Ilyet még nem láttál: hokedlin landolt a vadászgép!

Beragadt az orrfutóműve

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.06.28. 09.00

Mit csinál egy vadászpilóta, ha elromlik a futóműve? Lerakja úgy a gépét, ahogy és ahová tudja. Mondjuk egy hokedlire.

Akik az USA tengerészgyalogosait istenítik, alighanem az ilyen esetekre is gondolnak. 

Amikor William Mahoney százados, az USA tengerészgyalogságának pilótája idén június 9-én rutin ellenőrző repülésre szállt fel a USS Bataan anyahajó fedélzetéről, azonnal tudta, hogy nem lesz könnyű útja: nem tudta rendesen visszahúzni orrfutóművét. Rögtön kapcsolatba lépett a toronnyal, ahol mint a nap 24 órájában, most is szolgálatban volt egy pilótatársa, pontosan azért, hogy az egyszemélyes repülőgépeken előforduló krízishelyzetekben a gép pontos ismeretében tanácsokat tudjon adni. 
Helyzetüket némiképp egyszerűsítette, hogy a Mahoney százados által vezetett AV-8B Harrier II típusú vadászbombázó függőleges fel- és leszállásra alkalmas (VTOL) típus. Így a pilóta repülőgépével “megállt” az irányítótorony ablaka előtt, és társa megállapította, hogy az orrfutómű nem nyílt ki. 
A tengerészgyalogosoknál azonban ez sem jelent akadályt: az anyahajón ugyanis az ilyen helyzetekre is felkészültek. Elővettek egy furcsa, leginkább túlméretes hokedlire emlékeztető szerkezetet, letették a függőleges landolásra rendszeresített pontra, és a pilóta megkezdte a leszállást. 
“Ötven, negyven, harminc, húsz lábra ereszkedtem, igyekeztem folyamatosan stabilizálni a gépet. Emlékszem, hogy lenéztem, kerestem a hokedlit, de nem láttam. Azt gondoltam magamban, ez izgalmas lesz. Aztán a társam megadta a leszállási engedélyt, és 20 lábról (6,5 méter – a szerk.) letettem a gépet. Az ütésre emlékszem, de arra, hogy visszapattant az orra, nem. Miután sikeresen leszálltam, egy percig csak ültem egy helyben, aztán tudatosan kellett felidéznem, hogy hogyan is kell lekapcsolni a hajtóművet” – mondta el később a kapitány.

AV-8B Harrier II

Az Egyesült Államok tengerészgyalogságánál 1985-ben szolgálatba állított McDonnell Douglas (ma már Boeing) AV-8B Harrier II egyhajtóműves harcászati repülőgép, a helyből felszálló Harrier család második generációs tagja. A spanyol és olasz tengerészet által is használt repülőgép fejlesztési költségei elérték a 6,5 milliárd dollárt (1500 milliárd Ft), egy darab repülőgép értéke 25-30 millió dollár (5,7-6,8 milliárd Ft). 
Függőleges fel- és leszállási képessége, ami taktikai előnyét jelenti, a manőverek nagy időigénye miatt különösen nagy kockázatot is jelent: 1985 és 2013 között mintegy 110 példánya szenvedett javíthatatlan sérüléseket a fel- vagy leszállás közben bekövetkezett balesetek következtében. 
Ilyet még nem láttál: hokedlin landolt a vadászgép! 1
Az egyszemélyes vadászbombázó 14,12 méter hosszú, szárnyfesztávolsága 9,25 méter. Egy darab Rolls-Royce F402-RR-408 hajtóműve 105 KN tolóerőt állít elő. A repülőgép legnagyobb sebessége 0,9 Mach (1083 km/óra), hatótávolsága 2200 km, bevetési hatótávolsága 556 km. Fegyverzete egy darab 25 mm-es, ötcsövű Gatling gépágyúból, valamint a szárnyak alatti három-három felfüggesztési csomópontra függeszthető levegő-levegő, levegő-föld rakétákból, illetve bombákból áll. B61-es atombomba hordozására alkalmas.
Forrás: wikipédia.hu és wikipedia.com

Kommentek

  • apaarpi

    Hokedli…
    Van még lejjebb?

F1: Nem semmi, kitől kapott levelet Rosberg

Nico Rosbergnek mindenki gratulált már első (és utolsó) világbajnoki címéhez.

F1: Doktori címet kapott Jenson Button

A Forma-1 2009-es világbajnoka a mai naptól doktori címmel is rendelkezik.

F1: Rosberg még visszatérhet

Gerhard Berger el tudja képzelni, hogy a meglepetésre visszavonult Nico Rosberg még visszatér a Forma-1-be a jövőben.

F1: Ricciardót feltüzelte Verstappen érkezése

Daniel Ricciardo úgy érzi, pozitív hatással volt rá, hogy Max Verstappen egyből futamgyőzelemmel debütált a Red Bullnál.

Ecclestone: Rosberg világbajnok, de semmi több

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone szerint a visszavonuló Nico Rosbergre nem lehet a sportág egyik nagyjaként tekinteni, igaz, azért így is hiányozni fog.

F1: Még számolnak Hamiltonnal Abu-Dzabiért

Niki Laudával és Paddy Lowe-val ellentétben Toto Wolff azt mondja, nem süllyedt el végleg Lewis Hamilton szezonzárós lázadása, a következő szezon előtt tisztázzák az ügyet.

Újabb komolyabb áremelés a kutakon

A szerdai négy- és ötforintos emelés után pénteken is drágulnak az üzemanyagok.

300 ezer magyar autóban lehet veszélyes fék

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.

Hideg tél helyett forró hangulatú képek

Mi fittyet hányunk a hóra és kitartunk! Jöhet zúzmara, marhatja arcunkat metsző szél, itt a Rúzs és Gépzsír rovatban akkor is bikinis lányok, vastag habbal autót mosó gyönyörű szüzek fogják forróvá varázsolni a levegőt!

F1: A Mercin és a Ferrarin röhög a Red Bull-főnök

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szépen odaszúrt a nagy riválisoknak karácsonyi üdvözlőlapján.

F1: Érdekes számot választott a McLaren-újonc

A Nemzetközi Automobil Szövetség kiadta a 2017-es Forma-1-es idény ideiglenes nevezési listáját. Nico Rosberg helye még üres.

Megint jó buli volt a Mikulás Rallye

A Ranga – Szőke kettős sikerét hozta a 20. Taxi 4 Mikulás Rallye. A škodás páros mögött az Ollé – Tóth páros végzett a második, míg a Kovács – Istovics duó a harmadik pozícióban a fagyos, de napsütéses időben megrendezett Veszprém környéki futamon.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.