A repülőtérre, de lépjen oda! – hány filmben hallhattuk ezt, vagy ehhez hasonló mondatot. Noha a legemlékezetesebb mind közül egy bizonyos párizsi taxishoz fűződik, a mostani hír a világ egy másik taxis fővárosáról szól. 

New York nemrég megválasztott új polgármestere, Bill de Blasio semmilyen eszköztől nem riad vissza, amivel biztonságosabbá tehetné a város utcáit. Miután megfúrta a Central Park konflisait (mondván, azok állategészségügyi szempontból nem kompatibilisek az autóforgalommal), most a város másik nevezetességét: a taxikat vette célkeresztjébe. 

Szerinted célra vezető lenne, ha fekete dobozzal szerelnék fel a taxikat?

  • Nem a taxisok jelentik a legnagyobb problémát49%
  • Itt volna az ideje megregulázni őket31%
  • Úgyis kitalálnák, hogyan lehetne megkerülni a szabályokat20%

Szerinted célra vezető lenne, ha fekete dobozzal szerelnék fel a taxikat?


Ugyan a statisztikák ellentmondóak, a közvélemény szemében mindenképpen agresszív vezetőként él az a mintegy ötvenezer taxis, aki a tízmilliós metropolisz utazóközönségét kiszolgálja. 
És bár a kilencvenes évek óta harmadára csökkent a halálos közúti balesetek száma, de Blasio további javulást vár, mégpedig a sebességhatárok kíméletlen betartatásától. 
A tervek szerint ezért a menetsebességet mérő és rögzítő fekete dobozokkal szerelnék fel a kocsikat. Ezek a sebesség túllépése esetén hangjelzést adnának, vagy egy radikálisabb elképzelés szerint egyszerűen felfüggesztenék a taxaméter működését: amíg nem tartja be a korlátozásokat, ingyenesen (és illegálisan) szállítja utasát a taxis. 
A megoldás működhet – miután a limuzinszolgálatok kocsijait kötelezően adatrögzítő berendezéssel szerelték fel, felére esett vissza baleseti statisztikájuk -, de komoly ellenállás várható a sofőrök részéről, akik attól félnek, az idén sok helyen 50-ről 40-re csökkentett sebességhatárokkal együtt ellehetetleníti a taxikat a város: mert hát miért költsenek az utasok taxira, ha az nem gyorsabb, mint a busz? 
A felmérések egyébként azt mutatják, hogy miközben az autók közötti ütközésekből valóban szerény mértékben veszik ki a részüket a taxisok, a gyalogosgázolásokban aránytalanul nagy számban szerepelnek a sárga kocsik.
Szerinted működhetne egy ilyen rendszer Magyarországon? Szavazz fent, vagy oszd meg és kommenteld a cikket a Facebookon!