat autó közül a nulladik, előszériás darab. 

A kifejezetten veterán autóversenyekre szánt régi-új Special GT E-type-okkal a gyár prototípus-építő szakemberei foglalkoznak. Bár az autót frissiben építik meg, sem az anyagválasztásban, sem a felhasznált technológiákban nem éltek a XXI. századi lehetőségekkel: az ultra erős alumínium ötvözetek és a modern gyártástechnológiák alkalmazásától elvből elzárkózott a gyár, így valódi veteránoknak számítanak. 
Egy korabeli Special GT E-type alumínium karosszériáját (amely egyébként pontosan 114 kilogrammal volt könnyebb a hagyományos E-type acél vázánál) rendkívüli részletgazdagsággal, digitálisan beszkennelték. Ezt követően meghatározták a 230 alkotóelem összeszerelésének módját és sorrendjét, majd az ötven évvel ezelőttihez rendkívül hasonló összetételű alumínium lemezekből pontosan újrapréselték az összes darabot. Mind a hat autó az FIA veterán versenykiírásainak megfelelően kerül majd az ügyfelekhez, beleértve a bukókeretet. 
Ahogy az anyagok, a motor is az eredeti: a Jaguar XK 120 1948-ból származó, de masszívan továbbfejlesztett, kettős felül fekvő vezérműtengelyes, láncvezérelt, alumínium hengerfejes variánsa, amely az ötvenes években öt darab le Mans-i győzelemhez segítette hozzá a Jaguar D-type-okat. A Special GT E-type ezt a motort kapta meg, öntött vas helyett alumínium blokkal (hiszen a kulcssó a tömegcsökkentés volt). A száraz karteres kenésű motort három darab 45DCO3 Weber karburátor táplálja – a Lucas befecskendező annak idején feláras opció volt; az előszériás modellt egyébként ezzel szerelték fel. A minden kivitelében legalább 300 lóerős motor szűk fokozású, négy gangos kéziváltón és részlegesen önzáró differenciálművön keresztül hajtja a hátsó tengelyt; a végáttételről a vevő dönthet, akár csak ötven éve. 
A kormánymű rásegítés nélküli, a volán természetesen fakarimás. A felszereltség a kis tömeg jegyében puritán volt, ám a Jaguar különböző opciós csomagokat kínált az autóhoz, az ajtóburkolattól kezdve a tetőkárpitozáson át a nyeregbőr padlószőnyegekig. A prototípust fényezetlenül hagyták, hogy érvényesüljön az alumínium, ám a Jaguar történészei hat hiteles színlehetőséget választottak ki az autóhoz: a British Racing Green mellett tört fehér, kárminvörös, metálszürke, ezüstszürke és metálkék árnyalatok passzolnak igazán a kocsihoz. 
Persze a vevő azzal szerelheti fel autóját, amit csak szeretne – a döntésben maga Ian Callum, a márka formatervezője segít neki.

Kommentek

  • KoboldInside

    Gyönyörűűűszép!

Minden második autós kártérítést kap

500 millió forintból javítják ezekben a hetekben a kátyúkat országszerte, de a Magyar Közút szerint az általuk használt anyag csak ideig-óráig jó, a tartóssága változó. Akinek megsérült az autója, jelentkezzen, jár a pénz.

Megjött az utolsó új Forma-1-es

Az új modellhez új szín is jár: a Toro Rosso által leleplezett STR12-est nem lehet majd összekeverni az elődeivel.

F1: Szürke gyilkost mutatott be az amerikai csapat

A mezőnyből utolsó előttiként bemutatkozott az amerikai Haas-csapat új autója is, a VF-17-es.

Nem hitt a szemének a magyar szerelő, amikor a Skoda alá nézett

Facebookon kaptuk a fotókat Miklóstól, aki még nem nagyon találkozott ilyen gyári hibával pályafutása alatt.

F1: Itt a (bal)szerencsés új Red Bull – videó

A Red Bull Racing-csapat vasárnap 13 óra 13 perckor leleplezte 2017-es Forma-1-es autóját, az RB13-ast. Tesznek a babonákra.

Így veszélyeztethetik egészségünket a trükköző európai fuvarozók

Az európai teherautó gyártók az AdBlue adalék-anyaggal történő mahinálás megállítását szorgalmazzák. A buherálók az állampolgárok egészségével szórakoznak.

F1: Pályán a McLaren és a Renault

Barcelonában a McLaren-Honda és a Renault is pályára küldte új Forma-1-es autóját.

Ezt a parkolást már 14 millióan látták, nem csodálkozunk

A videó nem friss, de mi eddig nem találkoztunk vele. Facebookon hívta fel rá figyelmünket olvasónk. Köszönjük, kár lett volna kihagyni.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

125 éves a ketyegő, amit csak dízelmotornak neveznek

Rudolf Diesel német gépészmérnök százhuszonöt éve, 1892. február 28-án adta be szabadalmát belső égésű motorjára. A később róla elnevezett dízelmotor alacsonyabb fogyasztása miatt a benzinüzemű Otto-motorok komoly konkurense lett, s ma is sok közúti, vízi és vasúti jármű erőforrása.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Tíz fotón a tökéletes autó

“Amikor el kellett búcsúznom ettől a szívfájdítóan csodálatos géptől, szabályosan meggyászoltam.”

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.