Csúnyán büntetni fogják a dízeleket

Csak az Euro 6-os nem fizet

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.07.29. 14.00

Alkalmanként közel négyezer forintnak megfelelő összeget kell fizetnie annak az autósnak, aki 2020 után dízeles autójával London belvárosába szeretne behajtani.

A brit főváros a dugódíj bevezetésével már magára vonta az autósok haragját, egyben globális kísérleti nyúlként élen járt abban, hogy felmérjék, fenntartható-e egy ilyen jellegű büntető tarifa egy nagyvárosban. 
A jelek szerint nem hogy fenntartható, de fokozható is: a város polgármestere most egy újabb, levegőminőséget javító tervezetről számolt be. Ennek értelmében 2020 után 10 fontos, azaz jelenlegi árfolyamon 3900 forintos alkalmai díjat kell fizetni minden dízelautó, illetve idősebb benzines jármű után, amellyel be akarnak hajtani a Citybe. 

2003 februárjában vezették be a dugódíjat Londonban

2003 februárjában vezették be a dugódíjat Londonban


Amikor öregebb benzinesről beszélnek, 2006 előtt forgalomba állított modellekre gondolnak, dízel alatt pedig nem füstokádó szörnyetegeket értenek, hanem akár Euro 5-ös (tehát a jelenleg érvényes legszigorúbb határértékeknél kedvezőbb károsanyag-kibocsátású) motorokat. 
Ez azonban még semmi, mert a dízelek útadóját is meg akarja növelni London, ez pedig a legmodernebbekre is vonatkozni fog. 
Mindez nem csak azt szolgálja, hogy gyarapodjon a kincstár: szakemberek véleménye szerint ha semmit nem tesznek ellene, Londonban és még pár brit nagyvárosban 15 éven belül kritikus szintet érhet el a légszennyezettség. London példáját több város is követné majd. 
Tavaly július 1. óta kizárólag azoknak az autóknak nem kell megfizetniük a 11,50 fontos (4500 Ft) dugódíjat Londonban, akik elektromos járművel, bizonyos (tehát nem az összes) konnektoros hibridekkel, vagy 75 g/km alatti CO2-kibocsátású, Euro 5-ös besorolású járművel közlekedik. A Volvo XC90 T8 tehát bemehet, ám a Porsche Cayenne S E-hybridnél már rezeg a léc.

Kommentek

  • Vérmacy

    Mé’ csak dízel? Mert annak látszik a korma?

  • Kempelen

    Na, kezdődik….

  • mtbe

    Valószínű nagyon sok év múlva már a benzineseket sem engedik be, amikor már elterjednek a villanyautók – ha elterjednek. Ez (lenne) a jövő.

  • geotrinus

    Nálunk is így kellene. Az összes mocskos dízelt durván megadóztatni, 2020-ra meg betiltani. A népegészségügyi haszna jóval nagyobb lenne, mint a töketlen dohányzás elleni kampányoknak.

  • mtbe

    geotrinus
    Akkor viszont ki kellene cserélni az összes régi buszt is hibridre/elektromosra. Csak hát ez nehezen megoldható, mert a pénz valahogy mindig elvándorol más helyekre.

  • Barca

    Vérmacy

    Azért mert 1 dízel autó 100 benzines autónál is károsabb, mindezt azért, hogy 1 literrel, azaz kb. 400 forinttal olcsóbban járjanak 100 kilométeren, bele se gondolok ehhez képest ekkora kárt okoznak az egészségben és annak mekkora a költsége!

  • Grafspee

    Nah látom szegény dieselkocsikat jól a sárba tiporják.

    Hadd mondjak pár rövid mondatot miért járok, illetve jártam régi autóval.
    1. Szervizköltsége szinte alig van (akkor amikor még azok az autók készültek a gyár nem akart élősködni a fogyasztókon és kis IQ-val magad is karban tudod tartani az autót)
    2. Töredékáron meg tudod venni mint az új autót és sokkal többet ad. (nekem jobban kellene pl. egy 25 éves 190-es mercedes, vagy egy 5-ös BMW dieselmotorral, mint egy vadonatúj Suzuki.
    3. Ha jól bánsz vele akár az életed végéig ki fog szolgálni. (Ez nem nagyzolás. Egy kicsit se)
    4. Ha esetleg karambolozol vele az nem fog teljesen a földhöz vágni anyagilag.
    (buktál legfeljebb 500-600 ezer forintot, de még mindig nem milliókat… főleg ha hitelre vetted)
    5. Van egy matrica ami mindennél többet elmond és bizony sok régi autó hátsó szélvédőjén megtalálható. Ez a következő: “Régi, DE KI VAN FIZETVE!”
    Aki van annyira hülye hogy hitelre új autót vesz főleg azok után, amik most történnek az ingatlanokkal, de a devizára vásárolt autókkal is. Hát az magára vessen. Nekem van ismerősöm aki egy suzuki Swisftre vett fel 1.1 misit anno és majdnem egymillióval kellett többet visszafizetnie.

    És végül: ha olyan lenne az életszínvonal valamikor, hogy mi is 3-5 évente vehetnénk új autót én akkor se tenném. Mert fölösleges pénzkidobás az egész.

    Sokkal környezetszennyezőbb használni 3-5 évig vmi agyonelektronikázott x@rt ami kevesebb károsanyagot bocsájt ki, majd egy ugyanolyat venni, mint egy régi autót használni 25 évig vagy még több ideig….

    (Mielőtt bárki azt hinné, hogy vmi szocialista maradék vagyok, hát akkor közlöm gyorsan hogy nem. pár hónnappal születtem a “módszerváltás” előtt…. )

  • oszkopeter

    Budapesten sokkal nagyobb gondot okoz a szilárdtüzelésű kályhák reneszánsza. Nem véletlen, hogy szmogriadót is kivétel nélkül télen rendelnek el, ráadásul ha valaki megfigyeli, ilyenkor hétvégén sem javul a helyzet, holott jóval kevesebb autó van az utakon, általában a megélénkülő szél oldja meg a problémát, nem a forgalomkorlátozás.

  • bundaska1001

    Sok benzines kenterbe veri a dízel,eszi a motor olajat.Ha már a dízelekről van szó,busz után voltam kénytelen menni (BKV)nem tudtam se megelőzni sem ki kerülni,kész tüdő baj,mindent be zártunk,de hiába,az a tömény füst ami jött a kipufogóból azt leírni nem lehet(nem találok rá nyomda festéket el bíró jelzőt!!!
    Erről is kellene kormányunknak gondoskodni többek közt.Nem a stadionokról ?!

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

F1: Tízmilliárdos bukás az Osztrák Nagydíj

A Red Bull több tízmillió eurót veszített már a két évvel ezelőtt feltámasztott Osztrák Nagydíjon. Meddig nyelik le a veszteséget?

Üdvözöl a pokol

Rájöttem a titokra: minél hosszabb egy Mercedes neve, annál nagyobb a móka; és az új E 63 neve bizony piszok hosszú. Portugáliában teszteltük minden idők legerősebb E-osztályát.

Videón, ahogy egy kismama szétveri férje autóját

Megtudta, hogy megcsalta a férje, gyermeke apukája, erre nem gyöngén bepöccent a leendő anyuka.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.