A múltban élő jövő

Kia GT4 Stinger tanulmány

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.01.14. 19.30

A sejtelmes előzetesek után teljesen fellebbentette a fátylat új sportautó-tanulmányáról a Kia. A GT4 Stinger a márka talán első autója, amelynek létrejöttében semmi szerepet nem játszott a ráció.

“Azt kérdezik, ki a célcsoportja az autónak? Nos, a GT4 Stingert a színtiszta önzés hozta létre. Autóbolondok teremtették, saját maguk kedvére.” – jellemezte egy füst alatt az új tanulmányt és saját munkatársait Tom Kearns, az autót jegyző Kia Design Center America vezető formatervezője. 

Lehet benne valami: a GT4 széles (1,9 m), ám rövid (4,3 m), ugyanakkor rendkívül lapos (1,25 m); egymáshoz közel fekvő (2,6 m tengelytáv) tengelyein 52:48 arányban oszlik meg a kocsi csekély, 1,3 tonnás tömege. Arányai a régmúlt klasszikus sportkocsijait idézi, amelyeknél “még nem rontották el az elektronikus kütyük a vezetés zsigeri élményét.” 
A Kia jellegzetes formanyelve még soha nem kommunikált ennyire vulgárisan: mélyre nyúló hűtőmaszk, fékhűtő nyílások elöl, a hátsó fékekre levegőt terelő küszöb oldalt, lebegni látszó tető hív játszani. 
De nem puszta öncélúság a GT4 Stinger formaterve: az A-oszlopot vízszintes rések tagolják, amelyek amellett, hogy szépen rímelnek a LED-es fényszóró egymás fölé rendezett világítóelemeire, gyakorlatilag zavartalan körkörös kilátást biztosítanak: B-oszloptól B-oszlopig könnyedén és biztonságosan tekinthet körbe a vezető. 
A csupa izom karosszéria ígérete nem marad beváltatlan: az autó orrában egy turbós, közvetlen benzinbefecskendezéses négyhengeres dolgozik. Ez önmagában nem hangzik nagyon izgalmasan, ám a Kia mérnökei 315 lóerőre emelték a márka kiforrott erőforrásának teljesítményét. “Ugyanez a blokk az Optima versenyautóban 400 lóerő feletti teljesítményre képes” – utalt Kearns a Pirelli világkupában tavaly ezüstérmes gyári csapatra. 
A szénszálas betétekkel megvadított, 20 colos felniket központi kerékanyák rögzítik, öblükben Brembo fékek dolgoznak. A tömegcsökkentést szimpatikusan túlzásba vitte a Kia: a belső kilincseket behúzófülek helyettesítik, padlószőnyeg nincs, és rádió sem – minek is az egy hátsókerék-hajtású, 300 lóerő fölötti teljesítményű autóba? 
A Kia egyelőre nem tervezi a GT4 Stinger gyártását, ám ez nem jelent semmit: többször előfordult már velük, hogy merész tanulmányaikat minimális változtatással vitték el a sorozatgyártásig.
Kia

Kommentek

Nem lesz EU-s vizsgálat az F1 eladása miatt

Margrethe Vestager versenypolitikáért felelős európai biztos úgy döntött, hogy nem indítanak vizsgálatot a Forma-1 eladása miatt.

Egészen magas szinten űzi az öreg a karosszériázást

Toppon van a bácsi, látszik, hogy a legmagasabb iskolában tanulta el az alapokat. Innen nincs fentebb.

A modern autók rákfenéje, a méregdrága kettős tömegű lendkerék

Gajdán Miklós kollégánk a modern, turbós autókban már kopóalkatrészként számon tartott kettős tömegű lendkerék alkalmazásának okát járja körbe. Ezért van szükség erre a drága alkatrészre.

Képcunami a Forma-1-es tesztről

Több tucatnyi fotó és számos videó a 2017-es Forma-1-es autók első napjáról Barcelonából.

A tíz legfurcsább raliautó, amit valaha pályára engedtek

Igen különleges látványt nyújtottak ezek a versenyautók, amikor elrúgták a murvát és csattogott a kipufogó. Következzen most tíz unortodox raliautó, amire soha nem számítanál a pálya szélén ácsorogva.

F1: Máris leírta az évet a Williams?

Claire Williams csapatfőnök szerint “nagy kihívást jelentő” szezon előtt áll a Williams az idén, ami ritkán szokott jót jelenteni.

F1: A Mercedes máris ledarált egy versenytávot

Az első 2017-es Forma-1-es teszt első délelőttjén a Mercedes több mint egy versenytávot lehúzott Valtteri Bottasszal, a leggyorsabb viszont a Ferrari volt. Gondban a McLaren és a Red Bull.

F1: Trumphoz hasonlították a McLarent, kiakadt a net

Az egyik Forma-1-gyel foglalkozó Twitter-csatornán Donald Trump amerikai elnökhöz hasonlították a McLarent.

Így spórol a gázolajjal a Škoda

Négy gázüzemű teherautót állított munkába a Škoda a Mladá Boleslav-i gyárában. Ily módon nemcsak a károsanyag-kibocsátás, de a gázolajra fordítandó összegek is csökkenhetnek.

F1: A jövő héten visszatérhet a sérült pilóta

Sajtóértesülések szerint az első barcelonai tesztet nyaksérülés miatt kihagyni kényszerülő Pascal Wehrlein a jövő héten már beülhet a Sauberbe.

F1: Máris elromlott a McLaren és a Red Bull

Alig kezdődött meg a Forma-1-es tesztelés, két nagycsapat máris komoly műszaki hibákba futott bele. A Red Bullt tréleren kellett a garázsba szállítani.

Már ezért is többet kell fizetniük az autósoknak

Az autósok 2016-ban átlagosan 78 000 forintért kötöttek teljes körű casco biztosítást, ami közel 9 százalékkal haladja meg az előző év hasonló időszakában mért szintet (71 600 Ft).

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.