A javítási anyagköltség áfájának 50 százalékos visszaigénylése helyett a teljes áfa visszaigénylését javasolja a kormánynak a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) és az Autós Nagykoalíció (ANK), mivel ez növelné a legális szervizek forgalmát.


Az áfa-körbe tartozó adózók múlt év eleje óta vonhatják le az autójavítási számlájukban szereplő anyagköltség 50 százalékát, és érzékelhető, hogy már ettől is megnőtt a legális szervizek forgalma. Ezért lenne a legális javítókra még előnyösebb a teljes levonhatóság – áll a közleményben.

A javaslatok között szerepel a teherautók tulajdonszerzési illetékének az eltörlése is. A szakmai szervezetek érve az, hogy más termelőeszközre – például nyomdagépre, esztergapadra – nem vet ki ilyen adót az állam, így ez hátrányos a fuvarozókra. A cégautók – beszerzéskori – áfa-visszaigénylése is megjelenik a javaslatok között. Jelenleg ez nem lehetséges, de aki nyílt végű lízingbe vesz kocsit, az a lízingdíjban szereplő áfát visszaigényelheti. A nyílt végű lízing lejáratakor a kocsit visszaveszi a lízingbe adó, az nem lesz a lízingbe vevő tulajdona.

A szakmai szervezetek azt állítják, hogy ha közvetlenül a cégek – és nem a finanszírozók – vásárolnák a kocsikat, előnyösebb feltételeket tudnának adni nekik a kereskedők. A javaslatok között szerepel még a robogók rendszámmal való ellátása, ami jó eséllyel visszaszorítaná a lopásokat.