“Tervezünk Avensis hibridet? Nem. Tervezzük, hogy öt-hét éven belül bevezetünk egy középkategóriás hibridet? A válasz egyértelműen igen” – idézte Didier Leroy-t, a Toyota európai vezetőjét az Automotive News Europe. Ez pedig a Toyota kontextusában egyenértékű a halálos ítélettel, hiszen korábban meghirdetett terveik szerint 2020-ra minden, Európában forgalmazott típusukból kínálnak majd részlegesen elektromos hajtásút. 

A Toyota előtt két út áll: vagy folytatja a kizárólag Európában forgalmazott, Angliában gyártott Avensis fejlesztését, vagy dobja a regionális modellt, és áttér egy globális termékre. Az autóiparban manapság egyértelműen az utóbbi a trend, és a jelek szerint még a Toyota sem engedheti meg magának, hogy ez alól kihúzza magát. 
Persze talán kevésbé volna kritikus a helyzet, ha pörögne a középkategória, de Európában jelenleg ez az egyik legkevésbé keresett méretosztály: 2011-ben még 800 ezer darabot adtak el a szegmensben, idén pedig félmillió sem fog összejönni a IHS Automotive elemzése szerint. Az ügyfelek ugyanis felfelé váltanak: vagy prémium termékekbe ülnek át, vagy szabadidőjárművet vásárolnak. Hogy mekkora a baj, jól jelzi, hogy a Ford két évvel elhalasztotta a Mondeo bevezetését, a Nissan pedig még 2008-ban beszüntette a Primera forgalmazását, és ezzel kivonult a piacról, emlékeztet az IHS elemzője, Tim Urquhart. 

Itt van a gond: hiába a dízel, hibrid nélkül nincs jövője az Avensisnek

Ami az Avensist illeti, a németországi vevőelégedettségi felmérés idei bajnoka ugyancsak nagy bajban van: 2010-ben még több mint 55 ezer példányban fogyott, idén viszont alig több mint 29 ezerre becsülik a forgalmat. Tim Urquhart szerint a Toyota 2018-ban végleg lezárja az Avensis-aktát. 
A Toyota az alsó-középkategóriában tavaly csaknem 143 ezer Aurist adott el, ennek több mint 40 százaléka hibrid volt. A márkának már van egy hibrid középkategóriás modellje, a Camry, amely 2013-ban az Egyesült Államok legnépszerűbb személygépkocsija volt.