Áramfejlesztő futóművön dolgozik az Audi

Még lejjebb faragnák a fogyasztást

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.06.25. 11.45

A brit AutoExpress információi szerint energiatermelő felfüggesztés kifejlesztésén munkálkodik az Audi.

Az egyetemi csapatok között zajló, nemzetközi ökoautó-versenyeken bevett dolog, hogy a járművek minden mozgó porcikáját energiatermelésre használják fel, beleértve a felfüggesztést is. A gondolat logikus, hiszen a fel-le mozgó lengéscsillapítóban ma ugyanúgy hővé alakul, és elvész a mozgási energia, mint a regeneratív fékrendszerek bevezetése előtt a lassítás során.

Egy dolog persze laboratóriumi körülmények között megépíteni, és egy versenyen üzemeltetni valamit, és megint más a világ összes vonatkozó szabványát és előírását betartva, több tízezer kilométeres élettartamra tervezve, karbantartás nélkül is megbízható rendszert konstruálni. A jelek szerint viszont az Audi pont ez utóbbin dolgozik, ráadásul már a célegyenesben járnak. 
A brit AutoExpress beszámolója szerint Dr. Ulrich Hackenberg, az Audi kutatás-fejlesztési főnöke megerősítette, hogy már kifejlesztették a ‘generátoros felfüggesztés’ működő prototípusát. Részleteket persze nem árultak el, annyit azonban lehet tudni, hogy az így megtermelt áramot a hibrid (esetleg tisztán elektromos) hajtás akkumulátoraiban szándékoznak tárolni – ezek szerint nem a hagyományos belsőégésű modellek kapnák meg a technológiát. Ez utóbbi is jó megoldás volna persze: ha a megtermelt energiával működtetnék segédberendezéseket, azzal tehermentesíthetnék a motort. 

Audi Q5 Hybrid: buckás úton, nagyokat rugózva rengeteg áramot meg lehetne ám termelni

A fejlesztésnek egyébként van egy fontos járulékos előnye: ahogy a hibrid rendszerekben a villanymotor generátorként is szolgál, a különleges lengéscsillapítókban is kétirányú volna az energiaáramlás: feszültség alá helyezve a rendszert a pillanatnyi igény szerint felkeményíthetnék, vagy ellágyíthatnák a futóművet, mondjuk éles kanyarban szelektíven csökkentve ezzel az oldaldőlést. Ezzel ráadásul kiválthatóvá válnának a ma alkalmazott adaptív felfüggesztési rendszerek, ami tömegcsökkentést eredményezne. 
Az AutoExpressnek azt nem sikerült kipuhatolnia, mikorra válhat valósággá az áramtermelő felfüggesztés. A magyar utak minőségét ismerve itthon kifejezetten nagy megtakarításokat tudnánk elérni, hiszen a kátyúk halálba dolgoztatják szegény lengéscsillapítókat.
Két első vonalbeli beszállító már fél éve bemutatta a maga hasonló rendszerét, a GenShockról itt olvashatsz, alább pedig egy videón megtekintheted a működését.

Kommentek

  • Vorserie

    Alapötletnek nem rossz.
    Kár,hogy városi terepjáró meg a sok ezer kilóméternyi minőségi német autópályán nem sok haszna van.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.