Börtönt kaptak a zsebre dolgozó parkolóőrök

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2014.07.03. 10.15

Letöltendő börtönbüntetésre ítélt kilenc egykori fővárosi parkolóőrt, egy ellenőrt, valamint a parkolási társaság ellenőrzési csoportvezetőjét a Fővárosi Törvényszék.

Letöltendő börtönbüntetésre ítélt kilenc egykori fővárosi parkolóőrt, egy ellenőrt, valamint a parkolási társaság ellenőrzési csoportvezetőjét a Fővárosi Törvényszék szerdán bűnszövetségben, üzletszerűen elkövetett vesztegetés elfogadása miatt.

A bíróság vesztegetés miatt elítélt 28 olyan autótulajdonost is, aki napi 500-1000 forintot fizetett a parkolóőröknek, hogy jegy nélkül parkolhasson a fizetési övezetekben. Őket 20 vagy 30 nap közmunkára ítélte a bíróság, attól függően, hogy beismerték-e a bűncselekményt. Három autótulajdonost és három parkolóőrt felmentettek bizonyítottság hiánya miatt.

Négymillió bírságot kapnak évente az autósok, egymillió ügy megy évente bíróságra. A külföldiek alig fizetnek, a magyar hatóságok tehetetlensége miatt egy angol behajtó gazdagodik a magyar parkolási rendszeren. Cikksorozat a Vezess.hu-n.


A parkolóőrök többsége 2 év 4 hónap börtönbüntetést kapott, az ügy elsőrendű vádlottja, aki szervezte a zsebre bírságolást, 3 év 2 hónap börtönbüntetést kapott. A parkolási társaság ellenőrzési csoportvezetője (aki a vád szerint a parkolóőrök munkáját például az ellenőrzés megszüntetésével segítette, és ezért napi hatezer forintot kért) 4 év 6 hónap börtönt, a pénzt az őröktől beszedő területi ellenőr pedig 3 év 8 hónap börtönt kapott. Ők bűnsegédként követték el a vesztegetés elfogadását, de vezető szerepet játszottak a korrupciós ügyben, mert nélkülük nem lehetett volna megvalósítani.

Emellett a parkolóőröket és főnökeiket öt évre eltiltották a közügyek gyakorlásától és ugyancsak öt évre a parkolóőri foglalkozástól. A csoportvezetőt utóbbitól nyolc évre tiltották el.

A bíróság megállapította: a Budapesti Önkormányzati Parkolási (BÖP) Kft. alkalmazásában álló parkolóőrök 2007 szeptembere és 2009 szeptembere között a IX., a XIII. kerület és a körutak parkolási szempontból frekventált területein napi 500-1000 forintot kértek autósoktól. Aki fizetett, az így egy-kétórányi parkolási díjért akár napi nyolc órában is parkolhatott parkolójegy nélkül, és az esetleges ellenőrzésekről a parkolóőrök értesítették is őket.

A bíróság szerint az ügy tizenegyedrendű vádlottja, a BÖP akkori ellenőrzési csoportvezetője mindezt szervezett keretek közé terelte. Magához vonta a beosztások elkészítését, és így biztosította, hogy a megvesztegethető parkolóőrök mindig ugyanazon a területen dolgozzanak. Elmaradt az ellenőrzésük is, és ezért napi hatezer forintot kért tőlük. A parkolóőröktől a területi ellenőr, a per tizedrendű vádlottja szedte be a pénzt minden pénteken, és juttatta el az ellenőrzési csoportvezetőhöz.

Sokakat bosszant, hogy Budapest egyes részein még este is fizetni kell. Ez a parkolójegy 19.15-kor lett kiváltva, akkor 300 forintot kellett fizetni, hogy 20 óráig köztéren állhasson a kocsi


A parkolóőrök – a szabályzattal ellentétben, de érintett feletteseik tudtával – a saját mobiltelefonjukat is maguknál tartották, és azzal egyeztettek, melyik autótulajdonos fizetett, melyikkel állapodtak meg későbbi fizetésben, kit nem szabad megbüntetni. A bíróság az elsőrendű vádlott beismerő vallomására, a telefonjában található adatokra (mint például az autótulajdonosok neve, elérhetősége, személyleírása, az autójuk leírása, rendszáma), telefonlehallgatásokra, valamint a társaságtól elbocsátott parkolóőrök vallomásaira és a beismerő vallomást tevő autósokra támaszkodva állapította meg a tényállást.

Az ügyészség véleményével ellentétben a bíróság arra az álláspontra helyezkedett, hogy a parkolóőrök nem voltak önálló intézkedésre jogosultak, mérlegelés nélkül mindenkit meg kellett volna büntetniük, akinek nem volt vagy lejárt a parkolójegye. Ez azért lényeges, mert önálló intézkedésre jogosult személy vesztegetése súlyosabbnak minősül. A bíróság nem állapította meg azt sem, hogy bűnszervezetben követték el a parkolóőrök a bűncselekményt. A bíróság szerint ugyanakkor az tény, hogy bűnszövetségben dolgoztak, egymással egyeztettek és tudtak egymás tevékenységéről.

A bíróság a parkolóőr vádlottak esetében a korrupciós bűncselekmények elszaporodottságára tekintettel szabott ki végrehajtandó szabadságvesztést, és figyelembe vette azt is, hogy több éven keresztül szegték meg a törvényt. Az ítélet indokolásában a bíróság kiemelte: ez az ügy “csak a jéghegy csúcsa”, mivel nem lehetett megállapítani, pontosan hány alkalommal, hány autóstól, mekkora összeget kértek. Bizonyítani nem lehetett, de biztos, hogy milliós nagyságrendű összegek vándoroltak huzamosabb ideig zsebből zsebbe. Mivel a jogszabály szerint a bűncselekményből származó pénzt le kell foglalni, a bíróság a vádlottakkal szemben 500-11 500 forint vagyonelkobzást is megállapított. Az ellenőrzési csoportvezető esetében ez az összeg több mint 3 millió forint – a bíróság úgy számolt, hogy – mivel nem volt megállapítható, pontosan mennyi pénz folyt be hozzá – két éven át minden héten kapott hatezer forintot.

Az ügyészség a három felmentett autótulajdonos esetében tudomásul vette az ítéletet. A többi vádlott esetében az ügyész súlyosbításért, a felmentettek esetében pedig bűnösség megállapításáért fellebbezett. Felmentésért, illetve enyhítésért fellebbezett a vádlottak többsége is.

(Forrás: MTI)

Kommentek

Most minden kiderül egy F1-es kormány titkairól

A Haas versenyzője, Romain Grosjean ad egy kis eligazítást a Forma-1-es kormányok titkairól.

Százszámra gyártanák az elektromos buszokat a lengyelek

2025-től évente ezer buszt gyártanának Lengyelországban. Ennek alapjait most fektethetik le a lengyelek.

Hamilton: Az új Merci olyan, mint egy hajó

Lewis Hamilton elmondta, hogy mit gondol a Mercedes 2017-es autójáról, a W08-asról.

F1: Gyönyörű autót tervezett a Red Bull

Christian Horner csapatfőnök szerint a Red Bull 2017-es autója az egyik “legcsinosabb”, amit valaha tervezett a csapat.

Minden benne van az új Volkswagen Golfban

Kipróbáltuk a felfrissített Golfot! A jóból még jobb lett, a vezetői asszisztensek és a műszaki megoldások száma és fajtája luxusautókat idéz.

F1: A sztármérnök is kevesebb előzést jósol

A Red Bull sztártervezője, Adrian Newey szerint a 2017-es Forma-1-es szabályok továbbra is egészségtelen mértékben jutalmazzák majd a motorerőt, emellett az előzések számát is csökkentik.

A múltba megy előre a kínai szupersportkocsi 

Olasz formatervvel érkezik a kínai Techrules fantasztikus sportautója. A múltidéző vonalak mögött fejlett elektromos hajtáslánc-technológia rejlik.

F1: Hamilton magyarázkodni kényszerült

Lewis Hamilton hétfőn tisztázta a hétvégén a csapaton belüli adatmegosztással kapcsolatos nyilatkozatát. Nincs baja a Mercedesszel és Valtteri Botasszal.

F1: Minden ellenféltől fél a Mercedes

Hiába nyertek zsinórban három világbajnoki címet, a Mercedes csapatfőnöke azt mondja, a 2017-es idény előtt majdnem ugyanúgy tart minden riválistól, mint amikor először munkába állt.

Elegáns lett a legújabb Forma-1-es autó

A Sauber-csapat megmutatta 2017-es Forma-1-es modelljét, a C36-ost. A svájci alakulat jubileumi festéssel ünnepli 25. F1-es idényét.

A Lada nyugati hódításának nyomát fotózták Magyarországon

Ha ez a Zsiguli mesélni tudna! Biztos kalandos út vezetett a szovjet gyárból Angliába, majd valahogy a magyar utakra.

F1: 2020-ig maradnak a Mercedes-főnökök

A Mercedes-csapat két vezetője, az elnök Niki Lauda és a csapatfőnök Toto Wolff szerződést hosszabbított.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.