Műhold vezérli a Mercedes új LED-fényszóróját

A megújuló CLS-en debütál

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.06.17. 08.00

Kamera és GPS segíti a Mercedes új generációs, diódás lámpatestét a mindenkor optimális, szelektív világításban.

A megújuló Mercedes-Benz CLS érkezéséről már írtunk korábban. A gyár most megmutatta az autó orrát, de már rég nem a vas az érdekes az egészben, hanem a különleges világítástechnológia. 
A Mercedes nem tart lépést német vetélytársaival, és hanyagolja a lézertechnológiát (vagy ki tudja?), inkább a LED-ekből hozza ki a maximumot. Az Audi LED-mátrix fényszórójának ismeretében csínján kell bánni a ‘soha nem látott’ és ‘forradalmi’ jelzőkkel, de tény, hogy a stuttgarti mérnökök számos területen alkottak újszerűt. Az elsőként az új generációs CLS-hez rendelhető Multibeam (több fénycsóvás) LED oldalanként 24 emitterből áll, amelyeket egyenként vezérel a rendszer agya, mégpedig másodpercenként százszor felülvizsgálva és módosítva a forgalmi helyzetnek leginkább megfelelő mintázatot. 

Tudja, hová világítson

Az adaptív fényszórók, amelyek képesek szelektív módon tompítottra váltani, így kombinálva a távolsági fényt a szembejövők el nem vakításának követelményével, fontos biztonsági pluszt jelentenek az autóiparban. Amikor azonban a megvilágított területet csökkentik, értelemszerűen az útra vetülő fény intenzitása is csökken. 
A Mercedes ezt az elektronikus és a mechanikus vezérlés kombinálásával oldotta meg (már ha jól értelmezzük a kissé sejtelmes leírást), így a leszűkített fénycsóva akár 2,5-szer nagyobb fényerejű lehet, mint a jelenleg létező hasonló rendszerek esetében. A CLS távolsági fénye eleve jó 20 százalékkal messzebb hord a szokásosnál; a Mercedes 485 métert ad meg a reflektorok által bevilágítható terület hosszaként. 

Multibeam LED - mindenhová világít, csak oda nem, ahol zavarna

A sűrű mátrixba rendezett távolsági fényszóró mellett további négy LED szolgál a tompított világításra. Ezek 12 fokos tartományban mechanikusan elforgathatók, mégpedig a vakításmentes távolsági fényt vezérlő kamera utasításai alapján: a fény még azelőtt bevilágít a kanyarba, hogy a sofőr elfordította volna a kormányt, majd a kanyar végén már ismét az egyenes útszakaszra esik a fény, noha az első kerekek még el vannak fordítva. A Mercedes becslései szerint helyzettől függően 30-60 méterrel messzebb lát így el a vezető, ami sebességtől függően akár pont elég is lehet ahhoz, hogy megálljunk az észlelt akadály előtt. 
A szűk ívű körforgalmakban persze dolgozhatna vadul a kanyarvilágítás, sehogy nem jönne ki jól belőle a sofőr. Ezért a Mercedes összekötötte a fényvezérlést a műholdas navigációval: amikor az autó a térkép adatbázisa alapján körforgalmat észlel, mindkét oldalon aktiválja kanyarfényeit, így bevilágítva az út belső és külső ívét.

Balra a hagyományos, jobbra a Multibeam LED világítás. Többet mutat a körforgalomban

LED

Kommentek

Végtelenül egyszerű parkolást szúrt el ez a BMW-s

Két és fél perc tömény parkolási anomália, a végén pedig eljő a kiütéses győzelem is.

100 új buszt kaptak a vidéki közlekedési központok

Összesen 100 vadonatúj, magyar gyártmányú Credo autóbusz állt forgalomba a vidéki közlekedési társaságoknál december vége óta.

Szokatlan koreográfiával űzi az unalmat ez a motoros

Aligha tanácsos ilyet tenni a forgalomban, védőfelszerelés nélkül meg pláne nem, de ezt a motorost épp most szállta meg az unalom.

Ilyen Saleen S7-es nincs több, ez pedig éppen eladó

Aki hajlandó kicsengetni ezért a Saleen S7-esért egy tetemes összeget, az nem csak egy ritkasággal, hanem egy vérbeli versenyautóval is gazdagabb lesz.

F1: Teljes valójában itt az új Williams

A Williams-csapat másodszor is leleplezte 2017-es autóját, ezúttal számítógépes grafika helyett már a valódi autóról készült fotókat nézhetjük.

Segítene parkolni a Magyar Telekom

A betonba épített szenzorok segítenének az autósoknak szabad parkolóhelyet találni a városokban.

Három hengerrel támad az új Ford Fiesta ST

1,5 literes háromhengeres turbómotorral érkezik a hothatchek közé a Ford Fiesta legsportosabb változata, az ST.

Pórázon tartott Tiguan

Megfontolta, kitalálta, elvetette, újra kitalálta, legyártotta. 22 évvel a RAV4 után egy komoly konkurenst állított a SEAT az Ateca modellel a kompakt SUV-oknak.

Ilyen munkát sem végeztettek még F1-es pilótával

A Renault felújítja enstone-i bázisát, és valószínűleg nem talált a munkára rendes melósokat.

F1: Hivatalos, a Ferraritól kölcsönöz pilótát a Sauber

A Sauber hivatalosan is megerősítette, hogy a sérült Pascal Wehrlein helyett a Ferrari tartalékosa, Antonio Giovinazzi vezet majd náluk a hétfőn kezdődő első barcelonai teszten.

Bajban van az Aston Martin

Jelentősen, 27 százalékkal nőtt az Aston Martin sportautógyártó tavalyi adózás előtti vesztesége, és ezzel már a hatodik egymást követő évet zárta mínuszban.

F1: Alonsót is felhívta a Mercedes

Fernando Alonso azt mondja, Nico Rosberg visszavonulása után nála is érdeklődött a Mercedes. A spanyol akkor le volt kötve, de szeptemberben átgondolja majd, marad-e a McLarennél tovább is.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.