50 éve hódította meg egy apróság Monte-Carlót

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2014.01.27. 17.00

A Mini Cooper S 1960-ban debütált a Monte-Carlo-ralin, amit 1964-ben meg is nyert, utána pedig sikert sikerre halmozott. Mindez 50 éve történt.

A Mini történetének kezdete az ötvenes évekig vezethető vissza. Elsőként a British Motor Corporation elnöke, Leonard Lord szorgalmazta, hogy szükség lenne egy teljesen belföldi gyártású, kis fogyasztású, gazdaságosan üzemeltethető, alacsony karbantartásigényű, a széles néprétegek által is elérhető árú kisautóra, majd 1957-ben megbízást adott Sir Alec Issigonis számára az autó megtervezésére. Kikötésként mindössze annyit adott meg, hogy négy személy elférjen benne, megbízható, olcsó és sportos hajtású legyen. 
Eleinte nehéz feladat volt megfelelően elhelyezni a motort, a sebességváltót, és a négy ülést, de végül 1958-ra megszületett a kisautó rajza. A beépített, alig 948 köbcentis motor kellően erős volt ahhoz, hogy az apró, mindössze 600 kilogrammos járművet ügyesen mozgassa. Sőt, túlzottan erősnek is bizonyult az alacsony tömeghez, így a sorozatgyártásra érett modellek már csak 848 köbcentis, 34 lóerős blokkot kaptak, ami így is elegendőnek bizonyult. 
Az autó tervezője, Sir Alec Issigonis sokszor kikérte a barátja, a versenyautó-konstruktőr John Cooper szakvéleményét, aki így a Mini megszületésének minden egyes lépésénél jelen volt. Ezek tudatában, és a Mini rendkívül jó kanyarfekvése, fürgesége, mozgékonysága okán borítékolható volt, hogy egyenes út vezeti a versenysportok irányába a modellt. 
Meg is született a Mini Cooper S, ami az 1960-as Monte-Carlo-ralin debütált.  
Három évvel később, Rauno Aaltonen megszerezte első kategóriagyőzelmét, majd egy évvel később, 1964 januárjában rajthoz állt a négyhengeres, 1,1 literes Mini – melynek teljesítménye durván 90 lóerő volt -, Paddy Hopkirkkel a volán mögött. Az autó és pilótája minden elképzelést felülmúlva megnyerte a Monte-Carlo-ralit, olyan autókat utasítva maguk mögé, mint a Mercedes-Benz 300 SE vagy a Ford Falcon, amik hat- és nyolchengeres motorjai háromszor erősebbek voltak, de méretüknél fogva, nekik jóval óvatosabban kellett autózni a havas pályán, mint Hopkirknek a Minivel, aki a lelkét is kitaposta az autónak. 
A következő évben 1965-ben, Timo Mäkinen és navigátora, Paul Easter megvédte a Mini bajnoki címét. Autójukban még erősebb, 1,3 literes erőforrás dolgozott. A “három muskétásként” elhíresült pilóta, Mäkinen, Aaltonen és Hopkirk hármas diadalt aratott az 1966-os versenyen. 
A rajttól egészen a célig uralták a futamot, és végül ebben a sorrendben állhattak fel a dobogóra is, miután lesöpörték a teljes mezőnyt.

Korabeli felvétel ahogy Hopkirk pörgeti a Minit


Kommentek

Halálos baleset a veteránautó-versenyen

Egy pilóta meghalt, utasa pedig életveszélyes sérüléseket szenvedett, amikor veterán Jaguarjuk fának ütközött egy amerikai túraralin.

Eladja a Ducatit az Audi?

A hírek szerint a Volkswagen-csoport megkezdte az olasz sportmotor-márka eladásának előkészítését. A Ducati Ferdinand Piëch szíve csücske volt.

Kémfelvételen a Škoda Yeti utódja

Karoq néven érkezik egy hónap múlva a második generációs kompakt Škoda SUV. Csehországban lefilmezték egy prototípusát.

Nem működik a Toyota stratégiája

A világ minden részén népszerűek a plug-in hibridek – mindenütt, kivéve Kínát. Az ázsiai ország miatt a Toyota kénytelen lesz újragondolni stratégiáját.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

F1: Megmutatjuk Vettel kedvenc zenéit

Szokatlan playlisteket állítottak össze Sebastian Vettelel kapcsolatban, de a rádiós beszólásai alapján telitalálat a két lista.

F1: Torpedóval a fején indul az orosz pilóta

A hazai versenyére érdekes sisakfestést választott a Toro Rosso versenyzője, Danyiil Kvjat. A Vettel-balesettel viccel az orosz pilóta, torpedóval a fején versenyez majd.

Lengén öltözött hölgyek olasz autókra gerjednek

Az életet igenlő szenvedély, a nagy kanállal habzsolt élvezet minden valamire való olasz autóban megbújik, és az alábbi képek alapján nagyon úgy tűnik, hogy a hölgyek tisztában vannak ezzel a ténnyel. Hiába, egy Ferrari V8-as hörgése többet mond ezer szerelmes szónál.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

F1: Megosztottak a pilóták az új fejvédőről

A héten eldőlt, hogy a glóriának nevezett fejvédő rendszer végleg süllyesztőbe kerül, helyette a pajzs névre keresztelt eszközzel kezdenek kísérletezni.

Franciaországban magára hagytak egy Lada-kereskedést, tele autókkal

Úgy tűnik, Franciaországban tényleg a kutyának sem kellett a Lada, egy komplett kereskedés áll évek óta elhagyottan, autókkal együtt.

TOP10: Halott márkák örökéletű szépségei

Biztos lehet benne mindenki, nem az ő szépségükön múlt gyártójuk megszűnése. Halott autómárkák egykori csodálatos alkotásaiból következik szubjektív válogatás.

F1: Meglepő dolgot mondtak a Mercedes-motorról

Sergio Perez, a Force India pilótája szerint a Mercedes motorelőnye eltűnt, csak a Hondát előzik biztosan a németek.

F1: Egyéves problémát oldhat meg a Haas

A fékekkel a tavalyi bemutatkozás óta küszködő Haas-csapat az Orosz Nagydíjnak új beszállító termékével vág neki.

F1: Túl kicsi a rajtszám? Nem indulhat az autó!

A Nemzetközi Automobil Szövetség megszigorította a rajtszámok és versenyzői nevek megjelenítésére vonatkozó előírásait, a Spanyol Nagydíjtól elvileg képesek lehetünk messzebbről azonosítani a pilótákat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.