Egyre bővül az autók szériafelszereltsége. Többnyire még a legolcsóbb autókban is van szervokormány, alig lehet autót eladni klímaberendezés nélkül, ahogy az első elektromos ablakemelő, a rádió vagy a központi zár is magától értetődő tétel. Szerencsére a fejlődés nemcsak a kényelmi felszerelésekre igaz, de biztonsági tételekre, így az ESP-re is – derült ki magyar piac legolcsóbb új autóit ismertető cikkünkből.

Jól tejel a parkolórendszer

Ennek ellenére az autógyártók számára még mindig fontos profitforrás az autók extralistája. A többletfelszereltség felára ugyanis mindig magasabb annál, amennyibe ez a gyárnak kerül. Az ügyfelek számára vonzó tételekkel, például automatikus parkolórendszerrel, a követési távolságot magától tartó adaptív tempomattal vagy sávtartó berendezésekkel tisztes hasznot lehet realizálni.

Csenget a kassza az autót egyedivé tevő matricák, dekorációs elemek eladása után. Jó példa ennek kihasználására az Opel Adam, MINI és a FIAT 500

Az extrafelszereléseken kívül szép pénzt kereshetnek az autógyártók a különleges bőrkárpitokkal, nagy alufelnikkel, exkluzív fényezésekkel, a tömeggyártók esetében pedig az autót egyedivé tevő matrciákkal, kisebb-nagyobb dekorációs elemekkel. Erre példa az Opel Adam, a FIAT 500, a Renault Clio vagy a Kia Soul.

Extrém összegeket hagynak ott az ügyfelek a különleges bőrkárpitokra a prémiummárkáknál

Opciók csomagban: jutányosnak tűnnek, de sokba kerülnek

Többnyire a japán és koreai autók gyártóira jellemző megoldás egyes önálló extrák helyett felszereltségi csomagokat kínálni. Az egyedi felszereltségű autók kizárásával egyrészt olcsóbbá válik a kevésbé komplex gyártás. Másrészt az ügyfél a csomagban kapott extrákat összességében jutányosabbnak érzi, ám a valóságban olyan tételekért is fizethet, ami neki igazából nem is kéne. Ilyen az ülésfűtés kényszerházassága a bőrkárpittal.

Egyre kisebb autókban is vannak egyre komolyabb extrák. Az új Aygo-C1-108 trió vagy az átdolgozott Polo már tudja tükrözni a mobiltelefont, tehát a műszerfali kijelzőn ugyanazt látjuk, mint az okostelefonon. Ez a mirror link

A felszereltségi szintek és az extracsomagok mellett szól viszont ezek egyszerűsége. A vásárlóknak kényelmesebb egy nekik tetsző csomagra rábólintani, mint egyenként összekotorni a tolatóradart, a komfortülést, a szélvédőfűtést meg a deréktámaszt.

Szép trükk: ha kell az egyik, vedd meg a másikat is

Nem ritkán az elvileg egyenként rendelhető extrákat igazából csak bizonyos tételek kombinálásával veheti meg az ügyfél. Az Automobilwoche című szaklap példájában ilyen a hátul is szabályozható, háromzónás légkondicionáló az Audi A4-hez 212 090 forintért, amely csak távolságifényszóró-asszisztens, fény- és esőszenzor vagy Limited akciós csomaggal együtt rendelhető.

Egy apró példa: hátul is beállítható, háromzónás légkondit ikszelnék be az Audi A4-hez. Megvehetem 212 090 forintért, ha kérek hozzá még ezt vagy azt, aminek első ránézésre semmi köze a klimatizáláshoz

Az autók felszereltsége az ügyfelek fizetési hajlandóságát tükrözi. Amennyiben a vevőkör tehetős és a márka arculata erős, szinte magától értetődő dolgokért is felárat kérhet az autógyár, például egy nyamvadt pohártóért vagy lehajtható hátsó üléstámláért. A legeslegpofátlanabb lehúzásokról részletesen írtunk, bár a helyzet időközben a kirívóan spúr a BMW-nél is javult.