Ráfázhatunk a légkondicionálóra

Kedvenc extránk, amely megbetegíthet

Szerző: Hirdetés levél küldés 
Dátum: 2014.07.21. 06.00

Megnöveli a fogyasztást, évente költeni kell rá, mégis szinte eladhatatlan nélküle egy mai átlagautó. Igen, a légkondicionálóról van szó.

Rekkenő hőségben nincs kellemesebb a hűsítő fuvallatoknál, legyen ez egy pince huzata, ventilátor szele vagy a légkondicionáló hűvöse. Ám a klímaberendezés nem megfelelő használata számos veszéllyel jár. A megfázás a leggyakoribb gond, de az esztelen légkondizás okozhat torokfájást, végtagfájdalmat és influenzaszerű tünetekkel járó megbetegedést is. A túlzott hidegtől ízületi fájdalomra valamint nyakmerevségre panaszkodhatnak a bent ülők. Időnként az izmok mikrosérülése és izomrostszakadás is előfordulhat, ami a hidegtől lemerevedett nyak természetellenes mozgásának következménye.

Ne hűtsük túl az autót!

Mindezt elkerülhetjük, ha az automatikus légkondicionálót nem 18-20, hanem 24-25 fokra állítjuk illetve a manuális rendszerek hőfokszabályozóját nem tekerjük le ütközésig. Ennél is fontosabb óvintézkedés a hideg levegő megfelelő irányítása. A legjobb a párátlanító/szélvédő állást használva a szélvédőre és a műszerfal szélén lévő rostélyokon át az oldalablakokra fúvatni a hűvöset.

Irányítsuk a szélvédőre a légáramlatot és ne legyen nagyobb eltérés 6 foknál a kinti és a benti hőmérséklet között

Soha ne kergessük a hideget közvetlenül a testfelületre! A légkondicionálók simán produkálják egy hűtőszekrény 4-5 fokos hidegét, ami magas ventilátorfokozaton magunkra fújva jeges orkánként hat szervezetünkre.

Klímával többet fogyaszt

Az utastér lehűtésének fázisában nagyon megdobja a fogyasztást a légkondi. Pár kW teljesítményű kompresszora jelentős többletterhelés, hiszen a motort többnyire nem a maximális fordulaton és padlógázzal használjuk, amikor pl. 120 lóerős, hanem kisebb fordulaton, 15-20 lóerővel gurulunk

Az utastér lehűtésének fázisában nagyon megdobja a fogyasztást a légkondi. Pár kW teljesítményű kompresszora jelentős többletterhelés, hiszen a motort többnyire nem a maximális fordulaton és padlógázzal használjuk, amikor pl. 120 lóerős, hanem kisebb fordulaton, 15-20 lóerővel gurulunk


Energia-befektetés nélkül nem lehet hűteni a járműveket. Mivel az autókban a generátor termeli az áramot, a légkondi működése többletterhelést jelent a motornak, amitől megnő a fogyasztás. De mennyivel?

Az ADAC német autóklub által mért adatok az első három percben átlagosan 2,47 – 4,15 literes fogyasztásnövekedést mutattak 100 kilométerre vetítve, miközben a légkondicionálók 31-ről 22 fokra hűtötték az utasteret. A már lehűtött belső térben a kellemes hőmérséklet fenntartásához átlagosan 0,76-2,11 l/100 km pluszfogyasztással lehet számolni városi forgalomban, míg autópályán a tesztelt autók (Ford Fiesta 1,4, Audi A4 TDI, Opel Vectra C) esetében 0,09-0,66 literes növekedés adódott.

A jelentős különbségek oka, hogy az automatikus vezérlésű klímákkal kevésbé ugrik meg a fogyasztás, mint manuálissal. A kézi klímaszabályozót ezért sem érdemes a leghidegebb állásba tekerni. Tudni kell azonban, hogy az ablakok letekerése sincs ingyen, mivel a leengedett ablakok rontják a légellenállást. Az ADAC mérései szerint mindkét első ablakot lehúzva 0,2 literrel több benzin válik kipufogógázzá 100 kilométeren, mint zárt üvegekkel.

Ha büdös van, irány a klímatisztító!

A klimatizált járművekben a légkondik elpárologtatóján maradó nedvesség ideális táptalaj a gombák és baktériumok elszaporodásához. Ezek okozzák a sokaknak ismerős, zavaró és egészségtelen szagot. Száműzésükhöz nem elég a levegőjáratokkal foglalkozni, magát az elpárologtatót kellene fertőtleníteni. Ennek módszereiről ebben a cikkben írunk részletesebben.

Évente egyszer tisztíttassuk ki a légkondicionálót, akár szakembert megbízva, akár házilagos módszerekkel. Az eredmény nem ugyanolyan, de biztosan jobb a semminél

A légkondicionálók tisztíttatása ütemesen ismétlődő feladat, lehetőleg évente kerítsünk rá sort. Bár hazánkban elég sok a horpadt, sanyarú sorsú autó, mert a tulajnak vannak égetőbb kiadásai, a klímarendszerből áradó büdös pára egész biztosan ráveszi a gazdát a karbantartás elvégzésére.

Krónikus szövődmények

Mert itt nem egyszerűen kellemetlenségről van szó! A rendszerben megtelepedett kórokozók akár súlyos szövődményhez vezető megbetegedést is kiválthatnak – hívják fel az autósok figyelmét a Magyar Autóklub szakemberei. A légkondi tisztítását nem szabad elodázni, saját egészségünk és kényelmünk érdekében. A MAK országos szervizhálózatán belül a Checkstar pontokon érhető el a légkondicionáló-fertőtlenítés.

Évente mindenképp, de nagyon poros utakon, erősen szennyezett levegőjű városban járva akár félévente kell cserélni a pollenszűrőt. Ha kettő van az autóban, akkor mind a kettőt

A frissen tisztított berendezés újbóli büdösödését megelőzhetjük vagy késleltethetjük, amennyiben a megérkezés előtti pár percben hajlandók vagyunk a légkondit kikapcsolni és a rendszert kvázi kiszárítani. Ezt a tanácsot azonban nehéz megfogadni, mert ki szeret minden út végén párás melegbe burkolózni?

Elég tölteni?

Ha nyáron, a legnagyobb melegben adja fel a légkondicionáló, a javítás nem halogatható. Amennyiben a klímakompresszor megy tönkre, esetleg a klímahűtő tömítetlen, az elég nagy baj. Szerencsésebb esetben elég gázzal feltölteni a rendszert, ami jelenleg 6990 forintjába kerül az autójukat a Magyar Autóklubnál vizsgáztató tulajdonosoknak.

Idővel kilyukad a klímahűtő és a tömítetlen rendszerből elillan a hűtőközeg. A hűtő cseréje viszi a pénzt

A légkondicionáló élettartamát meghosszabbíthatjuk, ha akkor is rendszeresen használjuk, amikor nem kell hűteni az autót. A klímaberendezés ugyanis fűteni is képes. Rendkívül hasznos funkciója a levegő párátlanítása is, ami sokat segít esős időben vagy télen, amikor a hólé leolvad a lábtérben a cipőtalpakról. Legalább hetente-kéthetente kapcsoljuk be és járassuk meg a klímaberendezést, hogy az alkatrészek ne maradjanak kenés nélkül! Ezzel sokkal nagyobb kiadást előzhetünk meg a kikapcsolt légkondival megspórolható üzemanyag áránál.

Jó nő, rossz példa: a hideg levegő ne érje közvetlenül a bent ülők testét

Kommentek

  • Norbi50

    Csinos a szőke hölgyike a címlapon! :)

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.