Se keze, se lába, mégis versenyez

Négyvégtag-bénult autóversenyző

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.05.10. 13.00

Szó szerint a fejével vezeti félig önjáró autóját az a pilóta, aki néhány éve egy balesetben nyaktól lefelé lebénult. Bámulatos és kissé ijesztő a technológia.

Sokan felesleges, embertelen fejlesztésként tekintenek az autonóm autókra, pedig Sam Schmidt számára pont ezek teszik lehetővé, hogy súlyos balesete után visszatérjen a versenypályára. Az egykori pilóta évekkel ezelőtti balesetében négyvégtag-bénulást szenvedett, ám szívéből nem tudta kiölni az autóversenyzést, ezért megkerülte a természetet, és a SAM Projekt által épített Corvette volánja mögött ismét hódolhat szenvedélyének. 

Más kérdés, hogy Corvette versenyautójának igazából egyáltalán nincs szüksége kormánykerékre, sőt, pedálokra sem. 

Sam Schmidt a szimulátorban. A sapkán elhelyezett szenzorok regisztrálják a fejmozgásokat.

Sam Schmidt a szimulátorban. A sapkán elhelyezett szenzorok regisztrálják a fejmozgásokat.


A SAM a semi-autonomous motorcar, azaz a félautonóm gépkocsi kifejezés rövidítése, ami azt jelenti, hogy az autó önmagát vezeti, de ez felülírható bizonyos utasításokkal. Sam Schmidt, aki időközben saját Indycar-csapatot alapított, egyetlen mozgatható testrészével: a fejével irányítja autóját. Jobbra-balra biccentve kormányoz, fejét hátraszegve gyorsít (ötletes, hiszen így nem kell a gyorsulási erő ellenében dolgoznia), fékezéshez pedig ráharap a szájában tartott érzékelőre. Fejmozdulatait infravörös érzékelők regisztrálják; a rendszer voltaképpen (a harapós fék kivételével) teljes egészében készen megvásárolható komponensekből áll. 
A SAM Projektet egyébként non-profit és katonai szervezetek hívták életre, elképzelésükhöz pont kapóra jött a tehetséges, de súlyos sérült Sam Schmidt – az elképzelés a Robotzsaru alaphangulatát idézi, de reméljük, senki nem tervezi, hogy öngyilkos merénylőt farag a pilótából. A rendszer autonóm része egyébként csak arra szolgál, hogy a csökkent képességű pilóta (és környezete) akkor is biztonságban lehessen, ha a menetkörülmények meghaladják a technológia és/vagy a sofőr képességeit. Egy műholdas rendszer például nem engedi, hogy az autó egy méternél közelebb menjen a pálya széléhez; előbb figyelmezteti a sofőrt, majd visszatereli a kocsit a helyes irányba. 

Sam Schmidt: erőt és reményt adhat milliónyi sorstársának

Ez egyébként versenypályán nonszensz, de közúton nagyon is fontos lehet: a projekt végső célja ugyanis az, hogy a mozgásképtelen beteg embereknek visszaadják mobilitásukat, illetve a vezetés élményét. Utcai alkalmazásban egyébként az utasoldalon az oktatóautókból ismert, másodlagos kezelőszerveket helyeznének el, így az utas szükség esetén beavatkozhat a vezetésbe. 
Jó volna filmen is megtekinteni, hogyan működik a dolog, ám mivel a közelgő Indy 500-as futam előtt, ahol az autó bemutatkozik, titkosították a felvett videót (nyilván, hogy nagy durranás legyen a helyszínen az attrakció), egyelőre be kell érnünk az istálló hivatalos tájékoztatásával, ami szerint Schmidt 133 km/óra sebességet ért el fejjel vezetett autójával, és a versenyen ennél is gyorsabb szeretne lenni.

Kommentek

F1: Hamilton aggódik az előzések miatt

Lewis Hamilton bízik benne, hogy a mérnökök tévednek, és az új szabályok nem nehezítik meg az előzéseket.

F1: Pályán a Mercedes új autója

A Forma-1-es címvédő Mercedes AMG csütörtök délelőtt pályára küldte 2017-es modelljét, a W08-ast Silverstone-ban.

F1: Soha nem látott lépést tett előre a Mercedes

A riválisok számára rossz hír, hogy a Force India szerint akkora lépést tett előre a motorjával a Mercedes, mint még soha.

F1: Az első videó az új Mercedesről

Magyar idő szerint 13.10-kor kezdődik a Mercedes 2017-es autójának bemutatója, de a csapat már kitett egy videót a Twitterre.

Top 10: nyitható tetejű, de nem kabrió, mi az?

Az új MX-5 furcsa, elektromos mozgatású, se nem kabrió, se nem egészen targa teteje adta az ihletet, hogy összegyűjtsük a tíz – szerintünk – legizgalmasabb nem kabrió és nem CC tetőt az autótörténelemből.

Hamilton: A Forma-1 “szomorú”, “elavult”

A háromszoros világbajnok Lewis Hamilton szerint a Forma-1-re nagyon ráfér a ráncfelvarrás, a megújulás, reméli, hogy az új tulajdonos tesz majd ennek érdekében.

Tudod, mikor mutatták be először ezeket az autókat?

Egy kimondottan nehéz kvíz következik, ami próbára teszi az autós tudásod.

Két hét múlva jön a kabrió Mercedes E-osztály

A kirakós utolsó darabja is a helyére kerül: a Mercedes-Benz a Genfi Autószalonon mutatja be az E-osztály kabrió kivitelét.

F1: Balhéval indulhat az új idény

A Force India technikai főnöke szerint a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon óvást nyújthat be a Ferrari a Mercedes és a Red Bull trükkös felfüggesztése miatt.

Nyolc parkolót foglalt el két furgon Győrben

A Kisalföld olvasója az egyik győri áruház parkolójában futott bele a két szokatlanul parkoló furgonba.

F1: Így közölte Rosberg a visszavonulást a főnökkel

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff egy friss interjúban elmondta, hogyan tudta meg, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

Íme luxusautóként a magyar honvédek orosz gépe

A GAZ 69, vagyis a Magyar Honvédség kötelékében is szolgáló orosz terepjáró meglepő metamorfózison esett át. Igénytelen, terepre termett célszerszámból divatos géppé változott.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.