Szép autókat okosan gyártani: a Mazda új filozófiája

Rugalmas gyártás a Mazdánál

Szerző: Hirdetés levél küldés 
Dátum: 2014.07.07. 06.01

Az évtized legizgalmasabb autóipari fejlesztése nem konkrét motorhoz, modellhez, még csak nem is egy márkához kötődik. A gyártástechnológiában zajlott le forradalom.

Kaizen, Kaikaku, Gembutsu. A japánok hagyományosan erősek rövid, ütős, kicsit marketingbullshit-szagú, mégis fülbemászó, könnyen megragadó szakszavak gyártásában. Akár vállalati folyamatokat szerveznek át, akár egy-egy új termékkört vagy csak dizájnirányzatot vezetnek be, biztos lesz valami jópofa kifejezés rá. A Mazda pedig még a japán vállalatok közül is kiemelkedően sok ilyen szót követett már el.

Jinba-ittai, zoom-zoom, kodo, karakuri; ez mind a Mazdától jött. Meg is lepődtünk, hogy a nagy hatékonyságú, takarékos, szép új kocsik technológiájára a cseppet sem japán eredetű, a könnyedséget, természetességet és persze a dinamizmust sugalló Skyactiv buzzwordöt találta ki. De aztán megnyugodtunk, van hagyományos japán szakkifejezés a gyártásfilozófiára is: monotsukuri!

Mazda CX-5: kompakt szabadidőautó Skyactiv technológiával


MQB, EMP, Monotsukuri

A monotsukuri szót többnyire egyszerűen gyártásnak fordítja a nyugati szakirodalom, de a japánok ennél sokkal több mindent gondolnak bele (mint általában minden szimbólumba). A fogyasztói igények folyamatos figyelése alapján rugalmasan szervezett, hajszálpontosan azonos minőségű áruk művészi elkészítése, vagy valami ilyesmi volna az a gondolatkör, amit lefed a fogalom.

A gyakorlatban pedig saját monotsukurija alatt a rugalmas, közös platformok köré szervezett modellfejlesztést- és gyártást érti a Mazda. Ami a Volkswagennél az MQB, a PSA-nál az EMP, az a Mazdánál a monotsukuri filozófiája alapján konstruált új generációs termékpaletta.


CX-5, 3-as, 6-os, egy platformra

Bár a Mazda 3, a Mazda 6 és a Mazda CX-5 alapvetően különböző jellegű (bár stílusukban nagyon is összecsengő) modellek, a gyártósoron számos alkatrész bármelyik autóhoz passzol. A futómű-elemek, kormánymű, a sebességváltók, nagyobb motorok bármelyik modellel kompatibilisek, a padlólemez és az alsó-belső karosszérialemezek nagy része is ugyanaz minden új Mazda személyautóban.

A hofui gyárban már ténylegesen egy soron készül a három Skyactiv modell, a gyártásszervezés ennek megfelelően igen rugalmas lehet.

Új modell? Már gyártjuk is mindenhol!

A közös platformra szervezett gyártás egyik nagy előnye, hogy minimális az új modell gyártására való felkészülési idő az egyes gyárakban. Ha Hirosimában el tudják kezdeni egy új típus összeszerelését, Salamancában is neki tudnak állni szinte azonnal. Hiszen nem csak az egyes modellek alkatrészeinek gyártását, az összeszerelést is optimalizálták és egyszerűsítették: a robotok gyorsan újraprogramozhatók, a logisztikai lánc rugalmasan alakítható, amikor csak kell.

Az új modellstratégia kelti életre igazán el a világautók fogalmát is. A közös platformra, azonos alkatrészekből, azonos gyártásszervezéssel készülő autók minősége is sokkal homogénebb lehet. Sokkal kevesebb jelentősége lesz innentől a J betűnek az alvázszámban: a japán autók akkor is japánok lesznek, ha Mexikóban készítik őket.

Új motor? Már benn is van mindenben!

A közös platform, az összehangolt gyártás előnye, hogy akár egy-egy új motor készül majd el, akár az i-ELOOP nevű kondenzátoros fékezési energia-visszanyerési cucchoz hasonló Mazda-innováció keletkezik a K+F-en, az összes futó modell egy svunggal részesülhet az új technológia áldásaiból.

Komoly előny a közös platform-stratégia azon márkáknál, amelyek hamarabb felfedezték a gyártásszervezési paradigmaváltásban rejlő lehetőségeket. A Mazda manapság tapasztalható piaci sikerei mögött nem csak a 3-as, 6-os, CX-5-ös látványos formái, hanem a háttérben lezajlott kisebbfajta technológiai forradalom is ott van, erősen!


Kaizen: változás a tökéletesedés érdekében
Kaikaku: forradalmi jelentőségű változás
Gembutsu: a valóság elsőrendű fontossága
Jinba-ittai: az érzés, a jelenség, amikor ló és lovasa mintegy egybeforr
Zoom-zoom: a kisautót a szőnyegen tologató gyerek átélése
Kodo: az új Mazdák nagymacska-szerű dizájnvilága
Karakuri: ötletes üléshajtogatási rendszer (egy japán mozgatható baba neve)

Kommentek

  • gedy

    Jo kocsi a Mazda, de ugy latom a szerkesztoseget tamogatja, hogy minden nap egy cikk a Mazdarol szol :)

  • Szuperjeno

    Vajon a rozsdásodási hajlamot, ami még mindig előjön a 100.000 Km-es teszteknél sikerült megszüntetni az új gyártási rendszerrel?

    Amúgy én személy szerint nem sok előnyét látom ennek a világautósdinak, konkrétan az aktuális Focus vagy a Auris/Corolla is jóval gyengébb minőségű, egyszerűbb kivitelű az elődjénél, a Renault még régóta így dolgozik, azt látom hogy a fejlődő piacokra megfelelő silányabb minőséget és egyszerűbb kidolgozást és műszaki megoldásaokat hozzák Európába is. Remélem a Mazdánál nem ezt jelenti a világautó koncepció mert akkor a Mazdások is kénytelenek lesznek ugyanazt az egyensz*rt vezetni, pedig ez régen egy igényes márka volt.

  • hulyemernok

    Szuperjeno azzal egyetértek, hogy a világautó tud szülni gyengébb minőségű autókat, Toyota egyes modelleinél valóban észre vehető. Viszont pl. a Renaultra ez egyáltalán nem igaz, mindig is egy minimálissal olcsóbb autókat (nagy átlagban) gyártottak mint a konkurencia (ami persze, hogy megmutatkozik a minőségben). A 3-as Focus design terén vagy tetszik valakinek vagy nem, izlésről nem illik vitatkozni, de technikailag még igy a modellciklus közepén is az élmezőnyben van, a belső anyagfelhasználás meg kifejezetten nagy ugrás volt az előző generációhoz képest. Másrészt – az egyesek szerint – jelenlegi “elszabadult” árakat még megdobná ha nem lenne világautó. Úgyhogy egyáltalán nem igaz, hogy nagy átlagban rosszabbak lennének a világautók mint a csak európai piacra gyártottak (amiből egyre kevesebb van). Hidd el, valóban silány minőséget nem látunk itt Európában!

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Ritka Ferrarit emésztettek fel a lángok

Porrá égett egy korai Ferrari F40-es, az anyagi kár jelentős, az autó pótolhatatlan darabja az olasz sportkocsigyár történelmének.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

Meglepte leghűségesebb vevőjét a Lexus

100 évesen a 25-ödik Lexusát készült megvásárolni, ezért a japán gyártó egy igazán különleges darabot készített hűséges vevőjének.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely a legjobb, amit megszerezhetünk

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

F1: A Ferrari kiütötte a Mercedest az időmérőn

A Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén a Ferrari “robbantott”, Sebastian Vettelé lett a pole-t, Kimi Räikkönen 2. helyével meglett a teljes első sor. A mercedeses Valtteri Bottas a 3., Lewis Hamilton szétesett.

F1: A Ferrari megint verte a Mercedest

A Forma-1-es Orosz Nagydíj utolsó szabadedzésén is határozott előnnyel verte a Ferrari a Mercedest, Sebastian Vettel a leggyorsabb, Lewis Hamilton csak a 4.

300 km/h fölött hasít az új Alpina kupé

Bemutatta legfrissebb újdonságát az Alpina. A B4 S Bi-Turbo a BMW M4 költséges alternatívája.

Nincs ma ennél menőbb Porsche az interneten!

Aligha létezik még egy ilyen Porsche 911 Carrera RSR 3.8-as a világon. Kívánatos patina, merész színek és 10 futott kilométer.

F1: Milliárdos veszteséget hoz a szabálymódosítás

A Force Indiánál a legkevésbé sem örülnek a versenyzői nevek és rajtszámok megjelenítéséről szóló szigorításnak, dollármilliókban mérhető veszteséget jelenthet az újítás.

Autógyári munkásnak állt a Facebook-vezér

Mark Zuckerberg a Ford dearbroni gyárában járt, ahol még a munkából is kivette a részét a Ford F-150-eseket előállító üzemben.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.