Jönnek az elektromos turbók

A GM, Mercedes, Audi is érdeklődik

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.08.04. 10.00

Még mindig van potenciál a benzin- és dízelmotor-fejlesztésben. A legújabb őrület a stop-start rendszerek, hibridrendszerek után az elektromos feltöltő lehet.

Nemrég egy prototípusban mi is kipróbálhattuk az elektromos feltöltőt. Az Audi pár napja elektromos légsűrítős dízel RS5 és A6 modellek kormánya mögé ültette e sorok szerzőjét, hogy próbáljon meg lépést tartani egy 560 lóerős, 4,2 literes, V8-as RS6-tal. Nyilván nem ment a dolog a háromezres dízellel, de az első métereken meglepően jól együtt mentek a kísérleti autók a duplaturbós szörnyeteggel. Hiszen az elektromos feltöltővel pont a hagyományos technikájának hátrányait próbálják kiküszöbölni: a turbólyukat, a várakozást, amíg felpörgeti a turbinákat a kipufogógáz.
Jönnek az elektromos turbók 1
A Valeo elektromos feltöltője ugyanis kevesebb, mint egy másodperc alatt felpörög 70 ezres percenkénti fordulatra, és bőszen tolja a levegőt a hengerekbe, addig a pár pillanatig, amíg az igazi turbó is magára talál. Az új technika az Audinál már a Pikes Peak versenyen is bizonyított, a márka 2016-ra ígéri az új technika felbukkanását szériamodelljeiben. A Mercedes és a General Motors motorfejlesztő részlege is jelezte, hogy érdeklődik az elektromos feltöltő iránt. A BMW is tanulmányozza a technika bevethetőséget, de ők kevésbé lelkesek – egyelőre bíznak saját kettős megfúvású turbójukban.

Az új segédberendezés elterjedését késleltetheti, hogy legalább 48 voltos feszültséget kell előállítani a nagy teljesítményű légsűrítő számára, de mivel az autóiparban az egyre több elektromos kényelmi és biztonsági fogyasztó valamint a hibridizáció miatt amúgy is elkerülhetetlen az elektromos hálózat fejlesztése, alighanem egy ütemben megy majd végbe ez a konstrukciós forradalom.
Jönnek az elektromos turbók 2
Az elektromos feltöltő komplikált, drága alkatrész, de nem feltétlenül teszi majd drágábbá azokat az autókat, ahol használata felmerülhet. Hiszen az alapjáratról való gyors felpörgetés támogatásával a kétlépcsős feltöltés kiváltására alkalmas, vagyis a kettős megfúvású vagy két különböző méretű turbót alkalmazó gyártók erős motorjaiból el lehet hagyni elemeket, ha beépítik az új cuccot. A Valeo szerint ráadásul az új elektromos feltöltővel akár 20 %-os fogyasztáscsökkenés is elérhető a dupla turbós megoldásokhoz képest.

(Az új feltöltőt tulajdonképpen elektromos kompresszornak, elektromos légsűrítőnek vagy elektromos feltöltőnek kellene hívni, hiszen a turbó kifejezés a hagyományos, két lapátsoros, kipufogógázzal hajtott feltöltő neve, de ide a bökőt a torkomra, hogy az elektromos turbó, sőt, villanyturbó fog elterjedni – hiszen az sokkal menőbben hangzik.)

Kommentek

  • szaboata

    Persze,hogy az eelktromos turbó terjed el,ha azt terjesztitek.A média hatalma…Kompresszoros motor létezik,miért nem lett e-kompresszor?

F1: Máris leírta az évet a Williams?

Claire Williams csapatfőnök szerint “nagy kihívást jelentő” szezon előtt áll a Williams az idén, ami ritkán szokott jót jelenteni.

F1: A Mercedes máris ledarált egy versenytávot

Az első 2017-es Forma-1-es teszt első délelőttjén a Mercedes több mint egy versenytávot lehúzott Valtteri Bottasszal, a leggyorsabb viszont a Ferrari volt. Gondban a McLaren és a Red Bull.

F1: Trumphoz hasonlították a McLarent, kiakadt a net

Az egyik Forma-1-gyel foglalkozó Twitter-csatornán Donald Trump amerikai elnökhöz hasonlították a McLarent.

Így spórol a gázolajjal a Škoda

Négy gázüzemű teherautót állított munkába a Škoda a Mladá Boleslav-i gyárában. Ily módon nemcsak a károsanyag-kibocsátás, de a gázolajra fordítandó összegek is csökkenhetnek.

F1: A jövő héten visszatérhet a sérült pilóta

Sajtóértesülések szerint az első barcelonai tesztet nyaksérülés miatt kihagyni kényszerülő Pascal Wehrlein a jövő héten már beülhet a Sauberbe.

F1: Máris elromlott a McLaren és a Red Bull

Alig kezdődött meg a Forma-1-es tesztelés, két nagycsapat máris komoly műszaki hibákba futott bele. A Red Bullt tréleren kellett a garázsba szállítani.

Már ezért is többet kell fizetniük az autósoknak

Az autósok 2016-ban átlagosan 78 000 forintért kötöttek teljes körű casco biztosítást, ami közel 9 százalékkal haladja meg az előző év hasonló időszakában mért szintet (71 600 Ft).

Magyar pilóta a ralikrossz-világbajnokságban

2017-ben állandó magyar versenyzővel startol a ralikrossz-világbajnokság.

Drága a magyar üzemanyag, ennyiért adják a szomszédok

Szétnéztünk, hogy a szomszédos országokban mennyibe kerül az üzemanyag, és a müzlibe vágtuk a kanalat.

Melyik a legszebb 2017-es Forma-1-es autó? Szavazz!

Új idény, radikálisan új Forma-1-es autók – de melyik csapat volt a legügyesebb, már ami az esztétikát illeti?

Jön az ingyenes magyar KRESZ-vizsga

A tervek szerint ingyenessé teszik a KRESZ-vizsgát a diákok számára.

F1: Ki vezeti először az új autókat?

Ma délelőtt Barcelonában megkezdődik a 2017-es Forma-1-es idény első hivatalos tesztje, 10 csapat küld pályára új autót. Itt a hét beosztása.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.