Kaizen, Kaikaku, Gembutsu. A japánok hagyományosan erősek rövid, ütős, kicsit marketingbullshit-szagú, mégis fülbemászó, könnyen megragadó szakszavak gyártásában. Akár vállalati folyamatokat szerveznek át, akár egy-egy új termékkört vagy csak dizájnirányzatot vezetnek be, biztos lesz valami jópofa kifejezés rá. A Mazda pedig még a japán vállalatok közül is kiemelkedően sok ilyen szót követett már el.

Jinba-ittai, zoom-zoom, kodo, karakuri; ez mind a Mazdától jött. Meg is lepődtünk, hogy a nagy hatékonyságú, takarékos, szép új kocsik technológiájára a cseppet sem japán eredetű, a könnyedséget, természetességet és persze a dinamizmust sugalló Skyactiv buzzwordöt találta ki. De aztán megnyugodtunk, van hagyományos japán szakkifejezés a gyártásfilozófiára is: monotsukuri!

Mazda CX-5: kompakt szabadidőautó Skyactiv technológiával

MQB, EMP, Monotsukuri

A monotsukuri szót többnyire egyszerűen gyártásnak fordítja a nyugati szakirodalom, de a japánok ennél sokkal több mindent gondolnak bele (mint általában minden szimbólumba). A fogyasztói igények folyamatos figyelése alapján rugalmasan szervezett, hajszálpontosan azonos minőségű áruk művészi elkészítése, vagy valami ilyesmi volna az a gondolatkör, amit lefed a fogalom.

A gyakorlatban pedig saját monotsukurija alatt a rugalmas, közös platformok köré szervezett modellfejlesztést- és gyártást érti a Mazda. Ami a Volkswagennél az MQB, a PSA-nál az EMP, az a Mazdánál a monotsukuri filozófiája alapján konstruált új generációs termékpaletta.

CX-5, 3-as, 6-os, egy platformra

Bár a Mazda 3, a Mazda 6 és a Mazda CX-5 alapvetően különböző jellegű (bár stílusukban nagyon is összecsengő) modellek, a gyártósoron számos alkatrész bármelyik autóhoz passzol. A futómű-elemek, kormánymű, a sebességváltók, nagyobb motorok bármelyik modellel kompatibilisek, a padlólemez és az alsó-belső karosszérialemezek nagy része is ugyanaz minden új Mazda személyautóban.

A hofui gyárban már ténylegesen egy soron készül a három Skyactiv modell, a gyártásszervezés ennek megfelelően igen rugalmas lehet.

Új modell? Már gyártjuk is mindenhol!

A közös platformra szervezett gyártás egyik nagy előnye, hogy minimális az új modell gyártására való felkészülési idő az egyes gyárakban. Ha Hirosimában el tudják kezdeni egy új típus összeszerelését, Salamancában is neki tudnak állni szinte azonnal. Hiszen nem csak az egyes modellek alkatrészeinek gyártását, az összeszerelést is optimalizálták és egyszerűsítették: a robotok gyorsan újraprogramozhatók, a logisztikai lánc rugalmasan alakítható, amikor csak kell.

Az új modellstratégia kelti életre igazán el a világautók fogalmát is. A közös platformra, azonos alkatrészekből, azonos gyártásszervezéssel készülő autók minősége is sokkal homogénebb lehet. Sokkal kevesebb jelentősége lesz innentől a J betűnek az alvázszámban: a japán autók akkor is japánok lesznek, ha Mexikóban készítik őket.

Új motor? Már benn is van mindenben!

A közös platform, az összehangolt gyártás előnye, hogy akár egy-egy új motor készül majd el, akár az i-ELOOP nevű kondenzátoros fékezési energia-visszanyerési cucchoz hasonló Mazda-innováció keletkezik a K+F-en, az összes futó modell egy svunggal részesülhet az új technológia áldásaiból.

Komoly előny a közös platform-stratégia azon márkáknál, amelyek hamarabb felfedezték a gyártásszervezési paradigmaváltásban rejlő lehetőségeket. A Mazda manapság tapasztalható piaci sikerei mögött nem csak a 3-as, 6-os, CX-5-ös látványos formái, hanem a háttérben lezajlott kisebbfajta technológiai forradalom is ott van, erősen!


Kaizen: változás a tökéletesedés érdekében
Kaikaku: forradalmi jelentőségű változás
Gembutsu: a valóság elsőrendű fontossága
Jinba-ittai: az érzés, a jelenség, amikor ló és lovasa mintegy egybeforr
Zoom-zoom: a kisautót a szőnyegen tologató gyerek átélése
Kodo: az új Mazdák nagymacska-szerű dizájnvilága
Karakuri: ötletes üléshajtogatási rendszer (egy japán mozgatható baba neve)