Vége a válságnak? Többet autóznak a magyarok

Néhány érdekes adat a Bosch-tól

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.08.11. 11.00

A fiatalabbak több kilométert mennek egy évben, mint az idősebbek, a nagyon új autókat és az öregeket hajtjuk a legtöbbet.

Néhány érdekes adatot és két csinos kis infografikát küldött nekünk a Robert Bosch Kft., arról, hogyan alakultak a magyar Átlag János autóvezetési szokásai az elmúlt években. A Bosch megbízására a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet a magyarországi lakosság autóparkját, autóhasználati, valamint autójavíttatási szokásait mérte fel. A felmérést 2008, vagyis a gazdasági és pénzügyi válság kezdete óta kétévente elkészítik, így nyomon követhetők a magyar gépkocsiparkkal, autójavíttatási szokásokkal kapcsolatos tendenciák. A 2014-es adatgyűjtés 924 olyan háztartásra terjedt ki, amelyben használtak autót. A minta nem, életkor, iskolai végzettség és lakóhely szempontjából reprezentatív a 18 éven felüli autóval rendelkező lakosságra.

A felmérésből kiderült, hogy a magyarországi autók átlagos futásteljesítménye 16 400 kilométer, ami növekedést jelent a válság évének számító 2010-es adattal összevetve (akkor átlagosan csak 12 500 kilométert futottak évente a hazai autók), és a 2 évvel ezelőtti adathoz képest is, amikor 15 500 kilométer volt az éves adat. A legnagyobb távolságokat a Budapesten élők teszik meg autóikkal: átlagosan 19 300 kilométert évente. 2012-ben az általuk évente megtett távolság még csak 15 300, 2010-ben 14 700, 2008-ban – vagyis a válság kezdetekor – pedig 14 200 kilométer volt. Ma már szintén többet ülnek autóban a községekben élők, akik 18 600 kilométert tettek meg átlagosan az elmúlt évben, szemben a két évvel korábbi alig több mint 16 000 kilométerrel.

Vége a válságnak? Többet autóznak a magyarok 1

Érdekesség, hogy a vidéki városokban ugyanakkor csökkent a leautózott út hossza az azonos időszakokban 15 100-ról 14 300 kilométerre.A két évvel ezelőttihez képest sokkal többet vezetnek a 18-29 évesek. Átlagosan 19 400 kilométert egy év alatt, míg két éve még a 15 000 kilométert sem érte el ez a szám. Korábban ennél is kisebb távolságokat autózott a legfiatalabb korosztály: 12 100 (2010), valamint 14 400 kilométert (2008).

Az elmúlt két évben a 40-49 éveseket leszámítva minden korosztályban nőtt az évente autóval megtett kilométerek száma. Nem meglepő, hogy a legnagyobb távolságokat a legfiatalabb kocsikkal autózzák le a magyarok. A 0-5 éves kocsikkal 2012-ben mintegy 18 000, a friss felmérés eredményei szerint 2014-ben már csaknem 20 000 kilométert tettek meg. Az autó öregedésével párhuzamosan az évente megtett távolság is csökken: a 6-10 éves autókkal átlagosan 17 300, a 11-20 évesekkel pedig 14 500 kilométert tesznek meg tulajdonosaik évente. A 20 évesnél idősebb kocsikkal viszont az utóbbinál többet, 14 900 kilométert utaznak a magyarok egy év alatt.

A felmérés az autószervizelési szokásokat is feltérképezte. Kiderült, hogy az autósok döntő többsége ugyanabba a szervizbe jár vissza, minden második megkérdezett minimum 5 éve, átlagosan pedig 6 és fél éve választják ugyanazt az autójavító műhelyt. A szervizelési szokásokról, eredményekről nemsokára újabb adatokat publikál a Bosch.

Szavazás

Nálad is elmúlt a válság autózást visszafogó hatása?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

Nem lesz EU-s vizsgálat az F1 eladása miatt

Margrethe Vestager versenypolitikáért felelős európai biztos úgy döntött, hogy nem indítanak vizsgálatot a Forma-1 eladása miatt.

Egészen magas szinten űzi az öreg a karosszériázást

Toppon van a bácsi, látszik, hogy a legmagasabb iskolában tanulta el az alapokat. Innen nincs fentebb.

A modern autók rákfenéje, a méregdrága kettős tömegű lendkerék

Gajdán Miklós kollégánk a modern, turbós autókban már kopóalkatrészként számon tartott kettős tömegű lendkerék alkalmazásának okát járja körbe. Ezért van szükség erre a drága alkatrészre.

Képcunami a Forma-1-es tesztről

Több tucatnyi fotó és számos videó a 2017-es Forma-1-es autók első napjáról Barcelonából.

A tíz legfurcsább raliautó, amit valaha pályára engedtek

Igen különleges látványt nyújtottak ezek a versenyautók, amikor elrúgták a murvát és csattogott a kipufogó. Következzen most tíz unortodox raliautó, amire soha nem számítanál a pálya szélén ácsorogva.

F1: Máris leírta az évet a Williams?

Claire Williams csapatfőnök szerint “nagy kihívást jelentő” szezon előtt áll a Williams az idén, ami ritkán szokott jót jelenteni.

F1: A Mercedes máris ledarált egy versenytávot

Az első 2017-es Forma-1-es teszt első délelőttjén a Mercedes több mint egy versenytávot lehúzott Valtteri Bottasszal, a leggyorsabb viszont a Ferrari volt. Gondban a McLaren és a Red Bull.

F1: Trumphoz hasonlították a McLarent, kiakadt a net

Az egyik Forma-1-gyel foglalkozó Twitter-csatornán Donald Trump amerikai elnökhöz hasonlították a McLarent.

Így spórol a gázolajjal a Škoda

Négy gázüzemű teherautót állított munkába a Škoda a Mladá Boleslav-i gyárában. Ily módon nemcsak a károsanyag-kibocsátás, de a gázolajra fordítandó összegek is csökkenhetnek.

F1: A jövő héten visszatérhet a sérült pilóta

Sajtóértesülések szerint az első barcelonai tesztet nyaksérülés miatt kihagyni kényszerülő Pascal Wehrlein a jövő héten már beülhet a Sauberbe.

F1: Máris elromlott a McLaren és a Red Bull

Alig kezdődött meg a Forma-1-es tesztelés, két nagycsapat máris komoly műszaki hibákba futott bele. A Red Bullt tréleren kellett a garázsba szállítani.

Már ezért is többet kell fizetniük az autósoknak

Az autósok 2016-ban átlagosan 78 000 forintért kötöttek teljes körű casco biztosítást, ami közel 9 százalékkal haladja meg az előző év hasonló időszakában mért szintet (71 600 Ft).

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.