Kitúrják az autókat Hamburgból

Kerékpár és tömegközlekedés váltja fel őket

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.01.17. 08.00

A következő húsz évben átfogó közlekedési reformot tervez bevezetni a gazdag kikötőváros. Ha minden a terv szerint megy, 2034-ben nem lesz szükség személyautóra a városban.

Kerékpáros, gyalogos és tömegközlekedési infrastruktúra kiépítésében gondolkodik Hamburg. A második legnagyobb német város “zöld hálózat terve” nem számol az autókkal, mint közlekedési alternatívával. 

Hamburg különleges struktúrájú város. Alapterületének csaknem 40 százalékát parkok és zöldövezetek alkotják. Részben ennek is köszönhető, hogy nem csak gazdag és népes, de rendkívül jó életminőséget is biztosít lakóinak: egy 2012-es felmérés szerint Hamburg a világ 17. legélhetőbb városa. 


Mindezzel szépen összecseng az a terv, hogy a zöldövezeti lakókerületeket kerékpárutakkal és gyalogos ösvényekkel kössék össze, így a város csaknem egésze gépjármű nélkül megközelíthető lesz a lakosok (és a rengeteg turista) számára. Angelika Fritsch, a város szóvivője elmondta, hogy miközben a zöld városrész fogalma más metropoliszokban is ismert, Hamburgban a legkülső kerületektől a belvárosig mindent lefed majd. “Tizenöt-húsz év, és a teljes város bejárható lesz kerékpáron vagy gyalog. Autóra csak akkor lesz szükség, ha hétvégén elutaznak valahová a családok.” 
Az autómentes zónák kialakítása mellett még több zöldterületet létesítenek a városban, amelyek megköthetik a szén-dioxidot, illetve szabályozhatják a város klímáját, amelyet az elmúlt hatvan évben alaposan megtépázott a növekvő kikötőforgalom, illetve az ebből adódó gazdagság miatt idetelepült ipar, valamint a kertvárosi szerkezet miatti intenzív gépjármű-közlekedés. 
Nem Hamburg az egyetlen város, amely ilyen ambiciózus terveket dédelget. A dán főváros, Koppenhága például a HÉV-vonalak mintájára kerékpáros sztrádákkal szeretné összekötni a belvárost az agglomerációval, ezzel is közelebb jutva végső céljához: hogy 2050-re teljesen szénsemleges legyen. 
Hamburgban egyébként nem új keletű a zöld gondolkodás. A város vezetése még 2009-ben döntött úgy, hogy a várost átszelő A7-es autópályát a föld alá kényszeríti (fent). Három szakaszon összesen 3,5 kilométer hosszan fedik be a sztrádát; ezeken a területeken közparkok létesülnek, a fejlesztés révén élhetőbbé váló környékeken pedig 2500 új otthon épülhet.

Kommentek

F1: Az FIA üzent a csapatoknak, érik a botrány

A Nemzetközi Automobil Szövetség megüzente a Forma-1-es csapatoknak, hogy a vitatott futóműkonstrukciók megváltoztatására kényszerítheti őket.

Kipróbáltuk a világ legcsúnyább autóját

A csúnyaautó-válogatások örök dobogósa, legendás autóipari kudarc, túl hamar jött zseniális koncepció, tákolt borzalom, a világ leghíresebb kémiatanár-droggyárosának ikonikus járműve: hölgyeim és uraim, íme, egy igazi, ráadásul Magyarországon futó Pontiac Aztek!

F1: Videón, ahogy rögtön kicsúszott az újonc

Lance Strollt nem törte össze, hogy az első tesztnapján rögtön hibázott a Williamsszel. Elveszett egy egész nap.

Ha Ferrariba ülsz, soha ne indulj el így

Van, akiknek úgy hozta a sors, hogy egy Ferrari vezetőülésében találta magát, és van, akinek ez a feladat meghaladja a vezetői képességeit. Ha ez a két körülmény adott, akkor születnek ilyen videók.

Újabb női tesztpilóta a Forma-1-ben

A svájci Sauber-csapat a kolumbiai GP3-versenyzőnőt, Tatiana Calderont igazolta fejlesztőpilótaként.

F1: Nézd meg mozgásban az összes idei autót!

Hétfőn elkezdődött az előszezoni tesztelés Barcelonában, az összes F1 csapat 2017-es autója bemutatkozott már pályán.

F1: Folytatódik a McLaren vergődése

A második barcelonai tesztnap délelőttje is a Mercedesé volt, miközben több csapat autója is a garázsban vesztegelt. A McLarennél megint motort kellett cserélni.

F1: A Ferrari megtanult hallgatni, máris támadják miatta

Olaszországban nem vették jó néven, hogy a Ferrari az idei előszezonban hallgatásba burkolózik.

F1: 2025-ig marad az Orosz Nagydíj

Az Orosz Nagydíj szervezői szerződést hosszabbítottak, 2025-ig biztosan marad Szocsiban a Forma-1. Éjszakai futam is lehet.

Nagy változás jön egy Budapestet érintő viszonylaton

Másfél év után végleg kivonul a Lux Express busztársaság a közép-európai térségből. Csak a Varsót a Baltikummal összekötő járatok maradnak meg. Megszűnik a Budapest-Krakkó-Varsó buszjárat is.

F1: A Red Bull-főnök beszólt a McLarennek

A Red Bull csapatfőnökének nagyon nem tetszenek az idén újra megjelent cápauszonyok, mindent megtesz majd, hogy a jövő évre eltűnjenek. Valami más is bántja Christian Horner szemét.

Kompakt terepkupé a Mitsubishitől

Kompakt szabadidőjárművel erősíti kínálatát a Mitsubishi. Az ASX mellé, nem helyette érkezik a divatcentrikus crossover.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.