Műhold vezérli a Mercedes új LED-fényszóróját

A megújuló CLS-en debütál

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.06.17. 08.00

Kamera és GPS segíti a Mercedes új generációs, diódás lámpatestét a mindenkor optimális, szelektív világításban.

A megújuló Mercedes-Benz CLS érkezéséről már írtunk korábban. A gyár most megmutatta az autó orrát, de már rég nem a vas az érdekes az egészben, hanem a különleges világítástechnológia. 
A Mercedes nem tart lépést német vetélytársaival, és hanyagolja a lézertechnológiát (vagy ki tudja?), inkább a LED-ekből hozza ki a maximumot. Az Audi LED-mátrix fényszórójának ismeretében csínján kell bánni a ‘soha nem látott’ és ‘forradalmi’ jelzőkkel, de tény, hogy a stuttgarti mérnökök számos területen alkottak újszerűt. Az elsőként az új generációs CLS-hez rendelhető Multibeam (több fénycsóvás) LED oldalanként 24 emitterből áll, amelyeket egyenként vezérel a rendszer agya, mégpedig másodpercenként százszor felülvizsgálva és módosítva a forgalmi helyzetnek leginkább megfelelő mintázatot. 

Tudja, hová világítson

Az adaptív fényszórók, amelyek képesek szelektív módon tompítottra váltani, így kombinálva a távolsági fényt a szembejövők el nem vakításának követelményével, fontos biztonsági pluszt jelentenek az autóiparban. Amikor azonban a megvilágított területet csökkentik, értelemszerűen az útra vetülő fény intenzitása is csökken. 
A Mercedes ezt az elektronikus és a mechanikus vezérlés kombinálásával oldotta meg (már ha jól értelmezzük a kissé sejtelmes leírást), így a leszűkített fénycsóva akár 2,5-szer nagyobb fényerejű lehet, mint a jelenleg létező hasonló rendszerek esetében. A CLS távolsági fénye eleve jó 20 százalékkal messzebb hord a szokásosnál; a Mercedes 485 métert ad meg a reflektorok által bevilágítható terület hosszaként. 

Multibeam LED - mindenhová világít, csak oda nem, ahol zavarna

A sűrű mátrixba rendezett távolsági fényszóró mellett további négy LED szolgál a tompított világításra. Ezek 12 fokos tartományban mechanikusan elforgathatók, mégpedig a vakításmentes távolsági fényt vezérlő kamera utasításai alapján: a fény még azelőtt bevilágít a kanyarba, hogy a sofőr elfordította volna a kormányt, majd a kanyar végén már ismét az egyenes útszakaszra esik a fény, noha az első kerekek még el vannak fordítva. A Mercedes becslései szerint helyzettől függően 30-60 méterrel messzebb lát így el a vezető, ami sebességtől függően akár pont elég is lehet ahhoz, hogy megálljunk az észlelt akadály előtt. 
A szűk ívű körforgalmakban persze dolgozhatna vadul a kanyarvilágítás, sehogy nem jönne ki jól belőle a sofőr. Ezért a Mercedes összekötötte a fényvezérlést a műholdas navigációval: amikor az autó a térkép adatbázisa alapján körforgalmat észlel, mindkét oldalon aktiválja kanyarfényeit, így bevilágítva az út belső és külső ívét.

Balra a hagyományos, jobbra a Multibeam LED világítás. Többet mutat a körforgalomban

LED

Kommentek

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

F1: Pilótaszavazást a fejvédőről?

A Toro Rossó-s Danyiil Kvjat szerint az őszi tesztek után a versenyzőknek kellene szavazniuk arról, bevezessék-e a Forma-1-ben 2018-ben a fejvédő gyűrűt.

Autópályadíj-botrány: nem a korrupt hivatalnok veszített, hanem mi

Lefokozták az osztályvezetőt, aki elengedte a tesójának a későn vett matrica miatt kapott pótdíjat. Pedig ez volt a leghelyesebb döntése, amióta dolgozik!

F1: Bátor döntést fontolgat a Mercedes

A Mercedes-főnök szerint Pascal Wehrleinnak jót tenne még egy-két szezon egy középcsapatnál, de előfordulhat, hogy Rosberghez hasonlóan a csapat is “bátor döntést hoz” és az ifjoncot ültetik az autóba.

F1: Újsághirdetésben keresik Rosberg utódját

A Mercedes-csapat próbálja vicces oldaláról megfogni Nico Rosberg váratlan távozását: a világbajnok megüresedett pozíciójának betöltésére újsághirdetést adtak fel.

Hangosan felröhögött az autószerelő, ilyet még nem látott

A tulaj biztos nem röhögött ilyen jót, amikor közölték vele, hogy kuka a motor.

Oroszlánszívű Jaguar, kicsit molyrágta belsővel

Évek óta nem néztek meg annyira autót alattam, mint most ezt a hatalmas, kék Jaguart a 22-es felniken. Egyszerűen mindenki odavolt érte, fiatal-idős, férfi-nő, mindegy.

Elguruló autóval indul a videó, de várd ki a végét

Ennek a kínai autósnak biztos hogy rosszabb napja volt, mint közülünk sokaknak. Csak hajszálon múlott, hogy megmentse gurulásnak induló autóját, de rossz döntést hozott.

Négyüléses roadstert fontolgat a Mercedes

Német lapértesülések szerint túrakocsivá hizlalná büszke luxusroadsterét a Mercedes: az SL következő generációjában állítólag négyen fognak elférni.

Napelemmel ilyen magasra még nem repültek

Napelemes repülőgéppel akar feljutni a sztratoszféráig egy svájci kalandor, mindössze pár hónappal azután, hogy két honfitársa a világon elsőként megkerülte a Földet egy energiáját kizárólag napelemekből nyerő repülővel.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.