Pótgumi nélkül szívni fogsz!

Pótkerék: felesleges, vagy nagyon kell?

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2014.01.10. 16.00

10-20 kilogrammnyi tömeg spórolható meg a pótkerék, kerékkulcs és az emelő elhagyásával, cserébe az autó egy egyszerű defekttől is azonnal mozgásképtelenné válhat. Jól van ez így?

Milenko ma nem dolgozik! – dörgött a vakolatlan, műhelyként is funkcionáló családi ház erkélyéről a nagydarab bosnyák figura, majd visszatolta az ingatlanba a kócos, megviselt arcú szőkét, és becsapta maga mögött az ajtót. Lent dermedt csend, örültünk, hogy nem lőtt közénk. Vasárnap, kora reggel vertük fel Milenkót, hónunk alatt egy díszes Citroën alufelni, amin lyukas a gumi. Mi pedig nagyon mennénk tovább.

Ez bizony ereszt

Lógó orral ülünk a Suzuki mellett és azon töprengünk, hogyan tovább. Még előző este, a parkolóban kaptunk defektet. Egy deszkadarab, ronda szöggel akaszkodott a gumiba, és sziszegve ereszkedett felnire az autó bal hátulja. Komoly szíváson és hangos versenykáromkodáson vagyunk túl, mert a kocsiban csak gumijavító habot és egy kompresszort találtunk. Se emelő, se kerékkulcs, se ciánkapszula. Rövid tanácskozás után a defektjavító hab használatáról letettünk, mert nagyban rontotta volna a továbbjutási esélyeinket, hiszen ha azt belefújjuk, többé nem találunk gumist, aki hozzányúl. 

Kölcsön emelő, kölcsön kerékkulcs. Egyik sincs az autóban.

17-es kerékkulcsot egy merülni készülő, gyanútlan búvár autójából kértünk kölcsön – a velünk együtt utazó Swiftben 19-es volt. A Suzuki emelője nyöszörögve ugyan, de megemelte a jóval nehezebb autót, lekaptuk a kereket, és 30 kilométer autózás, egy határátlépés, temérdek kérdezősködés után végre a gumis műhely előtt állunk a beteggel. De a korai időpont, és a vasárnap nagyban rontja az esélyeinket. 
Éppen Z-tervet kovácsolunk, amikor nyikorogva nyílik a műhely ajtaja, és előbukkan a baltaarcú bosnyák. Krákog, morog, de végül vet egy pillantást a guminkra. Hogy a szőke lökdöste-e le, extra konyhapénzt szimatolva, vagy benne duzzadt már zavaró méretűre a szánalom, sosem tudjuk meg. Felfújja a gumit, majd ráköp a sérülésre. Hümmög, előkap egy akksis fúrót, amin olyan félelmetes fej van, amit anno a spanyol inkvizíció is megkönnyezett volna. 10 másodperc nyiszatolás, majd ki tudja honnan, egy folyadéktól csöpögő spárgaszerű izét kap elő, amit rutinos mozdulattal beleilleszt a lyukba. Kész. 
Az egész mutatvány nem tartott egy percig. Félve kérdezzük, mennyi az annyi, de nem vészes az extra profit, 10 euróból megússzuk a villámjavítást. Boldogan fizetünk, és távozunk a felbakolva fonnyadó autó felé. Közben hangosan és szaftosan elátkozzuk az összes olyan mérnököt, közlekedési felügyeletet, és marketingest, aki szerint 2013-ban el lehet adni egy autót pótkerék nélkül. De vajon igazunk van?

Nem is olyan régen, a rendőrök még a pótkerék nyomásának ellenőrzésével is szórakoztatták az autóst. Ma már sokszor pótkerék sincsen.

Miért nincs pótkerék?
A legtöbb gyártó helyet és tömeget akar spórolni a pótkerék elhagyásával. Pedig típustól függően mindössze 20-25 liternyi csomagtér, és 10-20 kilogrammnyi tömeg spórolható meg a pótkerék, kerékkulcs és az emelő elhagyásával, cserébe az autó egy egyszerű defekttől is azonnal mozgásképtelenné válhat. Ez a városi – nyugat-európai – embernek nyilván nem okoz akkora lelki törést, ha lyukad a gumi, hívja az segélyszolgálatot, aki ripsz-ropsz megoldja a bajt. De mi van, ha se időnk, se pénzünk nincs ilyen úri mókára és mondjuk egy világvégi szigeten poshadunk? De nem is kell ennyire messzire menni, elég, ha 5 km-nél messzebb csatangolunk a gumistól.

Pótkerék – miben van, mennyiért rendelhető?

Megkérdeztünk pár importőrt, hogy hogyan állnak a pótkerékhez. Íme a tapasztalatok:

Az Audi A1 és A1 Sportback, az RS és hibrid modellekbe, valamint az A3 quattróba, R8-ba és TT-be nem tesznek gyári pótkereket, és ha akarunk se tudunk bele rendelni. A többi típusban mankó, vagy teljes értékű, acélfelnis pótkerék található. A VW modellkínálatában a Sharan amelyikbe nem rendelhető pótkerék, a többi autóba vagy szériában van extraként rendelhető pótkerék, 12700 és 72390 forint közötti összegért. A VW haszonjárművei szinte kivétel nélkül pótkerékkel kerülnek a vevőkhöz. 

A Caddy 4Motion érkezik gumijavító szettel, és a T5-ösök kaphatnak szintén javítókészletet, ha a vevő akkora alufelnivel rendeli a járgányt, amely nem férne bele a pótkeréknek készített üregbe. A Škoda jóval szűkmarkúbban bánik a vevőkkel, csak a Praktikban széria a pótkerék, a többi típusba 16510 és 49530 forint közötti felárért rendelhető pótkerék. A SEAT Ibiza és Toledo igazi pótkerékkel, a Leon, Altea XL szükségpótkerékkel érkezik. Az Alhambrában defektjavító van, pótkerék nem rendelhető hozzá.

A Fiat modellkínálatában a Jeep Grand Cherokee, a Wrangler, Wrangler Unlimited és a Lancia Voyager modellekhez széria a pótkerék, az összes többi modell – Fiat, Alfa, Lancia márkáknál Fix&Go defekt javító készletet jár szériában, pótkereket 10 000-30 000 Ft között lehet kapni  – modelltől függően.

A Toyota a legtöbb modellnél úgy okoskodik, hogy az alapfelszereltségű modellekhez csupán defektjavító készlet jár, afelett pedig pótkereket kap a vevő. Kivétel persze itt is van, a gazdagon felszerelt Avensis, Verso, panoráma üvegtetős modellekbe szintén csak defektjavító jut. Viszont az Aygo, Yaris Van, Rav4 mind kapott pótkereket. Hasonlóan járt a márka terepjáró kínálata, ott nincs mese, mindegyikhez igazi, teljes értékű pótkereket mellékelnek. A Lexus-nál csupán a CT200h jobban felszerelt változatai és az IS300h amelyikben be kell érni defektjavító szettel. 

Peugeot: Az iOn és az 508 RXH defektjavító szettel érkezik, míg a többi modell mind kap valamilyen pótkereket. A 308, 3008 és az 5008-asból a Denon, JBL hifis illetve a hibrid és nagyfelnis változatok tulajainak kell gumijavítóval beérni.

Hyundai: Alapból defektjavító készlet jár a legtöbb modellhez, de Comfort fokozattól rendelhető szükségpótkerék, durván 15-45 ezer forintért, az ix35-ben a jobban felszerelt változatokhoz jár csak pótkerék, az i40-esben alap a szükségpótkerék, Santa Fe-nél pedig a teljesértékű.

A Renault-Dacia listáján a Scénic változatai, a Koleos, Espace, Master, Trafic, Dacia Duster, Dokker és Dokker Van érkezik széria pótkerékkel, a többiekhez pedig 10-20 ezer forintért adnak pótkereket. A Renault Laguna négykerék-kormányzású modelljeihez nem rendelhető pótkerék, illetve a Dacia LPG-s verzióiba szintén nincs hová tenni a pótkereket.

Ne habozzuk
Manapság valamiért az autógyártók úgy gondolják, a pótkerék úri huncutság, és nincs rá igazán szükség. Vannak modellek, ahol már fizikailag sem fér el a pótkerék, ilyen például a Citroën C4 Grand Picasso 150 lóerős eHDi motoros változata, ahol a pótkerék lehetséges helyét az AdBlue tartály foglalja el. Így itt az amúgy 30 ezer forintért rendelhető pótkerék nem jön szóba, be kell érnünk az utastér padlójába rejtett gumijavító habbal, kompresszorral. Pedig a hab egyáltalán nem jelent megoldást, ha lyukad a gumi.
A kezelési könyv szerint durván 5 kilométer tehető meg az így telehabozott abronccsal, ami valljuk be, elég vérszegény teljesítmény. Emellett életveszélyes is, hiszen az autópálya leállósávban eltöltött idő bármelyik percében átrongyolhat rajtunk egy bóbiskoló bolgár kamionos, vagy egy száguldozó vadkretén. Egy átlagos kerékcsere fél órán belül letudható, még sötétben, mostoha körülmények között is. 

10-20 kilogrammnyi tömeg spórolható meg a pótkerék, kerékkulcs és az emelő elhagyásával, cserébe az autó egy egyszerű defekttől is azonnal mozgásképtelenné válhat. Jól van ez így?

Ugyan a habbal feltöltés ennél kevesebb időt igényel, így a életveszélyben is rövidebb időt töltünk, viszont a kezelési könyv által ígért 5 km-es táv jó eséllyel semmire nem elég, ilyen sűrűn még itthon sincsenek menedéket jelentő benzinkutak. Magyarul elég hamar újból a leállósávban találja magát a sofőr. És hívhatja a trélert.
Mit tud a defekttűrő abroncs?
Bár azt hihetnénk, hogy a defekttűrő abroncs megment a bajtól, ez nem feltétlenül van így. Kilyukadni ez is tud, csupán a megerősített oldalfalú abroncsnak köszönhetően nem egy leeresztett, szánalmas kis gumilebernyeg marad az autó kereke helyén, hanem egy többé-kevésbé még használhatónak látszó kerék.
És használható is, a Michelin ZP – nem a Zöld Pardon a megfejtés, hanem Zero Pressure – leeresztve is használható, megerősített oldalfalú gumiabroncsokat jelöli. Ezek a defekttűrő abroncsok lehetővé teszik, hogy lapos abronccsal is tovább lehessen autózni. A ZP jelölésűekkel 80 km-t tehetünk meg legfeljebb 80 km/h sebességgel, a ZP SR jelölésűvel még 30 km-t tehet meg legfeljebb 80 km/h sebességgel.

Lehet, hogy hülyén néz ki, de mégis sokkal többet ér, mintha semmi nem lenne a csomagtartóban

A varázslat a megerősített oldalfalban van, amitől ugyan jóval nehezebb lesz az abroncs – míg egy átlagos gumi 10 kg, addig ugyanez a méret defekttűrő kivitelben 14 kg-ot nyom – de szúrt sebbel is végzi a dolgát tovább, a fentebb jelzett távolságig. Persze ezt is minél előbb cserélni, javítani kell, de sérüléstől és a megtett távolságtól függően az abroncs még menthető, nem kell feltétlenül a kukában végeznie. 
De ez még nem minden, a defekttűrő abroncsokhoz illik különleges felnit is használni, amely extra peremmel óv attól, hogy a levegőjét vesztett abroncs kanyarban leforduljon róla. A nehezebb, merevebb abroncs különleges futómű hangolást is igényel, a Michelin partner BMW így ilyeneket gyárt, hogy a merevebb falú abronccsal is komfortos legyen az autózás. Megfelelően hangolt futómű hiányában a defekttűrő abroncsok érezhetően kényelmetlenebbek lehetnek a mezei társaiknál.   

A teljes értékű pótkerék nemcsak hasznos, hanem szép is


Defektek
A szerkesztőségi statisztika egész széles skálán mozog. Horváth Zsolt eddig megúszta defekt nélkül, míg Szörényi Andrásra jobban rájár a rúd, csak tavaly 3-szor szívott gumibajjal. Én az utóbbi 10 évben 4 defektet gyűjtöttem be, ebből egy volt tesztautós, szintén pótkerék nélküli modellel. Akkor tréler jött szombat hajnalban a kocsiért, amit elvittek a legközelebbi Mazda szervizbe, én meg mehettem Isten hírével gyalog haza. Egy defekt miatt. 
Mitől lyukad a gumi?
A szögbe, csavarba hajtás miatti defekt egyre ritkább, helyettük az alattomos kátyúk, illetve a padkázás miatt mennek tönkre a gumik. Utóbbi különösen veszélyes, hiszen sokszor nem is azonnal lyukad a gumi, hanem a sokadik járdára felállás után, vagy teljesen váratlan pillanatban adja fel az abroncs a harcot. Emellett még a megfelelő keréknyomás is fontos, hogy a gumi sokáig jó állapotban maradjon. 
Nálunk a szerkesztőségben mindenki azt vallja, hogy legalább egy mankókeréknek kéne lennie minden autóban. Igazunk van?

Szavazás

Létszükséglet, vagy úri huncutság a pótkerék?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • beach_boy

    Jó kis cikk, én sem támogatom ezt a habos-kompresszoros marketing ökörséget. Nemrég amikor a kocsimat rendeltem, a legelső extra amit beikszeltem az pont a pótkerék volt.

    Bár minden helyzetben nem ment meg, volt már dupla defektem egy oldalon egy az útra egy teherautóról előttem leeső vasdarab miatt. Még szerencse, hogy 500 méterre volt egy gumis és összerakott nekem egy plusz pótkereket, hogy átdöcögjek a műhelyébe. Mucsaröcsögén vakarhattam volna a fejem…

  • MetroGoldwinMayer

    Jópár bennszülött NYEU-i ismerősöm van(belga, francia, német). Nálam Magyarországon látott a haver először olyat hogy a kereket házilag ki lehet cserélni. Náluk sárgaangyal azt annyi. Ha meg nem tudja kicserélni akkor tök felesleges magával vinnie. És EZEKET az autókat 90%-ban ezekben az országokban adják el, tehát örülhetsz ha a pótkerék opció megmarad.

  • husky

    Egy megfizethető gyors szolgáltatássak felejthető kolonc lenne, lásd kamionosék. Tartóvázzal együtt legalább +150 kilogramm és kb. 350-400 liter gázolaj helye! Vagy ellopják vagy szétrohad az évek alatt. Akkor meg minek. 1-1,5 órán belül kimegy a szerződött gumis cég furgonja és cserél!

  • CoIie

    Mitől csökken mostanában a szögbehajtás? (Vagy már feltalálták az elektronikus szöget?)

    Nálam kizárólag ilyenek miatt van defekt, átlagosan évente 1 (főleg Bp).

    Volt már 4 db. is egymás közelében, melyet éppen egy hosszabb pályázás után lehetett észrevenni, mert már kissé eresztett is.
    Nem egy jó érzés a német pályán végsebességgel haladni és utólag megtudni a dolgokat. De lehetett volna rosszabb is… ;)

  • zoldfulu2000

    Na igen, amikor szinte a szakújságírók jelentős része egy emberként tapsolt egyik másik gyártó behülyítésére, már akkor látni lehetett hogy a a pótkerék lehagyása meg a tank csökkentése révén a mi kárunkra ügyeskedett súlycsökkentéssel nem a mi érdekeinket szolgálják.

    Érdekes volt márkafórumokon olvasni a várható tulajok reakcióját, ők úgy tűnik jobban figyelnek…

    De jól hangzik hogy 100-150 kilóval csökkentették az önsúlyt. Csak ebből 50 kg a tank és a pótkerék lehagyása, 50 kg motor downsizing, és 50 kg a tényeges súlycsökkentés (nem számolva a modellváltással bevezetett esetleges bővített alapfelszereltséget és biztonsági vívmányokat persze, és ha van méretnövekedést).

    Ja és visszatérve a pótkerékre, még egy apróság: vannak autók ahol nem is rendelhető semmilyen pótkerék.

    Márpedig a művelt nyugaton sem fogja senki mozdítani a kisujját péntek esete. Akár hétfőig is…

    Én vezettem már haza 1000 km-t virslipótkeréken, előbb utóbb felülírja a 80kmes limitet az élni akarás, legkésőbb amikor az első kamion akar letolni a pályáról…

  • MetroGoldwinMayer

    zoldfulu

    Ugyan. Hidd el nyugodtan hogy a gyártók jobban tudják hogy mi kell a vevőiknek. Pótkerék nem kell mert nem tudják kicserélni, a balkán nem érdekes. Akik ezen a piacon erősek (Dacia, Skoda) azoknak mindg lesz pótkerekük, de mondjuk egy BMW évi pár ezer darabbal a teljes régióban teljesen leszarja, és jól teszi.

  • Levrone

    Na, szerencsére nekem teljes értékű van és hányszor megmentett már… Össze sem tudom számolni. Debrecenben a 2-es villamos építése miatti katasztrofális állapotok miatt rengeteg helyen voltak kint drótdarabok, szögek, amiket sikeresen összeszedtek az autósok. Én csak a Cora (azóta Auchan) parkolóban 2-szer cseréltem kereket, kicsit kezdett már unalmas lenni… :-) Ezekre az utakra szerintem kell a pótkerék.

  • menőmanó

    Normális autóban normális pótkerék van.

  • apu0062

    Nem is értem, ki az a balf@sz, aki elindul hosszabb útra, pláne külföldre pótkerék és megfelelő eszközök (emelő, kerékkulcs, szerszámok) nélkül.

  • Kema1

    Hosszabb utakon,kirándulásokon, kicserélem a mankókereket a téli vagy a nyári szettből egy kerékre.

15 pusztítóan kontár módon tuningolt autó

Stílusérzéket és mértékletességet nyomokban sem tartalmazó autók Mekkmester-díjas tunerektől.

F1: Az év végéig meglesz Rosberg utódja?

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, nem akarják sokáig húzni a váratlanul visszavonuló világbajnok, Nico Rosberg utódjának kiválasztását.

Hihetetlen látvány a porban csapató 6-os BMW

Rallyautó bármiből lehet, még egy olyan luxuskupéból is, mint a BMW 650i.

F1: Valaki óriási ajándékot kapott Rosbergtől

A Red Bull-os Daniel Ricciardo szerint Nico Rosberg a visszavonulással valamelyik pilótának nagyon szép karácsonyi adott – nem valószínű, hogy az ausztrál lesz az.

Elektromos buszt álmodott meg a Škodák tervezője

A Czechbus kiállításon megtekintettük a csehek legújabb büszkeségét, melyet az a férfi tervezett, aki korábban Škoda buszokat is megálmodott.

F1: Rosberg vállalná Hamilton oktatását

Lewis Hamilton azt tervezi, hogy még 10 évig marad a Mercedesnél, és később már németül szólhat a márka hazai szurkolóihoz. A visszavonuló Nico Rosberg vállalná a nyelvtanári szerepet.

Új 5-ös BMW – Káprázat és parasztvakítás

Ne higgyétek, hogy a gazdagok élete csupa játék és mese! A Harman Kardon vagy Bowers & Wilkins hifi csak az egyik kérdés, amit a G30 kódú új BMW 5 kapcsán el kell dönteni.

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.