A légkondicionáló berendezéssel felszerelt járművek számának gyarapodását mi sem jelzi jobban, minthogy a nyári melegben egyre több autó zárt ablakokkal közlekedik.


Ugyan már a hatvanas években is építettek be klímaberendezést járművekbe, akkoriban az igencsak luxusnak számított, és kevesek engedhették meg maguknak az azzal járó többletköltséget. Manapság a legegyszerűbb berendezések – az autó árához képest – kis extra kiadással elérhetőek, ugyanakkor természetesen e területen is tetten érhető a fejlődés. A több zónás, az ülésbe épített, a huzatmentes klíma ma már nem cseng idegenül egy bizonyos járműkategória felett.

Van egy dolog azonban, ami vajmi keveset változott az elmúlt időszakban, jelesül a beépített technika működési elve, illetve az alapvető karbantartás, tisztítás fontossága. Előbbire, a karbantartás elmaradására sokszor csak akkor derül fény, amikor is az első forró napon hiába várjuk az enyhítő légáramot. De mit is lehet karbantartani egy zárt rendszeren?

Igazából ez az egyik legegyszerűbb feladat, elégséges egyrészt az ősztől tavaszig terjedő időszakban is kéthavonta legalább pár percre bekapcsolni a klímát, hogy a rendszerben meginduljon a gáz áramlása, az egyes csatlakozó pontok tömítései megkapják a szükséges kenést. Másrészt pedig az előírt időközönként kicserélni a légkondicionáló levegőszűrő betétjét. A megfelelő hatékonyság is viszonylag egyszerűen, házilag is ellenőrizhető. A befújt levegő mennyisége elégségét magunk is meg tudjuk ítélni, egy hőmérővel pedig ellenőrizhető a minimumra állított légáram hőfoka. Ha ez utóbbi 10 C° alatti, akkor tudja a berendezés azt, amit elvárhatunk tőle, ha nem, akkor vélhetően kevés benne a gáz.

A tisztítás tekintetében sincs túl sok tennivaló, ugyanakkor annak elhanyagolása komoly egészségügyi problémák kiváltó oka lehet. A légkondicionáló berendezés egyes részegységei, a működési elvükből fakadóan kiváló terep az elsősorban légúti, asztmás jellegű megbetegedésekért felelős gombáknak, mikroorganizmusoknak. Tekintettel arra, hogy az autóknak csak egy töredéke rendelkezik ezeket a kórokozókat is kiszűrő rendszerrel, egy-egy klíma bekapcsolás során valóságos baktérium-, gomba-bomba robban be az utastérbe. Szerencsére ennek is van ellenszere, ma már számtalan – jobb-rosszabb, drágább – olcsóbb – tisztítási mód is elérhető.

A Magyar Autóklub szervizpontjain az egyik legkorszerűbb, egyúttal környezetbarát technológiával működő berendezésekkel végez klímatisztítást, valamint utastér fertőtlenítést. Az általunk alkalmazott módszer a teljes utastér levegőjét kezeli, szűri és fertőtleníti, így a folyamat egyúttal alkalmas egyéb, az ülésekből, a kárpitból áradó kellemetlen szagok megszüntetésére is, az azokban megbújó, a szagokért felelős mikroorganizmusok elpusztításával. Szervizeink e mellett felkészültek a klímarendszer ellenőrzésére, szükség szerinti feltöltésére is, így ha hozzánk tér be, tőlünk tiszta, hideg fejjel távozhat.