A Magyar Közút Nonprofit Zrt. európai uniós támogatásból tavaly ősszel kezdett olyan fejlesztésekbe az állami kezelésű autópályákon, amelyek célja a balesetek számának és súlyosságának csökkentése. A 13,5 milliárdos fejlesztési programon belül már számos beruházás befejeződött, amelyeknek köszönhetően tovább csökkenthető a balesetek száma.


A program keretein belül az M3-as autópályán 140 kilométer hosszúságban a vadvédő kerítések magasítását, illetve sűrű szövésű háló földbe süllyesztését végezték el a szakemberek. Ezen kívül 40 darab új vadkiugró rámpát és 80 darab új vadkibúvó kaput is kialakítottak, amelyeken keresztül az állatok könnyebben visszatalálnak az autópályáról a saját környezetükbe.

Az M3-as, M30-as, M6-os, M7-es és M70-es autópályákon, összesen 17 helyszínen burkolatrovátkolást (grooving) végeztek el a kivitelezők, amelynek köszönhetően a jövőben ezeken a szakaszokon csökkenhet a vízátfolyások kialakulása.

A közlekedésbiztonsági program keretében 29 darab változtatható jelzésképű táblát és 30 darab térfigyelő kamerát telepítettek az M1-es, M3-as, M43-as, M6-os, M7-es és M70-es autópályák legforgalmasabb szakaszaira. Az esetek döntő többségében új tartószerkezet kiépítését is igényelte a fejlesztés.

A korábbiakban több baleset adódott abból, hogy a mobil terelést az autósok a kamionok takarásában nem, vagy csak későn vették észre. Ennek megszüntetésére újfajta, jobban látható, összesen 20 darab eszközt szerez be a Magyar Közút. Az egytengelyes pótkocsikon elhelyezhető, állítható jelzésképű fénytechnikai berendezések a talajszinttől 6,5 méterre emelhetők, így a vezető időben észlelheti a forgalomkorlátozást.

A program keretében az M3-as, M5-ös és M7-es autópályák egyes szakaszain korszerű elválasztó falat építenek ki a szakemberek, a megvalósítás 2015 júniusára várható. Ennek köszönhetően csökkenhet annak az esélye, hogy a betonelemnek ütköző jármű áttolja azt a szemközti sávba, tovább súlyosbítva a baleseti helyzetet. A nemrégiben megvalósult üzemi átjárók korszerűsítésének köszönhetően a fentieken túl a baleseti helyszínek környékén – az egyszerűsödött, könnyebb megnyitásnak köszönhetően – csökkenhet a kialakult torlódás mértéke is.