A Mazdák japán legszebbjei

Formabontó megoldások a Mazdától

Szerző: Hirdetés levél küldés 
Dátum: 2014.06.30. 06.01

Markáns változásokon estek át a közelmúlt Mazda modelljei, formanyelvek váltották egymást, és úgy tűnik, megérte bátor döntéseket hozni. Ma a Mazda Japán legszebbje!

Ha belegondolunk, a kilencvenes évek eleje óta mindig akad olyan Mazda, ami nem csak megbízhatóságával emelkedett ki az átlagautók kínálatából, hanem egyedi, szívhez szóló formájával is. Üdítő jelenség volt az 1990-ben bukólámpákkal világhódító útjára indító kétszemélyes kabrió, az MX-5, valamint a szintén bukólámpás Mazda 323F típus.

Majd a 323 újabb generációja hagyott maradandó emléket, öt ajtóval is sportkupékat kenterbe verő íves tetővonallal, szűkre húzott, forradalmian apróra zanzásított első fényszórókkal.

Talán a kilencvenes évek vége, a kétezres évek eleje hozott lélegzetvételnyi szünetet, amikor konzervatívabb, sőt unalmas Mazdák lepték el az utakat. De csak azért, hogy az érkező új modellek minden addiginál mélyebb nyomot hagyjanak a szépre fogékony autórajongók emlékeiben.

Nagare – áramlás

Ennek a változásnak első, markáns hullámát a Nagare (avagy áramlás) formatervezési irányvonal bevezetése hozta. A Laurens van den Acker nevével fémjelzett korszakban születettek a Nagare, Ryuga, Hakaze , Taiki, Furai koncepcióautók. Hömpölygő láva, cseppenő harmat adtak ihletet a szorgos satírozó kezeknek, így ezek a négy kerékre álmodott víziók a természetet formáló erők könnyed, mégis markáns hangulatát hordozták.

A Nagare áramlás formanyelvet továbbgondolva az Atsuhiko Yamada, -a Taiki koncepció vezető formatervezője- keze alatt dolgozó csapat megalkotta a “láthatóvá tett légáramlás” formatervét, főmotívumként használva a japán legendát, a Hagoromót, a mennyei leányzó pihepalástját, amivel a monda szerint képes repülni.

Légies, de mégis erőteljes, mint a szél vájta szikla, ez az álomszerű Taiki tanulmány, ami még a Nagare érából való.

Futurisztikus, valóságtól elrugaszkodott a Taiki, de a Wankel-motorral szerelt Furai még ezen is túltesz. A Le Mans-i 24 órás viadal versenyautóinak stílusában épült prototípus legapróbb részletei – a tükrök, a keréktárcsák, vagy az organikus vonalakban fürdő orr-rész – mind a természet lenyűgöző formáit létrehozó erők előtt tisztelegnek.

Bár lenyűgöző művészeti tanulmányokat szült a Nagare korszak alatt, a japán gyártó mégis továbblépett, beköszöntött a mai Mazdák arculatát meghatározó Kodo korszak.

Ikuo Maeda – főtervező

Több európai szakember után egy japán tervező hozott igazi lendületet a Mazda formatervezői részlegének. Ikou Maeda 1959-ben született, Kiotóban szerzett iparművészeti diplomájával 1982-ben csatlakozott a Mazdához. A nyolcvanas évek közepén között főtervezőként dolgozott a márka főhadiszállásán, Hirosimában, majd Észak-Amerikában folytatta karrierjét.

Később elhagyta a márkát, a Fordnál álmodta a jövő típusait, de 2000-ben újra visszatért a Mazdához főtervezőként, ahol többek között a legendás Mazda RX-8-as, és a Mazda2 külső megjelenésén dolgozott.

“A mozgás lelke.” Ezt a jelentést hordozza magában a Kodo kifejezés, de ami sokkal fontosabb, ez a formanyelv valódi, radikális hatást gyakorol a szalonokba kerülő Mazda típusokra. Ahogy arra a gyártó új főtervezője, Ikuo Maeda rámutatott: “Ez a látvány vezet a Mazda következő generációs formájához.”

Újabb forradalom – Kodo, a mozgás lelke

A japán főtervező pedig nem a levegőbe beszélt. A 2010-es Párizsi Autószalon előtt – ahol a nagyközönség is láthatta – egy külön rendezvényen, Milánóban bemutatott Shinari tanulmány már ott hordozta magán azokat a stílusjegyeket, amelyek ma felismerhetővé teszik a friss Mazda6, Mazda3, Mazda CX-5 típusokat.

2009-ben új irányba indult a Mazda, a Nagare (avagy áramlás) formatervezési irányvonalat felváltotta a Kodo, a mozgás lelke.

Legmarkánsabb részletként a tiszta, szögletes vonalakkal határolt hűtőrács emelkedik ki. Ezt szárnyaló madárként öleli az összetett, krómszínben csillogó díszbetét, egyszerre agresszív és könnyed karaktert kölcsönözve a Shinari orrkialakításának. Ezt a tanulmányt rohamléptekkel követte a Minagi kompakt SUV méretű koncepció, ami az egyre népszerűbb szegmens formai követelményeinek megfelelően örökölte a Kodo stílusjegyeit.

Ennél a koncepcióautónál még akadtak elrugaszkodott részletek, azonban a 2011 végén a Tokiói Autószalonon bemutatott Takeri tanulmány már szinte gyártásra érett szériaautót sejtetett.

Az első képeket látva már mindenki tudta, hogy a Takeri tulajdonképpen a Mazda6 előhírnöke, de arra senki sem számított, hogy a szériagyártásba kerülő típus ennyi formai megoldást örököl majd az autókiállítások sztárjától.

A Takeri tanulmány tekinthető a Mazda6 előfutárának, ebben a tanulmányban láthattuk először, milyen stílusjegyek kerülnek át a közútra a Kodo formanyelvből

Sikerült egyszerre lendületesen könnyed, mégis agresszív összképet alkotniuk a koncepcióról átemelt formai elemekkel. Elérték a német prémiummárkákra jellemző szigorú hatást, de a hatos mégsem tűnik lélektelen, darabos terminátornak. A fényszórók kellő szúróssággal néznek a világra, de ettől nem lesz faarcú harcos a Mazda6, a hűtőrács alatt ívelő szárnyszerű krómdíszítésnek köszönhetően.

A Takeri tanulmányon látványos sárvédők felett futó vaskos domborítások sem sorvadtak el, szerencsére ott virítanak minden új Mazda6-on, akárcsak a motorháztető combos domborításai.

Egységes márkastílus a Kodo jegyében

A Mazda6 piacra lépésével tehát a kiállítótermek után a közutakat is meghódította a Kodo formanyelv, és egyértelműen látszik, hogy a japán gyár célja az egységes, azonnal felismerhető márkaarculat kialakítása. Tökéletesen illik a sorba a tavaly bemutatott Mazda3, ahogy az új Mazda2 formavilágát előrevetítő Hazumi tanulmány sem lóg ki a sorból.

A Kodo irányzat legújabb tagja a Mazda2 koncepciója, a városi kisautó Hazumi

Utóbbi érdekessége, hogy a Kodo irányvonalat most egy teljesen új kategóriában honosítja meg. A városi kisautók méretkorlátai nagy kihívást jelentettek a megjelenésért felelős csapatnak, de a típus főtervezőjével Rijo Janagiszavával készített interjúnk alapján nincs ok a félelemre, a Mazda ezt a feladatot is a márka hagyományaihoz méltó minőségben oldja majd meg.

Kommentek

  • oszkopeter

    A fizetett Mazda (hirdetés) cikksorozat után kissé más szemmel tekintek a korábbi Mazda ajnározó tesztekre… Mindegy, mindenkinek meg kell élni valamiből…

A nap videója: észt nem osztottak a Bentleyhez

A hölgy túlszaladt a jegyautomatán, de ez bárkivel előfordulhat, ez a kisebbik gond.

Melyik a jobb zöld rendszámos luxus-SUV?

400 lóerő körül rendszerteljesítmény, kényeztető felszereltség és papíron 2 liter körüli átlagfogyasztás: az Audi Q7 e-tron 3,0 TDI quattro vagy a Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD egyesíti hatékonyabban két világ előnyeit?

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.