Jönnek az elektromos turbók

A GM, Mercedes, Audi is érdeklődik

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.08.04. 10.00

Még mindig van potenciál a benzin- és dízelmotor-fejlesztésben. A legújabb őrület a stop-start rendszerek, hibridrendszerek után az elektromos feltöltő lehet.

Nemrég egy prototípusban mi is kipróbálhattuk az elektromos feltöltőt. Az Audi pár napja elektromos légsűrítős dízel RS5 és A6 modellek kormánya mögé ültette e sorok szerzőjét, hogy próbáljon meg lépést tartani egy 560 lóerős, 4,2 literes, V8-as RS6-tal. Nyilván nem ment a dolog a háromezres dízellel, de az első métereken meglepően jól együtt mentek a kísérleti autók a duplaturbós szörnyeteggel. Hiszen az elektromos feltöltővel pont a hagyományos technikájának hátrányait próbálják kiküszöbölni: a turbólyukat, a várakozást, amíg felpörgeti a turbinákat a kipufogógáz.
Jönnek az elektromos turbók 1
A Valeo elektromos feltöltője ugyanis kevesebb, mint egy másodperc alatt felpörög 70 ezres percenkénti fordulatra, és bőszen tolja a levegőt a hengerekbe, addig a pár pillanatig, amíg az igazi turbó is magára talál. Az új technika az Audinál már a Pikes Peak versenyen is bizonyított, a márka 2016-ra ígéri az új technika felbukkanását szériamodelljeiben. A Mercedes és a General Motors motorfejlesztő részlege is jelezte, hogy érdeklődik az elektromos feltöltő iránt. A BMW is tanulmányozza a technika bevethetőséget, de ők kevésbé lelkesek – egyelőre bíznak saját kettős megfúvású turbójukban.

Az új segédberendezés elterjedését késleltetheti, hogy legalább 48 voltos feszültséget kell előállítani a nagy teljesítményű légsűrítő számára, de mivel az autóiparban az egyre több elektromos kényelmi és biztonsági fogyasztó valamint a hibridizáció miatt amúgy is elkerülhetetlen az elektromos hálózat fejlesztése, alighanem egy ütemben megy majd végbe ez a konstrukciós forradalom.
Jönnek az elektromos turbók 2
Az elektromos feltöltő komplikált, drága alkatrész, de nem feltétlenül teszi majd drágábbá azokat az autókat, ahol használata felmerülhet. Hiszen az alapjáratról való gyors felpörgetés támogatásával a kétlépcsős feltöltés kiváltására alkalmas, vagyis a kettős megfúvású vagy két különböző méretű turbót alkalmazó gyártók erős motorjaiból el lehet hagyni elemeket, ha beépítik az új cuccot. A Valeo szerint ráadásul az új elektromos feltöltővel akár 20 %-os fogyasztáscsökkenés is elérhető a dupla turbós megoldásokhoz képest.

(Az új feltöltőt tulajdonképpen elektromos kompresszornak, elektromos légsűrítőnek vagy elektromos feltöltőnek kellene hívni, hiszen a turbó kifejezés a hagyományos, két lapátsoros, kipufogógázzal hajtott feltöltő neve, de ide a bökőt a torkomra, hogy az elektromos turbó, sőt, villanyturbó fog elterjedni – hiszen az sokkal menőbben hangzik.)

Kommentek

  • szaboata

    Persze,hogy az eelktromos turbó terjed el,ha azt terjesztitek.A média hatalma…Kompresszoros motor létezik,miért nem lett e-kompresszor?

Megújult a legfiatalosabb Lexus

Még frissebb megjelenés, még gazdagabb technológiai tartalom, még teljesebb körű biztonsági arzenál a Lexus NX kínálatában.

Csökken az üzemanyagok ára

Szerdán megáll az üzemanyagok árának emelkedése, a benzin és a gázolaj is olcsóbb lesz.

Elképesztő világcsúcsot futott a Honda

Mostantól a Honda Civic Type R tartja az elsőkerék-hajtású autók pályacsúcsát a Nürburgringen. Nem kevéssel verte meg az eddigi bajnokot.

1300 kilométert vezetett egyedül egy gyerek

Ezerháromszáz kilométert vezetett egyedül egy 12 éves fiú Ausztráliában, mielőtt a rendőrök vasárnap lekapcsolták volna, mivel az autó egyik lökhárítója leszakadt.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

F1: Ilyen, amikor Verstappen trollkodik

Max Verstappen rajongói csak egy életnagyságú bábúval akartak fotózkodni, de a függöny mögött bujkált az igazi is.

Ezzel a busszal új értelmet nyernek az éjszakai utazások

A Neoplan Skyliner hálóbusszal egészen más értelmet nyernek az éjszakai utazások. Sör és üdítő a hűtőben, a diszkrécióról pedig a kisfüggönyök gondoskodnak.

F1: Apucival motorozott a kis Räikkönen – fotó

Nem lehet elég korán kezdeni…

A fehér oldalfalú abroncsok gyártása valódi kézműves meló

Öreg autókra új abroncs, avagy a veteránosok igényeit is ki kell szolgálni.

F1: Hamilton már nem is emlékszik Rosbergre

Lewis Hamilton végleg lezárta magában azt a fejezetet, amely a Nico Rosberg elleni, házon belüli csatájáról szólt.

F1: Kubica nem zárja ki a második debütálást

Robert Kubica egyre nyíltabban beszél arról, hogy újra megpróbálkozik a Forma-1-gyel.

Finom kis KRESZ-anomáliára bukkantunk Budapesten

Tudod mi az a három úttestű út és hogy hol van ilyen? Mutatjuk.

F1: A szabad gumiválasztást el lehet felejteni!

A Pirelli motorsportfőnöke azt mondja, kizárt, hogy teljesen a csapatokra-pilótákra bízzák, ki milyen gumit használ a versenyhétvégéken.

Ősszel jön az 1000 lóerős Mercedes hibrid!

Szeptemberben mutatja be eddigi legextrémebb autóját a Mercedes-AMG. A Project One több mint ezer lóerős lesz.

F1: Átírhatják a túl szigorú motorszabályt

A Forma-1 szabályait előkészítő Stratégiai Munkacsoport mai ülésén lazíthatnak egy motorszabályon, emellett a Honda hóna alá is nyúlhatnak a riválisok.

KRESZ-oktatás, amire régóta vártunk

Ez a két videó a legkisebbeknek tanítja meg a KRESZ alapjait, és ennek nagyon örülünk.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.