Se keze, se lába, mégis versenyez

Négyvégtag-bénult autóversenyző

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.05.10. 13.00

Szó szerint a fejével vezeti félig önjáró autóját az a pilóta, aki néhány éve egy balesetben nyaktól lefelé lebénult. Bámulatos és kissé ijesztő a technológia.

Sokan felesleges, embertelen fejlesztésként tekintenek az autonóm autókra, pedig Sam Schmidt számára pont ezek teszik lehetővé, hogy súlyos balesete után visszatérjen a versenypályára. Az egykori pilóta évekkel ezelőtti balesetében négyvégtag-bénulást szenvedett, ám szívéből nem tudta kiölni az autóversenyzést, ezért megkerülte a természetet, és a SAM Projekt által épített Corvette volánja mögött ismét hódolhat szenvedélyének. 

Más kérdés, hogy Corvette versenyautójának igazából egyáltalán nincs szüksége kormánykerékre, sőt, pedálokra sem. 

Sam Schmidt a szimulátorban. A sapkán elhelyezett szenzorok regisztrálják a fejmozgásokat.

Sam Schmidt a szimulátorban. A sapkán elhelyezett szenzorok regisztrálják a fejmozgásokat.


A SAM a semi-autonomous motorcar, azaz a félautonóm gépkocsi kifejezés rövidítése, ami azt jelenti, hogy az autó önmagát vezeti, de ez felülírható bizonyos utasításokkal. Sam Schmidt, aki időközben saját Indycar-csapatot alapított, egyetlen mozgatható testrészével: a fejével irányítja autóját. Jobbra-balra biccentve kormányoz, fejét hátraszegve gyorsít (ötletes, hiszen így nem kell a gyorsulási erő ellenében dolgoznia), fékezéshez pedig ráharap a szájában tartott érzékelőre. Fejmozdulatait infravörös érzékelők regisztrálják; a rendszer voltaképpen (a harapós fék kivételével) teljes egészében készen megvásárolható komponensekből áll. 
A SAM Projektet egyébként non-profit és katonai szervezetek hívták életre, elképzelésükhöz pont kapóra jött a tehetséges, de súlyos sérült Sam Schmidt – az elképzelés a Robotzsaru alaphangulatát idézi, de reméljük, senki nem tervezi, hogy öngyilkos merénylőt farag a pilótából. A rendszer autonóm része egyébként csak arra szolgál, hogy a csökkent képességű pilóta (és környezete) akkor is biztonságban lehessen, ha a menetkörülmények meghaladják a technológia és/vagy a sofőr képességeit. Egy műholdas rendszer például nem engedi, hogy az autó egy méternél közelebb menjen a pálya széléhez; előbb figyelmezteti a sofőrt, majd visszatereli a kocsit a helyes irányba. 

Sam Schmidt: erőt és reményt adhat milliónyi sorstársának

Ez egyébként versenypályán nonszensz, de közúton nagyon is fontos lehet: a projekt végső célja ugyanis az, hogy a mozgásképtelen beteg embereknek visszaadják mobilitásukat, illetve a vezetés élményét. Utcai alkalmazásban egyébként az utasoldalon az oktatóautókból ismert, másodlagos kezelőszerveket helyeznének el, így az utas szükség esetén beavatkozhat a vezetésbe. 
Jó volna filmen is megtekinteni, hogyan működik a dolog, ám mivel a közelgő Indy 500-as futam előtt, ahol az autó bemutatkozik, titkosították a felvett videót (nyilván, hogy nagy durranás legyen a helyszínen az attrakció), egyelőre be kell érnünk az istálló hivatalos tájékoztatásával, ami szerint Schmidt 133 km/óra sebességet ért el fejjel vezetett autójával, és a versenyen ennél is gyorsabb szeretne lenni.

Kommentek

Megújult a legfiatalosabb Lexus

Még frissebb megjelenés, még gazdagabb technológiai tartalom, még teljesebb körű biztonsági arzenál a Lexus NX kínálatában.

Csökken az üzemanyagok ára

Szerdán megáll az üzemanyagok árának emelkedése, a benzin és a gázolaj is olcsóbb lesz.

Elképesztő világcsúcsot futott a Honda

Mostantól a Honda Civic Type R tartja az elsőkerék-hajtású autók pályacsúcsát a Nürburgringen. Nem kevéssel verte meg az eddigi bajnokot.

1300 kilométert vezetett egyedül egy gyerek

Ezerháromszáz kilométert vezetett egyedül egy 12 éves fiú Ausztráliában, mielőtt a rendőrök vasárnap lekapcsolták volna, mivel az autó egyik lökhárítója leszakadt.

F1: Ilyen, amikor Verstappen trollkodik

Max Verstappen rajongói csak egy életnagyságú bábúval akartak fotózkodni, de a függöny mögött bujkált az igazi is.

Ezzel a busszal új értelmet nyernek az éjszakai utazások

A Neoplan Skyliner hálóbusszal egészen más értelmet nyernek az éjszakai utazások. Sör és üdítő a hűtőben, a diszkrécióról pedig a kisfüggönyök gondoskodnak.

F1: Apucival motorozott a kis Räikkönen – fotó

Nem lehet elég korán kezdeni…

A fehér oldalfalú abroncsok gyártása valódi kézműves meló

Öreg autókra új abroncs, avagy a veteránosok igényeit is ki kell szolgálni.

F1: Hamilton már nem is emlékszik Rosbergre

Lewis Hamilton végleg lezárta magában azt a fejezetet, amely a Nico Rosberg elleni, házon belüli csatájáról szólt.

F1: Kubica nem zárja ki a második debütálást

Robert Kubica egyre nyíltabban beszél arról, hogy újra megpróbálkozik a Forma-1-gyel.

Finom kis KRESZ-anomáliára bukkantunk Budapesten

Tudod mi az a három úttestű út és hogy hol van ilyen? Mutatjuk.

F1: A szabad gumiválasztást el lehet felejteni!

A Pirelli motorsportfőnöke azt mondja, kizárt, hogy teljesen a csapatokra-pilótákra bízzák, ki milyen gumit használ a versenyhétvégéken.

Ősszel jön az 1000 lóerős Mercedes hibrid!

Szeptemberben mutatja be eddigi legextrémebb autóját a Mercedes-AMG. A Project One több mint ezer lóerős lesz.

F1: Átírhatják a túl szigorú motorszabályt

A Forma-1 szabályait előkészítő Stratégiai Munkacsoport mai ülésén lazíthatnak egy motorszabályon, emellett a Honda hóna alá is nyúlhatnak a riválisok.

KRESZ-oktatás, amire régóta vártunk

Ez a két videó a legkisebbeknek tanítja meg a KRESZ alapjait, és ennek nagyon örülünk.

F1: A Renault nem fog Alonsóért kapkodni

A Renault Forma-1-es főnöke nincs meggyőződve arról, hogy 2018-ra meg kellene szerezniük a McLaren-Hondától valószínűleg távozó Fernando Alonsót.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.