A biztonsági öv észleli, ha lassul a légzés és a szívverés, ekkor figyelmeztető jelet ad, hogy az autó vezetője húzódjon le. A Harken néven futó fejlesztésnek része a különleges ülésborítás is, amely szintén méri a szív és a légzés ritmusát.

“E két érték változásai összefüggnek a kimerültséggel, ezért jól jelzik, mennyire éber az autóvezető. Ha elálmosodik, a műszer észleli a szívverés és a légzés változását, és figyelmezteti a sofőrt, mielőtt a tünetek veszélyessé válnának” – magyarázta José Solaz, a valenciai Biomechanikai Intézet munkatársa.

Az álmosság csökkenti a reakcióidőt, a koncentrációt és a figyelmet. A kimerültséggel kapcsolatos autóbalesetek többsége hosszú vezetés alatt, monoton utakon történik hajnali 2 és 6 óra között, vagy közvetlenül ebéd után. A kamionsofőrök és a váltott műszakban dolgozók esnek legnagyobb eséllyel áldozatául. Az elalvásos balesetek okozóinak legnagyobb része (85 százaléka) férfi, több mint egyharmaduk 30 éves vagy annál fiatalabb.

Az eszközt úgy tervezték, hogy csak a szív- és légzésritmust figyelje, figyelmen kívül hagyva a jármű mozgását. A kutatócsoport sikerrel tesztelte a találmányt versenypályákon, de hamarosan a spanyol utakon is kipróbálják, hogy megnézzék, működik-e éles közlekedési helyzetekben is. A kutatók szerint az új biztonsági övvel több ezer balesetet lehetne megelőzni Európában.