A magyarok jobbak a robotoknál

Kipróbáltuk a Hankook új gumiabroncsait

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2014.02.15. 08.00

Ma a Hankook már nem az olcsó, futottak még kategóriában próbálkozik. Friss fejlesztésű abroncsaikat nemrég vezettük

Nemrég Spanyolországban jártunk, hogy kipróbáljuk a Hankook közelmúltban piacra dobott abroncsait, amelyeket prémiummárkák is használnak első szerelésként. A Ventus S1 Evo2-t az 1-es, a 3-as és az 5-ös bizonyos motorváltozatain kívül a BMW a MINI-k hez választotta első szerelésű abroncsként, de az E-osztály négyhengeres dízelje is ezzel gördül ki a gyárkapun. A másik újdonság a friss S-osztályra kifejlesztett Hankook Ventus Prime2.

A fogyasztás a lényeg

Elsősorban nagyon csekély gördülési ellenállása miatt lett első szerelésű gyári abroncs az E-osztályon a Ventus S1 Evo2. Ezt a gumit a legtakarékosabb modellváltozat, az E 220 CDI BlueEfficiency Edition kapja, 225/50 R17 méretben.

Az E-osztály legtakarékosabb változata fut a Ventus S1 Evo2 abroncsokon

Nincs rá adatunk, de ez az abroncs könnyebb az átlagnál, mert felépítésében kiugróan erős acéldrótokat találunk (a merevebb összetevőből kevesebb is elég). Ez egy közös vonás a DTM Német Túraautó Bajnokság autóihoz szállított verseny gumiabroncs és a szériagyártmány között. A súlycsökkentés által csekélyebb a rugózatlan tömeg, ami jót tesz az autók lengéskényelmének.

Közúton autózva a gumiról az derült ki, hogy halk, jól tapad vizes úton is, de ezen a szinten ez a konkurensekre is éppígy igaz. A különbségek akkor domborodnak ki, ha ugyanolyan autókat egymás után vezethetünk különböző gumikkal, de ezt nem sok gumiabroncsgyártó kockáztatja meg. Azon meg az utóbbi pár év fejlesztéseit látva nem lepődünk meg, hogy a Hankook képes hasonlóan jó abroncsokat kifejleszteni, mint a vetélytársak.

Made in Rácalmás

A most kipróbált gumiaboncsok többségén hiába kerestem a Made in Hungary feliratot, de az E-osztályhoz szállított kerekek a magyarországi üzemből származnak.

Beszélgetőtársam itt Ho-Youl Pae, a Hankook európai elnöke. Szóba került vele a rácalmási gyár további bővítése, amiről még nincs publikus döntés, de valószínűleg megvalósul. Most a kapacitásnövelés hármas üteme fejeződik be

Felix Kinzer, az európai PR-igazgató jól ismeri a magyar gyárat, egy időben hetente ingázott hazánkba, főleg a gyárépítés korai szakaszában, amikor (politikai alapon) rengeteg támadás érte a beruházást. Szerinte az ott dolgozók között többen is vannak, akik a lézervezérelt gépeknél jobb eredményre képesek – kézzel. Az emberek ugyanis tudnak valamit, amit a gépekbe nem lehet beprogramozni: van érzékük a mozdulatokhoz, mesterfogásokhoz. A gumigyártás az a műfaj, ahol a régebbi gyár nincs hátrányban az újabbakkal szemben, sőt. Minél tapasztaltabbak a munkatársak, annál jobb gumiabroncsokat tudnak gyártani.

Ez az abroncs kizárólag Magyarországon készül, ahol jól halad a gyár bővítése. Rácalmáson, a terület mérete alapján négy ütemben nőhet a kapacitás, a mostani beruházással megvalósul a 3. ütem – mondta Ho-Youl Pae. A cég európai elnökével azért sikerült együtt vacsorázni, mert egyetlen magyar újságíróként a német csoporthoz csaptak hozzá, ahová a rangos gyári embereket delegálják. Idén megkezdődik az új üzemben is a termelés, amely 2015-re fut fel igazán.

Ki vesz S-Mercit kis kerékkel?

A Hankook az egyik gyári beszállító az új S-osztályhoz, a Mercedes-Benz a Ventus Prime2 abroncsokat veszi tőlük 245/55 R17-es méretben. A méretet hallva megkérdeztem Felix Kinzert, a cég európai PR-igazgatóját, hogy ki látott már alapkeréken luxusautót? Kinzer szerint Németországban ezek az autók többnyire egy járműparkon belül futnak, amelyet egy flottamenedzser (eredetiben: Fuhrparkleiter) vezet és őt nagyon nem az autó kiállása érdekli, hanem az a többletköltség, amit a gyári alapfelszerelésnél nagyobb felnik és abroncsok okoznának.

Mercedes-Benz S-osztály, Hankook-gumiabroncsokon: ez elég meredeknek tűnik. Egyetlen magyar újságíróként vezettem nemrég a koreai gumis luxusautót

Alapdízel, alapkeréken: ebben a konfigurációban vezettem a luxusautót. Itt sem tudnám elválasztani, mit ad hozzá az autó és mit a gumiabroncs, de a kettő együtt nagyon harmonikusan működött. A gumisurrogás minimális, a rugózási komfort annak ellenére pazar, hogy az S-osztály valódi újdonsága, az utat elemző és a rugózást ahhoz igazító rendszer a V6-os dízelhez nem rendelhető.

A Ventus Prime2 igen csendesen gördül, finoman rugózik és csekély a gördülési ellenállása. Az üzemanyag-megtakarítás egy luxusautóban nem elsődleges, de a szén-dioxid-emissziós érték leszorításához jól jön minden gramm CO2, amit a gumin meg lehet fogni.

Kényelme és csekély gördülési ellenállása miatt lett első szerelésű abroncs 17-es méretben a Ventus Prime2. A jó tapadás, a rövid fékút és a többi biztonsági szempont beugró kérdés ezen a szinten

Az abroncs 15 és 19 col közötti méretben, /65 és /40 közötti oldalfalmagassággal készül, 185 és 255 mm szélességű futófelülettel. A futófelület szélén a blokkok kialakítását a ragadozó nagymacskák foga ihlette, hogy a gumi jobban harapjon az aszfaltba.

Nem az áron múlik

A Hankook alighanem a nagyobb presztízsű konkurensek alatti áron adja az abroncsokat, de nem költségokokból lett az S-osztály udvari beszállítója. Állítólag a többi abroncsgyártó nem jól mérte fel a gyár igényeit és fölöslegesen sportos gumikat hoztak a tenderre.

Andreas Pürschel, a németországi központú Hankook Europe fejlesztőmérnöke szerint a gumiabroncs azáltal vált kényelmesebbé, hogy anyaga lágyabb keverék és az oldalfalmerevséget is csökkentették.

Június elején a Hungaroringre jön a DTM. A futamra az autók hangja miatt is érdemes kilátogatni

Utóbbit azért is megtehették, mert az oldalvezetés a többnyire autópályán használt luxuskocsiban nem prioritás. A tudomány a futófelület nano-szilika összetevőiben is benne van, amivel a gördülési ellenállást sikerül csökkenteni úgy, hogy közben a a nedves tapadás is jó. Ha gumiipari szakember volnék, az övrész igen kompakt kialakítását látva is elismerően csettinthetnék.

DTM, a Hungaroringen

Levezetésképp Daniel Juncanella, DTM-pilóta vitt bennünket egy kört a C-osztály versenyváltozatával. Azért épp DTM, mert a sorozat gumiszállítója a Hankook. A 2013-as versenygépben a lassulás volt a legmeglepőbb, majdhogynem kiesett a szemem, ahogy a pilóta a fékre tiport. Mivel a DTM-es autó hangja már önmagában is lélegzetelállító, nemhogy a teljes mezőnyé, érdemes megnézni a mezőnyt élőben is! A futam június elsején lesz a Hungaroringen.

Kommentek

  • subtotal

    Én már csak azt szeretném, ha MEG IS LEHETNE VENNI ezeket a gumikat!

    Jelenleg ugyanis nincs készleten itthon és egyik kereskedőnek sincs fogalma, mikor lesz egyáltalán.

  • PluginHibrid

    Várhatod…..

    Export az isten…

  • garazsgeza

    A Hankook SZÉTREPEDT nekem,
    nem ferdén kopott ,nem szálszakadásos lett,
    Hanem életveszélyesen szétrepedt.
    és még az Alfa clubban sok mindenkinek,egy hibás terméket gyártó cég a hankook
    Ajánlom a képeket
    http://kepfeltoltes.hu/140215/796905187image_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
    http://kepfeltoltes.hu/140215/651044655image_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
    http://kepfeltoltes.hu/140215/1143728224image_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

  • subtotal

    geza: nekem meg a mostani V12 Evo szett elment 60ekm-t minden probléma nélkül. Amúgy a 3ik képen iszonyat furcsa a gumi “válla”…

  • Guevara

    Géza: Az tényleg egy nagyon fura kialakítású gumi. Körben van egy “falc” a gumi sarkán? Ilyen gumit még nem láttam. Szerintem ez valami alapvető elcseszés, az a kialakítás még sokkal nevesebb márkáknál is így járt volna. Persze azok nem csinálnak ilyen “érdekes” gumit. Minadoználtal semmit nem tudunk pl az abroncs terhelési és sebességindexéről, koráról és hogy milyen nyomáson volt jellemzően járatva és hogy méretben mennyire tér el az autó eseredeti vagy gyárilag ajánlott méretétől, mert ezek sem teljesen lényegtelen tényzők.

  • v_Petya25

    Géza: Ez utcai gumi? Esetleg nem mentél el vele egy jó kis pályanapra? Mert az utcaigumi-versenypálya kombó tud érdekes dolgokat produkálni. Egy utcai gumit pár kör alatt le lehet írni egy megfelelő autóval. Nekem ez inkább tunik rendellenes használatnak/kopásnak mint gyerekkel oviba járásnak.

  • menőmanó

    garazsgeza
    Ez nem egy Hankook Ventus EVO gumi?
    A mintázata nagyon úgy néz ki.
    De a normális guminak nincs ilyen kiugró futófelülete. Ez abnormálisnak tűnik.
    Milyen gumi ez egyáltalán? Normál használatban ment így szét?

  • Imti75

    Kedves garazsgeza!

    A gumid nem tehet a repedésről. Nagy valószínűséggel állítom, hogy a gumidat az ültetett autód vágta haza . Ugyanis jól látni a gumi szélén a sárvédőperem beleérésének kopását. Így nem csoda ha elreped.. szinte vászonig kopott, s utána már szó szerint abba vág bele a sárvédő peremed!! Vehetsz rá bármilyen gumit,ha a kerék helyzetén nem változtatsz a sárvédődhöz képest, ugyan így fogsz járni :(

  • Guevara

    Imti: Megnéztem újra Géza képeit, valóban látható hogy a sárvédő vagy valami más megfaragta a gumi szélét, de a sérülés mégsem ott keletkezett. Eleve úgy néz ki mintha egy keskenyebb gumi futófelületét vulkanizálták volna egy szélesebb abroncsszerkezetre. Ettől lett egy fura “váll” a gumin, ami menet közben állandóan torzul, hajlik, majd ebbe “bele is fáradt” a gumi és szétrepedt.

  • Guilltonie

    Érdekes,hogy garázsgazsi hogy eltűnik ilyenkor?!
    Hol vannak a nagy okosságai?

Eladja a Ducatit az Audi?

A hírek szerint a Volkswagen-csoport megkezdte az olasz sportmotor-márka eladásának előkészítését. A Ducati Ferdinand Piëch szíve csücske volt.

Kémfelvételen a Škoda Yeti utódja

Karoq néven érkezik egy hónap múlva a második generációs kompakt Škoda SUV. Csehországban lefilmezték egy prototípusát.

Nem működik a Toyota stratégiája

A világ minden részén népszerűek a plug-in hibridek – mindenütt, kivéve Kínát. Az ázsiai ország miatt a Toyota kénytelen lesz újragondolni stratégiáját.

Rekordévet zárt a Mercedes Magyarországon

A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. tavaly közel 190 ezer gépkocsit gyártott Kecskeméten, 3,8 százalékkal többet, mint 2015-ben.

F1: Egyéves problémát oldhat meg a Haas

A fékekkel a tavalyi bemutatkozás óta küszködő Haas-csapat az Orosz Nagydíjnak új beszállító termékével vág neki.

F1: Túl kicsi a rajtszám? Nem indulhat az autó!

A Nemzetközi Automobil Szövetség megszigorította a rajtszámok és versenyzői nevek megjelenítésére vonatkozó előírásait, a Spanyol Nagydíjtól elvileg képesek lehetünk messzebbről azonosítani a pilótákat.

Alonso: A célba érés már nagy eredmény lenne

Fernando Alonso 2017-ben Forma-1-es versenyen még nem jutott el a kockás zászlóig, reméli, hogy a frissített Honda-motorral Szocsiban legalább a célba érés összejön végre.

F1: Szocsiban annyi a kanyarlevágós trükknek

Az FIA fekvőrendőröket szereltetett fel a szocsi pálya 2. kanyarjának bukóterébe, mostantól nem lehet ügyeskedni.

F1: Az Orosz Nagydíj legütősebb balesetei – videó

A Forma-1-es Orosz Nagydíjat csak 2014 óta rendezik, de a szocsi helyszín három év alatt is produkált jó néhány húzós esetet.

Nem akárhogy loptak szét egy magyar Ladát

Nem lopták el az autót, csak a számukra értékesebb alkatrészeket nyúlták le az épített Ladából. Segíts te is, hogy előkerüljön a tettes!

Pars Krisztián autóját csúnyán összetörte a szerelője, nem lennénk a helyében

A sofőr és feltételezett utasa elszaladt a helyszínről. Mint kiderült, az autó az ismert sportolóé, Pars Krisztiáné, aki javítás miatt hagyta autóját a szerelőnél.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.