Műhold vezérli a Mercedes új LED-fényszóróját

A megújuló CLS-en debütál

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.06.17. 08.00

Kamera és GPS segíti a Mercedes új generációs, diódás lámpatestét a mindenkor optimális, szelektív világításban.

A megújuló Mercedes-Benz CLS érkezéséről már írtunk korábban. A gyár most megmutatta az autó orrát, de már rég nem a vas az érdekes az egészben, hanem a különleges világítástechnológia. 
A Mercedes nem tart lépést német vetélytársaival, és hanyagolja a lézertechnológiát (vagy ki tudja?), inkább a LED-ekből hozza ki a maximumot. Az Audi LED-mátrix fényszórójának ismeretében csínján kell bánni a ‘soha nem látott’ és ‘forradalmi’ jelzőkkel, de tény, hogy a stuttgarti mérnökök számos területen alkottak újszerűt. Az elsőként az új generációs CLS-hez rendelhető Multibeam (több fénycsóvás) LED oldalanként 24 emitterből áll, amelyeket egyenként vezérel a rendszer agya, mégpedig másodpercenként százszor felülvizsgálva és módosítva a forgalmi helyzetnek leginkább megfelelő mintázatot. 

Tudja, hová világítson

Az adaptív fényszórók, amelyek képesek szelektív módon tompítottra váltani, így kombinálva a távolsági fényt a szembejövők el nem vakításának követelményével, fontos biztonsági pluszt jelentenek az autóiparban. Amikor azonban a megvilágított területet csökkentik, értelemszerűen az útra vetülő fény intenzitása is csökken. 
A Mercedes ezt az elektronikus és a mechanikus vezérlés kombinálásával oldotta meg (már ha jól értelmezzük a kissé sejtelmes leírást), így a leszűkített fénycsóva akár 2,5-szer nagyobb fényerejű lehet, mint a jelenleg létező hasonló rendszerek esetében. A CLS távolsági fénye eleve jó 20 százalékkal messzebb hord a szokásosnál; a Mercedes 485 métert ad meg a reflektorok által bevilágítható terület hosszaként. 

Multibeam LED - mindenhová világít, csak oda nem, ahol zavarna

A sűrű mátrixba rendezett távolsági fényszóró mellett további négy LED szolgál a tompított világításra. Ezek 12 fokos tartományban mechanikusan elforgathatók, mégpedig a vakításmentes távolsági fényt vezérlő kamera utasításai alapján: a fény még azelőtt bevilágít a kanyarba, hogy a sofőr elfordította volna a kormányt, majd a kanyar végén már ismét az egyenes útszakaszra esik a fény, noha az első kerekek még el vannak fordítva. A Mercedes becslései szerint helyzettől függően 30-60 méterrel messzebb lát így el a vezető, ami sebességtől függően akár pont elég is lehet ahhoz, hogy megálljunk az észlelt akadály előtt. 
A szűk ívű körforgalmakban persze dolgozhatna vadul a kanyarvilágítás, sehogy nem jönne ki jól belőle a sofőr. Ezért a Mercedes összekötötte a fényvezérlést a műholdas navigációval: amikor az autó a térkép adatbázisa alapján körforgalmat észlel, mindkét oldalon aktiválja kanyarfényeit, így bevilágítva az út belső és külső ívét.

Balra a hagyományos, jobbra a Multibeam LED világítás. Többet mutat a körforgalomban

LED

Kommentek

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

Negyed óra gyönyör Škoda-rajongóknak: videón a Karoq kompakt SUV

Tizenöt perces monstre filmmel örvendeztet a Škoda újdonsága, a még be sem mutatott Karoq. Popcorn, kóla és mehet!

Fényűző extrákkal jön leendő kedvenc Škodád

Három hét múlva debütál a Škoda Karoq, a gyár elkezdte az információk szellőztetését. Amit eddig mondtak, jól hangzik.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelem részére. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

F1: Räikkönen az élen, menet közben esett szét a Force India

A Forma-1-es Orosz Nagydíj első szabadedzésén a Ferrari Mercedesek előtt végzett, a leggyorsabb Kimi Räikkönen volt. A Force India látványos hibát produkált.

Vettel: Szocsi a Mercedes pályája

Az idén eddig háromból két futamot megnyerő ferraris Sebastian Vettel a hétvégi Orosz Nagydíj előtt nem igazán bízik a triplázásban, szerinte Szocsiban egyértelműen a Mercedes a favorit.

A pesti autósok birkák, itt a fotós bizonyíték

Levelet kaptunk olvasónktól, akit – érthetően – bánt, hogy a pesti autósok nem tanulnak a büntetésekből, és direkt megszegik a szabályokat.

Itt zárják le Budapestet a hosszú hétvégén

Április 30-án és május 1-jén rendezik Budapesten a Nagy Futam versenyautós bemutatót több fővárosi fő közlekedési útvonal forgalmának korlátozásával.

F1: Hamiltonék nem kérnek a csapatutasításokból

A Mercedes versenyzői azt mondják, nem s szeretnének a csapatutasításokról és a pilótasorrendről beszélni, persze ha úgy alakul, engedelmeskedni kell.

Százéves plug-in hibriddel ünnepel a Mitsubishi

Legelső autójának modern újraértelmezésével köszönti magát az idén száz esztendős Mitsubishi.

Jeepre hajaz a Hyundai városi SUV-ja

Sejtelmes részletfotóval előlegezte meg a nyáron érkező Kona városi crossovert a Hyundai.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.