A Budapesti Közlekedési Központ a kerékpárosok biztonságára hivatkozva egyre több helyen vezeti be a “ferdén tolatva” parkolást a belvárosban. A belváros komplex kerékpárosbarát fejlesztésében (melynek az általunk is kipróbált MOL Bubi közbringarendszer is része) a BKK alapvető célnak tekinti, hogy a kerékpározás, az autós forgalom és a parkolás egyaránt a mainál biztonságosabbá váljék.

A jelenleg zajló közlekedési átszervezés kilenc kerületet, összesen 30 fő- és gyűjtőútszakaszt érint (11,5 km kerékpársáv, 13 km kerékpáros nyommal megjelölt útszakasz), 64 egyirányú utca megnyitását, 60 jelzőlámpás csomópont korrekcióját, 1600 férőhelynyi kerékpártámaszt kihelyezését, valamint 20 kisebb forgalmirend-módosítást foglalja magában.

A ferdén tolatva parkolást a kétirányú kerékpározásra megnyitott egyirányú utcákban alkalmazza a BKK, azt állítják, hogy a tapasztalatok szerint nagyobb biztonságot jelent a közlekedők számára. Az autósok induláskor helyzetükből adódóan mindkét irányban belátják azt az útszakaszt, ahova kihajtani készülnek, így a kerékpárral közlekedőket is jobban észreveszik. A kétirányú kerékpáros forgalom számára megnyíló utcákban a ferde parkolás iránya sok esetben megfordul a kerékpárosok és az autósok együttes biztonsága érdekében. Ezt a megoldást először az V. kerületi Szemere utcában alkalmazták, ott a tapasztalatok szerint valóban biztonságosan működik.

Persze van, akin az új rendszer sem segít majd:

A ma megszokott halszálkás parkolási rend, miszerint orral, ferdén kell beállni, beparkoláskor ugyan kényelmesebb, de kiálláskor kockázatosabb, hiszen a forgalomba hátrafelé, holtterekben közlekedve kell besorolni. A biciklisek számára valóban veszélyesebb ez a gyakorlat.

A ferdén tolatva parkolás további előnye, hogy az autók többnyire hátul lévő csomagtartójába a járda felől lehet bepakolni, s így az autós sincs kitéve az úttesten zajló forgalomnak. (Szegény 911-es porschésok, faros škodások!)

A tolatva parkolásról az eddig érkezett, mind a kerékpárosok, mind az autósok véleményét tükröző visszajelzések pozitívak, a BKK nem kapott olyan visszajelzést, hogy a megfordított ferde várakozóhelyek használata problémát okozna, vagy hogy az út közepén kevesebb helyet hagynának szabadon az autók, mint az eddigi beállási rend szerint.

Azokon a  helyszíneken, ahol bevezetik az új forgalmi rendet, “Kérjük, segítse a tolatva parkolást!” feliratú tájékoztató táblát helyeznek ki a gépjárművezetők számára. 2013 novembere óta a VII. kerületi Jósika, Vörösmarty és Rumbach Sebestyén utcában és az V. kerületi Bihari János, Stollár Béla és Széchenyi utcában is ez a parkolási rend érvényes, az alábbi terülteken pedig – a kétirányú kerékpáros behajtás kijelölésével egyidejűleg – várható a változás (VI-VII. kerület):

 

  • Jókai utca
  • Podmaniczky utca (Bajcsy-Zsilinszky utca?Teréz körút között)
  • Vörösmarty utca (Podmaniczky utca-Király utca között)
  • Rippl-Rónai utca
  • Benczúr utca
  • Király utca (Teréz körút-Akácfa utca között)
  • Péterffy Sándor utca (Rottenbiller utca-Cserhát utca között)
  • Murányi utca (István út-Damjanich utca között)
  • Alsó erdősor utca (Dohány utca-Munkás út között)
  • Huszár utca (Rózsák tere-Rákóczi út között)

kerékpáros fejlesztések részeként az V. kerület útfelújításaival összehangolva megvalósult a kétirányú kerékpározhatóság a Bihari János utcában, a Stollár Béla utcában és a Széchenyi utcában is.

Ferdén, tolatva parkoltatná az autósokat a BKK a kerékpárosok számára két irányban nyitott, a gépjárművek számára viszont egyirányú utcákban. Jól teszi?

  • Jó ötlet, támogatom!48%
  • Nem tartom jó ötletnek, nem helyeslem.44%
  • Nem helyeslem, de amúgy is minden változást gyűlölök.8%

Ferdén, tolatva parkoltatná az autósokat a BKK a kerékpárosok számára két irányban nyitott, a gépjárművek számára viszont egyirányú utcákban. Jól teszi?