A francia és kínai államé lett a Peugeot

Tisztáztak minden részletet

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2014.02.19. 13.00

A francia állam és a Dongfeng kínai állami konszern 14-14 százalékos tulajdonszerzése, valamint az új elnök kinevezése korszakváltás a PSA Peugeot Citroën francia autókonszern történetében.

A legjelentősebb francia autógyár legfőbb részvényese az 1810-es alapításától mostanáig a Peugeot család volt. A cég megmentése érdekében azonban az örökösök nyolcadik generációjához tartozó unokatestvérek közti viszályoktól hangos klán kénytelen volt lemondani az irányítás jogáról, és a tőkeemelés érdekében átengedni tulajdonrészének egy jelentős hányadát. A család jóváhagyta a tőkeemelésről kötendő megállapodás tervét.

A megállapodás értelmében a hárommilliárd eurós (930 milliárd forintos) tőkeemeléshez a francia állam és a Dongfeng kínai állami konszern is 800-800 millió euróval (248 milliárd forinttal) járul hozzá, amiért 14 százalékos részesedéshez jutnak az autókonszernnél. A Peugeot család részesedése pedig 25,4 százalékkal szintén 14 százalékra csökken, s ezzel az örökösök elvesztik dupla szavazati jogukat az igazgatótanácsban.

A családot ezentúl nem négy, hanem csak két tag fogja képviselni a vezetésben, s ezzel Thierry Peugeot automatikusan elveszti az elnöki székét az igazgatótanácsban, amelyet a cég alapítása óta mindig az örökösök vezettek. Helyére a francia állam Louis Gallois-t, az EADS repülőipari konszern korábbi vezetőjét jelöli.

“A PSA technológiával rendelkezik és egy márkanév, de beszorult az európai piacra, s nincs jelen Ázsiában, ahol pedig óriási a növekedés. A Donfengnek viszont nincs technológiája, nem márkanév, viszont övék az ázsiai növekedés. Vagyis ez egy jó párosítás” – mondta kedden Arnaud Montebourg iparfejlesztési miniszter. A megállapodás egyik záradéka kimondja, hogy a három fő részvényes, a Peugeot család, a francia állam és a kínai Donfeng, amelyek egyformán 14 százalékos tulajdonosok, az elkövetkező tíz évben nem növelhetik tulajdonrészüket. Ennek célja az, hogy a kínaiak ne vehessék át az irányítást a Franciaországban 90 ezer főt foglalkoztató konszernben. A végső megállapodást március végén, Hszi Csin-ping kínai elnök párizsi látogatásának idején írják majd alá a felek.

Az igazgatótanács egy közös vállalatot is létrehoz a PSA banki ágazata és a Santander spanyol bank között. A Les Échos című francia gazdasági lap szerint a művelettel az autógyár egymilliárd euróhoz (310 milliárd forinthoz) juthat, s biztosíthatja a PSA bankjának stabilitását, amikor 2016 decemberében a hétmilliárd eurós (2,1 ezer milliárd forintos) állami garancia véget ér.

A keddi igazgatótanácsi ülésen hagyták jóvá Carlos Tavares, a Renault korábbi alelnökének kinevezését a PSA Peugeot Citroën élére. Az 55 éves Tavares 2014. január 1-jén lépett be a PSA-hoz, mostantól a csoport autógyártási részlegét fogja vezetni, és fokozatosan veszi át az elnök-vezérigazgatói posztot a 61 éves Philippe Varintől, aki 2009 óta áll a konszern élén, és akinek utolsó feladata az állammal és a Donfenggel kötendő megállapodás tárgyalásainak befejezése volt.

A PSA nehéz gazdasági helyzetben van: a gyengélkedő európai autópiac egyik legfőbb áldozata, ahonnan a bevételének több mint a fele származik. A csoport 2012-ben ötmilliárd eurós (1550 milliárd forintos) összegben fennállásának legnagyobb veszteségét szenvedte el, ami miatt jelentősen átalakította tevékenységét Franciaországban, és sikerült ismét rentábilissá tennie európai piacát azzal, hogy bezárta a Párizs közeli Aulnay-sous-Bois-ban a gyárát. A másik két üzemben, a kelet-franciaországi Mulhouse-ban és a Párizs közeli Poissy-ban pedig csökkentette a termelést, valamint bejelentette: 11 ezer 200 állást szüntet meg 2014. májusig.

Az amerikai General Motorsszal kötött megállapodás kudarcba fulladása után a kínai szereplő belépéstől a cég nemzetközivé válását reméli a PSA, amely már három közös gyárat üzemeltet Kínában a Donfenggel, és egy negyedik megépítése is szerepel a tervekben. Európában a PSA a szlovákiai Nagyszombaton működtet gyárat.

(Forrás: MTI)

Kommentek

F1: 95 százalékban új a Renault motorja

Nem csak a Honda, a Renault is szinte teljesen új erőforrást épített a 2017-es Forma-1-es idényre. Az év végére szeretnék beérni a Mercedest.

Ennyit költhetsz a legnépszerűbb használt autóra, ha elromlik

Már jó néhány éve Hármas BMW-ből kerül a legtöbb Magyarországra, ha külföldről behozott használt autókról beszélünk, ezen belül is az E46-os sorozat a legnépszerűbb választás. Nézzük meg, hogy mennyibe kerülnek a legdrágább alkatrészek ehhez a modellhez.

Őszinte cetli figyelmezteti az autósokat Budapesten

Az üzenet egyértelmű, aki mégis oda parkol, az vessen magára.

Végzetes SMS-ek és Facebook-üzenetek

Tudjátok, min múlhat, hogy az egész család meghal a kamion pótkocsija alatt vagy sikerül megmenekülni? Én már igen: egy-két tizedmásodpercnyi kihagyáson és a kicsit mélyebbre nyomott gázpedálon.

Nekimegy a Škoda Octaviának a Hyundai i30 kombi

Minden modern kényelmi és biztonsági vezetőtámogató funkcióval rendelkezik, emellett a szegmens egyik legnagyobb csomagtartóját kínálja a Hyundai i30 kombi.

Elektromos teherautókat tesztelnek az osztrákok

Elektromos teherautók kísérleti üzemét kezdi meg városi forgalomban a MAN Truck & Bus haszonjármű-gyártó Ausztriában.

F1: Te jó ég, mit neveztek el Bottasról!

A Mercedes új pilótája, Valtteri Bottas bemutatta a Bottas-Burgert, amit róla neveztek el egy büfében.

F1: A Red Bull is kukázná az állítható szárnyat

A Red Bull támogatja azokat a törekvéseket, amelyek száműznék a Forma-1-ből a DRS-t.

Fekete-sárga a Renault új Forma-1-ese

Kedd délután Londonban a Renault leleplezte új, 2017-es Forma-1-es autóját. Színében, formájában is sokat változott a tavalyi modellhez képest.

Itt a vég, jönnek a vicceket mesélő autók

Szakértők szerint a jövőben járműveink akár az érzelmeinkből is olvasni fognak – még akkor is, ha egyetlen szót sem szólunk.

Olyat videózott az autós, hogy neked is fájni fog

Vajon melyik OKJ-s képzésen lőtte emberünk a birkapásztor oklevelet?

Árokba lökte a nagyi a lassú motorost

Egy ideig türelmesen követte autójával a robogóst, majd úgy előzte meg, hogy közben belökte az árokba.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.