“Ha egy ügynökség először TV-szpotot mutat nekem, máris rosszul indítottak” – szólalt fel Trudy Hardy, a BMW észak-amerikai marketingért felelős alelnöke azon a konferencián, amelyet a világ első számú autóipari szakkiadványa, az Automotive News szervezett a múlt héten. “Először a digitális ötleteket kérjük be tőlük, a TV csak a legvégén jön – kiegészítő anyagként.” 

A Detroiti Autószalon alkalmából megtartott találkozón kiderült, a BMW megközelítése korántsem egyedülálló. 2013-ban a digitális csatornák (a közösségi hálók, a YouTube és a mobiltelefon) teljesen kiszorította a kampánytervezésből az olyan régi, hagyományos platformokat, mint a rádió, a televízió vagy a nyomtatott sajtó. 
Nem csak a hirdetés, de a vásárlás is átcsúszott a digitális síkra. A Polk közvélemény-kutató vállalat adatai szerint az (észak-amerikai) vásárlók túlnyomó többsége az Interneten választja ki azt a márkakereskedőt, akitől később megvásárolja autóját. A vásárlási folyamat előkészítésében messzemenőkig dominál a web: a potenciális ügyfelek tíz órát töltenek online kutatással, és kevesebb mint négyet fordítanak egyéb csatornákra (beleértve a személyes utánajárást is.) 
Interaktív Nissan kalandjáték a YouTube-on. A nyeremény: egy vadonatúj autó
A Ford és a Nissan kommunikációs felelősei is megerősítik ezt az irányt. A Ford ügynöksége, a Global Team Ford máris a “digitális elsőbbség” elvét vallja. 
“Ügyfeleink messze előttünk járnak a technológiai fejlettség terén, muszáj megpróbálnunk lépést tartani velük” – mondta el a stúdió vezetője, Mark LaNeve. Beosztottjainak több mint a fele dolgozik a digitális projekteken. “A hagyományos médiák továbbra is fontosak, ám a befogadási szokások teljes átalakulása miatt idejét múlttá vált a ‘vásárlási tölcsér’ hagyományos képzete. Az emberek egészen máshogyan fogyasztják a digitális médiát, mint a klasszikus csatornákat. Interaktív módon állnak hozzá, saját feltételeik és időbeosztásuk szerint fogadják be az információt, a lineáris tájékoztatás pedig nemlineárissá vált: ide-oda ugrálnak, megnéznek egy videót, rákeresnek egy eladó kocsira, konfigurálnak egy másikat, és e-mailt írnak a kereskedőnek, mindezt egyszerre.” 
Ez persze egyáltalán nem rossz a hirdetők számára. Jose Munoz, a Nissan észak-amerikai elnöke szerint a digitális tartalmak soha nem látott kreatív szabadsággal ruházzák fel a hirdetőt, akik így párhuzamosan több, eltérő történetet is elmondhatnak ugyanarról az új termékről. “Ma már nem az a kérdés, hogy benne vagyunk-e a digitális médiában vagy sem, hanem hogy hogyan jutunk el oda, és mennyi erőforrást szánunk rá más csatornákkal szemben.”

Közösségépítés: tűzz ki egy virtuális Ford emblémát, később nagyszerű dolgokra lesz még jó