50 éve hódította meg egy apróság Monte-Carlót

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2014.01.27. 17.00

A Mini Cooper S 1960-ban debütált a Monte-Carlo-ralin, amit 1964-ben meg is nyert, utána pedig sikert sikerre halmozott. Mindez 50 éve történt.

A Mini történetének kezdete az ötvenes évekig vezethető vissza. Elsőként a British Motor Corporation elnöke, Leonard Lord szorgalmazta, hogy szükség lenne egy teljesen belföldi gyártású, kis fogyasztású, gazdaságosan üzemeltethető, alacsony karbantartásigényű, a széles néprétegek által is elérhető árú kisautóra, majd 1957-ben megbízást adott Sir Alec Issigonis számára az autó megtervezésére. Kikötésként mindössze annyit adott meg, hogy négy személy elférjen benne, megbízható, olcsó és sportos hajtású legyen. 
Eleinte nehéz feladat volt megfelelően elhelyezni a motort, a sebességváltót, és a négy ülést, de végül 1958-ra megszületett a kisautó rajza. A beépített, alig 948 köbcentis motor kellően erős volt ahhoz, hogy az apró, mindössze 600 kilogrammos járművet ügyesen mozgassa. Sőt, túlzottan erősnek is bizonyult az alacsony tömeghez, így a sorozatgyártásra érett modellek már csak 848 köbcentis, 34 lóerős blokkot kaptak, ami így is elegendőnek bizonyult. 
Az autó tervezője, Sir Alec Issigonis sokszor kikérte a barátja, a versenyautó-konstruktőr John Cooper szakvéleményét, aki így a Mini megszületésének minden egyes lépésénél jelen volt. Ezek tudatában, és a Mini rendkívül jó kanyarfekvése, fürgesége, mozgékonysága okán borítékolható volt, hogy egyenes út vezeti a versenysportok irányába a modellt. 
Meg is született a Mini Cooper S, ami az 1960-as Monte-Carlo-ralin debütált.  
Három évvel később, Rauno Aaltonen megszerezte első kategóriagyőzelmét, majd egy évvel később, 1964 januárjában rajthoz állt a négyhengeres, 1,1 literes Mini – melynek teljesítménye durván 90 lóerő volt -, Paddy Hopkirkkel a volán mögött. Az autó és pilótája minden elképzelést felülmúlva megnyerte a Monte-Carlo-ralit, olyan autókat utasítva maguk mögé, mint a Mercedes-Benz 300 SE vagy a Ford Falcon, amik hat- és nyolchengeres motorjai háromszor erősebbek voltak, de méretüknél fogva, nekik jóval óvatosabban kellett autózni a havas pályán, mint Hopkirknek a Minivel, aki a lelkét is kitaposta az autónak. 
A következő évben 1965-ben, Timo Mäkinen és navigátora, Paul Easter megvédte a Mini bajnoki címét. Autójukban még erősebb, 1,3 literes erőforrás dolgozott. A “három muskétásként” elhíresült pilóta, Mäkinen, Aaltonen és Hopkirk hármas diadalt aratott az 1966-os versenyen. 
A rajttól egészen a célig uralták a futamot, és végül ebben a sorrendben állhattak fel a dobogóra is, miután lesöpörték a teljes mezőnyt.

Korabeli felvétel ahogy Hopkirk pörgeti a Minit


Kommentek

Végtelenül egyszerű parkolást szúrt el ez a BMW-s

Két és fél perc tömény parkolási anomália, a végén pedig eljő a kiütéses győzelem is.

100 új buszt kaptak a vidéki közlekedési központok

Összesen 100 vadonatúj, magyar gyártmányú Credo autóbusz állt forgalomba a vidéki közlekedési társaságoknál december vége óta.

Szokatlan koreográfiával űzi az unalmat ez a motoros

Aligha tanácsos ilyet tenni a forgalomban, védőfelszerelés nélkül meg pláne nem, de ezt a motorost épp most szállta meg az unalom.

F1: Teljes valójában itt az új Williams

A Williams-csapat másodszor is leleplezte 2017-es autóját, ezúttal számítógépes grafika helyett már a valódi autóról készült fotókat nézhetjük.

Pórázon tartott Tiguan

Megfontolta, kitalálta, elvetette, újra kitalálta, legyártotta. 22 évvel a RAV4 után egy komoly konkurenst állított a SEAT az Ateca modellel a kompakt SUV-oknak.

Ilyen munkát sem végeztettek még F1-es pilótával

A Renault felújítja enstone-i bázisát, és valószínűleg nem talált a munkára rendes melósokat.

F1: Hivatalos, a Ferraritól kölcsönöz pilótát a Sauber

A Sauber hivatalosan is megerősítette, hogy a sérült Pascal Wehrlein helyett a Ferrari tartalékosa, Antonio Giovinazzi vezet majd náluk a hétfőn kezdődő első barcelonai teszten.

Bajban van az Aston Martin

Jelentősen, 27 százalékkal nőtt az Aston Martin sportautógyártó tavalyi adózás előtti vesztesége, és ezzel már a hatodik egymást követő évet zárta mínuszban.

F1: Alonsót is felhívta a Mercedes

Fernando Alonso azt mondja, Nico Rosberg visszavonulása után nála is érdeklődött a Mercedes. A spanyol akkor le volt kötve, de szeptemberben átgondolja majd, marad-e a McLarennél tovább is.

Fotón, ahogy az új Ladák Budapestre érkeznek

Begurult az első két kamion. Rakományuk friss, ropogós Lada Vesta.

F1: A Mercedes szerint műbalhét csinált a sajtó

Valtteri Bottasnak nincs baja azzal, hogy adatokat kell megosztania új csapattársával, Lewis Hamiltonnal.

Prémium Peugeot? Már majdnem igen!

A legtöbb népautós gyártó két kézzel kapar a prémium jelzőért, az új 5008 GT kétharmada ki is érdemli.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.