Már többször felmerült a gondolat, hogy a haszonjárművekhez hasonlóan a személygépkocsik számára is díjfizetéshez kössék a német autópályák használatát, ám egészen mostanáig megúszta a kontinens a voltaképpen nagyon is logikus lépést: a világon a maga 12 879 össz-kilométerével a negyedik leghosszabb (a Wikipédia szerint csak Kínában, az USA-ban és Spanyolországban nagyobb az autópályák hossza), ráadásul az egyik legsűrűbb hálózat ingyenessége szinte példa nélküli gyakorlat a világon.

Ha Alexander Dobrindt közlekedési miniszter tervezetét elfogadja a szövetségi parlament, 2016-tól tíz napra 10 eurót, vagy egy évre mintegy 100 eurót kell majd fizetnie minden autósnak a szélvédőre felragasztandó matricáért. 
Eddig ezzel nincs is baj, csakhogy a németek kivételeznének saját honfitársaikkal: a német állampolgárok adójóváírás formájában visszakapnák a befizetett díjat, így gyakorlatilag csak a külföldi autósokat érinti majd a változás. Ez viszont várhatóan nem fog tetszeni az EU-nak, így elképzelhető, hogy Dobrindt elképzelését még megfúrják. 
Teljes egészében viszont aligha vetik el a németek az útdíj gondolatát: az előzetes kalkulációk szerint négy év alatt mintegy 2,5 milliárd euró (750 milliárd Ft) bevételt hozna a matrica a kormánynak.