David Brown Automotive – ne emészd magad, ha nem hallottál még a cégről. Frissen alapított márkáról van szó, amelynek tulajdonosa szerencsés nevet kapott örökségül szüleitől: ugyanígy hívták az Aston Martint a második világháború után talpra állító traktorgyáros mágnást. 

Ha rokoni szálak nem is fűzik legendás druszájához, műhelyének első alkotásával a róla elnevezett DB-széria ötödik, egyben leghíresebb tagja előtt tiszteleg. 

Vadászat vagy piknik: kihajtható pad a Speedback csomagterében

A David Brown Speedback GT ugyanis a legújabb trendek szerint készült: stílusjegyeiben a hatvanas évekből merít, de technikájában a XXI. század gyermeke. “Egyszer egy veteránralin vettem részt Spanyolországban. A kölcsönkért Ferrari Daytona lerobbant, és hogy tovább tudjunk menni, béreltünk egy pici Peugeot 106-ost. Hirtelen mindenki azzal szeretett volna menni, mert volt benne légkondi. Innen jött az ötlet” – mondta David Brown. 
Alumínium karosszériás 2+2 üléses sportkocsija ezért lökhárító helyett klasszikus ütközőbabákat kapott, de a karosszéria épségét elöl-hátul parkolóradarok vigyázzák; a kerekek stílusos, küllős darabok, viszont extra szélesek, hogy elférjenek rajta a modern sportabroncsok; a fényszórók vonalai a múltat idézik, de mélyükön valójában LED-ek világítanak; a fa kormánykerék multifunkciós, a bőrülések szellőztethetők, és a menetstabilizáló rendszer sem hiányzik. 

Változatlanul emelték át a Jaguar XK szerelvényfalát

Utóbbira szükség is van, mert a mélyben egy másik brit legenda: a Jaguar XKR mechanikájával találkozunk. 
Eleve a vázszerkezetet is a sportkupé adta, de a futómű, és ami a lényeg, a motor is onnan származik. Így aztán a Speedback GT orrában egy ötliteres, kompresszoros V8-as lapul, 510 lóerővel, 625 Nm nyomatékkal, valamint a mögé illesztett, hatfokozatú automata sebességváltóval. A menetdinamika vélhetően megfelel a Jaguarénak: 4,8 másodperc alatt százon, a száguldás alaphelyzetben 250, külön kérésre 280 km/óráig tarthat – mármint a Jaguarnál. 
David Brown azonban nem húz sehol korlátokat: ha valakinek hangosabb kipufogó, nagyobb teljesítmény vagy bármi más az óhaja, megoldják. Árakról egyelőre nem beszél a cég, valószínűleg nem is lesz erre szükség, mert “rendkívül korlátozott példányszámban” fogják gyártani autójukat, így a kereslet várhatóan amúgy is meghaladja a kínálatot.
A közelmúltban több hasonló projekt is útjára indult. Ott volt a Lister Cars versenyautó-programja, vagy az eredeti MGB karosszériára épülő, de modern technikát tartalmazó Frontline MG LE50
De ha csak a közvetlen versenytársakat nézzük, akkor kettőt említhetünk: Az egyik a Lyonheart K, a Jaguar E-type meseszép utánérzése. Az 575 lóerős mű-veterán szintén a Jaguar XKR-en alapul, de ennek már ismert az ára: a 250 darabos széria minden egyes példányát 360 ezer euróért, azaz több mint 110 millió forintért vesztegetik (plusz adók). 

Lyonheart K Coupé

És ne feledkezzünk meg a műfaj nagy öregjéről, a Morganről, amely a közelmúltban modernizálta a Plus 4 széria motorját, 146-ről 156 lóerőre emelve annak teljesítményét. A fent említett arisztokratákkal persze nem ez az öregecske modell, hanem az Aero Supersports veheti fel a versenyt: BMW-től származó, 4,8 literes motorja 367 lóerős, a végsebesség 273 km/óra, a százas gyorsulás 4,5 másodperc alatt megvan – és már ötvenmillió forint alatt elhozható.

Morgan Aero Superspors

Melyik brit ál-veteránt látnád szívesen az ablakod alatt?

  • David Brown Speedback GT35%
  • Morgan Aero Supersports28%
  • Egyiket sem, műmájer mind. Kérek egy igazi veteránt.17%
  • Lyonheart K11%
  • Minek a múltat ajnározni, a jelen tele van csodálatos és ezeknél sokkal jobb autókkal.9%

Melyik brit ál-veteránt látnád szívesen az ablakod alatt?