Megtört hosszú évek tendenciája, az idei első hat hónapban a személysérüléses balesetek, a halálos áldozatok, valamint az ittasan okozott balesetek száma egyaránt nőtt.

A rendőrség adatai szerint ugyanis összesen 7154 személysérüléses közúti baleset történt 2014 első hat hónapjában (01.01.-06.30.) Magyarországon, ami 6,54%-kal több mint 2013. azonos időszakában (akkor 6715 balesetet okoztak).  


Ki tudja, hogy van-e összefüggés, de az első félévben 5,3 százalékkal több üzemanyag fogyott hazánkban.

A rendőrség adatai sajnos elég lesújtóak, ugyanis a halálos, a súlyos és a könnyű sérüléssel járó balesetek száma egyaránt nőtt. A halálos balesetek száma 11,82 %-kal (220-ról 246-ra), a súlyos sérüléses balesetek száma 7,08 %-kal (1992-ről 2133-ra), míg a könnyű kimenetelű balesetek száma 6,04 %-kal (4503-ról 4775-re) emelkedett.

Idén 30 fővel többen haltak meg balesetben közútjainkon!

Tavaly június végén regisztrált 238 áldozattal szemben idén az első félévben 268 fő vesztette életét közúti balesetben, ami 12,61%-os növekedést jelent.

Az ittasan okozott személyi sérüléssel járó közúti balesetek számában 5,96%-os növekedés mutatható ki (a tavalyi 688-al szemben idén június végéig 729 ittas baleset történt).

A rendőrség elemzése szerint személyi sérüléssel járó balesetek 28%-ának a hátterében a gyorshajtás áll (1978 baleset), az elsőbbségi jog megsértése miatt 1851 baleset (részaránya 26 %), a kanyarodási szabályok megszegése miatt pedig 1143 baleset (részaránya 16 %) történt.

Reméljük, hogy a rendőrség szakemberei az adatokat elemezve nem arra a következtetésre jutnak, hogy még többet kell traffipaxozni a balesetek megelőzésére. Hiszen tudjuk, hogy nem a sebességhatárok átlépése okozza leginkább a baleseteket, sokkal inkább a helytelenül megválasztott sebesség.

A közúti balesetek túlnyomó részét, 61 %-át a személygépkocsi-vezetők okozták, a tehergépkocsi-vezetők a balesetek 9 %-ának, az autóbuszvezetők pedig továbbra is az összes baleset 1 %-ának az okozásáért felelősek.

A kerékpárosoknak a balesetet okozók körében betöltött aránya a tavalyi év azonos időszakához hasonlóan alakult, azaz 12% lett, bár a motor nélküli kétkerekűek tavaly 807, idén pedig 864 balesetet okoztak. A motorkerékpárosok részaránya 4 %, a segédmotoros kerékpárosoké 5 %, a gyalogosoké pedig 6 % a balesetek okozóin belül.

Sajnálatos módon a tavalyi évhez képest több mint 50 százalékkal nőtt a kerékpáros áldozatok száma, 23 fő helyett 37 kerékpáros hunyt el.

Forrás: ORFK-OBB