Ultra-ritka veteránt épített a Jaguar

Mindössze hat darab létezik

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.08.12. 09.00

Ötven éve eltűntek, most elővették és restaurálják őket: a hat darab Special GT E-type veterán versenyekre felkészített kincsként térhet vissza.

A Jaguar még májusban jelentette be, hogy különleges programba kezd. 1963-ban 18 darab könnyű, alumínium karosszériás E-type versenyautó építését tervezte a gyár, ám végül csak 12 darab készült el, a fennmaradó hat autó alváza befejezetlenül szunnyadt egy raktárban. Ezeket most elővették és befejezték – pontosabban mostanra elkészült a hat autó közül a nulladik, előszériás darab. 

A kifejezetten veterán autóversenyekre szánt régi-új Special GT E-type-okkal a gyár prototípus-építő szakemberei foglalkoznak. Bár az autót frissiben építik meg, sem az anyagválasztásban, sem a felhasznált technológiákban nem éltek a XXI. századi lehetőségekkel: az ultra erős alumínium ötvözetek és a modern gyártástechnológiák alkalmazásától elvből elzárkózott a gyár, így valódi veteránoknak számítanak. 
Egy korabeli Special GT E-type alumínium karosszériáját (amely egyébként pontosan 114 kilogrammal volt könnyebb a hagyományos E-type acél vázánál) rendkívüli részletgazdagsággal, digitálisan beszkennelték. Ezt követően meghatározták a 230 alkotóelem összeszerelésének módját és sorrendjét, majd az ötven évvel ezelőttihez rendkívül hasonló összetételű alumínium lemezekből pontosan újrapréselték az összes darabot. Mind a hat autó az FIA veterán versenykiírásainak megfelelően kerül majd az ügyfelekhez, beleértve a bukókeretet. 
Ahogy az anyagok, a motor is az eredeti: a Jaguar XK 120 1948-ból származó, de masszívan továbbfejlesztett, kettős felül fekvő vezérműtengelyes, láncvezérelt, alumínium hengerfejes variánsa, amely az ötvenes években öt darab le Mans-i győzelemhez segítette hozzá a Jaguar D-type-okat. A Special GT E-type ezt a motort kapta meg, öntött vas helyett alumínium blokkal (hiszen a kulcssó a tömegcsökkentés volt). A száraz karteres kenésű motort három darab 45DCO3 Weber karburátor táplálja – a Lucas befecskendező annak idején feláras opció volt; az előszériás modellt egyébként ezzel szerelték fel. A minden kivitelében legalább 300 lóerős motor szűk fokozású, négy gangos kéziváltón és részlegesen önzáró differenciálművön keresztül hajtja a hátsó tengelyt; a végáttételről a vevő dönthet, akár csak ötven éve. 
A kormánymű rásegítés nélküli, a volán természetesen fakarimás. A felszereltség a kis tömeg jegyében puritán volt, ám a Jaguar különböző opciós csomagokat kínált az autóhoz, az ajtóburkolattól kezdve a tetőkárpitozáson át a nyeregbőr padlószőnyegekig. A prototípust fényezetlenül hagyták, hogy érvényesüljön az alumínium, ám a Jaguar történészei hat hiteles színlehetőséget választottak ki az autóhoz: a British Racing Green mellett tört fehér, kárminvörös, metálszürke, ezüstszürke és metálkék árnyalatok passzolnak igazán a kocsihoz. 
Persze a vevő azzal szerelheti fel autóját, amit csak szeretne – a döntésben maga Ian Callum, a márka formatervezője segít neki.

Kommentek

  • KoboldInside

    Gyönyörűűűszép!

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Ritka Ferrarit emésztettek fel a lángok

Porrá égett egy korai Ferrari F40-es, az anyagi kár jelentős, az autó pótolhatatlan darabja az olasz sportkocsigyár történelmének.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

Meglepte leghűségesebb vevőjét a Lexus

100 évesen a 25-ödik Lexusát készült megvásárolni, ezért a japán gyártó egy igazán különleges darabot készített hűséges vevőjének.

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

F1: A Ferrari kiütötte a Mercedest az időmérőn

A Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén a Ferrari “robbantott”, Sebastian Vettelé lett a pole-t, Kimi Räikkönen 2. helyével meglett a teljes első sor. A mercedeses Valtteri Bottas a 3., Lewis Hamilton szétesett.

F1: A Ferrari megint verte a Mercedest

A Forma-1-es Orosz Nagydíj utolsó szabadedzésén is határozott előnnyel verte a Ferrari a Mercedest, Sebastian Vettel a leggyorsabb, Lewis Hamilton csak a 4.

300 km/h fölött hasít az új Alpina kupé

Bemutatta legfrissebb újdonságát az Alpina. A B4 S Bi-Turbo a BMW M4 költséges alternatívája.

Nincs ma ennél menőbb Porsche az interneten!

Aligha létezik még egy ilyen Porsche 911 Carrera RSR 3.8-as a világon. Kívánatos patina, merész színek és 10 futott kilométer.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.