Áramfejlesztő futóművön dolgozik az Audi

Még lejjebb faragnák a fogyasztást

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.06.25. 11.45

A brit AutoExpress információi szerint energiatermelő felfüggesztés kifejlesztésén munkálkodik az Audi.

Az egyetemi csapatok között zajló, nemzetközi ökoautó-versenyeken bevett dolog, hogy a járművek minden mozgó porcikáját energiatermelésre használják fel, beleértve a felfüggesztést is. A gondolat logikus, hiszen a fel-le mozgó lengéscsillapítóban ma ugyanúgy hővé alakul, és elvész a mozgási energia, mint a regeneratív fékrendszerek bevezetése előtt a lassítás során.

Egy dolog persze laboratóriumi körülmények között megépíteni, és egy versenyen üzemeltetni valamit, és megint más a világ összes vonatkozó szabványát és előírását betartva, több tízezer kilométeres élettartamra tervezve, karbantartás nélkül is megbízható rendszert konstruálni. A jelek szerint viszont az Audi pont ez utóbbin dolgozik, ráadásul már a célegyenesben járnak. 
A brit AutoExpress beszámolója szerint Dr. Ulrich Hackenberg, az Audi kutatás-fejlesztési főnöke megerősítette, hogy már kifejlesztették a ‘generátoros felfüggesztés’ működő prototípusát. Részleteket persze nem árultak el, annyit azonban lehet tudni, hogy az így megtermelt áramot a hibrid (esetleg tisztán elektromos) hajtás akkumulátoraiban szándékoznak tárolni – ezek szerint nem a hagyományos belsőégésű modellek kapnák meg a technológiát. Ez utóbbi is jó megoldás volna persze: ha a megtermelt energiával működtetnék segédberendezéseket, azzal tehermentesíthetnék a motort. 

Audi Q5 Hybrid: buckás úton, nagyokat rugózva rengeteg áramot meg lehetne ám termelni

A fejlesztésnek egyébként van egy fontos járulékos előnye: ahogy a hibrid rendszerekben a villanymotor generátorként is szolgál, a különleges lengéscsillapítókban is kétirányú volna az energiaáramlás: feszültség alá helyezve a rendszert a pillanatnyi igény szerint felkeményíthetnék, vagy ellágyíthatnák a futóművet, mondjuk éles kanyarban szelektíven csökkentve ezzel az oldaldőlést. Ezzel ráadásul kiválthatóvá válnának a ma alkalmazott adaptív felfüggesztési rendszerek, ami tömegcsökkentést eredményezne. 
Az AutoExpressnek azt nem sikerült kipuhatolnia, mikorra válhat valósággá az áramtermelő felfüggesztés. A magyar utak minőségét ismerve itthon kifejezetten nagy megtakarításokat tudnánk elérni, hiszen a kátyúk halálba dolgoztatják szegény lengéscsillapítókat.
Két első vonalbeli beszállító már fél éve bemutatta a maga hasonló rendszerét, a GenShockról itt olvashatsz, alább pedig egy videón megtekintheted a működését.

Kommentek

  • Vorserie

    Alapötletnek nem rossz.
    Kár,hogy városi terepjáró meg a sok ezer kilóméternyi minőségi német autópályán nem sok haszna van.

Ritka Ferrarit emésztettek fel a lángok

Porrá égett egy korai Ferrari F40-es, az anyagi kár jelentős, az autó pótolhatatlan darabja az olasz sportkocsigyár történelmének.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

Meglepte leghűségesebb vevőjét a Lexus

100 évesen a 25-ödik Lexusát készült megvásárolni, ezért a japán gyártó egy igazán különleges darabot készített hűséges vevőjének.

300 km/h fölött hasít az új Alpina kupé

Bemutatta legfrissebb újdonságát az Alpina. A B4 S Bi-Turbo a BMW M4 költséges alternatívája.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

Az Orosz Nagydíj vasárnapi futamán Sebastian Vettel indulhat a pole pozícióból, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett.

F1: A Ferrari kiütötte a Mercedest az időmérőn

A Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén a Ferrari “robbantott”, Sebastian Vettelé lett a pole-t, Kimi Räikkönen 2. helyével meglett a teljes első sor. A mercedeses Valtteri Bottas a 3., Lewis Hamilton szétesett.

F1: A Ferrari megint verte a Mercedest

A Forma-1-es Orosz Nagydíj utolsó szabadedzésén is határozott előnnyel verte a Ferrari a Mercedest, Sebastian Vettel a leggyorsabb, Lewis Hamilton csak a 4.

Nincs ma ennél menőbb Porsche az interneten!

Aligha létezik még egy ilyen Porsche 911 Carrera RSR 3.8-as a világon. Kívánatos patina, merész színek és 10 futott kilométer.

F1: Milliárdos veszteséget hoz a szabálymódosítás

A Force Indiánál a legkevésbé sem örülnek a versenyzői nevek és rajtszámok megjelenítéséről szóló szigorításnak, dollármilliókban mérhető veszteséget jelenthet az újítás.

Autógyári munkásnak állt a Facebook-vezér

Mark Zuckerberg a Ford dearbroni gyárában járt, ahol még a munkából is kivette a részét a Ford F-150-eseket előállító üzemben.

F1: Háromtizeden belül a Mercedes, a Ferrari és a Renault

A Nemzetközi Automobil Szövetség számításai szerint három gyártó erőforrása egyenlő szintre ért, csak a Honda van lemaradásban.

Így lopnak el pár perc alatt egy X5-ös BMW-t

Pár perc alatt lopnak nagy értékű autókat Angliában, a módszer végtelenül egyszerű.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.