Rekkenő hőségben nincs kellemesebb a hűsítő fuvallatoknál, legyen ez egy pince huzata, ventilátor szele vagy a légkondicionáló hűvöse. Ám a klímaberendezés nem megfelelő használata számos veszéllyel jár. A megfázás a leggyakoribb gond, de az esztelen légkondizás okozhat torokfájást, végtagfájdalmat és influenzaszerű tünetekkel járó megbetegedést is. A túlzott hidegtől ízületi fájdalomra valamint nyakmerevségre panaszkodhatnak a bent ülők. Időnként az izmok mikrosérülése és izomrostszakadás is előfordulhat, ami a hidegtől lemerevedett nyak természetellenes mozgásának következménye.

Ne hűtsük túl az autót!

Mindezt elkerülhetjük, ha az automatikus légkondicionálót nem 18-20, hanem 24-25 fokra állítjuk illetve a manuális rendszerek hőfokszabályozóját nem tekerjük le ütközésig. Ennél is fontosabb óvintézkedés a hideg levegő megfelelő irányítása. A legjobb a párátlanító/szélvédő állást használva a szélvédőre és a műszerfal szélén lévő rostélyokon át az oldalablakokra fúvatni a hűvöset.

Irányítsuk a szélvédőre a légáramlatot és ne legyen nagyobb eltérés 6 foknál a kinti és a benti hőmérséklet között

Soha ne kergessük a hideget közvetlenül a testfelületre! A légkondicionálók simán produkálják egy hűtőszekrény 4-5 fokos hidegét, ami magas ventilátorfokozaton magunkra fújva jeges orkánként hat szervezetünkre.

Klímával többet fogyaszt

Az utastér lehűtésének fázisában nagyon megdobja a fogyasztást a légkondi. Pár kW teljesítményű kompresszora jelentős többletterhelés, hiszen a motort többnyire nem a maximális fordulaton és padlógázzal használjuk, amikor pl. 120 lóerős, hanem kisebb fordulaton, 15-20 lóerővel gurulunk

Az utastér lehűtésének fázisában nagyon megdobja a fogyasztást a légkondi. Pár kW teljesítményű kompresszora jelentős többletterhelés, hiszen a motort többnyire nem a maximális fordulaton és padlógázzal használjuk, amikor pl. 120 lóerős, hanem kisebb fordulaton, 15-20 lóerővel gurulunk


Energia-befektetés nélkül nem lehet hűteni a járműveket. Mivel az autókban a generátor termeli az áramot, a légkondi működése többletterhelést jelent a motornak, amitől megnő a fogyasztás. De mennyivel?

Az ADAC német autóklub által mért adatok az első három percben átlagosan 2,47 – 4,15 literes fogyasztásnövekedést mutattak 100 kilométerre vetítve, miközben a légkondicionálók 31-ről 22 fokra hűtötték az utasteret. A már lehűtött belső térben a kellemes hőmérséklet fenntartásához átlagosan 0,76-2,11 l/100 km pluszfogyasztással lehet számolni városi forgalomban, míg autópályán a tesztelt autók (Ford Fiesta 1,4, Audi A4 TDI, Opel Vectra C) esetében 0,09-0,66 literes növekedés adódott.

A jelentős különbségek oka, hogy az automatikus vezérlésű klímákkal kevésbé ugrik meg a fogyasztás, mint manuálissal. A kézi klímaszabályozót ezért sem érdemes a leghidegebb állásba tekerni. Tudni kell azonban, hogy az ablakok letekerése sincs ingyen, mivel a leengedett ablakok rontják a légellenállást. Az ADAC mérései szerint mindkét első ablakot lehúzva 0,2 literrel több benzin válik kipufogógázzá 100 kilométeren, mint zárt üvegekkel.

Ha büdös van, irány a klímatisztító!

A klimatizált járművekben a légkondik elpárologtatóján maradó nedvesség ideális táptalaj a gombák és baktériumok elszaporodásához. Ezek okozzák a sokaknak ismerős, zavaró és egészségtelen szagot. Száműzésükhöz nem elég a levegőjáratokkal foglalkozni, magát az elpárologtatót kellene fertőtleníteni. Ennek módszereiről ebben a cikkben írunk részletesebben.

Évente egyszer tisztíttassuk ki a légkondicionálót, akár szakembert megbízva, akár házilagos módszerekkel. Az eredmény nem ugyanolyan, de biztosan jobb a semminél

A légkondicionálók tisztíttatása ütemesen ismétlődő feladat, lehetőleg évente kerítsünk rá sort. Bár hazánkban elég sok a horpadt, sanyarú sorsú autó, mert a tulajnak vannak égetőbb kiadásai, a klímarendszerből áradó büdös pára egész biztosan ráveszi a gazdát a karbantartás elvégzésére.

Krónikus szövődmények

Mert itt nem egyszerűen kellemetlenségről van szó! A rendszerben megtelepedett kórokozók akár súlyos szövődményhez vezető megbetegedést is kiválthatnak – hívják fel az autósok figyelmét a Magyar Autóklub szakemberei. A légkondi tisztítását nem szabad elodázni, saját egészségünk és kényelmünk érdekében. A MAK országos szervizhálózatán belül a Checkstar pontokon érhető el a légkondicionáló-fertőtlenítés.

Évente mindenképp, de nagyon poros utakon, erősen szennyezett levegőjű városban járva akár félévente kell cserélni a pollenszűrőt. Ha kettő van az autóban, akkor mind a kettőt

A frissen tisztított berendezés újbóli büdösödését megelőzhetjük vagy késleltethetjük, amennyiben a megérkezés előtti pár percben hajlandók vagyunk a légkondit kikapcsolni és a rendszert kvázi kiszárítani. Ezt a tanácsot azonban nehéz megfogadni, mert ki szeret minden út végén párás melegbe burkolózni?

Elég tölteni?

Ha nyáron, a legnagyobb melegben adja fel a légkondicionáló, a javítás nem halogatható. Amennyiben a klímakompresszor megy tönkre, esetleg a klímahűtő tömítetlen, az elég nagy baj. Szerencsésebb esetben elég gázzal feltölteni a rendszert, ami jelenleg 6990 forintjába kerül az autójukat a Magyar Autóklubnál vizsgáztató tulajdonosoknak.

Idővel kilyukad a klímahűtő és a tömítetlen rendszerből elillan a hűtőközeg. A hűtő cseréje viszi a pénzt

A légkondicionáló élettartamát meghosszabbíthatjuk, ha akkor is rendszeresen használjuk, amikor nem kell hűteni az autót. A klímaberendezés ugyanis fűteni is képes. Rendkívül hasznos funkciója a levegő párátlanítása is, ami sokat segít esős időben vagy télen, amikor a hólé leolvad a lábtérben a cipőtalpakról. Legalább hetente-kéthetente kapcsoljuk be és járassuk meg a klímaberendezést, hogy az alkatrészek ne maradjanak kenés nélkül! Ezzel sokkal nagyobb kiadást előzhetünk meg a kikapcsolt légkondival megspórolható üzemanyag áránál.

Jó nő, rossz példa: a hideg levegő ne érje közvetlenül a bent ülők testét