Sokan halnak meg a dízelautók miatt

Szerző: MTI levél küldés  Vezess levél küldés 
Dátum: 2014.08.06. 07.15

Egy friss tanulmány szerint rengetegen halnak meg a légszennyezés miatt, utóbbiért jelentős arányban a közlekedés fele. Főként a dízelautók okozzák a gondot.

Mintegy 3,5 millióan halnak meg évente a légszennyezés következtében világszerte – derül ki a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) jelentéséből.


Az OECD tanulmánya szerint a légkörbe jutó szennyező anyagok mintegy 50 százalékáért a közúti közlekedés felelős. Ennek túlnyomó részét, 90 százalékát a dízelüzemű járművek bocsátják ki. Ugyanakkor az Egyesült Államok, Nagy-Britannia és Svájc kivételével minden OECD-tagország kevesebb adót vet ki a dízel üzemanyagra, mint a benzinre – hívják fel a figyelmet a tanulmányban.

Rámutatnak: erre nincs megfelelő környezetvédelmi magyarázat, mivel a dízelüzemű járművek több szén-dioxidot bocsátanak ki literenként, mint a benzinnel működők, továbbá a dízelből több szálló por és nitrogén-dioxid kerül a levegőbe, amik a szervezetbe kerülve többek között tüdőrákot, asztmát, szívproblémákat okozhatnak.

Mint egy korábbi vizsgálatból is kiderült a kipufogógáz apró részecskéi gyulladást okoznak, de az sem kizárt, hogy olyan kémiai anyagokat szállítanak, amelyek közvetlenül is károsítják az egészséget. A szervezet válaszreakciói miatt növekszik a rögképződés, a trombózis valószínűsége, károsodnak az erek és a keringés, emelkedik a vérnyomás, romlik a szív teljesítménye, mindez végül szívrohamhoz, szélütéshez, illetve halálhoz vezethet.

Az OECD elismeri: az újonnan gyártott járművekre vonatkozó szennyezőanyag-kibocsátási előírások jóval szigorúbbak, mint korábban, azonban sokkal több dízelüzemű autót is gyártanak, ami további légszennyezéshez vezet. A jelentés arra is felhívja a figyelmet, hogy az autógyártók által közölt kibocsátási adatokat teszt üzemmódban rögzítették, ami nagyban alatta marad a járművek valós használata során történő kibocsátásának.
 


A tanulmány készítői több ajánlást fogalmaznak meg a légszennyezés visszaszorítására a kormányzati szereplők számára. Így például a jogszabályalkotók felhagyhatnának a dízelüzemű autók előnyben részesítésével a benzinnel működőkkel szemben, továbbá szigorúbban szabályozhatnák a tesztkörnyezetnek a valós használathoz való igazodását az autógyártók kibocsátás-mérése során.

Korábban az Egészségügyi Világszervezet Nemzetközi Rákkutató Ügynöksége arra a következtetésre jutott, hogy a dízelmotorok kipufogógázai tüdőrákot okoznak, és növelik a hólyagrák kockázatát is. Egy másik vizsgálat szerint a légszennyezés több szívrohamot okoz, mint a kokainhasználat, vele azonos a kockázati hányada az alkohol, a kávé és a fizikai megerőltetés által kiváltott infarktusnak.

Nemcsak a gyalogosk vannak veszélyben, mert a pollenszűrővel szerelt járművek sem képesek kiszűrni a miniatűr részecskéket, amelyek veszélyes koncentrációt alkothatnak az utastérben egy hosszabb dugóban történő várakozásnál.

Forrás: MTI

Kommentek

  • Joskabacsi

    Na most akkor hogy is van ez? Par honapja azt olvastam -talan pont ugyanitt- hogy a turbos benzinesek meg szennyezobbek mint a dieselek mert magasabb nyomason egetik a naftat.Nemreg a VW TDI motorrol szolo cikkben arrol volt szo hogy azert fejlesztik a dieseleket mert csak igytudjak tartani a szigorodo flotta normakat. Plusz a dieselek fogyasztasa nagysabrendekkel kisebb. Erre itt van ez a cikk ami cafolja az egeszet. Azt hiszem nem ertem.

  • hova

    Tiszta kémia az egész és akkor lehet érteni.

  • sebgutkopf

    Azért nem elég tiszta a kép, mert ez csak általánosságban beszél a témáról. Pedig meg kéne különböztetni az egyes korszakok technológiáit egymástól és úgy vizsgálni a benzines és diesel autókat.
    Egyrészt megy a szenvedés, hogy a dieselekkel az újabb euro normákat nagyon nehéz teljesíteni.
    A másik oldalon meg valóban ott van a benzinesek problémája, hogy az újabb generációs motorok már szintén nem kívánt részecskéket bocsátanak ki és azoknak is a dieselekhez hasonló, de mást felfogó részecskeszűrőjük van.

    Engem az is érdekelne, hogy mondjuk egy 15, 10, 5 és egy új benzin és diesel autó miből mennyit bocsát ki, ezekből mennyi van forgalomban. Ezek alapján meg lehetne az adóztatással preferálni bizonyos típusokat, míg a legproblémásabb (akár kibocsátás, akár létszám miatt) kategória tulajdonosat váltásra motiválni.

    Illetve engem ami még zavar, hogy szívesen vezetnék benzines autót, de a cég bebetonozott beszerzési politikája szerint akármilyen kocsit is választok magamnak, annak diesel üzeműnek kell lennie. Ma ezt már elég elavult nézetnek vallom, hogy nem csak a sima benzinest, de akár a hybrid, vagy elektromos verziókat egy tollvonással kizárják és a szabály meghozása után 10 évvel fel se merül, hogy halad a világ.

  • killerbee

    joskabacsi, jol erted hogy nem erted. nem tudom ki irta azt hogy a budos rakkelto dizelek fogyasztasa nagysagrendekkel kisebb lenne, de biztos hogy teljesen idiota volt (vagy te nem olvastad jol), nem nagysagrendekkel csak nehany szazalekkal kisebb a benzinesekhez kepest, a hibrideknel meg tobbet fogyasztanak.
    turbos benzinest elsosorban azok az elavult es elmaradott gyartok fejlesztenek akik keptelenek egy epkezlab hibridet kihozni.

    Mar nagyon regota igaz az, hogy dizel szemelygepjarmuvet csak a nagyon-nagyon tudatlan, ostoba emberek vesznek vagy akik kifejezetten gyulolnek mindent ami elo. De ez is csak europara igaz, sehol mashol a vilagon egy 10 meteres poznaval sem piszkalnak hozza a budos, mergezo dizelekhez ha szemelygepjarmurol van szo.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.