Brit helyett ezúttal amerikai tudósokra hivatkozva röppent fel a hír, hogy a golflabdák felületével szorítható le az autók fogyasztása. A szabályos kör átmérőjű mélyedésekkel az autó közegellenállása csökkenthető.

Az MIT (Massachusetts Institute of Technology) munkatársai kifejlesztettek egy alapesetben sima felületet, amelyen gombnyomásra megjelennek a mélyedések.


Az autó bizonyos karosszéria-elemein bevetve az új felülettel csökkenthető a légellenállás, mert a golflabdás kialakítással kevésbé örvénylik a levegő az autó mögött, kisebb erővel szívja vissza a kocsit a légörvény. Az elv nem új, a golflabdák az 1800-as évek második felétől szabályos mélyedésekkel csökkentik mintegy megfelezik a légörvénylés okozta ellenállást.

Miért ilyen a golflabda?

A golflabda átmérője 42,67 mm, maximális tömege 45,93 g. A labda felületén 366 szabályosan elhelyezkedő kör alakú bemélyedés (ún. dimple) található. Az ütőfej által okozott forgás miatt szükség van a labda repülés közbeni iránystabilizációjára. A felület kialakítása megakadályozza, hogy a labda elmozduljon a forgásirányba és háromszorosára növeli a repülés távolságát.

Forrás: Wikipédia.

Az MIT találmányánál a merev külső héj alatt változtatható szilárdságú belső mag rejlik. Ha belül csökken a nyomás, a külső héj rászorul a magra és előjönnek a mélyedések. A nagy vívmány tehát, hogy a körülményektől függően szabályozható a mélyedések jelenléte. Nagy sebességnél ugyanis kedvezőtlen a hatásuk, míg kis tempónál hatásosan csökkentik a légellenállást.

A modern focilabdák is messzebbre repülnek az elv átvételével

Az alacsonyabb légellenállás révén a motor erejének kisebb része elég a levegő ellenállásának legyőzésére, ami főleg városinál nagyobb sebességnél csökkentheti érzékelhetően az üzemanyagigényt. Kis sebességnél a gumik gördülési ellenállása a fő ellenfél, nagyobb tempónál viszont a légellenállás.

Forrás: Massachusetts Institute of Technology