Sokan halnak meg a dízelautók miatt

Szerző: MTI levél küldés  Vezess levél küldés 
Dátum: 2014.08.06. 07.15

Egy friss tanulmány szerint rengetegen halnak meg a légszennyezés miatt, utóbbiért jelentős arányban a közlekedés fele. Főként a dízelautók okozzák a gondot.

Mintegy 3,5 millióan halnak meg évente a légszennyezés következtében világszerte – derül ki a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) jelentéséből.


Az OECD tanulmánya szerint a légkörbe jutó szennyező anyagok mintegy 50 százalékáért a közúti közlekedés felelős. Ennek túlnyomó részét, 90 százalékát a dízelüzemű járművek bocsátják ki. Ugyanakkor az Egyesült Államok, Nagy-Britannia és Svájc kivételével minden OECD-tagország kevesebb adót vet ki a dízel üzemanyagra, mint a benzinre – hívják fel a figyelmet a tanulmányban.

Rámutatnak: erre nincs megfelelő környezetvédelmi magyarázat, mivel a dízelüzemű járművek több szén-dioxidot bocsátanak ki literenként, mint a benzinnel működők, továbbá a dízelből több szálló por és nitrogén-dioxid kerül a levegőbe, amik a szervezetbe kerülve többek között tüdőrákot, asztmát, szívproblémákat okozhatnak.

Mint egy korábbi vizsgálatból is kiderült a kipufogógáz apró részecskéi gyulladást okoznak, de az sem kizárt, hogy olyan kémiai anyagokat szállítanak, amelyek közvetlenül is károsítják az egészséget. A szervezet válaszreakciói miatt növekszik a rögképződés, a trombózis valószínűsége, károsodnak az erek és a keringés, emelkedik a vérnyomás, romlik a szív teljesítménye, mindez végül szívrohamhoz, szélütéshez, illetve halálhoz vezethet.

Az OECD elismeri: az újonnan gyártott járművekre vonatkozó szennyezőanyag-kibocsátási előírások jóval szigorúbbak, mint korábban, azonban sokkal több dízelüzemű autót is gyártanak, ami további légszennyezéshez vezet. A jelentés arra is felhívja a figyelmet, hogy az autógyártók által közölt kibocsátási adatokat teszt üzemmódban rögzítették, ami nagyban alatta marad a járművek valós használata során történő kibocsátásának.
 


A tanulmány készítői több ajánlást fogalmaznak meg a légszennyezés visszaszorítására a kormányzati szereplők számára. Így például a jogszabályalkotók felhagyhatnának a dízelüzemű autók előnyben részesítésével a benzinnel működőkkel szemben, továbbá szigorúbban szabályozhatnák a tesztkörnyezetnek a valós használathoz való igazodását az autógyártók kibocsátás-mérése során.

Korábban az Egészségügyi Világszervezet Nemzetközi Rákkutató Ügynöksége arra a következtetésre jutott, hogy a dízelmotorok kipufogógázai tüdőrákot okoznak, és növelik a hólyagrák kockázatát is. Egy másik vizsgálat szerint a légszennyezés több szívrohamot okoz, mint a kokainhasználat, vele azonos a kockázati hányada az alkohol, a kávé és a fizikai megerőltetés által kiváltott infarktusnak.

Nemcsak a gyalogosk vannak veszélyben, mert a pollenszűrővel szerelt járművek sem képesek kiszűrni a miniatűr részecskéket, amelyek veszélyes koncentrációt alkothatnak az utastérben egy hosszabb dugóban történő várakozásnál.

Forrás: MTI

Kommentek

  • Joskabacsi

    Na most akkor hogy is van ez? Par honapja azt olvastam -talan pont ugyanitt- hogy a turbos benzinesek meg szennyezobbek mint a dieselek mert magasabb nyomason egetik a naftat.Nemreg a VW TDI motorrol szolo cikkben arrol volt szo hogy azert fejlesztik a dieseleket mert csak igytudjak tartani a szigorodo flotta normakat. Plusz a dieselek fogyasztasa nagysabrendekkel kisebb. Erre itt van ez a cikk ami cafolja az egeszet. Azt hiszem nem ertem.

  • hova

    Tiszta kémia az egész és akkor lehet érteni.

  • sebgutkopf

    Azért nem elég tiszta a kép, mert ez csak általánosságban beszél a témáról. Pedig meg kéne különböztetni az egyes korszakok technológiáit egymástól és úgy vizsgálni a benzines és diesel autókat.
    Egyrészt megy a szenvedés, hogy a dieselekkel az újabb euro normákat nagyon nehéz teljesíteni.
    A másik oldalon meg valóban ott van a benzinesek problémája, hogy az újabb generációs motorok már szintén nem kívánt részecskéket bocsátanak ki és azoknak is a dieselekhez hasonló, de mást felfogó részecskeszűrőjük van.

    Engem az is érdekelne, hogy mondjuk egy 15, 10, 5 és egy új benzin és diesel autó miből mennyit bocsát ki, ezekből mennyi van forgalomban. Ezek alapján meg lehetne az adóztatással preferálni bizonyos típusokat, míg a legproblémásabb (akár kibocsátás, akár létszám miatt) kategória tulajdonosat váltásra motiválni.

    Illetve engem ami még zavar, hogy szívesen vezetnék benzines autót, de a cég bebetonozott beszerzési politikája szerint akármilyen kocsit is választok magamnak, annak diesel üzeműnek kell lennie. Ma ezt már elég elavult nézetnek vallom, hogy nem csak a sima benzinest, de akár a hybrid, vagy elektromos verziókat egy tollvonással kizárják és a szabály meghozása után 10 évvel fel se merül, hogy halad a világ.

  • killerbee

    joskabacsi, jol erted hogy nem erted. nem tudom ki irta azt hogy a budos rakkelto dizelek fogyasztasa nagysagrendekkel kisebb lenne, de biztos hogy teljesen idiota volt (vagy te nem olvastad jol), nem nagysagrendekkel csak nehany szazalekkal kisebb a benzinesekhez kepest, a hibrideknel meg tobbet fogyasztanak.
    turbos benzinest elsosorban azok az elavult es elmaradott gyartok fejlesztenek akik keptelenek egy epkezlab hibridet kihozni.

    Mar nagyon regota igaz az, hogy dizel szemelygepjarmuvet csak a nagyon-nagyon tudatlan, ostoba emberek vesznek vagy akik kifejezetten gyulolnek mindent ami elo. De ez is csak europara igaz, sehol mashol a vilagon egy 10 meteres poznaval sem piszkalnak hozza a budos, mergezo dizelekhez ha szemelygepjarmurol van szo.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

Negyed óra gyönyör Škoda-rajongóknak: videón a Karoq kompakt SUV

Tizenöt perces monstre filmmel örvendeztet a Škoda újdonsága, a még be sem mutatott Karoq. Popcorn, kóla és mehet!

Fényűző extrákkal jön leendő kedvenc Škodád

Három hét múlva debütál a Škoda Karoq, a gyár elkezdte az információk szellőztetését. Amit eddig mondtak, jól hangzik.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

F1: Räikkönen az élen, menet közben esett szét a Force India

A Forma-1-es Orosz Nagydíj első szabadedzésén a Ferrari Mercedesek előtt végzett, a leggyorsabb Kimi Räikkönen volt. A Force India látványos hibát produkált.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.