Így gyártják a BMW i8-ast

Két kontinensen készül

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.04.27. 13.00

Párhuzamos összeszerelés, tengerentúlról importált szénszálgurigák, többszínű karosszériaelemek – a BMW i8 gyártása van olyan izgalmas, mint az autó maga.

A BMW i8 műszaki adatait itt találod, az alábbiakban azt írjuk le, hogyan készül az autó. 

Különleges technológiák a gyártástól a felhasználásig: a BMW az ultralimitált szériás, kézi gyártású egzotikumok jellemzőit hozta be a sorozatgyártásba, ennek köszönhetően az i8 egy méregdrága autó, amely a nála sokkalta méregdrágább csodák jellemzőivel bír. 
A BMW i8 két alapvető komponensből áll: a szénszálas kompozitokból készült utascellából, valamint a hajtáslánc és futómű elemeit tartalmazó, alumínium szerkezetből. 
Előbbihez az Egyesült Államokban állítják elő, tisztán vízerőműből származó energia felhasználásával, az emberi hajszálnál hétszer kisebb átmérőjű szénszálakat (fent) a németországi Wackersdorfba szállítják, ahol azokból eltérő vastagságú, rétegelésű és formájú elemeket alakítanak ki, majd ezekből a München melletti Landshut városában készülnek el a végleges szénszál-erősítésű karosszériaelemek. 
A BMW által kidolgozott eljárás során még az öntőformában (ahol forró műgyantával impregnálják a szénszálas szöveteket, lent) megtörténik az idomok készre sütése, így kihagyható egy folyamati fázis. Az eljárás komplexebb formák kialakítását teszi lehetővé, mint bármely hagyományos, acél vagy alumínium feldolgozási folyamat; az autó teljes bal oldala egyetlen elemből áll például.
Az elkészült, nagyméretű karosszériapaneleket Lipcsében ragasztják össze, szintén házon belül kifejlesztett, teljesen automatizált folyamat során. Amikor kész a karosszéria, hőre lágyuló műanyagból készült panelekkel burkolják. Az egyes karosszériaelemeket külön-külön fényezik. Ez első hallásra időpazarlás, ám valójában csak így lehet megvalósítani a többszínű paneleket: az érintett idomok először megkapják a fekete alapszínt, majd a megfelelő helyeken kézzel kitakarják a műanyagot, és ismét átküldik a fényezőkamrán az idomot. 
Eközben Dingolfingban elkészül a futóművet és hajtásláncot hordozó alumínium alváz. Ugyanitt szerelik össze a különálló cellákból az akkumulátorcsomagokat, míg a különleges tekercselésének köszönhetően kicsi és kompakt villanymotor Landshutból érkezik Lipcsébe, ahol a végső összeszerelés történik. 

Először beépítik az akkut, majd a hajtásláncot, végül az első futóművet, majd a sor végén ragasztják rá az egészre a szénszálas utascellát. Csak ezt követően szerelik fel a műanyag borítólemezeket. Az egész folyamat – a karosszériaelemek legyártásától a késztermékig – mindössze 20 órát vesz igénybe, fele annyit, mint egy hagyományos autó esetében. Az időmegtakarítás elsősorban a párhuzamos összeszerelési folyamatokból adódik, illetve abból, hogy a szénszálas szerkezet kevesebb komponenst tartalmaz.
i8

Kommentek

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

Negyed óra gyönyör Škoda-rajongóknak: videón a Karoq kompakt SUV

Tizenöt perces monstre filmmel örvendeztet a Škoda újdonsága, a még be sem mutatott Karoq. Popcorn, kóla és mehet!

Fényűző extrákkal jön leendő kedvenc Škodád

Három hét múlva debütál a Škoda Karoq, a gyár elkezdte az információk szellőztetését. Amit eddig mondtak, jól hangzik.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

F1: Räikkönen az élen, menet közben esett szét a Force India

A Forma-1-es Orosz Nagydíj első szabadedzésén a Ferrari Mercedesek előtt végzett, a leggyorsabb Kimi Räikkönen volt. A Force India látványos hibát produkált.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.