Jönnek az elektromos turbók

A GM, Mercedes, Audi is érdeklődik

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.08.04. 10.00

Még mindig van potenciál a benzin- és dízelmotor-fejlesztésben. A legújabb őrület a stop-start rendszerek, hibridrendszerek után az elektromos feltöltő lehet.

Nemrég egy prototípusban mi is kipróbálhattuk az elektromos feltöltőt. Az Audi pár napja elektromos légsűrítős dízel RS5 és A6 modellek kormánya mögé ültette e sorok szerzőjét, hogy próbáljon meg lépést tartani egy 560 lóerős, 4,2 literes, V8-as RS6-tal. Nyilván nem ment a dolog a háromezres dízellel, de az első métereken meglepően jól együtt mentek a kísérleti autók a duplaturbós szörnyeteggel. Hiszen az elektromos feltöltővel pont a hagyományos technikájának hátrányait próbálják kiküszöbölni: a turbólyukat, a várakozást, amíg felpörgeti a turbinákat a kipufogógáz.
Jönnek az elektromos turbók 1
A Valeo elektromos feltöltője ugyanis kevesebb, mint egy másodperc alatt felpörög 70 ezres percenkénti fordulatra, és bőszen tolja a levegőt a hengerekbe, addig a pár pillanatig, amíg az igazi turbó is magára talál. Az új technika az Audinál már a Pikes Peak versenyen is bizonyított, a márka 2016-ra ígéri az új technika felbukkanását szériamodelljeiben. A Mercedes és a General Motors motorfejlesztő részlege is jelezte, hogy érdeklődik az elektromos feltöltő iránt. A BMW is tanulmányozza a technika bevethetőséget, de ők kevésbé lelkesek – egyelőre bíznak saját kettős megfúvású turbójukban.

Az új segédberendezés elterjedését késleltetheti, hogy legalább 48 voltos feszültséget kell előállítani a nagy teljesítményű légsűrítő számára, de mivel az autóiparban az egyre több elektromos kényelmi és biztonsági fogyasztó valamint a hibridizáció miatt amúgy is elkerülhetetlen az elektromos hálózat fejlesztése, alighanem egy ütemben megy majd végbe ez a konstrukciós forradalom.
Jönnek az elektromos turbók 2
Az elektromos feltöltő komplikált, drága alkatrész, de nem feltétlenül teszi majd drágábbá azokat az autókat, ahol használata felmerülhet. Hiszen az alapjáratról való gyors felpörgetés támogatásával a kétlépcsős feltöltés kiváltására alkalmas, vagyis a kettős megfúvású vagy két különböző méretű turbót alkalmazó gyártók erős motorjaiból el lehet hagyni elemeket, ha beépítik az új cuccot. A Valeo szerint ráadásul az új elektromos feltöltővel akár 20 %-os fogyasztáscsökkenés is elérhető a dupla turbós megoldásokhoz képest.

(Az új feltöltőt tulajdonképpen elektromos kompresszornak, elektromos légsűrítőnek vagy elektromos feltöltőnek kellene hívni, hiszen a turbó kifejezés a hagyományos, két lapátsoros, kipufogógázzal hajtott feltöltő neve, de ide a bökőt a torkomra, hogy az elektromos turbó, sőt, villanyturbó fog elterjedni – hiszen az sokkal menőbben hangzik.)

Kommentek

  • szaboata

    Persze,hogy az eelktromos turbó terjed el,ha azt terjesztitek.A média hatalma…Kompresszoros motor létezik,miért nem lett e-kompresszor?

Videón, ahogy egy kismama szétveri férje autóját

Megtudta, hogy megcsalta a férje, gyermeke apukája, erre nem gyöngén bepöccent a leendő anyuka.

F1: Ilyen, amikor Verstappen nagyon hülyén néz ki

A Red Bullnál Mikulás-napi rendezvény volt december 6-án, Max Verstappennek sikerült hülyét csinálnia magából.

F1: A pechvogel is jelentkezett a Mercinél – videó

A Forma-1 történetének egyik legmókásabb balesetét produkáló japán sereghajtó, Taki Inoue is bejelentkezett Nico Rosberg mercedeses üléséért.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

Hamilton: Furcsa dolgok történtek a Mercedesnél

Lewis Hamilton nem áll le a célozgatásokkal, az angol szerint különös dolgok is történtek idén a Mercedesnél.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

F1: Pilótaszavazást a fejvédőről?

A Toro Rossó-s Danyiil Kvjat szerint az őszi tesztek után a versenyzőknek kellene szavazniuk arról, bevezessék-e a Forma-1-ben 2018-ben a fejvédő gyűrűt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.