Véd és kényeztet

Kétféle motorral kapható az Audi A8 L Security

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.01.15. 08.10

Páncélautót épített csúcslimuzinjából az Audi. Az A8 L Security igen magas szinten műveli az életmegóvás művészetét – és közben még az élet minőségére is fordít figyelmet.

A szakértők és a józan ész azt mondja, hatásosabb védelmet nyújtanak azok a páncélozott járművek, amelyeket nem utólag alakítanak át életvédelemre, hanem eleve a gyártás, fejlesztés során kerülnek beléjük a biztonsági elemek – példának okáért nagyban függhet ettől a karosszéria energiaelnyelő tulajdonságai, a gyűrődőzónák viselkedése. 

Így aztán az Audi A8 L Security az 5,27 méteres, nyújtott tengelytávú (3,12 m) limuzin módosított alapjaira épült. A nyers karosszériát védett helye szállítják, ahol szakképzett szerelők 450 munkaóra leforgása alatt beépítik az egyedi vázelemeket, majd az egész autókezdemény visszautazik a neckarsulmi gyárba. 
A német hatóságok minősítése szerint az Audi A8 L Security VR 7-es szintű védelmet nyújt lőfegyverek ellen (a VR minősítés ez az autó átlátszó (ablakok) és nem átlátszó (karosszéria) elemeinek egységes védelmi szintjét minősíti, a vonatkozó VPAM BRV 2009-es német szabvány szerinti tízes skálán). Civil járműveknél ez az elérhető legmagasabb védelmi szint, ám az autó páncélzata bizonyos pontokon VR 9, sőt, VR 10-es szintnek megfelelő védelmet nyújt. 
Az utasok épségéről különleges acél, aramidszálas anyagok, kerámia, egyedi alumíniumötvözetek és több rétegű laminált üveg egymást átfedő rétegei gondoskodnak. Az alumínium küszöbökbe golyóálló profilokat építettek be, a padlólemez képes ellenállni a kézigránátoknak, de még a tesztprogramban meghatározott akna sem öli meg az utasokat. Az összes üvegfelületet a szilánkos törést gátló polikarbonát belső réteggel látták el. Az oldalablakok felárért mozgatható kivitelben készülnek, az oldalajtók pedig tetszőleges pozícióban megállíthatók, nem hajlanak be vagy ki maguktól. 
A védelem mit sem ér, ha nem tudjuk időben kimenekíteni a veszélyből az utasokat, ezért az Audi A8 L Security komoly telekommunikációs rendszert kapott. A csomagtartóban elhelyezett rendszert saját akkumulátor táplálja, alumínium vázat és kerámia fedeleket kapott. A normál üzemi akkumulátor, illetve az üzemanyagtartály is páncélozható – ezekért plusz pénzt kér az Audi. 
Az Audi A8 L Security utasai nem csak a távollévőkkel, de közvetlen környezetükkel is tudnak kommunikálni: a megafon hangszórója a hűtőmaszkban kapott helyet, a külvilág hangjait a beltérbe közvetítő mikrofonokkal együtt. 
Ez volna az alapkivitelű védelem, de az autó egy sor további biztonsági rendszerrel is felszerelhető, a szabadalmaztatott rendszerű vészkijárattól kezdve (megfelelően bonyolult mozdulatokkal lerobbanthatók az ajtózsanérok, így az ajtó simán kitolható a tokjából) a gombnyomásra vagy hőszenzorra beinduló, a padló alatti tartályokból táplált tűzoltóberendezésen át a frisslevegős rendszerig, amely patronokban tárolt, sűrített levegő segítségével túlnyomást hoz létre az utastérben, így nem juthatnak be a káros gázok. 
Szintén feláras a motor távindítására szolgáló, rádióhullámos rendszer. Ezen kívül a legkülönbözőbb berendezések kérhetők, a füstelszívótól a szelektív ajtózárakig, a konvojban történő közlekedést segítő, LED-es jelzőfényektől a fekete dobozig, és persze egyéni kívánságokat is meghallgatnak. 
Ahogy kívülről, az utastérből sem lehet észrevenni, hogy különleges autóban ülünk. Hátul két, külön-külön szabályozható ülés található, a masszázsfotel opciós extra, és természetesen multimédiás rendszer, hűtőszekrény és kiegészítő fűtés is kérhető hátra. 
A kárpit- és burkolati anyagok választékát átdolgozták, ám ez egyszer kizárólag a fényűzés döntött: holmi láng- vagy golyóálló szövet helyett a legfinomabb (Unicum névre keresztelt) természetes bőr, illetve nemes faanyagok kerültek a listára. 
Az Audi A8 L Security kétféle benzinmotorral választható: a kisebbik a 4.0 V8-as TFSI turbómotor 435 lóerővel és 600 Nm nyomatékkal, a nagyobbik a 6.3 W12-es szívómotor 500 lóerővel és 625 Nm nyomatékkal. Az előbbi 7,5 utóbbi 7,1 másodperc alatt gyorsul százra, a végsebességet 210 km/órában korlátozták. 
A quattro hajtást sportos vezetésre konfigurálták – végső soron egy páncélozott szedánnak menekülnie is kell tudnia. Ez utóbbi elváráshoz igazodik a felfüggesztés is: a megerősített komponensekből álló futómű adaptív légrugózást kapott, felárért változó áttételű kormány is kérhető. A 19 colos felniken egyedi abroncsok feszülnek: ezek szélesek, ám igen ballonosak (255/70), a beépített műanyag peremen akár teljesen szétlőtt gumival is tovább haladhat az autó, akár 80 km/óra sebességgel. Ma már ritkaság, de ebben a műfajban fontos lehet a külön kérhető, teljes méretű pótkerék. 
Az Audi már most fogadja a megrendeléseket a páncélozott luxusautóra, az első példányokat ősszel kezdik kiszállítani; a vásárlók különleges kiszolgálásra számíthatnak, beleértve a sofőrök egyedi képzését is.

Kommentek

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

Negyed óra gyönyör Škoda-rajongóknak: videón a Karoq kompakt SUV

Tizenöt perces monstre filmmel örvendeztet a Škoda újdonsága, a még be sem mutatott Karoq. Popcorn, kóla és mehet!

Fényűző extrákkal jön leendő kedvenc Škodád

Három hét múlva debütál a Škoda Karoq, a gyár elkezdte az információk szellőztetését. Amit eddig mondtak, jól hangzik.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

F1: Räikkönen az élen, menet közben esett szét a Force India

A Forma-1-es Orosz Nagydíj első szabadedzésén a Ferrari Mercedesek előtt végzett, a leggyorsabb Kimi Räikkönen volt. A Force India látványos hibát produkált.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.