Puerto Rico – Ahol autó nélkül nincs élet

Közlekedés karibi módra

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.02.18. 16.00

San Juan, a főváros repterére érkezve két lehetőséggel élhet az időeltolódástól és a pörölyként lecsapó hőségtől kába turista. Taxiba száll, vagy buszra vár.

Rum! Vágjuk rá, ahogy fülünkbe jut a szó, Puerto Rico. Pedig a karibi térség, vagyis közelebbről a Nagy-Antillák legkeletebbre fekvő szigete messze több, mint egy fülledt desztillálóüzem. Itt februárban is ragad a levegő, maximális fokozatra csavarva tombol a nyár, őserdők, ipari méretű, és meghitt öblökbe rejtett strandok, gyarmati időkből maradt óváros ad hosszú napokra látnivalót.

Hogy kerültem ide?

A BMW az autóbemutatók terén is különc. Nem elégednek meg a jól bejáratott európai helyszínekkel, inkább ritkán látott környezetben fedik fel a világ újságírói előtt legújabb portékájukat. Ez a következő generációs MINI esetén sincs másként, a rengeteg tengerparti hátteret kínáló ország közül Puerto Ricóra esett a választás.

Ezer felfedezésre váró cél, de vajon hogy jutunk el mindhez? Nos, autó nélkül szinte sehogy. Puerto Rico, az Egyesült Államok külbirtoka feladja a leckét, ha autóbérlés nélkül szeretnénk befogadni a sziget kínálta élményeket.

De vegyük ezt a magam által is próbált verziót alapul. San Juan, a főváros repterére érkezve két lehetőséggel élhet az időeltolódástól és a pörölyként lecsapó hőségtől kába turista. Taxiba száll, vagy buszra vár.

A reptérről kilépve nagy valószínűséggel egy ilyen, vagy hasonló 12 személyes kisbuszban találjuk magunkat

Előbbi az idelátogatók döntő többsége szerint a legjobb megoldás, és az eseményekkel sodródva ez a legkézenfekvőbb. A terminálból kilépve, a tömeg patakban úszó lazacrajként húz a fix tarifával működő taxik felé. Egy hölgy regisztrációs lapot ad, ahol a megadott zónákból ki kell választani az általunk foglalt szállodát. Még a címet sem kell kikeresni, minden érdemleges hely szerepel, az ár már itt a papírra kerül, így a sofőrnek nincs esélye trükközésre.

A közeli Isla Verde üdülőnegyedbe tíz, a Condado strandjaihoz pedig tizenöt dollárért szállítanak a javarészt V8-as Ford, Chevrolet kisbuszok, viszont a 40 kilométerre fekvő Dorado part luxusszállodáihoz már combos hatvan dolláros tarifáért juthatunk el. Természetesen nem minden taxi tartozik a fix áron dolgozók körébe, a városban hirtelen bepattanva már indulhat az óra – 1,75 dollár az alapdíj, ami mérföldenként 1,9 dollárral nő, de ez ritkán fordul elő, a díjszabás inkább alku kérdése.

Fix tarifa, zónákra lebontva, turistákra szabva. Taxival a leggyorsabb, legkönnyebb bejutni a városba

Igazi hátizsákos, ráérő világvándorként választhatjuk a csak a fővárosban működő rendszeres buszjáratok valamelyikét. Messze ez a legolcsóbb megoldás a városba jutásra, mivel minden vonalon 75 cent egy menetjegy, és a buszok nem rosszabbak bármelyik, átlagos, itthon megszokott darabnál. Viszont ezzel kimerültek a szolgáltatás előnyei.

Hátránya annál több van. Kerek egy nap alatt sem sikerült kibogoznom, konkrétan melyik járattal juthatok vissza a reptérre, az interneten fellelhető térképek verzióiból egyik sem egyezik a valósággal, a busztársaság honlapja pedig csak spanyol nyelven érhető el. Ráadásul a megállókban csak hozzávetőleges információkat kapunk, nincs pontos lista a megállókat illetően. Mintha a budapesti 9-es buszról csak annyit tudnánk, hogy Budáról Kőbányára tart, átlagosan fél óránként. Vagy még ritkábban.

PARADA - ez a zöld tábla jelzi a buszmegállót, ahol leszállók híján csak integetésre lassítanak a sofőrök

Ennek ellenére el lehet kalandozni az ismeretlenbe tartó buszokon, legfeljebb kikötünk egy helyi piacon, plázánál, vagy olyan környéken, ahol első pillantásra nem akarnánk leszállni.

Viszont a környező települések, a teljes sziget felfedezése tényleg megoldhatatlan kihívás a közösségi közlekedést igénybe véve. Nincs rendszeres buszjárat, és a vasút is csak San Juan és környéke között képviselteti magát. Egy lehetőség akad csak, a Públicos, vagyis a privát buszok igénybevétele.

A mikulás csomag itt zöldell, pár elhagyott roncson már egész gyűjtemény figyel

Olcsó és biztonságos módja az utazásnak, amivel minden nagyobb település elérhető, azonban itt sem tervezhetünk okostelefonra telepített alkalmazásokkal. Emellett döntve csak telefonon, hús-vér emberektől kérdezve tudjuk megérdeklődni az utazás részleteit, és ahány vonal, annyi cég, tehát úti céltól függően kell megtalálnunk a megfelelő szolgáltatót. A público relatíve olcsó, de hátránya, hogy temérdek időt elvesz. A “járatok” csak meghatározott utasszám esetén indulnak, ez pedig akár tíz perc alatt összegyűlhet, de akár több óra is lehet. Mindenesetre kalandos vállalkozás, ami garantálja, hogy prospektusra nyomott álomkép helyett a valóságot lássuk az ablakból.

A helyiekkel eltöltött többórás zötykölődés élménye csak autóbérléssel kerülhető el, szinte minden ismert név képviselteti magát Puerto Ricón. Hertz, Avis, Budget, valamint több helyi cég kínál négy kereket, némi karosszériát, és automata váltót napi 40-50 dollár körüli induló ártól.

A luxusszállodák környékén természetesen akad pár amerikai izomautó, de a 911-es Porsche sem ritkább

Még nincs közvetlen tapasztalatom a helyiek közlekedési moráljáról, de gyalogosként érdekes képet fest a Puerto Rico, vagyis San Juan járműveinek áramlása. Mindennaposak a dugók, mégis ez kevésbé zaklatja fel az autósokat, simán megállítják, feltartják a sort, csak hogy odaszóljanak a járdán sétáló cimboráknak.

Kedvenc játékszerük még a duda, szintén köszönésre, vagy a szokásos anyázás kiváltására használják előszeretettel. A zajkeltés másik eszköze a torzításig hangosított latin popzene, többen ezzel oldják a lassú haladás unalmát. Az autópark kevésbé egzotikus, elsöprő többségben tűnnek fel a japán, koreai típusok, rendkívül népszerű a Toyota FJ terepjáró, valamint a különböző pickupok.

Szolgálunk és Védünk, de ha kell ajtóstól rontunk a házba. A vaskos ütközővel felvértezett Ford elég elrettentő látvány

Elvétve akad csak az Egyesült Államok autóiparát képviselő márka, főleg a taxitársaságok és a rendőrség flottája csal csillagos-sávos hangulatot az utakra.

Egy tökéletes merítés a helyi átlagautó felhozatalból, szakadt lélekvesztő, ízlésficamos japán autó, és egy böhöm pickup

Kommentek

Minden második autós kártérítést kap

500 millió forintból javítják ezekben a hetekben a kátyúkat országszerte, de a Magyar Közút szerint az általuk használt anyag csak ideig-óráig jó, a tartóssága változó. Akinek megsérült az autója, jelentkezzen, jár a pénz.

Megjött az utolsó új Forma-1-es

Az új modellhez új szín is jár: a Toro Rosso által leleplezett STR12-est nem lehet majd összekeverni az elődeivel.

F1: Szürke gyilkost mutatott be az amerikai csapat

A mezőnyből utolsó előttiként bemutatkozott az amerikai Haas-csapat új autója is, a VF-17-es.

Nem hitt a szemének a magyar szerelő, amikor a Skoda alá nézett

Facebookon kaptuk a fotókat Miklóstól, aki még nem nagyon találkozott ilyen gyári hibával pályafutása alatt.

F1: Itt a (bal)szerencsés új Red Bull – videó

A Red Bull Racing-csapat vasárnap 13 óra 13 perckor leleplezte 2017-es Forma-1-es autóját, az RB13-ast. Tesznek a babonákra.

Így veszélyeztethetik egészségünket a trükköző európai fuvarozók

Az európai teherautó gyártók az AdBlue adalék-anyaggal történő mahinálás megállítását szorgalmazzák. A buherálók az állampolgárok egészségével szórakoznak.

F1: Pályán a McLaren és a Renault

Barcelonában a McLaren-Honda és a Renault is pályára küldte új Forma-1-es autóját.

Ezt a parkolást már 14 millióan látták, nem csodálkozunk

A videó nem friss, de mi eddig nem találkoztunk vele. Facebookon hívta fel rá figyelmünket olvasónk. Köszönjük, kár lett volna kihagyni.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

125 éves a ketyegő, amit csak dízelmotornak neveznek

Rudolf Diesel német gépészmérnök százhuszonöt éve, 1892. február 28-án adta be szabadalmát belső égésű motorjára. A később róla elnevezett dízelmotor alacsonyabb fogyasztása miatt a benzinüzemű Otto-motorok komoly konkurense lett, s ma is sok közúti, vízi és vasúti jármű erőforrása.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Tíz fotón a tökéletes autó

“Amikor el kellett búcsúznom ettől a szívfájdítóan csodálatos géptől, szabályosan meggyászoltam.”

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.