Közös ajánlattevőként az ARH Informatikai Zrt. és az iCell Mobilsoft Zrt. nyerte az Országos Rendőr-főkapitányság által, 365 darab fix telepítésű “Komplex Közlekedési Ellenőrzési Pont” tervezésére, gyártására, szállítására, telepítésére és üzembe helyezésére kiírt tendert. Az új eszközök nemcsak sebességmérésre lesznek alkalmasak, több egyéb szabálysértést is képesek rögzíteni.

Korábban a rendőrség arról számolt be, hogy a tervezett eszközök képesek adatokat lekérni a hatósági nyilvántartásokból az automatikus rendszámfelismeréssel, emellett alkalmasak arra, hogy videofelvétellel számos, menet közben elkövetett jogsértést rögzítsenek. A hatósági nyilvántartásokra példaként az útdíj, útvonalengedély, behajtási engedély, bírságnyilvántartás rendszerét sorolták fel, azaz ezeket is ellenőrizhetnék a kamerákkal, a rögzíthető jogsértésekre pedig a buszsáv jogosulatlan használatát, a záróvonal átlépését, a kanyarodás, irányváltoztatás szabályainak megsértését említették példaként.

Milyen jó lenne, ha nem csak büntetéseket szabnának ki,de a rendszám alapján a körözött, lopott autókat is kiszűrnék. Akkor az állampolgárok talán jobban támogatnák egy ilyen rendszer kiépítését.

A közbeszerzésen a legolcsóbb, 6,298 milliárd forintos ajánlat nyert. A rendőrség ennél 700 millió forinttal alacsonyabb összeggel kalkulált.

A tenderre két ajánlat érkezett még. Az egyik a RIEL Elektronikai Kft. és a svéd Sensys Traffic AB közös ajánlata volt, a másikat pedig a német Vitronic Dr.-Ing. Stein Bildverarbeitungssysteme GmbH. adta be.

A rendőrség az ország közútjain jelenleg 154 sebességmérő készüléket üzemeltet, amelyből hét fix telepítésű. Ezek jelentős részét váltják majd fel a mobil ellenőrző pontok. Az ORFK szerint a 12,5 milliárd forintos beruházás célja, hogy Magyarország megfeleljen az Európai Unió közlekedéspolitikai célkitűzésének. Az eddigi eredmények, a 2008 óta töretlenül javuló közúti közlekedési mutatók javítása ugyanis “további erőfeszítéseket igényel.”

A rendőrség mindig azt kommunikálja, hogy a gyorshajtás miatt van sok baleset. Csakhogy sajnos a rendőrök  – korábbi kutatásunk szerint – nem ott mérnek, ahol sok a baleset. Ám a sebességmérés sem feltétlenül tökéletes megoldás, hiszen csak a balesetek nagyon kis százalékát okozza az abszolút gyorshajtás (ez mérhető traffipax-szal), a baleseti okok között sokkal nagyobb aránnyal szereplő relatív gyorshajtás (pl. Télen országúton 60-al nekicsúszni a másik autósnak) ellen semmit sem ér a traffipax.

(Forrás: MTI)