Az autód fölötti uralomra tör az EU

Beépített távmegállító minden járműbe?

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.02.01. 13.00

Egy európai szakmai testület annak a lehetőségét vizsgálja, felszerelhető lenne-e minden, az Unióban forgalomba helyezett gépkocsi egy olyan berendezéssel, amellyel a távolból leállítható volna az adott autó.

Minden évben emberéletek tucatjait lehetne megmenteni, és több millió eurós károkat, illetve költségeket elkerülni, ha a rendőrség képes volna időben és veszélytelenül megállítani az ámokfutókat, a menekülő bűnözőket – hogy az öngyilkos merénylőkről ne is beszéljünk. 

A kerekeket kilyukasztó, esetleg forgásukat hálóval megbénító eszközöket hosszú évek óta használják és fejlesztik a hatóságok, ezekkel van azonban egy komoly probléma: mind hirtelen próbálják megállítani a nagy sebességgel haladó járművet, amivel potenciálisan komolyabb problémát okozhatnak, mintha az autó tovább haladna (kivéve persze az öngyilkos merénylőknél). Az sem mindegy, hogy ezek kizárólag előre telepített helyeken alkalmazhatók, illetve (mobil rendszerek esetén) megkövetelik, hogy a rendőrök a menekülő jármű közvetlen közelébe jussanak.
Ezért most a bűnüldöző technológiai szolgálatok európai hálózata (Enlet) azt vizsgálja, elképzelhető volna-e kidolgozni egy olyan szabványt, illetve eszközrendszert, amelynek segítségével biztonságosan, kiszámíthatóan és célzottan meg lehetne állítani egy konkrét gépkocsit, még mielőtt az tragédiát okozhatna. 
A projekten egy 2014-2020 időintervallumra tervezett munkaprogram részeként dolgoznak az illetékesek. A BBC tudomása szerint egyelőre szó sincs arról, hogy a kormányok akár csak fontolgatnák ilyen berendezések beépítését; egy Enlethez közeli forrás szerint erre az évtized vége előtt aligha kerülhet sor.
Hasonló rendszer fejlesztéséről mi is beszámoltunk a közelmúltban. Maga a technológia egyébként nem ismeretlen, lopásgátlás mellett gyakran alkalmazzák például motorizált gyerekjárművek megállítására, akár automatikusan. Itt azonban nagyobb hatótávolságról történő immobilizálásról volna szó, mégpedig nem egy előre meghatározott, hanem egy tetszőlegesen kiválasztott gépkocsi esetében, ráadásul anélkül, hogy ez hatással volna a körülötte haladó járművekre.

Kommentek

  • zoldfulu2000

    Ekkora hülyeséget,legalább nézzetek utána ha nem értetek hozzá, ez így a Blikk szinvonala (meg néha MTI-é sajna), a vezess.hu ennél tud jobbat.

  • hegedusjozsef2

    Ennek a költségét persze az autósok viselnék.A berendezések és a hátértechnika biztosításából származó hasznot meg egy szűk csoport.Ez a személyes szabadság legpofátlanabb korlátozása lenne! Mi van ha hiba miatt egy mentő autót állít le a rendszer? A terroristák kidobják ezt a szart!Az átlagemberek rabszolgasorsba kényszerítésének újabb eszköze lenne, semmi más.

  • swattos

    Nem olvastam a cikkben, de gondolom, hogy az újonnan forgalomba helyett autókba építenék be. Abban sem vagyok biztos, hogy a 1-2 éves autókban, nincs-e már valamilyen rejtett nyomkövető elrejtve amit bizonyos szervek bármikor követhetnek. Szép új világra ébredünk nemsokára.

  • kisssfero

    Hmmmmm…sőt, én támogatnám még a kocsiba beépített távolról hatóságilag működtett bank kártya leolvasót, amivel a közlekedési bírságot azonnal menet közben levonnák, nem kell a sárga csekket kiküldeni, de legjobb volna rögtön a jogosítvány megszerzésekora fejünkbe építeni egy távvezérlő csippet, amivel az összes ily leállító kütyü fölösleges, azzal úgy befolyásolnák a sofőrt, ahogy nekik jó.

Spanyol Wunderwaffe, 300 lóerővel: SEAT Leon Cupra

A SEAT Leon frissítése most lett teljes, megérkezett a legerősebb, leggyorsabb modell, a Cupra is.

F1: Hamilton aggódik az előzések miatt

Lewis Hamilton bízik benne, hogy a mérnökök tévednek, és az új szabályok nem nehezítik meg az előzéseket.

F1: Pályán a Mercedes új autója

A Forma-1-es címvédő Mercedes AMG csütörtök délelőtt pályára küldte 2017-es modelljét, a W08-ast Silverstone-ban.

F1: Soha nem látott lépést tett előre a Mercedes

A riválisok számára rossz hír, hogy a Force India szerint akkora lépést tett előre a motorjával a Mercedes, mint még soha.

F1: Az első videó az új Mercedesről

Magyar idő szerint 13.10-kor kezdődik a Mercedes 2017-es autójának bemutatója, de a csapat már kitett egy videót a Twitterre.

Top 10: nyitható tetejű, de nem kabrió, mi az?

Az új MX-5 furcsa, elektromos mozgatású, se nem kabrió, se nem egészen targa teteje adta az ihletet, hogy összegyűjtsük a tíz – szerintünk – legizgalmasabb nem kabrió és nem CC tetőt az autótörténelemből.

Hamilton: A Forma-1 “szomorú”, “elavult”

A háromszoros világbajnok Lewis Hamilton szerint a Forma-1-re nagyon ráfér a ráncfelvarrás, a megújulás, reméli, hogy az új tulajdonos tesz majd ennek érdekében.

Tudod, mikor mutatták be először ezeket az autókat?

Egy kimondottan nehéz kvíz következik, ami próbára teszi az autós tudásod.

Két hét múlva jön a kabrió Mercedes E-osztály

A kirakós utolsó darabja is a helyére kerül: a Mercedes-Benz a Genfi Autószalonon mutatja be az E-osztály kabrió kivitelét.

F1: Balhéval indulhat az új idény

A Force India technikai főnöke szerint a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon óvást nyújthat be a Ferrari a Mercedes és a Red Bull trükkös felfüggesztése miatt.

Nyolc parkolót foglalt el két furgon Győrben

A Kisalföld olvasója az egyik győri áruház parkolójában futott bele a két szokatlanul parkoló furgonba.

F1: Így közölte Rosberg a visszavonulást a főnökkel

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff egy friss interjúban elmondta, hogyan tudta meg, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.