Mesterséges horpadások csökkenthetik a fogyasztást

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2014.07.14. 18.00

A golflabdák meg a focilabdák után az autók légellenállását és fogyasztását is csökkenthetik a karosszérián lévő mélyedések.

Brit helyett ezúttal amerikai tudósokra hivatkozva röppent fel a hír, hogy a golflabdák felületével szorítható le az autók fogyasztása. A szabályos kör átmérőjű mélyedésekkel az autó közegellenállása csökkenthető.

Az MIT (Massachusetts Institute of Technology) munkatársai kifejlesztettek egy alapesetben sima felületet, amelyen gombnyomásra megjelennek a mélyedések.


Az autó bizonyos karosszéria-elemein bevetve az új felülettel csökkenthető a légellenállás, mert a golflabdás kialakítással kevésbé örvénylik a levegő az autó mögött, kisebb erővel szívja vissza a kocsit a légörvény. Az elv nem új, a golflabdák az 1800-as évek második felétől szabályos mélyedésekkel csökkentik mintegy megfelezik a légörvénylés okozta ellenállást.

Miért ilyen a golflabda?

A golflabda átmérője 42,67 mm, maximális tömege 45,93 g. A labda felületén 366 szabályosan elhelyezkedő kör alakú bemélyedés (ún. dimple) található. Az ütőfej által okozott forgás miatt szükség van a labda repülés közbeni iránystabilizációjára. A felület kialakítása megakadályozza, hogy a labda elmozduljon a forgásirányba és háromszorosára növeli a repülés távolságát.

Forrás: Wikipédia.

Az MIT találmányánál a merev külső héj alatt változtatható szilárdságú belső mag rejlik. Ha belül csökken a nyomás, a külső héj rászorul a magra és előjönnek a mélyedések. A nagy vívmány tehát, hogy a körülményektől függően szabályozható a mélyedések jelenléte. Nagy sebességnél ugyanis kedvezőtlen a hatásuk, míg kis tempónál hatásosan csökkentik a légellenállást.

A modern focilabdák is messzebbre repülnek az elv átvételével

Az alacsonyabb légellenállás révén a motor erejének kisebb része elég a levegő ellenállásának legyőzésére, ami főleg városinál nagyobb sebességnél csökkentheti érzékelhetően az üzemanyagigényt. Kis sebességnél a gumik gördülési ellenállása a fő ellenfél, nagyobb tempónál viszont a légellenállás.

Forrás: Massachusetts Institute of Technology

Kommentek

  • husky

    Emberek! Jégesőben ki a garázsból! :)) Csak idővel hogyan adjuk el és kinek az autót!

Üdvözöl a pokol

Rájöttem a titokra: minél hosszabb egy Mercedes neve, annál nagyobb a móka; és az új E 63 neve bizony piszok hosszú. Portugáliában teszteltük minden idők legerősebb E-osztályát.

Videón, ahogy egy kismama szétveri férje autóját

Megtudta, hogy megcsalta a férje, gyermeke apukája, erre nem gyöngén bepöccent a leendő anyuka.

F1: Ilyen, amikor Verstappen nagyon hülyén néz ki

A Red Bullnál Mikulás-napi rendezvény volt december 6-án, Max Verstappennek sikerült hülyét csinálnia magából.

F1: A pechvogel is jelentkezett a Mercinél – videó

A Forma-1 történetének egyik legmókásabb balesetét produkáló japán sereghajtó, Taki Inoue is bejelentkezett Nico Rosberg mercedeses üléséért.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

Hamilton: Furcsa dolgok történtek a Mercedesnél

Lewis Hamilton nem áll le a célozgatásokkal, az angol szerint különös dolgok is történtek idén a Mercedesnél.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.