Ingyen autózást hozhat a Google

Két év múlva jöhetnek a vezető nélküli kocsik

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2014.04.29. 08.00

Az autópályák után már sűrűbb forgalmi helyzetben, városokban dolgozik a Google önjáró autójával. Három év múlva elkészülhet a vezető nélküli kocsi.

A vezető nélküli autók fejlesztésének új szakaszába lépett a Google: miután az autópályákon már kellően megbízhatóak a járművek, a következő lépés a sokkalta bonyolultabb városi közlekedés meghódítása – írta hétfői blogbejegyzésében az IT-cég e területért felelős projektigazgatója.

A Google közlése szerint az automata kocsik már 700 ezer mérföldet (1,1 millió km) tettek meg balesetmentesen a nagyvárosokat elkerülő, útkereszteződések nélküli főútvonalakon, így az elmúlt évben már elsősorban a városi közlekedés okozta kihívások kezelésére összpontosítottak. Ebből pedig van bőven: a kocsinak tudnia kell kezelni a kerékpárosokat, a gyalogosokat, a kereszteződéseket és a többi autóval való bonyolult interakciókat.
    
A Google szerint a lézerberendezéssel, radarral és kamerákkal felszerelt tesztautók (További részletek ITT) az elmúlt évben gyorsan “megtanultak viselkedni” több ezer városi közlekedési szituációban. A robotpilóta már képes például “olvasni” a stopjelzéseket, ahelyett, hogy egy előre betáplált térképből következtetne ezekre, több száz tárgy között képes különbséget tenni, és az építési területek kezelésében is sokkalta megbízhatóbb már, mint korábban.

Ezzel együtt, az automata autó még messze van a tökéletességtől: fejleszteni kell többek között a sávváltás képességét és a rossz időjárás kezelését – olvasható az AP amerikai hírügynökség összefoglalójában.

Nagy kérdés, hogy mikor vezethetik be az önjáró járműveket. Sergey Brin, a Google társalapítója 2012-ben azt jósolta, hogy a nagyközönség öt éven belül kézbe veheti az új technológiát, és ezt az állítást azóta sem cáfolták vagy módosították.

Az biztos, hogy kezdetben az emberi vezetőnek készen kell majd állnia az irányítás átvételére, ha a számítógép hibázna. Hosszú távon azonban a cél az, hogy senkinek ne kelljen ülnie a vezetői ülésben – vagy legalábbis nem vezetőként.

Bár a Google-nek elég forrás áll rendelkezésére, hogy teljes autókat fejlesszen, erre csekély az esély. Sokkal valószínűbb az a forgatókönyv, hogy együtt fognak működni a nagy autógyártókkal, vagy a fejlesztés végén eladják a szoftvert.

Időközben persze a hagyományos nagy autógyártók is fejlesztik saját vezető nélküli modelljeiket. A Renault-Nissan vezérigazgatója például jelezte: reményeik szerint 2020-ra készen állnak saját fejlesztésű robotautójukkal, de a BMW, a Mercedes, a Volkswagen, a Volvo hasonló kutatásai is zajlanak.
   
Az önjáró autók számos, egyelőre megválaszolatlannak tűnő kérdést felvetnek. Mi lenne például, ha egy rendőr félre akarna állítani egy ilyen járművet? Egy egyenrangú útkereszteződésben nem bizonyulna-e túl udvariasnak az automata gépkocsi, nem várakozna-e a végtelenségig az agresszív humán vezetőkkel szemben (a hozzá hasonlóan udvarias robotpilótákkal való találkozásról nem is beszélve)? És vajon milyen fajta biztosítást kellene kötni az újfajta járművekre?

A Google meg van győződve arról, hogy okosautói sokkal biztonságosabbak, mint a hagyományos, ember vezette járművek, hiszen a sofőr nélküli kocsiknál szó sem lehet figyelmetlenségről vagy hosszú reakcióidőről. A tervek szerint ha csak ilyen autók közlekednének, akkor eltűnhetnének a közúti közlekedési balesetek, ami önmagában jelentős társadalmi változásokat hozhat, de a biztosítási piacot is átírhatja, hiszen nem lesz szükség sem kötelező, sem casco biztosításra.

A vállalat autóival a taxipiacot is letarolná. Ingyenessé tenné a szolgáltatást, úgy, hogy a megrendelőnek a Google hirdetésekből kellene kiválasztania hova is utazna és ott a szolgáltatást igénybe kellene vennie. Így végső soron a hirdetők fizetnék az utazást.

Forrás: MTI, Vezess.hu
 

Kommentek

  • cszoli

    A kátyúkerülgető funkciót se felejtsék ki, ha a keleti piacok fele is nyitani szeretnének.

  • Guevara

    Ez jó! :) (ajj, inkább sírni kéne rajta)

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

Negyed óra gyönyör Škoda-rajongóknak: videón a Karoq kompakt SUV

Tizenöt perces monstre filmmel örvendeztet a Škoda újdonsága, a még be sem mutatott Karoq. Popcorn, kóla és mehet!

Fényűző extrákkal jön leendő kedvenc Škodád

Három hét múlva debütál a Škoda Karoq, a gyár elkezdte az információk szellőztetését. Amit eddig mondtak, jól hangzik.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger Forma-4-es balesete a Donington Parkban.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelem részére. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

F1: Räikkönen az élen, menet közben esett szét a Force India

A Forma-1-es Orosz Nagydíj első szabadedzésén a Ferrari Mercedesek előtt végzett, a leggyorsabb Kimi Räikkönen volt. A Force India látványos hibát produkált.

Vettel: Szocsi a Mercedes pályája

Az idén eddig háromból két futamot megnyerő ferraris Sebastian Vettel a hétvégi Orosz Nagydíj előtt nem igazán bízik a triplázásban, szerinte Szocsiban egyértelműen a Mercedes a favorit.

A pesti autósok birkák, itt a fotós bizonyíték

Levelet kaptunk olvasónktól, akit – érthetően – bánt, hogy a pesti autósok nem tanulnak a büntetésekből, és direkt megszegik a szabályokat.

Itt zárják le Budapestet a hosszú hétvégén

Április 30-án és május 1-jén rendezik Budapesten a Nagy Futam versenyautós bemutatót több fővárosi fő közlekedési útvonal forgalmának korlátozásával.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.