A tömegközlekedés fényűző alternatívája

Renault Next Two

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.02.08. 10.00

Jobb dolgod is volna reggelenként, mint a dugóban vezetni, de nem fűlik a fogad a zsúfolt buszokhoz? A Renault tud megoldást a dologra: a Next Two gazdaságosan, önállóan közlekedik a városi forgalomban.

Az autonóm gépkocsi, azaz az emberi beavatkozás nélkül, saját döntései alapján közlekedni képes gépjármű az autóipar aktuális nagy hívószava: egymás után lépnek színre az autógyártók a maguk megoldásaival, bízva annak az előrejelzések az igazában, amely szerint egy évtized múlva már nem csak izgalmas újdonság, hanem mindennapi megoldás lesz az önjáró személygépkocsi. 

A Renault szerint azonban még ennyi ideig sem kell várnunk. A Next Two a 2020. év autóját vetíti előre, amely gyártója szerint alapjaiban változtathatja meg az emberek életminőségét. Mindezt két eszközzel teszi: a vezetői feladatok átvállalásával, és az online kapcsolatteremtés biztosításával. A cég meglátása szerint ugyanis a kettő így, együtt ér valamit: semmire sem megyünk a robotautóban felszabaduló időnkkel, ha azt nem tudjuk produktívan kihasználni. 
Így a Next Two szélessávú adatátviteli technológiákat alkalmazva folyamatos kapcsolatot tart fenn egy felhőalapú adatbázissal (itt tárolhatók például az egyes sofőrök ideális üléspozíciói, amelyet egyébként az autó a vezető testalkatát felmérve már azelőtt átállít, hogy a sofőr elkezdene matatni a kezelőszervek után), illetve az internettel. 
A fedélzeten videotelefon működik, így konferencián éppúgy részt vehetünk, mint barátaink életében, az autót felszerelték egy sor kényeztető funkcióval (masszázs, illatterápia, fények), így a reggeli ingázás wellness-kúrává alakulhat át, a tárgyfelismerő funkció pedig nem csak a KRESZ-táblákat azonosítja, hanem a hirdetéseket is, így (milyen szép is ez a jövőkép) menet közben vásárolhatunk meg bármit, amire kedvünk támad. 
Fontos újdonságként a Next Two minden adatforgalmazási szabványt ismer, és minden okostelefon operációs rendszerrel kompatibilis. 
A fedélzeti konnektivitás persze jóval kevésbé problémás kérdés, mint az autonóm közlekedés. A Renault ez utóbbit nem a kiváltságosok luxusaként, hanem megfizethető eszközökkel megvalósított tömegszolgáltatásként képzeli el. Az autonóm közlekedés egy előre tekintő kamerától, az első lökhárítóba beépített érzékelőktől, valamint az autót körülvevő ultrahang-buroktól kapja az őt irányító utasításokat. 
A biztonság kedvéért azért a Renault egyelőre alaposan lekorlátozta a rendszer üzemét: az csak 48 km/óránál kisebb sebességnél léphet működésbe, amennyiben “védett” útvonalon haladunk, a rendszer nem észlel a közelben gyalogost és kerékpárost, valamint a beprogramozott útvonal a következő legalább öt percben nem igényel sávváltást. 
Külön figyelmet szenteltek a vezetés átadásának, illetve visszavételének; az autó egyértelműen (kék háttérfényekkel) jelzi, amikor robot üzemmódban halad; és ilyenkor is folyamatosan tájékoztatja a vezetőt a forgalmi környezetről – a sebességkorlátozásokról, a navigációs eseményekről. 
Fontos eleme a Next Two autonómiájának a parkolószolga funkció: akár közvetlen parancsra, akár előre beprogramozott időpontban előgördül a parkolóból a kocsi, célhoz érve pedig elmegy és lerakja magát, ezzel újabb értékes perceket szabadítva fel a vezető és utasai számára.

A Renault Next Two alrendszerei: (1) radar (2) ultrahangos szenzorok (e/h) (3) elülső kamera, autonóm közlekedés (4) elülső kamera, navigáció és kiterjesztett valóság (5) tolatókamera (6) többsávos antenna (GPS, Wifi, mobil internet) (7) autonóm üzemmód kezelőszervei (8) biztonságos modem (9) gépkocsi kezelőszervek (kormány, pedálok stb.) (10) videokonferencia kamera (11) félig áttetsző kijelző: műszerfal, infotainment, kiterjesztett valóság (12) online masszázsfotel (13) sofőr okostelefonja.

Kommentek

Eladó a BMW, amiben Tupacot lelőtték

A híres és hírhedt énekest, Tupac Shakurt 1996-ban lőtték le, amikor épp egy Las Vegasban lévő koncertre tartott. A BMW, amiben a halálos lövések érték, most eladó.

F1: A Mercedes tarolt az első tesztnapon

Az első Forma-1-es előszezoni tesztnapon a Mercedes a legtöbb és leggyorsabb kört is elkönyvelhette. A Ferrari is tisztességgel dolgozott, a McLarennél viszont nem festenek jól a dolgok.

Nem lesz EU-s vizsgálat az F1 eladása miatt

Margrethe Vestager versenypolitikáért felelős európai biztos úgy döntött, hogy nem indítanak vizsgálatot a Forma-1 eladása miatt.

Egészen magas szinten űzi az öreg a karosszériázást

Toppon van a bácsi, látszik, hogy a legmagasabb iskolában tanulta el az alapokat. Innen nincs fentebb.

A modern autók rákfenéje, a méregdrága kettős tömegű lendkerék

Gajdán Miklós kollégánk a modern, turbós autókban már kopóalkatrészként számon tartott kettős tömegű lendkerék alkalmazásának okát járja körbe. Ezért van szükség erre a drága alkatrészre.

Képcunami a Forma-1-es tesztről

Több tucatnyi fotó és számos videó a 2017-es Forma-1-es autók első napjáról Barcelonából.

A tíz legfurcsább raliautó, amit valaha pályára engedtek

Igen különleges látványt nyújtottak ezek a versenyautók, amikor elrúgták a murvát és csattogott a kipufogó. Következzen most tíz unortodox raliautó, amire soha nem számítanál a pálya szélén ácsorogva.

F1: Máris leírta az évet a Williams?

Claire Williams csapatfőnök szerint “nagy kihívást jelentő” szezon előtt áll a Williams az idén, ami ritkán szokott jót jelenteni.

F1: A Mercedes máris ledarált egy versenytávot

Az első 2017-es Forma-1-es teszt első délelőttjén a Mercedes több mint egy versenytávot lehúzott Valtteri Bottasszal, a leggyorsabb viszont a Ferrari volt. Gondban a McLaren és a Red Bull.

F1: Trumphoz hasonlították a McLarent, kiakadt a net

Az egyik Forma-1-gyel foglalkozó Twitter-csatornán Donald Trump amerikai elnökhöz hasonlították a McLarent.

Így spórol a gázolajjal a Škoda

Négy gázüzemű teherautót állított munkába a Škoda a Mladá Boleslav-i gyárában. Ily módon nemcsak a károsanyag-kibocsátás, de a gázolajra fordítandó összegek is csökkenhetnek.

F1: A jövő héten visszatérhet a sérült pilóta

Sajtóértesülések szerint az első barcelonai tesztet nyaksérülés miatt kihagyni kényszerülő Pascal Wehrlein a jövő héten már beülhet a Sauberbe.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.