A legkisebbeket nem kötjük be az autóban

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2014.07.06. 10.00

Az ORFK elemzése szerint az autók utasaiként megsérült 0-5 éves gyermekek közül csak minden hetedik volt biztosítva a baleset bekövetkezésekor.

Az ORFK elemzése szerint az autók utasaiként megsérült 0-5 éves gyermekek közül csak minden hetedik volt biztosítva a baleset bekövetkezésekor. A nagyobb gyermekeknél jobb az arány.

Az ORFK az elmúlt három év nyári hónapjaiban bekövetkezett baleseteket vizsgálta. Ebben az időszakban összesen 735 gyermek sérült meg, és kilenc veszítette életét közúti balesetben, miközben gépjármű utasa volt. A balesetet szenvedett gyerekek korcsoportjai között nem voltak jelentős eltérések, annál inkább a védettség arányában.

Hány éves korig, hol, hogyan használható a gyerekülés, illetve a hordozó? A KRESZ betűit értelmezve van némi köd a kérdésben.


Meglepő, hogy éppen a legkisebbek, a 0-5 évesek védettségi aránya volt a legalacsonyabb a megsérült gyerekek között, azoké, akik még csak alig vagy egyáltalán nem képesek önmagukra vigyázni. A 236 kisgyermek közül mindössze 35 volt gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve a baleset bekövetkezésekor, ez mindössze 14,8 százalékos arányt jelent.

A 6-9 éves utasok körében a védettség aránya már magasabb ugyan, de még mindig rendkívül alacsony (31 százalék), míg a legmagasabb érték a 10-14 éveseknél tapasztalható (76,1 százalék).

A tizedik életévüket betöltött gyerekek körében a passzív utasvédelmi eszközök magasabb szintű használati aránya mögött minden bizonnyal az is áll, hogy ők már jobban tisztában vannak a közúti közlekedés veszélyeivel, a passzív biztonsági eszközök (ebben a korban már jellemzően a biztonsági öv) szerepével és fontosságával.

A kisebbekre ugyanennyire kellene vigyázni, mert a baleseti adatok is bizonyítják, téves az a szemlélet, hogy a biztonsági övet, illetve gyermekülést a szülői kar képes pótolni.

Kommentek

  • husky

    Egy régi “szoci” KRESZ könyvben láttam egy ábrát, már akkor is javasolták a mózeskosár keresztirányú elhelyezését a hátsó ülésen és gondos megtámasztását. Már valami lekezdődött, persze ez messze elmarad a mai lehetőségektől, de legalább jó szándékot már suggalták. Jobb esetben akkor már volt öv elöl.

  • apaarpi

    Csak a 100 % lenne elfogadható, viszont az arány megtévesztő, mivel csak a sérülést szenvedettek között ennyi.
    Éppen akik védve voltak, jó eséllyel nem szenvedtek sérülést.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.