Így gyártják a BMW i8-ast

Két kontinensen készül

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.04.27. 13.00

Párhuzamos összeszerelés, tengerentúlról importált szénszálgurigák, többszínű karosszériaelemek – a BMW i8 gyártása van olyan izgalmas, mint az autó maga.

A BMW i8 műszaki adatait itt találod, az alábbiakban azt írjuk le, hogyan készül az autó. 

Különleges technológiák a gyártástól a felhasználásig: a BMW az ultralimitált szériás, kézi gyártású egzotikumok jellemzőit hozta be a sorozatgyártásba, ennek köszönhetően az i8 egy méregdrága autó, amely a nála sokkalta méregdrágább csodák jellemzőivel bír. 
A BMW i8 két alapvető komponensből áll: a szénszálas kompozitokból készült utascellából, valamint a hajtáslánc és futómű elemeit tartalmazó, alumínium szerkezetből. 
Előbbihez az Egyesült Államokban állítják elő, tisztán vízerőműből származó energia felhasználásával, az emberi hajszálnál hétszer kisebb átmérőjű szénszálakat (fent) a németországi Wackersdorfba szállítják, ahol azokból eltérő vastagságú, rétegelésű és formájú elemeket alakítanak ki, majd ezekből a München melletti Landshut városában készülnek el a végleges szénszál-erősítésű karosszériaelemek. 
A BMW által kidolgozott eljárás során még az öntőformában (ahol forró műgyantával impregnálják a szénszálas szöveteket, lent) megtörténik az idomok készre sütése, így kihagyható egy folyamati fázis. Az eljárás komplexebb formák kialakítását teszi lehetővé, mint bármely hagyományos, acél vagy alumínium feldolgozási folyamat; az autó teljes bal oldala egyetlen elemből áll például.
Az elkészült, nagyméretű karosszériapaneleket Lipcsében ragasztják össze, szintén házon belül kifejlesztett, teljesen automatizált folyamat során. Amikor kész a karosszéria, hőre lágyuló műanyagból készült panelekkel burkolják. Az egyes karosszériaelemeket külön-külön fényezik. Ez első hallásra időpazarlás, ám valójában csak így lehet megvalósítani a többszínű paneleket: az érintett idomok először megkapják a fekete alapszínt, majd a megfelelő helyeken kézzel kitakarják a műanyagot, és ismét átküldik a fényezőkamrán az idomot. 
Eközben Dingolfingban elkészül a futóművet és hajtásláncot hordozó alumínium alváz. Ugyanitt szerelik össze a különálló cellákból az akkumulátorcsomagokat, míg a különleges tekercselésének köszönhetően kicsi és kompakt villanymotor Landshutból érkezik Lipcsébe, ahol a végső összeszerelés történik. 

Először beépítik az akkut, majd a hajtásláncot, végül az első futóművet, majd a sor végén ragasztják rá az egészre a szénszálas utascellát. Csak ezt követően szerelik fel a műanyag borítólemezeket. Az egész folyamat – a karosszériaelemek legyártásától a késztermékig – mindössze 20 órát vesz igénybe, fele annyit, mint egy hagyományos autó esetében. Az időmegtakarítás elsősorban a párhuzamos összeszerelési folyamatokból adódik, illetve abból, hogy a szénszálas szerkezet kevesebb komponenst tartalmaz.
i8

Kommentek

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

F1: Pilótaszavazást a fejvédőről?

A Toro Rossó-s Danyiil Kvjat szerint az őszi tesztek után a versenyzőknek kellene szavazniuk arról, bevezessék-e a Forma-1-ben 2018-ben a fejvédő gyűrűt.

Autópályadíj-botrány: nem a korrupt hivatalnok veszített, hanem mi

Lefokozták az osztályvezetőt, aki elengedte a tesójának a későn vett matrica miatt kapott pótdíjat. Pedig ez volt a leghelyesebb döntése, amióta dolgozik!

F1: Bátor döntést fontolgat a Mercedes

A Mercedes-főnök szerint Pascal Wehrleinnak jót tenne még egy-két szezon egy középcsapatnál, de előfordulhat, hogy Rosberghez hasonlóan a csapat is “bátor döntést hoz” és az ifjoncot ültetik az autóba.

F1: Újsághirdetésben keresik Rosberg utódját

A Mercedes-csapat próbálja vicces oldaláról megfogni Nico Rosberg váratlan távozását: a világbajnok megüresedett pozíciójának betöltésére újsághirdetést adtak fel.

Hangosan felröhögött az autószerelő, ilyet még nem látott

A tulaj biztos nem röhögött ilyen jót, amikor közölték vele, hogy kuka a motor.

Oroszlánszívű Jaguar, kicsit molyrágta belsővel

Évek óta nem néztek meg annyira autót alattam, mint most ezt a hatalmas, kék Jaguart a 22-es felniken. Egyszerűen mindenki odavolt érte, fiatal-idős, férfi-nő, mindegy.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.