Vége a válságnak? Többet autóznak a magyarok

Néhány érdekes adat a Bosch-tól

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.08.11. 11.00

A fiatalabbak több kilométert mennek egy évben, mint az idősebbek, a nagyon új autókat és az öregeket hajtjuk a legtöbbet.

Néhány érdekes adatot és két csinos kis infografikát küldött nekünk a Robert Bosch Kft., arról, hogyan alakultak a magyar Átlag János autóvezetési szokásai az elmúlt években. A Bosch megbízására a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet a magyarországi lakosság autóparkját, autóhasználati, valamint autójavíttatási szokásait mérte fel. A felmérést 2008, vagyis a gazdasági és pénzügyi válság kezdete óta kétévente elkészítik, így nyomon követhetők a magyar gépkocsiparkkal, autójavíttatási szokásokkal kapcsolatos tendenciák. A 2014-es adatgyűjtés 924 olyan háztartásra terjedt ki, amelyben használtak autót. A minta nem, életkor, iskolai végzettség és lakóhely szempontjából reprezentatív a 18 éven felüli autóval rendelkező lakosságra.

A felmérésből kiderült, hogy a magyarországi autók átlagos futásteljesítménye 16 400 kilométer, ami növekedést jelent a válság évének számító 2010-es adattal összevetve (akkor átlagosan csak 12 500 kilométert futottak évente a hazai autók), és a 2 évvel ezelőtti adathoz képest is, amikor 15 500 kilométer volt az éves adat. A legnagyobb távolságokat a Budapesten élők teszik meg autóikkal: átlagosan 19 300 kilométert évente. 2012-ben az általuk évente megtett távolság még csak 15 300, 2010-ben 14 700, 2008-ban – vagyis a válság kezdetekor – pedig 14 200 kilométer volt. Ma már szintén többet ülnek autóban a községekben élők, akik 18 600 kilométert tettek meg átlagosan az elmúlt évben, szemben a két évvel korábbi alig több mint 16 000 kilométerrel.

Vége a válságnak? Többet autóznak a magyarok 1

Érdekesség, hogy a vidéki városokban ugyanakkor csökkent a leautózott út hossza az azonos időszakokban 15 100-ról 14 300 kilométerre.A két évvel ezelőttihez képest sokkal többet vezetnek a 18-29 évesek. Átlagosan 19 400 kilométert egy év alatt, míg két éve még a 15 000 kilométert sem érte el ez a szám. Korábban ennél is kisebb távolságokat autózott a legfiatalabb korosztály: 12 100 (2010), valamint 14 400 kilométert (2008).

Az elmúlt két évben a 40-49 éveseket leszámítva minden korosztályban nőtt az évente autóval megtett kilométerek száma. Nem meglepő, hogy a legnagyobb távolságokat a legfiatalabb kocsikkal autózzák le a magyarok. A 0-5 éves kocsikkal 2012-ben mintegy 18 000, a friss felmérés eredményei szerint 2014-ben már csaknem 20 000 kilométert tettek meg. Az autó öregedésével párhuzamosan az évente megtett távolság is csökken: a 6-10 éves autókkal átlagosan 17 300, a 11-20 évesekkel pedig 14 500 kilométert tesznek meg tulajdonosaik évente. A 20 évesnél idősebb kocsikkal viszont az utóbbinál többet, 14 900 kilométert utaznak a magyarok egy év alatt.

A felmérés az autószervizelési szokásokat is feltérképezte. Kiderült, hogy az autósok döntő többsége ugyanabba a szervizbe jár vissza, minden második megkérdezett minimum 5 éve, átlagosan pedig 6 és fél éve választják ugyanazt az autójavító műhelyt. A szervizelési szokásokról, eredményekről nemsokára újabb adatokat publikál a Bosch.

Szavazás

Nálad is elmúlt a válság autózást visszafogó hatása?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

A lakótelep közepén sikerült elakadni egy szabadidő-autóval

Újabb eset bizonyítja, hogy a szabadidő-autó nem terepjáró, főleg utcai abroncsokkal nem.

F1: Buttonnak elég lesz 10 kör!

A McLarennél nagyon bíznak a Monacóban Fernando Alonso helyére beugró Jenson Buttonban, úgy gondolják, a pályás tesztelésnek nem lett volna haszna számára.

Városban száguldozó kretének rontják a BMW-sek jó hírét

Az ilyen videók miatt romlik a bajor márka tulajdonosainak megítélése, mert ez már nem a használja-e az indexet szint. Ez közveszélyes szórakozás.

Magyarországon épít szupertöltőt a Tesla

Nagyszabású töltőinfrastruktúra-fejlesztést jelentett be a Tesla. Az akciónak van hazai vonatkozása is.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.