A műszaki vizsga buktatói*

Szerző: Hirdetés levél küldés 
Dátum: 2014.07.11. 06.00

Sokan azt gondolják, hogy az érvényes forgalmi engedély egyúttal közlekedésre műszakilag alkalmas autót is jelent. Pedig az csak a szükséges, de egyáltalán nem elégséges

Sokan azt gondolják, hogy az érvényes forgalmi engedély egyúttal közlekedésre műszakilag alkalmas autót is jelent. Pedig az csak a szükséges, de egyáltalán nem elégséges feltétele a forgalomban való részvételnek. Nagyon kevés autós számára triviális, hogy a mindenkori megfelelő műszaki állapotért elsősorban ő, mint üzembentartó felel!


Tekintettel arra, hogy a szervizek elvégeztetése ajánlott, de nem kötelező, így az állam nem lehet biztos abban, hogy minden üzembentartó megteszi a tőle elvárhatót a megfelelő műszaki állapot elérése, megtartása érdekében. A “kényszert”, az államilag előírt szemlét ezen ok miatt vezette be, rendszeres kötelező műszaki felülvizsgálat képében. Így, ha máskor nem is, a műszaki vizsgák során biztosan látja szakember az autót.

De mit is vizsgálnak egy “műszakin”? A legegyszerűbb válasz: arra kíváncsiak a vizsgabiztosok, hogy a megjelent autó nem sérült-e, hogy a főbb részegységei tudják-e produkálni azokat az értékeket, peremfeltételeket, melyekkel a gyártás során rendelkeztek, illetve, melyek minimumként elő vannak írva. Azaz, a műszaki állapota jelenthet-e balesetveszélyt az utasaira, vagy egyéb közlekedőre?

Tehát, semmi olyan extra elvárás nincs, melyet ne teljesítene egy rendszeresen karbantartott autó. Mégis, akkor miért buktatnak meg autókat a vizsgán?

Az elégtelen teljesítés legfőbb okai rendszerint a nem megfelelő műszaki állapot, valamint az engedély nélküli átalakítás.

Az el sem végzett, vagy éppen rossz minőségű alkatrész beépítésével eszközölt karbantartások, javítások eredményeként az autó nem tudja produkálni az előírt fékerőt, több káros anyaggal szennyezi a levegőt, nagyobb lógások jelentkeznek a futóműben, a kormányberendezésnél, mely bizonytalanná teszi az úttartatást.

Az autóalkatrészeknek is létezik minősítésük, és közel sem mindegyik üti meg azt a mércét, amit az autó gyártója elvár, és a jogszabályok előírnak. A legegyszerűbb módja a gondok, a gyatra minőségű, hamis alkatrészek miatti balesetveszélyes műszaki állapot elkerülésének az, ha legalább a műszaki vizsga előtt, szakműhelyben átvizsgáltatjuk az autót, és elvégeztetjük a szükséges beavatkozásokat. Számlára. Szakszerűen. Garanciával.


Utóbbiba, az engedély nélküli átalakítás hibájába is könnyen beleeshet az autós. Elég csak kicserélni a kormányt egy sportosabbra, felszerelni egy “dögös” hangú kipufogót, vagy éppen mozdonykeréknek látszó “peres” gumit és felniket, esetleg lesötétíteni az üvegeket.

Amikor egy autógyártó megkapja a forgalmazás jogát, akkor pontosan rögzítik a jármű számos fontos paraméterét. Így, a kerék/felni méretét, a kipufogórendszer zajkibocsátását, a sötétített üvegek mértékét, stb., illetve, megadják a lehetséges eltérések rátáját is. Ha az eredetitől valaki eltér (például a kormánykerék esetén), akkor csak a gyár/a jogszabályok által megadott mérettartományon belül teheti azt meg, és ráadásul csak olyan cseredarabbal, mely maga is rendelkezik forgalomba hozatali engedéllyel, műbizonylattal.

Egyszóval, a műszaki vizsgának egy fő buktatója van, ha az autó elhanyagolt műszaki állapotú, ha szakszerűtlen javítást végeztek rajta ismeretlen eredetű és minőségű alkatrésszel. Lehet persze próbálkozni, megtalálni azt a valakit, aki némi extra bevétel ellenében szerez egy pecsétet a forgalmiba, de attól az autó még nem fog megállni egy veszélyhelyzet során, és a bíróság szemében sem ad feloldozást az “érvényes” forgalmi a közlekedési bűncselekmény alól?

További információk!

Kommentek

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

Negyed óra gyönyör Škoda-rajongóknak: videón a Karoq kompakt SUV

Tizenöt perces monstre filmmel örvendeztet a Škoda újdonsága, a még be sem mutatott Karoq. Popcorn, kóla és mehet!

Fényűző extrákkal jön leendő kedvenc Škodád

Három hét múlva debütál a Škoda Karoq, a gyár elkezdte az információk szellőztetését. Amit eddig mondtak, jól hangzik.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

F1: Räikkönen az élen, menet közben esett szét a Force India

A Forma-1-es Orosz Nagydíj első szabadedzésén a Ferrari Mercedesek előtt végzett, a leggyorsabb Kimi Räikkönen volt. A Force India látványos hibát produkált.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.