Így gyártják a BMW i8-ast

Két kontinensen készül

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.04.27. 13.00

Párhuzamos összeszerelés, tengerentúlról importált szénszálgurigák, többszínű karosszériaelemek – a BMW i8 gyártása van olyan izgalmas, mint az autó maga.

A BMW i8 műszaki adatait itt találod, az alábbiakban azt írjuk le, hogyan készül az autó. 

Különleges technológiák a gyártástól a felhasználásig: a BMW az ultralimitált szériás, kézi gyártású egzotikumok jellemzőit hozta be a sorozatgyártásba, ennek köszönhetően az i8 egy méregdrága autó, amely a nála sokkalta méregdrágább csodák jellemzőivel bír. 
A BMW i8 két alapvető komponensből áll: a szénszálas kompozitokból készült utascellából, valamint a hajtáslánc és futómű elemeit tartalmazó, alumínium szerkezetből. 
Előbbihez az Egyesült Államokban állítják elő, tisztán vízerőműből származó energia felhasználásával, az emberi hajszálnál hétszer kisebb átmérőjű szénszálakat (fent) a németországi Wackersdorfba szállítják, ahol azokból eltérő vastagságú, rétegelésű és formájú elemeket alakítanak ki, majd ezekből a München melletti Landshut városában készülnek el a végleges szénszál-erősítésű karosszériaelemek. 
A BMW által kidolgozott eljárás során még az öntőformában (ahol forró műgyantával impregnálják a szénszálas szöveteket, lent) megtörténik az idomok készre sütése, így kihagyható egy folyamati fázis. Az eljárás komplexebb formák kialakítását teszi lehetővé, mint bármely hagyományos, acél vagy alumínium feldolgozási folyamat; az autó teljes bal oldala egyetlen elemből áll például.
Az elkészült, nagyméretű karosszériapaneleket Lipcsében ragasztják össze, szintén házon belül kifejlesztett, teljesen automatizált folyamat során. Amikor kész a karosszéria, hőre lágyuló műanyagból készült panelekkel burkolják. Az egyes karosszériaelemeket külön-külön fényezik. Ez első hallásra időpazarlás, ám valójában csak így lehet megvalósítani a többszínű paneleket: az érintett idomok először megkapják a fekete alapszínt, majd a megfelelő helyeken kézzel kitakarják a műanyagot, és ismét átküldik a fényezőkamrán az idomot. 
Eközben Dingolfingban elkészül a futóművet és hajtásláncot hordozó alumínium alváz. Ugyanitt szerelik össze a különálló cellákból az akkumulátorcsomagokat, míg a különleges tekercselésének köszönhetően kicsi és kompakt villanymotor Landshutból érkezik Lipcsébe, ahol a végső összeszerelés történik. 

Először beépítik az akkut, majd a hajtásláncot, végül az első futóművet, majd a sor végén ragasztják rá az egészre a szénszálas utascellát. Csak ezt követően szerelik fel a műanyag borítólemezeket. Az egész folyamat – a karosszériaelemek legyártásától a késztermékig – mindössze 20 órát vesz igénybe, fele annyit, mint egy hagyományos autó esetében. Az időmegtakarítás elsősorban a párhuzamos összeszerelési folyamatokból adódik, illetve abból, hogy a szénszálas szerkezet kevesebb komponenst tartalmaz.
i8

Kommentek

Megjött az utolsó új Forma-1-es

Az új modellhez új szín is jár: a Toro Rosso által leleplezett STR12-est nem lehet majd összekeverni az elődeivel.

F1: Szürke gyilkost mutatott be az amerikai csapat

A mezőnyből utolsó előttiként bemutatkozott az amerikai Haas-csapat új autója is, a VF-17-es.

Nem hitt a szemének a magyar szerelő, amikor a Skoda alá nézett

Facebookon kaptuk a fotókat Miklóstól, aki még nem nagyon találkozott ilyen gyári hibával pályafutása alatt.

F1: Itt a (bal)szerencsés új Red Bull – videó

A Red Bull Racing-csapat vasárnap 13 óra 13 perckor leleplezte 2017-es Forma-1-es autóját, az RB13-ast. Tesznek a babonákra.

Így veszélyeztethetik egészségünket a trükköző európai fuvarozók

Az európai teherautó gyártók az AdBlue adalék-anyaggal történő mahinálás megállítását szorgalmazzák. A buherálók az állampolgárok egészségével szórakoznak.

F1: Pályán a McLaren és a Renault

Barcelonában a McLaren-Honda és a Renault is pályára küldte új Forma-1-es autóját.

Ezt a parkolást már 14 millióan látták, nem csodálkozunk

A videó nem friss, de mi eddig nem találkoztunk vele. Facebookon hívta fel rá figyelmünket olvasónk. Köszönjük, kár lett volna kihagyni.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

125 éves a ketyegő, amit csak dízelmotornak neveznek

Rudolf Diesel német gépészmérnök százhuszonöt éve, 1892. február 28-án adta be szabadalmát belső égésű motorjára. A később róla elnevezett dízelmotor alacsonyabb fogyasztása miatt a benzinüzemű Otto-motorok komoly konkurense lett, s ma is sok közúti, vízi és vasúti jármű erőforrása.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Tíz fotón a tökéletes autó

“Amikor el kellett búcsúznom ettől a szívfájdítóan csodálatos géptől, szabályosan meggyászoltam.”

Peugeot Instinct: nagy szájú GT-tanulmány

Kiszivárgott a Peugeot új tanulmányautójának egy fotója. Az impozáns gran turismo minden valószínűség szerint elektromos hajtást kapott.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.