Bevezethetik az évenkénti műszakit

Az elvi lehetőséget megadta rá az unió

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2014.03.25. 08.00

Új irányelvet fogadott el az Európai Unió Tanácsa az autók műszaki vizsgáztatásának új szabályairól.

Az irányelv szerint az új személyautókat és kisteherautókat az első forgalomba helyezést követően négy évvel kell majd először levizsgáztatni, azt követően pedig minden második évben. Magyarországon jelenleg is így van. A taxiként vagy mentőautóként használt járműveket, buszokat, teherautókat évente kell majd műszaki vizsgára vinni. Az új szabályozás abban szabad kezet ad a tagállamoknál, hogy ennél sűrűbben is előírhatják a járművek kötelező műszaki vizsgáztatását.

Ez fontos kitétel, mert a németek egy ideje már fontolgatják, hogy évenkénti műszaki vizsgát vezetnek be. Az új szabályok alapján erre bármelyik országnak megvan a lehetősége, így Magyarországnak is. Ez egyfelől javíthatja az autópark műszaki állapotát, másfelől bevételt jelenthet az államnak a sűrűbben befizetett díjak miatt. Egy-egy műszaki vizsga díja 16000-20000 forint.

Az Európai Bizottság szerint az Európai Unióban bekövetkező közúti balesetek 6 százaléka az autók nem megfelelő műszaki állapotából fakad, a motorok esetében ez az arány 8 százalék. Brüsszel szerint ez azt jelenti, hogy évente 2000 állampolgár halálát okozza a gépjárművek nem megfelelő állapota. Ezért kívánja az unió szigorítani a műszaki vizsgák rendszerét.

Mentességet adhatnak ugyanakkor a tagállamok a kötelező, rendszeres műszaki vizsgáztatás alól a veteránautóknak, a diplomáciai testületek autóinak, a mezőgazdasági és erdészeti járműveknek, és az olyan gépkocsiknak, amelyeket kizárólag kis szigeteken használnak.
    
Az új szabályozás a műszaki vizsgaközpontokkal szembeni technikai elvárások minimumát is lefekteti, ahogyan azt is, milyen képzettséggel kell rendelkezniük a vizsgáztatóknak, a vizsgán pedig a biztonsági előírások teljesítése mellett a járművek környezetre gyakorolt hatását is ellenőrzik majd.

Az új jogszabály hatályba lépését követően a vizsgáztató rendelkezésére áll majd, hogy az előző alkalommal mit mutatott a jármű kilométerszámlálója, így könnyebben kiszűrhető lesz a számláló visszatekerése, manipulálása, amelyet az uniós szabály büntetéssel sújtható szabálysértésnek minősít.

Az unión belül más országba költözők életét könnyítheti meg az az új előírás is, amelynek értelmében ha valaki az egyik tagállamból egy másikba költözik, és autóját is forgalomba akarja helyezni ott, ahová költözik, akkor az új ország köteles lesz elfogadni az előző műszaki vizsga érvényességét, ha az előző országban is legalább ugyanolyan időközönként kell vizsgáztatni az adott járművet. Emellett az irányelv alapelvként rögzíti azt is, hogy a műszaki vizsga érvényessége tulajdonosváltás esetén is változatlanul megmarad.

Az egyik hétfőn elfogadott irányelv azt is szabályozza, hogy az EU tagállamainak kötelező elektronikus adatbázist vezetniük minden járműről az ország területén, a műszaki adatokhoz a vizsgáztatók is hozzáférést kapnak, az elektronikus adatnyilvántartás pedig megkönnyíti a tagállamok közötti információcserét például abban az esetben, ha egy tagország valamelyik hatósága egy másik országban bejegyzett autó jogállása iránt érdeklődik.

(Forrás: MTI)

Kommentek

  • sead88

    Már bevezették suttyomban, ugyanis nekem már csak egy évre állították ki.
    Nem is vettem észre az ismerősöm szólt, hogy jövőre vihetem újra. Ennyi aljas rohadékot már rég hordott a hátán a föld. Az adót olyanok találják ki, akik életükben nem dolgoztak meg semmiért, azon agyalnak hogy lehet elvenni a másét.

  • kisssfero

    A drága Brüsszel akkor inkább azzal foglakozna, hogy a kórházi állapotok, a várólisták, az egészségügy miatt hányan halnak meg, és arra vezetne be előírásokat. Na persze itt jó zsíros befizetésekről van szó, mert az autózás ma a legnagyobb állami harácsolás területe. Az utolsó uzsorás nem olyan mohó mint az állam, azt sem tudja már, hogy milyen jogcímeket alkosson még az újabb fizetnivalóra. Elég csak egy jármű átírására gondolni, ami nem szól másról, mint a vevő kifosztásáról már rögtön.

  • poroly

    Miért nem naponta??????????????
    Ezek a patkányok úgyis csak akkor lennének elégedettek!
    Ja igen, a benzint is fel kéne emelni már,mondjuk tízezerre! Ne kelljen annyit szarakodni a folytonos emelgetéssel.
    A magyar birka úgyis mindent elvisel!
    Természetesen erre is van magyarázat, mint mindenre.
    Nem értem mi a kifogás az utakkal, hiszen remek jólétű országunkba minden méter makulátlan! Vagy nem, de az biztos.

  • titan36

    Ez a mocsok tolvaj banda mit talál még ki hogy a maradékot is lenyúzza rólunk?Tényleg sokakat lassan arra kényszerítenek hogy elgondolkodjon rajt vajon érdemes-e lesz autót tartani.Aki rövidtávon is el tudja intézni az ügyeit annak tényleg érdemes lesz elgondolkodnia…megéri-e???

  • zoldfulu2000

    Van egy rossz hírem, az autó minden országban “‘nyírni való birka” (ahogy korábban írták), mert nem a tömegközlekedést választja (tudom hegy ez nem mentség, de attól még így van), adók terhek objektív felelősség, veszélyes üzem koncepciója, az autóhasználókat mindig is kiemelten szívatják.

    Szerintem a 4+2 év nem túl nagy követelmény. Nem véletlen hogy egyes országok többet is előírnak. A németek ízig vérig autós nemzet, ha ők előírnák (magukra) annak oka van.

    Nem tudom hogy bírná a magyar közigazgatás a sűrítést, de azért lássuk be egyes autók műszaki állapota eléggé veszélyes mindannyiunkra nézve.

  • kraft

    “de azért lássuk be egyes autók műszaki állapota eléggé veszélyes mindannyiunkra nézve. ”
    Ez megint csak a lehúzásról szól. Ahogy eddig, úgy ezutás is megfogják oldani a közutakra nem való autók vizsgáztatását.

  • mg21

    Mondjuk a 18 éves kor fölötti autókra lehet, hogy nem lenne hülyeség az évenkénti műszaki, mert azok jó része tényleg gáz műszaki állapotban van (tisztelet a kivételnek!). De a fiatalabbakra maradjon csak a mostani, teljesen jó a 2 év, azért azalatt számottevő romlás nem következik be normál használat esetén.
    Mindazonáltal pl. Belgiumban, meg Nagy-Britanniában tudomásom szerint már most is évente kell műszakiztatni a kocsit a verda 4 éves kora fölött.

  • zoldfulu2000

    mg: 6 évesen is lehet veszélyes egy elkopott féktárcsa, 0 mmes “slick” gumi vagy a félszemű autó. Ha mér nem viszed márkaszervízbe eleve felejtős a műszaki bevizsgálás, őszintén szóla ém már jártam úgy hgy előtte márkaszervizben csináltattam egy állapotfelmérést, aztán megvágták a vizsgán rosszul beállított lámpa miatt.

    Tudtommal a belga szabály 2 év ill 100.000km felett 1 év.

  • Guillotinee

    sead88!

    Szerintem nálad vagy elírtak valamit vagy átvágtak.
    Ha csak nem rendőr,mentő vagy tűzoltó autóval jársz?
    Most vizsgáztattam ezen a héten 2016-ig van írva mind a forgalmiba mind a matricán.

  • menőmanó

    zoldfulu2000 – 2014.03.25 20:04

    Az elkopott féktárcsát nem nézik, ha egyébként jól fog a fék.
    És a kettő nem függ össze.

  • bero

    az NKH a régi KPM -ből alakult ki a gengszterváltás idején . a megszűnő párt és munkásőr funkcionáriusok ejtőernyős kitalált helye lett . és méltán így is működik. az nem érdekel senkit , hogy a magyar civil autósok zöme nem megy 5000 km-nél többet . továbbá a sajnálatos közlekedési balesetek szinte 0 nulla százaléka következik be műszaki hibából.( én a kopott gumikat nem tartom műszaki hibának, ugyanis visszajön az régről, hogy kölcsön kérnek a vizsga idejére kerekeket.)
    ott a rengeteg közúti ellenőrzés akkor miért nem nézik meg a gk. állapotát és ha rossz be kell rendelni vizsgára.

Idő előtt lelepleződött egy újabb Forma-1-es

Az autóbemutatót csak holnap tartják, de az amerikai Haas-csapat már szombaton filmezett Barcelonában. Lebukott a 2017-es autó.

Hogyan telepíthetnék játékot az autómra? Itt a válasz!

Számítógépes játékot telepített a Porsche 911 kabrió fedélzeti rendszerére. Az irányításhoz és lövöldözéshez szintén az autó kezelőszerveit használja.

F1: Verstappenék megkapták az új egyenruhát

Az autóra még holnapig várni kell, de a Red Bull versenyzői már megmutatták, mit viselnek majd a volánnál. Így fest Daniel Ricciardo és Max Verstappen új overallja.

F1: Stúdiófotókon a Mercedes új autója

A Mercedes szombaton stúdiófotókon is megmutatta csütörtökön leleplezett 2017-es autóját, a W08-ast.

Végtelenül egyszerű parkolást szúrt el ez a BMW-s

Két és fél perc tömény parkolási anomália, a végén pedig eljő a kiütéses győzelem is.

Stuttgart nem kér az öreg dízelekből

Csak Euro 6-os besorolású autók hajthatnak be 2018-től Stuttgart belvárosába, kivételt képeznek az áruszállítók.

100 új buszt kaptak a vidéki közlekedési központok

Összesen 100 vadonatúj, magyar gyártmányú Credo autóbusz állt forgalomba a vidéki közlekedési társaságoknál december vége óta.

Szokatlan koreográfiával űzi az unalmat ez a motoros

Aligha tanácsos ilyet tenni a forgalomban, védőfelszerelés nélkül meg pláne nem, de ezt a motorost épp most szállta meg az unalom.

Ilyen Saleen S7-es nincs több, ez pedig éppen eladó

Aki hajlandó kicsengetni ezért a Saleen S7-esért egy tetemes összeget, az nem csak egy ritkasággal, hanem egy vérbeli versenyautóval is gazdagabb lesz.

F1: Teljes valójában itt az új Williams

A Williams-csapat másodszor is leleplezte 2017-es autóját, ezúttal számítógépes grafika helyett már a valódi autóról készült fotókat nézhetjük.

Segítene parkolni a Magyar Telekom

A betonba épített szenzorok segítenének az autósoknak szabad parkolóhelyet találni a városokban.

Három hengerrel támad az új Ford Fiesta ST

1,5 literes háromhengeres turbómotorral érkezik a hothatchek közé a Ford Fiesta legsportosabb változata, az ST.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.