A vezető nélküli autók fejlesztésének új szakaszába lépett a Google: miután az autópályákon már kellően megbízhatóak a járművek, a következő lépés a sokkalta bonyolultabb városi közlekedés meghódítása – írta hétfői blogbejegyzésében az IT-cég e területért felelős projektigazgatója.

A Google közlése szerint az automata kocsik már 700 ezer mérföldet (1,1 millió km) tettek meg balesetmentesen a nagyvárosokat elkerülő, útkereszteződések nélküli főútvonalakon, így az elmúlt évben már elsősorban a városi közlekedés okozta kihívások kezelésére összpontosítottak. Ebből pedig van bőven: a kocsinak tudnia kell kezelni a kerékpárosokat, a gyalogosokat, a kereszteződéseket és a többi autóval való bonyolult interakciókat.
    
A Google szerint a lézerberendezéssel, radarral és kamerákkal felszerelt tesztautók (További részletek ITT) az elmúlt évben gyorsan “megtanultak viselkedni” több ezer városi közlekedési szituációban. A robotpilóta már képes például “olvasni” a stopjelzéseket, ahelyett, hogy egy előre betáplált térképből következtetne ezekre, több száz tárgy között képes különbséget tenni, és az építési területek kezelésében is sokkalta megbízhatóbb már, mint korábban.

Ezzel együtt, az automata autó még messze van a tökéletességtől: fejleszteni kell többek között a sávváltás képességét és a rossz időjárás kezelését – olvasható az AP amerikai hírügynökség összefoglalójában.

Nagy kérdés, hogy mikor vezethetik be az önjáró járműveket. Sergey Brin, a Google társalapítója 2012-ben azt jósolta, hogy a nagyközönség öt éven belül kézbe veheti az új technológiát, és ezt az állítást azóta sem cáfolták vagy módosították.

Az biztos, hogy kezdetben az emberi vezetőnek készen kell majd állnia az irányítás átvételére, ha a számítógép hibázna. Hosszú távon azonban a cél az, hogy senkinek ne kelljen ülnie a vezetői ülésben – vagy legalábbis nem vezetőként.

Bár a Google-nek elég forrás áll rendelkezésére, hogy teljes autókat fejlesszen, erre csekély az esély. Sokkal valószínűbb az a forgatókönyv, hogy együtt fognak működni a nagy autógyártókkal, vagy a fejlesztés végén eladják a szoftvert.

Időközben persze a hagyományos nagy autógyártók is fejlesztik saját vezető nélküli modelljeiket. A Renault-Nissan vezérigazgatója például jelezte: reményeik szerint 2020-ra készen állnak saját fejlesztésű robotautójukkal, de a BMW, a Mercedes, a Volkswagen, a Volvo hasonló kutatásai is zajlanak.
   
Az önjáró autók számos, egyelőre megválaszolatlannak tűnő kérdést felvetnek. Mi lenne például, ha egy rendőr félre akarna állítani egy ilyen járművet? Egy egyenrangú útkereszteződésben nem bizonyulna-e túl udvariasnak az automata gépkocsi, nem várakozna-e a végtelenségig az agresszív humán vezetőkkel szemben (a hozzá hasonlóan udvarias robotpilótákkal való találkozásról nem is beszélve)? És vajon milyen fajta biztosítást kellene kötni az újfajta járművekre?

A Google meg van győződve arról, hogy okosautói sokkal biztonságosabbak, mint a hagyományos, ember vezette járművek, hiszen a sofőr nélküli kocsiknál szó sem lehet figyelmetlenségről vagy hosszú reakcióidőről. A tervek szerint ha csak ilyen autók közlekednének, akkor eltűnhetnének a közúti közlekedési balesetek, ami önmagában jelentős társadalmi változásokat hozhat, de a biztosítási piacot is átírhatja, hiszen nem lesz szükség sem kötelező, sem casco biztosításra.

A vállalat autóival a taxipiacot is letarolná. Ingyenessé tenné a szolgáltatást, úgy, hogy a megrendelőnek a Google hirdetésekből kellene kiválasztania hova is utazna és ott a szolgáltatást igénybe kellene vennie. Így végső soron a hirdetők fizetnék az utazást.

Forrás: MTI, Vezess.hu