Gyerekek az úton. Vajon haza is érnek?

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2014.07.23. 06.00

Az Autóklubnál nem kizárólag az autósok képzésével foglalkoznak, hanem gyerekeket is oktatnak a balesetmentes közlekedésre.

A Magyar Autóklubnál nem kizárólag az autósok képzésével foglalkoznak, hanem gyerekeket is oktatnak a balesetmentes közlekedésre. Uniós statisztikai adatok alapján a 0-14 év közötti gyerekeket érintő halálos esetek 10 százaléka közlekedési balesetre vezethető vissza. Ami rettentő nagy szám, a jó hír viszont az, hogy ezen a statisztikán gyorsan és fájdalommentesen lehet javítani. Csak meg kell tanítani a gyerekeket szabályosan, okosan közlekedni. De hogyan?
Gyerekek az úton. Vajon haza is érnek? 1
Az iskolakezdés az egyik legkritikusabb időszak a közlekedő gyermekek életében. Az első hetekben gyakori a fokozott rendőri jelenlét az iskolák körül.
Sokszor maga a szabályos közlekedés sem feltétlenül elegendő ahhoz, hogy biztonságban tudjuk a gyerekeket. Meg kell tanítani őket okosan közlekedni. Például a gyalogátkelőhelyen hiába van elsőbbségük, mindig számítani kell olyan autósra, aki ezzel nem törődik. Hasonlóan nem lehet teljes mértékben megbízni a gyalogos lámpák zöld jelzésében, vagy éppen a járda által nyújtott biztonságban sem. Emellett kísérletek bizonyítják, hogy a kicsik katasztrofálisan szerepelnek, ha mozgó jármű, vagy akár a saját, futásból a megállásig tartó fékútjuk hosszát kell megbecsülniük, így ezt is érdemes megtanítani nekik
Gyerekek az úton. Vajon haza is érnek? 2
A kerékpározás jóval összetettebb feladat az egyensúlyozásnál

Ragadós példa

Ha a gyerek azt látja, hogy a szülők néha hanyagolják az övhasználatot, mert úgyis csak a szomszéd utcába gurulunk csak át, akkor később ők is lazábban fogják kezelni a biztonsági övet. Hasonlóan viselkednek majd a szülőkhöz akkor is, amikor egy sör nem sör alapon alkoholfogyasztás után ülnek a volán mögé, vagy ha gyalogosként tesznek a piros jelzésre és a tiltás ellenére mégis átkelnek az úttesten. Taníthatunk heteken, éveken át nekik bármit, ha a cselekedeteinkkel ennek az ellenkezőjét égetjük beléjük.
Gyerekek az úton. Vajon haza is érnek? 3
Lehetőleg gyalogátkelőhelyen és csak zöldnél keljünk át az úttesten gyerekkel
Arról nem érdemes vitatkozni, hogy a biciklis sisak jó dolog. Kényelmetlen, ronda, a nyári kánikulában még elviselhetetlenül melegít is, de adott esetben – nem is kell túl nagyot esni hozzá – életet menthet. Bár nem kötelező, de használata mégis ajánlott, főleg a felnőttekétől eltérő testarányokkal rendelkező gyerekeknél. De ha a szülők nem hordanak sisakot, akkor a kicsik sosem fogják elhinni, hogy erre tényleg szükség van. 
Gyerekek az úton. Vajon haza is érnek? 4
A biciklis sisak nem túl esztétikus, de hasznos kiegészítő
De a gyerekek nemcsak passzív résztvevőként, a szülők mellet ülve kerülhetnek bajba, hanem néha egyedül is részt vehetnek a forgalomban, akár gyalogosan, akár kerékpárral. Utóbbi különösen veszélyes terep, pláne, ha kisebb nagyobb csoportban kelnek útra, ahol eleve lazul a fegyelem. 

Iskolában nem biztos, hogy tanítják

Sajnos a közlekedésre nevelés szinte teljesen kihalt az oktatásból, évtizedekkel ezelőtt pedig még rajzfilmekből is meg lehetett tanulni pár hasznos dolgot és az iskolákban is voltak ilyen-olyan kerékpáros ügyességi versenyek. Szerencsére ma sincs elveszve az a szülő, oktató, aki valamiért nem érez magában biztos tudást, vagy türelmet ahhoz, hogy maga tanítsa meg a túléléshez szükséges alapokat a gyerekeknek. Az Autóklubnak az autósképzés mellett a gyerekek felkészítésére is van programja. 
A Stop! Közlekedj okosan című rajzfilmsorozat egyik tanulságos része:
Évente 10-12 ezer gyerek jut el ezekre a rendezvényekre, ahol főként a 4.,5.,6.,7. és 8. osztályos gyerekeket tanítják meg a biztonságos közlekedés alapjaira. A félnapos elfoglaltság fejenként 1000 forintba kerül és tartalmazza a képzésen résztvevők iskolabuszos utaztatását is. 

Kommentek

Megéri hűségesnek lenni? Gombokért?

A nagyobb kúthálózatok rafinált pontgyűjtő akciókkal próbáljál magukhoz édesgetni az autósokat. De kinek éri ez meg? Naná, hogy nem nekünk

Peugeot Instinct: Tanulékony kombikupé

Elektromosnak sejtettük, és részben az is: a Peugeot tanulékony kombikupéja konnektoros hibrid hajtásláncot kapott több mint 300 lóerővel.

Eladó a BMW, amiben Tupacot lelőtték

A híres és hírhedt énekest, Tupac Shakurt 1996-ban lőtték le, amikor épp egy Las Vegasban lévő koncertre tartott. A BMW, amiben a halálos lövések érték, most eladó.

F1: A Mercedes tarolt az első tesztnapon

Az első Forma-1-es előszezoni tesztnapon a Mercedes a legtöbb és leggyorsabb kört is elkönyvelhette. A Ferrari is tisztességgel dolgozott, a McLarennél viszont nem festenek jól a dolgok.

Nem lesz EU-s vizsgálat az F1 eladása miatt

Margrethe Vestager versenypolitikáért felelős európai biztos úgy döntött, hogy nem indítanak vizsgálatot a Forma-1 eladása miatt.

Egészen magas szinten űzi az öreg a karosszériázást

Toppon van a bácsi, látszik, hogy a legmagasabb iskolában tanulta el az alapokat. Innen nincs fentebb.

A modern autók rákfenéje, a méregdrága kettős tömegű lendkerék

Gajdán Miklós kollégánk a modern, turbós autókban már kopóalkatrészként számon tartott kettős tömegű lendkerék alkalmazásának okát járja körbe. Ezért van szükség erre a drága alkatrészre.

Képcunami a Forma-1-es tesztről

Több tucatnyi fotó és számos videó a 2017-es Forma-1-es autók első napjáról Barcelonából.

A tíz legfurcsább raliautó, amit valaha pályára engedtek

Igen különleges látványt nyújtottak ezek a versenyautók, amikor elrúgták a murvát és csattogott a kipufogó. Következzen most tíz unortodox raliautó, amire soha nem számítanál a pálya szélén ácsorogva.

F1: Máris leírta az évet a Williams?

Claire Williams csapatfőnök szerint “nagy kihívást jelentő” szezon előtt áll a Williams az idén, ami ritkán szokott jót jelenteni.

F1: A Mercedes máris ledarált egy versenytávot

Az első 2017-es Forma-1-es teszt első délelőttjén a Mercedes több mint egy versenytávot lehúzott Valtteri Bottasszal, a leggyorsabb viszont a Ferrari volt. Gondban a McLaren és a Red Bull.

F1: Trumphoz hasonlították a McLarent, kiakadt a net

Az egyik Forma-1-gyel foglalkozó Twitter-csatornán Donald Trump amerikai elnökhöz hasonlították a McLarent.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.