Bevezethetik az évenkénti műszakit

Az elvi lehetőséget megadta rá az unió

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2014.03.25. 08.00

Új irányelvet fogadott el az Európai Unió Tanácsa az autók műszaki vizsgáztatásának új szabályairól.

Az irányelv szerint az új személyautókat és kisteherautókat az első forgalomba helyezést követően négy évvel kell majd először levizsgáztatni, azt követően pedig minden második évben. Magyarországon jelenleg is így van. A taxiként vagy mentőautóként használt járműveket, buszokat, teherautókat évente kell majd műszaki vizsgára vinni. Az új szabályozás abban szabad kezet ad a tagállamoknál, hogy ennél sűrűbben is előírhatják a járművek kötelező műszaki vizsgáztatását.

Ez fontos kitétel, mert a németek egy ideje már fontolgatják, hogy évenkénti műszaki vizsgát vezetnek be. Az új szabályok alapján erre bármelyik országnak megvan a lehetősége, így Magyarországnak is. Ez egyfelől javíthatja az autópark műszaki állapotát, másfelől bevételt jelenthet az államnak a sűrűbben befizetett díjak miatt. Egy-egy műszaki vizsga díja 16000-20000 forint.

Az Európai Bizottság szerint az Európai Unióban bekövetkező közúti balesetek 6 százaléka az autók nem megfelelő műszaki állapotából fakad, a motorok esetében ez az arány 8 százalék. Brüsszel szerint ez azt jelenti, hogy évente 2000 állampolgár halálát okozza a gépjárművek nem megfelelő állapota. Ezért kívánja az unió szigorítani a műszaki vizsgák rendszerét.

Mentességet adhatnak ugyanakkor a tagállamok a kötelező, rendszeres műszaki vizsgáztatás alól a veteránautóknak, a diplomáciai testületek autóinak, a mezőgazdasági és erdészeti járműveknek, és az olyan gépkocsiknak, amelyeket kizárólag kis szigeteken használnak.
    
Az új szabályozás a műszaki vizsgaközpontokkal szembeni technikai elvárások minimumát is lefekteti, ahogyan azt is, milyen képzettséggel kell rendelkezniük a vizsgáztatóknak, a vizsgán pedig a biztonsági előírások teljesítése mellett a járművek környezetre gyakorolt hatását is ellenőrzik majd.

Az új jogszabály hatályba lépését követően a vizsgáztató rendelkezésére áll majd, hogy az előző alkalommal mit mutatott a jármű kilométerszámlálója, így könnyebben kiszűrhető lesz a számláló visszatekerése, manipulálása, amelyet az uniós szabály büntetéssel sújtható szabálysértésnek minősít.

Az unión belül más országba költözők életét könnyítheti meg az az új előírás is, amelynek értelmében ha valaki az egyik tagállamból egy másikba költözik, és autóját is forgalomba akarja helyezni ott, ahová költözik, akkor az új ország köteles lesz elfogadni az előző műszaki vizsga érvényességét, ha az előző országban is legalább ugyanolyan időközönként kell vizsgáztatni az adott járművet. Emellett az irányelv alapelvként rögzíti azt is, hogy a műszaki vizsga érvényessége tulajdonosváltás esetén is változatlanul megmarad.

Az egyik hétfőn elfogadott irányelv azt is szabályozza, hogy az EU tagállamainak kötelező elektronikus adatbázist vezetniük minden járműről az ország területén, a műszaki adatokhoz a vizsgáztatók is hozzáférést kapnak, az elektronikus adatnyilvántartás pedig megkönnyíti a tagállamok közötti információcserét például abban az esetben, ha egy tagország valamelyik hatósága egy másik országban bejegyzett autó jogállása iránt érdeklődik.

(Forrás: MTI)

Kommentek

  • sead88

    Már bevezették suttyomban, ugyanis nekem már csak egy évre állították ki.
    Nem is vettem észre az ismerősöm szólt, hogy jövőre vihetem újra. Ennyi aljas rohadékot már rég hordott a hátán a föld. Az adót olyanok találják ki, akik életükben nem dolgoztak meg semmiért, azon agyalnak hogy lehet elvenni a másét.

  • kisssfero

    A drága Brüsszel akkor inkább azzal foglakozna, hogy a kórházi állapotok, a várólisták, az egészségügy miatt hányan halnak meg, és arra vezetne be előírásokat. Na persze itt jó zsíros befizetésekről van szó, mert az autózás ma a legnagyobb állami harácsolás területe. Az utolsó uzsorás nem olyan mohó mint az állam, azt sem tudja már, hogy milyen jogcímeket alkosson még az újabb fizetnivalóra. Elég csak egy jármű átírására gondolni, ami nem szól másról, mint a vevő kifosztásáról már rögtön.

  • poroly

    Miért nem naponta??????????????
    Ezek a patkányok úgyis csak akkor lennének elégedettek!
    Ja igen, a benzint is fel kéne emelni már,mondjuk tízezerre! Ne kelljen annyit szarakodni a folytonos emelgetéssel.
    A magyar birka úgyis mindent elvisel!
    Természetesen erre is van magyarázat, mint mindenre.
    Nem értem mi a kifogás az utakkal, hiszen remek jólétű országunkba minden méter makulátlan! Vagy nem, de az biztos.

  • titan36

    Ez a mocsok tolvaj banda mit talál még ki hogy a maradékot is lenyúzza rólunk?Tényleg sokakat lassan arra kényszerítenek hogy elgondolkodjon rajt vajon érdemes-e lesz autót tartani.Aki rövidtávon is el tudja intézni az ügyeit annak tényleg érdemes lesz elgondolkodnia…megéri-e???

  • zoldfulu2000

    Van egy rossz hírem, az autó minden országban “‘nyírni való birka” (ahogy korábban írták), mert nem a tömegközlekedést választja (tudom hegy ez nem mentség, de attól még így van), adók terhek objektív felelősség, veszélyes üzem koncepciója, az autóhasználókat mindig is kiemelten szívatják.

    Szerintem a 4+2 év nem túl nagy követelmény. Nem véletlen hogy egyes országok többet is előírnak. A németek ízig vérig autós nemzet, ha ők előírnák (magukra) annak oka van.

    Nem tudom hogy bírná a magyar közigazgatás a sűrítést, de azért lássuk be egyes autók műszaki állapota eléggé veszélyes mindannyiunkra nézve.

  • kraft

    “de azért lássuk be egyes autók műszaki állapota eléggé veszélyes mindannyiunkra nézve. ”
    Ez megint csak a lehúzásról szól. Ahogy eddig, úgy ezutás is megfogják oldani a közutakra nem való autók vizsgáztatását.

  • mg21

    Mondjuk a 18 éves kor fölötti autókra lehet, hogy nem lenne hülyeség az évenkénti műszaki, mert azok jó része tényleg gáz műszaki állapotban van (tisztelet a kivételnek!). De a fiatalabbakra maradjon csak a mostani, teljesen jó a 2 év, azért azalatt számottevő romlás nem következik be normál használat esetén.
    Mindazonáltal pl. Belgiumban, meg Nagy-Britanniában tudomásom szerint már most is évente kell műszakiztatni a kocsit a verda 4 éves kora fölött.

  • zoldfulu2000

    mg: 6 évesen is lehet veszélyes egy elkopott féktárcsa, 0 mmes “slick” gumi vagy a félszemű autó. Ha mér nem viszed márkaszervízbe eleve felejtős a műszaki bevizsgálás, őszintén szóla ém már jártam úgy hgy előtte márkaszervizben csináltattam egy állapotfelmérést, aztán megvágták a vizsgán rosszul beállított lámpa miatt.

    Tudtommal a belga szabály 2 év ill 100.000km felett 1 év.

  • Guillotinee

    sead88!

    Szerintem nálad vagy elírtak valamit vagy átvágtak.
    Ha csak nem rendőr,mentő vagy tűzoltó autóval jársz?
    Most vizsgáztattam ezen a héten 2016-ig van írva mind a forgalmiba mind a matricán.

  • menőmanó

    zoldfulu2000 – 2014.03.25 20:04

    Az elkopott féktárcsát nem nézik, ha egyébként jól fog a fék.
    És a kettő nem függ össze.

  • bero

    az NKH a régi KPM -ből alakult ki a gengszterváltás idején . a megszűnő párt és munkásőr funkcionáriusok ejtőernyős kitalált helye lett . és méltán így is működik. az nem érdekel senkit , hogy a magyar civil autósok zöme nem megy 5000 km-nél többet . továbbá a sajnálatos közlekedési balesetek szinte 0 nulla százaléka következik be műszaki hibából.( én a kopott gumikat nem tartom műszaki hibának, ugyanis visszajön az régről, hogy kölcsön kérnek a vizsga idejére kerekeket.)
    ott a rengeteg közúti ellenőrzés akkor miért nem nézik meg a gk. állapotát és ha rossz be kell rendelni vizsgára.

F1: Rosbergből filmszínész lesz?

A Forma-1 váratlanul visszavonult világbajnoka csendes karácsonyt tervez, de később akár filmszínészettel is megpróbálkozna. Tucatnyi utódot is szeretne.

A nap videója: észt nem osztottak a Bentleyhez

A hölgy túlszaladt a jegyautomatán, de ez bárkivel előfordulhat, ez a kisebbik gond.

Melyik a jobb zöld rendszámos luxus-SUV?

400 lóerő körül rendszerteljesítmény, kényeztető felszereltség és papíron 2 liter körüli átlagfogyasztás: az Audi Q7 e-tron 3,0 TDI quattro vagy a Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD egyesíti hatékonyabban két világ előnyeit?

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.