Olcsó, de nem fapados

Citroën C4 Cactus

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.02.06. 17.00

Egy kicsit olyan a Citroën C4 Cactus, mint amikor gyerekek rajzolnak autót: felvetéseit a megszokások helyett a csapdosó fantázia szülte. Jó lesz majd látni, hogy tényleg működik-e.

A Citroën azt állítja, megtalálták az autóipar szent Grálját: a C4 Cactus lényegre törő megoldásokkal, nem pedig fájdalmas megszorításokkal csökkenti a tulajdonlási költséget. 
Tanulmányautó ritkán készül hét évig – márpedig itt ez a helyzet. A Cactus először 2007-ben tűnt fel az autókiállítások standjain, azzal a küldetéssel, hogy kitudakolja, mégis, mire vágynak az autóvásárlók. A Citroën szerint a feltett kérdéseikre kapott válaszok alapján készítették el tavaly szeptemberre a Cactus tanulmányautót, amely a terepjárók, a városi kisautók és a vidámparki körhintás automobilok furcsa, bájos keveréke. Akkor azt mondták, fél év múlva sorozatban fogják gyártani az autót, amit hittünk is, nem is, de inkább nem. 
De lám: itt a Cactus, sajtóközleményében sem a koncepció, sem a tanulmány szavak nem szerepelnek – tényleg megcsinálták. Na persze nem pontosan azt, amit fél éve láthattunk: a sűrített levegős hibrid hajtáslánc kimaradt a kínálatból. A többi ötletet azonban keresztülvitték a tervezők. 
Mindenekelőtt az ajtókat borító légbuborékokat: ezek hőre lágyuló poliuretán hólyagok, amelyek hólyagos szerkezetük miatt könnyen összenyomhatók: nem sérül az ajtó, ha rányitjuk a szomszéd kocsira a parkolóban, ha nekitoljuk a bevásárlókocsit, így hosszú távon csökkennek a javítási költségek – viszont javul általános közérzetünk, hiszen a hólyagok négyféle színben kérhetők, ami a tíz karosszériaárnyalat és a háromféle belső kivitelezés mellett a visszafogottól az extravagánsig a legkülönfélébb kiviteleket teszi lehetővé.
A Citroën C4-nél rövidebb, ám azzal azonos tengelytávon nyugvó Cactus a kacatmentes tér elvét vallja: minél kevesebb dolog van az utastérben, annál jobb a térérzet. Ezért az utasoldali légzsákot a tetőbe építették be (eredeti helyén tárolórekesz van), a műszerfalat mélyen vezették el, a gombsorokat és a műszerfalat egy-egy monitorral váltották ki, az ajtóknak bőrszíj a húzója. 
Az automata sebességváltó karja sem foglal helyet: helyette nyomógombokon választhatjuk ki a kívánt menetirányt. Ha nincs kar, van hely: az első üléseket egybefüggő padként alakították ki. Középre ugyan nem ülhet utas, de otthonosabb, barátságosabb így a környezet. 
A központi érintőképernyő nem csak a szokásos funkciókat szolgálja ki: egy sor hasznos alkalmazás is futtatható rajta, amelyek segítségével jó szállást, olcsó benzinkutat, valamint baleset- és dugómentes utakat kereshetünk. A hátsó férőhely megegyezik a C4-esével, a csomagtartó 358 literes – mindkettő igen szép teljesítmény egy 4,16 méteres autótól. 
A tető UV-szűrős üvegből készült, így nem melegszik rajta keresztül az utastér, nincs szükség árnyékolóra. Az eddig felsorolt, feleslegessé vált alkatrészek külön-külön nem sokat nyomnak a latban, de kiegészítve az olyan változtatásokkal, mint az egy darabból álló, lehajtható hátsó üléspad, az alumínium motorházfedél, a kipattintható hátsó ablak, a nagy szakítószilárdságú acélokból készült hossztartók, vagy akár a könnyű és tiszta motorok, együtt jó 200 kilóval teszik könnyebbé az autót a C4-esnél. 
A könnyebb pedig takarékosabb – de máshogy is tud spórolni a Cactus. Az ablakmosó fúvókák például az ablaktörlők csúcsán kaptak helyet, így gyorsabban, de főleg kevesebb vízzel tisztítják meg az ablakot.
Azt még mindig nem tudjuk, hogy mikor és mennyiért kerül forgalomba a Cactus, de ne legyünk türelmetlenek: az aligha illene egy ilyen gyermeki lelkületű autóhoz.
Olcsó és könnyű autó: ez ma a sláger, legalábbis a tanulmányok terén. Emlékszel például erre a bambuszból készült villanyautóra? Ha nem, a képre kattintva mindent megtudhatsz róla.

Kommentek

  • Guevara

    “A tető UV-szűrős üvegből készült, így nem melegszik rajta keresztül az utastér, nincs szükség árnyékolóra.”

    Szőrszálhasogatnék egy kicsit, nem az UV fénytartomány az ami melegít, hanem az IR.

Elektromos teherautókat tesztelnek az osztrákok

Elektromos teherautók kísérleti üzemét kezdi meg városi forgalomban a MAN Truck & Bus haszonjármű-gyártó Ausztriában.

F1: Te jó ég, mit neveztek el Bottasról!

A Mercedes új pilótája, Valtteri Bottas bemutatta a Bottas-Burgert, amit róla neveztek el egy büfében.

F1: A Red Bull is kukázná az állítható szárnyat

A Red Bull támogatja azokat a törekvéseket, amelyek száműznék a Forma-1-ből a DRS-t.

Fekete-sárga a Renault új Forma-1-ese

Kedd délután Londonban a Renault leleplezte új, 2017-es Forma-1-es autóját. Színében, formájában is sokat változott a tavalyi modellhez képest.

Olyat videózott az autós, hogy neked is fájni fog

Vajon melyik OKJ-s képzésen lőtte emberünk a birkapásztor oklevelet?

Árokba lökte a nagyi a lassú motorost

Egy ideig türelmesen követte autójával a robogóst, majd úgy előzte meg, hogy közben belökte az árokba.

Nézd élőben a Renault F1-es bemutatóját

A Renault-csapat ma 15.30-kor leplezi le 2017-es Forma-1-es modelljét, az R.S. 17-est. Videós közvetítés a bemutatóról.

F1: Itt van Verstappen és Vandoorne bukója – videó

A Red Bull-os Max Verstappen és a McLaren újonca, Stoffel Vandoorne is megmutatta ma 2017-es sisakfestését.

F1: Film készült a McLarenről

Pontosabban az alapítójáról, Bruce McLarenről. Az alkotás hamarosan látható lesz a mozikban.

F1: Verstappen idén még nem lesz bajnok

A Red Bull ifjoncának édesapja, Jos Verstappen szerint idén még korai lenne világbajnoki szezont várni a tinitől. Majd jövőre.

Így néz ki egy 1 milliót futott Porsche

Ezek a sportautók nem arról híresek, hogy több százezer kilométert beleraknak tulajdonosaik, de néha azért előfordul.

F1: Esőnapot hirdetett Barcelona

A jövő hétfőn kezdődik a Forma-1-es tesztelés, amelyen a Pirelli kérésére a nyolcból egy napon vizes pályán mennek majd az autók. A barcelonai pálya bejelentette, mikor locsolnak.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.