Áramfejlesztő futóművön dolgozik az Audi

Még lejjebb faragnák a fogyasztást

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.06.25. 11.45

A brit AutoExpress információi szerint energiatermelő felfüggesztés kifejlesztésén munkálkodik az Audi.

Az egyetemi csapatok között zajló, nemzetközi ökoautó-versenyeken bevett dolog, hogy a járművek minden mozgó porcikáját energiatermelésre használják fel, beleértve a felfüggesztést is. A gondolat logikus, hiszen a fel-le mozgó lengéscsillapítóban ma ugyanúgy hővé alakul, és elvész a mozgási energia, mint a regeneratív fékrendszerek bevezetése előtt a lassítás során.

Egy dolog persze laboratóriumi körülmények között megépíteni, és egy versenyen üzemeltetni valamit, és megint más a világ összes vonatkozó szabványát és előírását betartva, több tízezer kilométeres élettartamra tervezve, karbantartás nélkül is megbízható rendszert konstruálni. A jelek szerint viszont az Audi pont ez utóbbin dolgozik, ráadásul már a célegyenesben járnak. 
A brit AutoExpress beszámolója szerint Dr. Ulrich Hackenberg, az Audi kutatás-fejlesztési főnöke megerősítette, hogy már kifejlesztették a ‘generátoros felfüggesztés’ működő prototípusát. Részleteket persze nem árultak el, annyit azonban lehet tudni, hogy az így megtermelt áramot a hibrid (esetleg tisztán elektromos) hajtás akkumulátoraiban szándékoznak tárolni – ezek szerint nem a hagyományos belsőégésű modellek kapnák meg a technológiát. Ez utóbbi is jó megoldás volna persze: ha a megtermelt energiával működtetnék segédberendezéseket, azzal tehermentesíthetnék a motort. 

Audi Q5 Hybrid: buckás úton, nagyokat rugózva rengeteg áramot meg lehetne ám termelni

A fejlesztésnek egyébként van egy fontos járulékos előnye: ahogy a hibrid rendszerekben a villanymotor generátorként is szolgál, a különleges lengéscsillapítókban is kétirányú volna az energiaáramlás: feszültség alá helyezve a rendszert a pillanatnyi igény szerint felkeményíthetnék, vagy ellágyíthatnák a futóművet, mondjuk éles kanyarban szelektíven csökkentve ezzel az oldaldőlést. Ezzel ráadásul kiválthatóvá válnának a ma alkalmazott adaptív felfüggesztési rendszerek, ami tömegcsökkentést eredményezne. 
Az AutoExpressnek azt nem sikerült kipuhatolnia, mikorra válhat valósággá az áramtermelő felfüggesztés. A magyar utak minőségét ismerve itthon kifejezetten nagy megtakarításokat tudnánk elérni, hiszen a kátyúk halálba dolgoztatják szegény lengéscsillapítókat.
Két első vonalbeli beszállító már fél éve bemutatta a maga hasonló rendszerét, a GenShockról itt olvashatsz, alább pedig egy videón megtekintheted a működését.

Kommentek

  • Vorserie

    Alapötletnek nem rossz.
    Kár,hogy városi terepjáró meg a sok ezer kilóméternyi minőségi német autópályán nem sok haszna van.

Megjött az utolsó új Forma-1-es

Az új modellhez új szín is jár: a Toro Rosso által leleplezett STR12-est nem lehet majd összekeverni az elődeivel.

F1: Szürke gyilkost mutatott be az amerikai csapat

A mezőnyből utolsó előttiként bemutatkozott az amerikai Haas-csapat új autója is, a VF-17-es.

Nem hitt a szemének a magyar szerelő, amikor a Skoda alá nézett

Facebookon kaptuk a fotókat Miklóstól, aki még nem nagyon találkozott ilyen gyári hibával pályafutása alatt.

F1: Itt a (bal)szerencsés új Red Bull – videó

A Red Bull Racing-csapat vasárnap 13 óra 13 perckor leleplezte 2017-es Forma-1-es autóját, az RB13-ast. Tesznek a babonákra.

Így veszélyeztethetik egészségünket a trükköző európai fuvarozók

Az európai teherautó gyártók az AdBlue adalék-anyaggal történő mahinálás megállítását szorgalmazzák. A buherálók az állampolgárok egészségével szórakoznak.

F1: Pályán a McLaren és a Renault

Barcelonában a McLaren-Honda és a Renault is pályára küldte új Forma-1-es autóját.

Ezt a parkolást már 14 millióan látták, nem csodálkozunk

A videó nem friss, de mi eddig nem találkoztunk vele. Facebookon hívta fel rá figyelmünket olvasónk. Köszönjük, kár lett volna kihagyni.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

125 éves a ketyegő, amit csak dízelmotornak neveznek

Rudolf Diesel német gépészmérnök százhuszonöt éve, 1892. február 28-án adta be szabadalmát belső égésű motorjára. A később róla elnevezett dízelmotor alacsonyabb fogyasztása miatt a benzinüzemű Otto-motorok komoly konkurense lett, s ma is sok közúti, vízi és vasúti jármű erőforrása.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Tíz fotón a tökéletes autó

“Amikor el kellett búcsúznom ettől a szívfájdítóan csodálatos géptől, szabályosan meggyászoltam.”

Peugeot Instinct: nagy szájú GT-tanulmány

Kiszivárgott a Peugeot új tanulmányautójának egy fotója. Az impozáns gran turismo minden valószínűség szerint elektromos hajtást kapott.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.