Olcsó, de nem fapados

Citroën C4 Cactus

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.02.06. 17.00

Egy kicsit olyan a Citroën C4 Cactus, mint amikor gyerekek rajzolnak autót: felvetéseit a megszokások helyett a csapdosó fantázia szülte. Jó lesz majd látni, hogy tényleg működik-e.

A Citroën azt állítja, megtalálták az autóipar szent Grálját: a C4 Cactus lényegre törő megoldásokkal, nem pedig fájdalmas megszorításokkal csökkenti a tulajdonlási költséget. 
Tanulmányautó ritkán készül hét évig – márpedig itt ez a helyzet. A Cactus először 2007-ben tűnt fel az autókiállítások standjain, azzal a küldetéssel, hogy kitudakolja, mégis, mire vágynak az autóvásárlók. A Citroën szerint a feltett kérdéseikre kapott válaszok alapján készítették el tavaly szeptemberre a Cactus tanulmányautót, amely a terepjárók, a városi kisautók és a vidámparki körhintás automobilok furcsa, bájos keveréke. Akkor azt mondták, fél év múlva sorozatban fogják gyártani az autót, amit hittünk is, nem is, de inkább nem. 
De lám: itt a Cactus, sajtóközleményében sem a koncepció, sem a tanulmány szavak nem szerepelnek – tényleg megcsinálták. Na persze nem pontosan azt, amit fél éve láthattunk: a sűrített levegős hibrid hajtáslánc kimaradt a kínálatból. A többi ötletet azonban keresztülvitték a tervezők. 
Mindenekelőtt az ajtókat borító légbuborékokat: ezek hőre lágyuló poliuretán hólyagok, amelyek hólyagos szerkezetük miatt könnyen összenyomhatók: nem sérül az ajtó, ha rányitjuk a szomszéd kocsira a parkolóban, ha nekitoljuk a bevásárlókocsit, így hosszú távon csökkennek a javítási költségek – viszont javul általános közérzetünk, hiszen a hólyagok négyféle színben kérhetők, ami a tíz karosszériaárnyalat és a háromféle belső kivitelezés mellett a visszafogottól az extravagánsig a legkülönfélébb kiviteleket teszi lehetővé.
A Citroën C4-nél rövidebb, ám azzal azonos tengelytávon nyugvó Cactus a kacatmentes tér elvét vallja: minél kevesebb dolog van az utastérben, annál jobb a térérzet. Ezért az utasoldali légzsákot a tetőbe építették be (eredeti helyén tárolórekesz van), a műszerfalat mélyen vezették el, a gombsorokat és a műszerfalat egy-egy monitorral váltották ki, az ajtóknak bőrszíj a húzója. 
Az automata sebességváltó karja sem foglal helyet: helyette nyomógombokon választhatjuk ki a kívánt menetirányt. Ha nincs kar, van hely: az első üléseket egybefüggő padként alakították ki. Középre ugyan nem ülhet utas, de otthonosabb, barátságosabb így a környezet. 
A központi érintőképernyő nem csak a szokásos funkciókat szolgálja ki: egy sor hasznos alkalmazás is futtatható rajta, amelyek segítségével jó szállást, olcsó benzinkutat, valamint baleset- és dugómentes utakat kereshetünk. A hátsó férőhely megegyezik a C4-esével, a csomagtartó 358 literes – mindkettő igen szép teljesítmény egy 4,16 méteres autótól. 
A tető UV-szűrős üvegből készült, így nem melegszik rajta keresztül az utastér, nincs szükség árnyékolóra. Az eddig felsorolt, feleslegessé vált alkatrészek külön-külön nem sokat nyomnak a latban, de kiegészítve az olyan változtatásokkal, mint az egy darabból álló, lehajtható hátsó üléspad, az alumínium motorházfedél, a kipattintható hátsó ablak, a nagy szakítószilárdságú acélokból készült hossztartók, vagy akár a könnyű és tiszta motorok, együtt jó 200 kilóval teszik könnyebbé az autót a C4-esnél. 
A könnyebb pedig takarékosabb – de máshogy is tud spórolni a Cactus. Az ablakmosó fúvókák például az ablaktörlők csúcsán kaptak helyet, így gyorsabban, de főleg kevesebb vízzel tisztítják meg az ablakot.
Azt még mindig nem tudjuk, hogy mikor és mennyiért kerül forgalomba a Cactus, de ne legyünk türelmetlenek: az aligha illene egy ilyen gyermeki lelkületű autóhoz.
Olcsó és könnyű autó: ez ma a sláger, legalábbis a tanulmányok terén. Emlékszel például erre a bambuszból készült villanyautóra? Ha nem, a képre kattintva mindent megtudhatsz róla.

Kommentek

  • Guevara

    “A tető UV-szűrős üvegből készült, így nem melegszik rajta keresztül az utastér, nincs szükség árnyékolóra.”

    Szőrszálhasogatnék egy kicsit, nem az UV fénytartomány az ami melegít, hanem az IR.

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta 

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

A lakótelep közepén sikerült elakadni egy szabadidő-autóval

Újabb eset bizonyítja, hogy a szabadidő-autó nem terepjáró, főleg utcai abroncsokkal nem.

F1: Buttonnak elég lesz 10 kör!

A McLarennél nagyon bíznak a Monacóban Fernando Alonso helyére beugró Jenson Buttonban, úgy gondolják, a pályás tesztelésnek nem lett volna haszna számára.

Városban száguldozó kretének rontják a BMW-sek jó hírét

Az ilyen videók miatt romlik a bajor márka tulajdonosainak megítélése, mert ez már nem a használja-e az indexet szint. Ez közveszélyes szórakozás.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.